Gå til innhold
Hundesonen.no

Scaliborhalsbånd og endret adferd?


Recommended Posts

Har hatt en litt ekkel opplevelse nå med en av valpene... Har fått tilbakemelding fra en av valpekjøperne om at valpen plutselig endret adferd. Fra å være trygg, frimodig og aktiv, til å bli innesluttet, engstelig og sky.

Litt endringer kan man kanskje tilskrive en ventende løpetid eller kjønnsmodning, men ut i fra hva hun fortalte så virket det veldig voldsomt... Hun kjente blant annet ikke igjen eieren sin ved flere anledninger og det er alarmerende når man snakker om mudier- de elsker jo eierne sine over alt på jorden :)

Etter litt diskutering med div folk ble det foreslått å ta av Scaliborbåndet hun gikk med og hun ble badet.

Mindre enn en uke etter begynnte hun å bli seg selv mer og mer og nå 6 dager etter er hun helt tilbake til normalen igjen.

Er det noen andre som har lignende erfaringer?

Jeg har jo brukt dette i mange år uten å ha hatt bivirkninger på ene hunden, den andre begynnte å klø frenetisk etter bare litt så der fungerte det jo ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Hatt egen erfaring, men har Hatt en kunde som for teller det du sier. Det var dog med dråpene så var ikke like enkelt á bli kvitt, men Hun mente rett og slett at hunden ble deppa

Takk! Har fått litt respons privat, og det er ikke helt ukjent etter som jeg har forstått at disse båndene har gitt slike bivirkninger tidligere.

Søkte litt rundt og fant også en diskusjon på Canis for noen år siden om det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er nok litt ymse bivirkninger blant enkelte utover hva de oppgir. Det er nok ikke like strengt med produkter til dyr som mennesker. Det er tross alt gift.

Bivirkninger:

Overfølsomhetsreaksjoner kan føre til begrensede hudlesjoner og håravfall.

Egenskaper:

Klassifisering:

Lipidløselig pyretroid med insekticid og acaricid virkning.

Virkningsmekanisme:

Blokkering av transmisjonen i parasittenes nervebaner. Deltametrin har letal virkning på ektoparasitter. Deltametrin binder seg med trifenylfosfat til et kompleks som avgis fra halsbåndet til hudens lipidsjikt og spres i dette sjiktet over hudens overflate i løpet av ca. 1 uke. Ingen systemisk virkning.

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok litt ymse bivirkninger blant enkelte utover hva de oppgir. Det er nok ikke like strengt med produkter til dyr som mennesker. Det er tross alt gift.

Bivirkninger:

Overfølsomhetsreaksjoner kan føre til begrensede hudlesjoner og håravfall.

Egenskaper:

Klassifisering:

Lipidløselig pyretroid med insekticid og acaricid virkning.

Virkningsmekanisme:

Blokkering av transmisjonen i parasittenes nervebaner. Deltametrin har letal virkning på ektoparasitter. Deltametrin binder seg med trifenylfosfat til et kompleks som avgis fra halsbåndet til hudens lipidsjikt og spres i dette sjiktet over hudens overflate i løpet av ca. 1 uke. Ingen systemisk virkning.

:o

Nei det er helt tydelig at ikke det er spesielt testet ut. Det virker som om adferdsendringene ikke er helt ukjent når man begynner å undersøke, og da burde det jo stått oppført under bivirkninger.

Nei, det var i allefall utrolig ubehagelig og ekkel opplevelse, og ikke forstå hva som skjer... skal love at det gikk ganske mange tanker igjennom hode for å prøve å komme opp med en forklaring.

Eieren til valpen får nok prøve seg litt frem med andre produkter som holder flåtten borte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra da at valpekjøper tok kontakt med deg som oppdretter når dette skjedde :)

Ja. er glad for det. Men veldig frustrerende når man sitter mange mange mil fra hverandre og ikke kan bidra med noe konkret.

Nå må jeg bare spørre! Er dette det hvite båndet?

Ja, scalibor er hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjennskap til en boxer som er full av energi, glede og iver. Han er verdens snilleste, og eierne brukte halsbånd på han for å holde flått og annet borte (uten å finne noen "engstelige" bivirkninger.) Etter et par dager ble han veldig aggressiv, og i et tilfelle fløy han på en annen hund, uten noen forvarsel. De kontaktet veterinæren som spurte om for, medisiner og annet og de konkluderte med at halsbåndet kunne være roten til problemene. De tok det av og vasker hele hunden godt med såpe. 2 dager etter var allerede endringene synlige, og etter en uke var han seg selv igjen. Den lykkelige og flotte boxeren var tilbake. De bruker det ikke igjen! Så, ja - det er tydelig at dette har skjedd med flere! Skummel og ubehagelig opplevelse. Håper de fører det opp som en bivirkning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjennskap til en boxer som er full av energi, glede og iver. Han er verdens snilleste, og eierne brukte halsbånd på han for å holde flått og annet borte (uten å finne noen "engstelige" bivirkninger.) Etter et par dager ble han veldig aggressiv, og i et tilfelle fløy han på en annen hund, uten noen forvarsel. De kontaktet veterinæren som spurte om for, medisiner og annet og de konkluderte med at halsbåndet kunne være roten til problemene. De tok det av og vasker hele hunden godt med såpe. 2 dager etter var allerede endringene synlige, og etter en uke var han seg selv igjen. Den lykkelige og flotte boxeren var tilbake. De bruker det ikke igjen! Så, ja - det er tydelig at dette har skjedd med flere! Skummel og ubehagelig opplevelse. Håper de fører det opp som en bivirkning!

Takk for interessant tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...