Gå til innhold
Hundesonen.no

eneste hund i ringen - usikker


Mollymor
 Share

Recommended Posts

Jeg skal stille Molly i helgen, og er eneste hund i rasen. I tillegg er det vår første utstilling.

Jeg regner med dommeren gir tegn til hva han vil vi skal gjøre, men at det iallefall blir en runde, stille opp på bordet, kanskje en runde til, en trekant og/eller opp og ned?

Skal jeg stille opp hunden når vi kommer inn i ringen? Altså før vi skal gå runden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå klar, når du blir ropt opp så gå inn i ringen og still opp hunden din der ringsekretæren vil ha deg,

deretter vil trolig dommeren enten gi tegn til at han vil ha hunden din opp på bordet, eventuelt at den skal gå en runde først,

dommeren vil si om han vil du skal gå opp/ned, rundt eller hva han vil. Når dommeren så har sett hunden din bevege seg er

det vanlig at han går til skriveren for å få gitt en kritikk. Da stiller du opp hunden foran dommerbordet, gjerne med litt avstand så dommeren lett ser hunden din fra siden :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. :phone: Da ser vi bare hva ringsekretær og dommer sier...

Siden jeg er eneste i ringen... Hvordan vet jeg om jeg blir bir, f.eks? Deler dommeren/ringsekr ut alt på en gang? (tenker på rasen, ikke gruppen) Hvordan vet jeg isåfall at jeg skal bli i ringen? Jeg aner virkelig ingenting, og begynner å bli nervøs. Har ikke lyst til å dumme meg fullstendig ut, liksom. Stakkars Molly... :P

Er valpekonkurransen delt inn på samme måte som junior og oppover? Slik at det er hanhund - tispe - bir/bim - gruppe - BIS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. :phone: Da ser vi bare hva ringsekretær og dommer sier...

Siden jeg er eneste i ringen... Hvordan vet jeg om jeg blir bir, f.eks? Deler dommeren/ringsekr ut alt på en gang? (tenker på rasen, ikke gruppen) Hvordan vet jeg isåfall at jeg skal bli i ringen? Jeg aner virkelig ingenting, og begynner å bli nervøs. Har ikke lyst til å dumme meg fullstendig ut, liksom. Stakkars Molly... :P

Er valpekonkurransen delt inn på samme måte som junior og oppover? Slik at det er hanhund - tispe - bir/bim - gruppe - BIS?

Du får beskjed om alt, ringsekretærer er vant til newbies. Har aldri opplevd å ikke få beskjed om hvorvidt jeg skal inn igjen, hvor jeg skal stille opp, hvordan jeg skal løpe etc etc. Noen dommere er stille, men da er gjerne ringsekretæren mer frempå, i alle fall om du ser litt lost ut ;)

Såvidt meg bekjent er valp sånn ja, men lurer på om de flere steder kutter grupper og går rett til BIS, men det vet sikkert noen som er mer inne i valpeshow.

Og forresten, på valpeshow blir man (som oftest) enda bedre ivaretatt. Så slapp bare av, og fokuser på hunden. Det er hun som skal vises frem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. :phone: Da ser vi bare hva ringsekretær og dommer sier...

Siden jeg er eneste i ringen... Hvordan vet jeg om jeg blir bir, f.eks? Deler dommeren/ringsekr ut alt på en gang? (tenker på rasen, ikke gruppen) Hvordan vet jeg isåfall at jeg skal bli i ringen? Jeg aner virkelig ingenting, og begynner å bli nervøs. Har ikke lyst til å dumme meg fullstendig ut, liksom. Stakkars Molly... :P

Er valpekonkurransen delt inn på samme måte som junior og oppover? Slik at det er hanhund - tispe - bir/bim - gruppe - BIS?

Er du eneste valp blir du BIR valp, med mindre noe ekstraordinært skulle intreffe (slik snakker man ikke om, skjer en gang hvert skuddår..). Da får du BIR-rosett etc. med en gang du er ferdig med bedømmelsen. Det er BIR/BIM, BIG og BIS på valpeshow. Siden du mest sannsynlig blir BIR i rasen skal du automatisk til BIG-finale. Skulle du vinne den er du kvalifisert til BIS :)

Ringsekretær er din hjelp, er du usikker på om du er ferdig for dagen eller skal med videre, så spør du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stilt alene flere ganger, og jeg syns det er bedre å være alene enn sammen med flere, med tanke på nervøsitet og sånn. Er man alene, har man ingen andre å ta hensyn til, det er bare du og dommeren. Dommeren vil si hvordan du skal løpe, er du usikker så spør man bare sekretæren eller dommeren. Jeg føler det blir litt mer rom for "knøvling" når man er alene, for da har man litt bedre tid enn når det er mange. Og dessuten vil hunden være mer konsentrert, enn når det står flere foran og bak og når dere skal løpe sammen.

Går går bare bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...