Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundepelsen


bikkjene
 Share

Recommended Posts

I går tok jeg å klippa voffsen min med saks så nå ser hun morsom ut nå :D Grunnen er at pelsen hennes tugga og tova seg sånn. Det var tugging og toving langt inn mot huden og jeg kunne bare klippe 2-3-4 cm eller noe fra huden. Da er det fortsatt tugge og toving helt innerst mot huden. Hvis jeg da lar pelsen vokse litt ut igjen sånn at jeg da kan klippe resten av tovinga, tugginga. Kommer det da å tove, tugging som ny pels da denne pelsen da blir tova, tugget ytterst på pelsen? Eller blir pelsen fin etter neste gang jeg klipper hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt forvirret av spørsmålet ditt, men du lurer på om pelsen vil vokse ut uten tovet hvis du lar det vokse ut nå?

Hvis det er schapendoes du har så nei, den krever at du børster den flere ganger i uken for å holde tovene unna.

Hvis pelsen allerede er tovet så vil ikke tovene forsvinne, trolig heller bli mer tovete.

På raser som ikke røyter, så slipper de pelsen allikevel, denne må vi børste ut,

flokene starter derfor aller helst nærmest huden der pelsen slipper.

Derfor er det viktig å børste hunden med kam, så man kommer helt inntil huden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke en oppdretter som kan hjelpe deg og vise deg hvordan du steller pelsen på hunden din? Det er omfattende pelsstell på langhårede hunder. Om du nå har klippet pelsen, så må du være usedvanlig flink til å børste og kamme hunden din mens pelsen vokser ut igjen. Underulla som er den som lager flokene vil sprute ut og om du ikke holder den unna, så får du aldri bukt med flokene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde barbere vekk den flokete pelsen som ligger helt inntil huden, det er den pelsens som gjør vondt for hunden din. Har du ikke mulighet til å få en hundefrisør til å klippe for deg eller noen andre med klippemaskin? Det finnes også veterinærer som kan gi hunden din beroligende og barbere den for deg, om hunden din er veldig vilter.

Uansett du børste børste og børste pelsen som gror ut igjen ellers så er du tilbake til der du er nå. Har du en oppdretter du kan spørre om pelstell? Som hva slags produkter er best til din hund av karder, kammer og shampo/balsam?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...