Gå til innhold
Hundesonen.no

Flybur


Recommended Posts

Skal fly Alta(evt lakselv) -Oslo i sommer, og ser etter flybur og lurer på størrelse.

Hunden er 64 cm høy og rett over 80 cm lang(dæven, svær dachs?..), og veier omtrentlig 40 kg. Holder det da med vari-kennel Xlarge 106x71x68,5cm eller må jeg opp i det største på 122x76x74cm?

På turen opp dit skal vi kjøre gjennom Sverige, og mulig Finland, er burene billigere der eller er det omtrentlig det samme? :sweat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Du må se på flyselskap og type fly for hva du faktisk kan ha med av størrelse, ikke alledu får med XL tror jeg men XL høres riktig ut.

Oi haha bomma litt med mobilversjon her så ikke svaret :-)) alt om flytyper og bur str ligger på nettet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg ringt og spurt både Norwegian og SAS, fikk beskjed fra begge steder om å bestille min billett for så å ringe og bestille for hunden helst samme dag. Om det ikke var plass til buret på flyet jeg bestilte til så måtte de plassere oss på et annet fly, syntes det var litt merkelig å ikke kunne opplyse om buret mest sannsynlig fikk plass eller ikke når jeg vet hvilke dato jeg skal reise.. Kan da ikke være så mange forskjellige fly som flyr fra Lakselv hvertfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ganske stae på det der. Jeg bestilte biletter til slutt med wideroe, sas og norwegian og måtte kanselere 2/3 av de fordi de ikke fant plass til oss, det var fult, osvosvosv

Synes det er et tåpelig system men de gjør det nå slik da. Bestill billett, ring og book bikkja og få beskjed om mål på buret osv. Wideroe har mye mindre fly enn sas og norwegian og de tar ikke veldig store bur. Men alle mål står på de forskjellige websidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det utføres flyvninger fra Lakselv av Widerøe, som opererer med følgende maksimumsmål:

Den største kassen vi kan ta med på våre fly har målene(i cm) : 91 x 64 x 69 (large). På grunn av at Widerøes fly har små lasterom er det satt et maksimum på to hundekasser som kan aksepteres pr. fly så fremst de ikke overstiger målene 71x52x55 (medium størrelse). Det anbefales å reservere plass tidlig og spesielt i jaktsesongen.

Så du vil ikke kunne fly ut fra Lakselv med et bur større enn LARGE hos Widerøe.

SAS flyr med Boeing 737-400/500/700/800 til Alta, så her får du med det extra large-bur. Gigant-buret blir for stort for alt annet enn wide-body fly (Airbus 330/340 og Boeing 747/767/777 etc) - men for å få fly med disse flyene må du fly transatlantisk eller østover til det fjerne ... østen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...