Gå til innhold
Hundesonen.no

Bearded collie og andre hunderaser..

bikkjene
 Share

Recommended Posts

Hvor mange kilo veier en gjennomsnittlig bearded collie? Jeg har lest fra 17-27 kilo men jeg synes 10 kilo sprik er mye. Høyden er 51-56 cm :D

Jeg har ofte sett på nettet og den samme hunderasen kan veie ca.20 kilo i sprik og sikkert mere enn det også.

Bare lurer på hvorfor vekta er så forskjellig på samme hunderase sånn generelt jeg?

Noen flere hunderaser med mye sprik i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine raser kan sprike i vekt. Men det er viktig å huske at det ofte er forskjell på tisper og hannhunder. Jeg har hannhunder på nesten 30 kg men vet jo at andre har tisper på 16-17 kg av de samme rasene. Hvis du har en hannhund som ligger på maksgrensen på standarden når det gjelder høyde, og en tispe som ligger på den nedre grensen, så blir det fort en del kilo i forskjell.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier standarden til FCI om størrelsen på Bearded Collie:

STØRRELSE OG VEKT: MANKEHØYDE Hannhunder 53-56 cm Tisper 51-53 cm

Generell kvalitet og proporsjoner vektlegges fremfor størrelse, men overdrevent avvik fra idealhøyden bør motvirkes.

Det vil jo da si at det ikke er vekta om avgjør om en BC er innenfor rasestandarden, men at den er proporsjonert og at den er innenfor de høyder som er tillatt :)

Mine raser:

- Portugisisk vannhund:

Tisper mellom 43-52 cm, idealhøyde 46 cm. Vekt 16-22 kg

Hanner mellom 50-57, idealhøyde 54 cm. Vekt 19-25 kg

Som du ser så opererer man med en idealhøyde. Men variasjonen er allikevel stor, og det er en trend at rasen blir større og større, og mange individer er for store i forhold til standard uten at det nødvendig vis slås ned på når rasen bedømmes på utstilling. Dessverre sier nå jeg.

- Papillon kan variere fra 1,5 til 5 kg i standarden, og det strides mellom raseentusiaster hvorvidt rasen skal være nedrst eller øverst på denne skalaen. Selv foretrekker jeg midt i mellom, rundt 3-3,5 kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase standarden på malamute sier ikke så mye sprik, men realiteten er noe annet. Feks så veide mora til tispa jeg hadde før 27 kg, mens tispa mi veide 42 kg, hun er stor da, men det er ikke unormalt at hannhunder blir så store, selv om rasestandarden sier 35 kg eller noe. Flere av søsknene er også rundt 40 tallet en plass, mens ene søstra hennes igjen er like stor(liten) som mora. Faren var 35 kg. Ellers så er det jo naturlig at større raser har større skiller, for prosentmessig så er det nok ikke større sprik enn på en liten rase som varierer med et par kg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rase har kun oppgitt idealhøyde i standarden, ikke vekt. I tillegg presiseres det at typen er viktigere enn størrelsen. Størst sprik vet jeg om er på hannhunder, vet av hannhunder som veier 14-15 kg som utvokst, og har også hørt om hanner som var opp mot 27 kg. Det er mye som påvirker; beinstamme, høyden, muskler etc. Så joda, det er ikke uvanlig med store sprik!

St. Bernarden kan vel veie fra 60 til over 100 kg ellernoe, kan den ikke? Så blant gigantene er det i alle fall sprik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...