Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Har veldig lyst til å begynne å gå spor med Spès, kun for morro skyld. Aner ikke hvordan jeg skal begynne - kan nok spørre pappa men mistenker at hans måter å lære det inn på kanskje ikke er helt "optimale"..

Blir ikke aktuelt å gå på noe kurs, iallefall ikke enda.

Så hva slags bøker er gode om emnet, som tar for seg alt det grunnleggende? Eventuelt nettsider med godt lesestoff?

Og om noen har tips til en god sporsele til en sheltie tas det godt imot :)

Skrevet

Har alt en Hurtta Y-sele som vi bruker når vi går tur og ikke gidder å trene på å gå fint - det er kanskje dumt å bruke denne når vi går spor da? At det er bedre å ha en sele til spor og en til hverdags kanskje, for å skille av?

Skrevet

Noen sier det.... andre sier at hunden må jo kunne skille selv..

Jeg bruker samme sele og line som når vi går tur ellers.... det funker ivertfall veldig fint på den andre hunden jeg har, jeg har bare en spor kommando og et rituale som jeg gjør... + at de lukter blodet og blir veldig gira..

Men for å være på den sikre siden kan du jo bare kjøpe en sele til da... men har ikke forslag til sele desverre.

Hva vil du gå ? vanlig spor eller blod spor?

Skrevet

Da spørs det om jeg ikke kjøper en sele til, for å være på den sikre siden.. Kjekt å kunne bytte på også, har bare en sele uansett :)

Vanlig eller blod jaa... ehee.. :sweat: er usikker jeg..

Skrevet

Takk for boktips. Liker egentlig dårlig å lese svensk, men den så jo bra ut.. tenker kanskje å kjøpe "Nesearbeid for hund" i tillegg, virker som en bra bok det også..

• 1 month later...
Skrevet (endret)

Nybegynnerspørsmål: Kan flere hunder gå samme blodsporet? Noe spesielt man bør tenke på i så fall?

Jeg har virkelig lyst å komme i gang nå, men ikke kommet meg på noe kurs enda. Er i kontakt med både retriever- og dachshundklubben her i Bergen, og de skal gi lyd om det blir noe kurs, så da håper vi på det. Men jeg tenkte å prøve meg litt selv likevel, og tar gjerne med meg noen venner om jeg skal gjøre det, så derfor jeg lurer.

På Canis selges det flere gode bøker om spor og sporinnlæring: http://www.canis.no/...produktpres.php

Jeg har den ikke, men har tro på denne: http://www.canis.no/...e.php?id=BOK253

Jeg har generelt sansen for Lars Fält, som er en av forfatterne her. Han har skrevet en god bok om hundens språk, og er dessuten en skikkelig friluftsmann som også har skrevet bøker om dette :)

Endret av Hermes
Skrevet

Nei, uansett om bikkja skal gå blodspor eller bruks (menneskespor) så skal den få ha sporet sitt aleine. Jeg er ingen ekspert, men har trent mye bruksspor med Aiko og konkurrerer i blodspor med begge jentene, så du må bare spørre her eller på PM om det er noe du lurer på. :)

Skrevet

Jeg syns nesearbeid for hund er en bra innføringsbok. Den tar for seg mye forskjellig innen spor, med lettfattelige forklaringer. Jeg ville brukt en egen sele som bare er til blodspor, Det gjør det lettere for hunden å vite hva den skal:)

Jeg er nybegynner selv, men kan jo gi videre noen av tipsene jeg har fått selv på diverse kurs og treninger; Det er viktig at du er klar når du skal starte å gå sporet, og har surret ut sporlina. Sånn at ikke hunden begynner å spore og så blir du gående bak og knytte opp knuter, og forstyrre hunden. La hunden få tid, og la den jobbe selv, aldri dra den av sporet. Merker du at hunden feks stopper opp og tydelig har gått av sporet, bør du ta den tilbake til der du så den var på sporet sist. Men vent den ut litt, og se om den gjenopptar sporet uten hjelp, det lærer de mye av. Er det blodspor du vil gå, så ville jeg begynt med et oppspark, med blod i, og noen godbiter, og så lagt sporet noen meter rett fram, med en belønning hunden virkelig liker i slutten. Drypp litt blod ca hver meter, ikke tenk at jo mer blod, jo lettere er det for hunden, det er det ikke:) Sporet bør få ligge noen timer, før hunden går det, da blir lukten mer konsentrert til et område hvis jeg har forstått det rett. Husk at når du er ferdig å legge sporet, så bør du ikke krysse ditt eget sporet på vei tilbake, det kan forvirre hunden.

Storfeblod har de i frysedisken på coop o.l, og det er det de bruker på blodsporprøver også. Jeg pleier ha det i en tom liten brusflaske, med hull i korken, eller ketchupflaske/vannflaske med tut.

Denne linken syns jeg er god: http://www.akita.no/blospor.pdf

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
    • Hei! Jeg er ei jente på 23 år. Jeg og min samboer planlegger å flytte hjem igjen til bygda jeg opprinnelig kommer fra. Det er veldig landlig og utrolig fine fjell og skogsturer. Jeg er selv et friluftsmenneske og elsker alt av hengekøyeturer, teltturer, fisketurer og fjellturer. Samboeren min kommer til å være i jobb når vi flytter hjem og jeg skal starte lærerutdanningen min over nett. Vi har derfor snakket om å kanskje skaffe oss en valp til høsten. Vi har særlig sett på golden retriever som et alternativ for oss. Jeg kommer til å få hjemme og kunne ærlig trengt de rutinene som kommer med å ha valp. Samboeren min har ikke hatt egen hund før, men jeg er vokst opp med hund (Schiller støver, finsk støver, mops, malteser, sibirsk husky) jeg har selv vært med på å oppdra disse hundene (særlig huskyen da jeg var litt eldre når vi fikk henne) men sammen med familie. Jeg synes det er vanskelig å skulle vente på riktig timing. Jeg er selv i arbeid akuratt nå og sparer aktivt for å kunne ha råd til en hund i fremtiden. Vil jo såklart ikke gå til anskaffelse av en valp uten å ha nok oppsparte midler til forsikring og uforutsette avgifter. Vi har allerede en katt fra før som har astma som trenger oppfølging og behandling. Det er ikke slik at vi drar så mye på ferier, og om vi gjør det så har det vært hjem til bygda eller på Norgesferie, og da er pus med (han ble vandt til med reising fra ung alder), og det skulle hunden også fått være. Men er det riktig tidspunkt? Det er dette jeg sliter litt med å bestemme. Hvor lenge skal vi vente før vi evt anskaffer oss hund? Bare vet vi når det er tid for ett nytt familiemedlem? Jeg har egentlig allerede ventet tålmodig i 4 år, men det har aldri vært den rette tiden for ett så stort ansvar. 
    • Er det SÅ lett for dem å bytte ut en kjøper da? Som de forhåpentligvis har hatt et par møter med, snakket med og "godkjent"?   De kan faktisk heller ikke bare trekke kjøpet der og da, isåfall kan du anmelde dem for svindel. I motsetning til en del andre lovbrudd i "hundebransjen" mistenker jeg at det også vil bli tatt mer på alvor siden det er et økonomisk lovbrudd og ikke dyrevelferdsmessig.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...