Gå til innhold
Hundesonen.no

Do dog owners perceive the clinical signs related to conformational inherited disorders as 'normal' for the breed?


Artemis
 Share

Recommended Posts

Link til artikkel om en undersøkelse som er gjort hos eiere av brachycephale hunder. Over halvparten av eierne av hunder med pusteproblemer mente at dette ikke var et problem for hundene.

Do dog owners perceive the clinical signs related to conformational inherited disorders as 'normal' for the breed? A potential constraint to improving canine welfare

"Selection for brachycephalic (foreshortened muzzle) phenotypes in dogs is a major risk factor for brachycephalic obstructive airway syndrome (BOAS). Clinical signs include respiratory distress, exercise intolerance, upper respiratory noise and collapse. Efforts to combat BOAS may be constrained by a perception that it is 'normal' in brachycephalic dogs. This study aimed to quantify owner-perception of the clinical signs of BOAS as a veterinary problem. A questionnaire-based study was carried out over five months on the owners of dogs referred to the Queen Mother Hospital for Animals (QMHA) for all clinical services, except for Emergency and Critical Care. Owners reported the frequency of respiratory difficulty and characteristics of respiratory noise in their dogs in four scenarios, summarised as an 'owner-reported breathing' (ORB) score. Owners then reported whether their dog currently has, or has a history of, 'breathing problems'. Dogs (n = 285) representing 68 breeds were included, 31 of which were classed as 'affected' by BOAS either following diagnostics, or by fitting case criteria based on their ORB score, skull morphology and presence of stenotic nares. The median ORB score given by affected dogs' owners was 20/40 (range 8-30). Over half (58%) of owners of affected dogs reported that their dog did not have a breathing problem. This marked disparity between owners' reports of frequent, severe clinical signs and their perceived lack of a 'breathing problem' in their dogs is of concern. Without appreciation of the welfare implications of BOAS, affected but undiagnosed dogs may be negatively affected indefinitely through lack of treatment. Furthermore, affected dogs may continue to be selected in breeding programmes, perpetuating this disorder."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Lyder er ikke det samme som problemer tenker jeg.

1. Folk som skaffer seg flattryna bikkjer med odd kroppsfasong gjør ikke det fordi de er sinnsykt opptatt av å mosjonere hunden hardt og grundig gjennom hele hundens liv.

2. Om du rusler rundt huset tre ganger for dagen i moderat tempo (som ekstremt mange med flattryna bikkjer gjør uten at det egentlig skyldes hunden tror jeg) så vil de færreste hunder, selv de mest ekstreme, få pusteproblemer - ergo så vil eier svare at "nei, den har ikke pusteproblemer". Defenisjon av ordet morsjon varierer. Enkelte synes de overdriver om de tar en fjerde tur rundt huset en dag.

3. Lyd er ikke det samme som ett problem. Jeg har selv en flattryna hund, med lydeffekter - men hun tåler fint å løpe villmann med belgeren i skogen i to timer UTEN å ha pusteproblemer. (dvs. ikke få puste, bli blålig på tunge osv.). Selvsagt peser hun, det gjør belgeren også etter tur, og javisst kommer det lyd når hun peser - men ett problem? Jeg vet ikke jeg, hun peser ikke noe mer enn belgeren og henter seg inn akkurat like raskt - forskjellen er at når hun peser så er det med lydeffekt. Hadde jeg fått spørsmål om jeg syntes hunden min hadde ett pusteproblem så ville jeg svart nei jeg. Helt klart - ene og alene fordi LYD ikke nødvendigvis er ett problem for hunden - det ser i alle fall ikke ut til å plage henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

3. Lyd er ikke det samme som ett problem. Jeg har selv en flattryna hund, med lydeffekter - men hun tåler fint å løpe villmann med belgeren i skogen i to timer UTEN å ha pusteproblemer. (dvs. ikke få puste, bli blålig på tunge osv.). Selvsagt peser hun, det gjør belgeren også etter tur, og javisst kommer det lyd når hun peser - men ett problem? Jeg vet ikke jeg, hun peser ikke noe mer enn belgeren og henter seg inn akkurat like raskt - forskjellen er at når hun peser så er det med lydeffekt. Hadde jeg fått spørsmål om jeg syntes hunden min hadde ett pusteproblem så ville jeg svart nei jeg. Helt klart - ene og alene fordi LYD ikke nødvendigvis er ett problem for hunden - det ser i alle fall ikke ut til å plage henne.

Og bare for å ha sagt det - en fralle snorker når den sover, når den er forkjølet så må man nesten flytte ut av soverrommet for det er jo skadelig støy...

Er de tankene forenlig med hverandre?

I mitt hode så vil jo den økte snorkingen være en økning i sperring av luftveiene?

Sist jeg var borti en normal hund som begynnte snorke ved kennelhoste så viste det seg at den hadde lang gane og det kom fram når den da ble hoven i halsen for da ble luftveiene ekstra sperret. Dette var som unghund.

Senere begynnte den under hardt arbeid i varmen å svime av og endte med å bli operert for lang gane som når den hovnet opp sperret akkurat litt for mye for luftveien. Dette var forøvrig en Hovawart.

Er det noen veterinærer som sjekker feks dette ved normal kontroll av kortsnutet hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen veterinærer som sjekker feks dette ved normal kontroll av kortsnutet hund?

Jeg vet ikke om det sjekkes på normale kontroller. Men min Mops ble sjekket for dette og er operert. Veterinæren som gjorde dette sa at lang gane er veldig vanlig hos kortsnutete hunder. Om han har det dokumentert eller om det bare er hans erfaring vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de tankene forenlig med hverandre?

I mitt hode så vil jo den økte snorkingen være en økning i sperring av luftveiene?

Sist jeg var borti en normal hund som begynnte snorke ved kennelhoste så viste det seg at den hadde lang gane og det kom fram når den da ble hoven i halsen for da ble luftveiene ekstra sperret. Dette var som unghund.

Senere begynnte den under hardt arbeid i varmen å svime av og endte med å bli operert for lang gane som når den hovnet opp sperret akkurat litt for mye for luftveien. Dette var forøvrig en Hovawart.

Er det noen veterinærer som sjekker feks dette ved normal kontroll av kortsnutet hund?

Schæfertispen min snorker, wheatenkompisen hennes også. Ikke noe galt med deres ganer, tvert i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Schæfertispen min snorker, wheatenkompisen hennes også. Ikke noe galt med deres ganer, tvert i mot.

Snorker de alltid? Og har du faktisk sjekket ganene deres?

Jeg bare spør jeg.

Alle hunder jeg har hatt snorker i visse posisjoner når de får trykk mot halsen, men ikke konstant når de sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt undrende over hva som egentlig er et problem. Jeg har hatt hunder med edle hoder i alle de år, og nå relativt nylig skaffet en boston terrier. Hun har veldig kort nese i forhold til mange andre boston'er, men hun puster lydløst og snorker kun når hun ligger veldig "krøkkete" (opp/ned og gjerne i vinkel). Begge beardisguttene mine derimot - kan snorke veeeldig (selv strukket rett ut på flatmark)...

Bostonen "fnyser" når hun blir veeeldig glad - men peser ikke mer enn bearded colliene sånn til vanlig, og har ingen "lydeffekter" når hun peser, som BP så flott kalte det.

På frislipp med 6-7-8 bearded collies løper hun helt "villmann" til siste beardis faller om av utmattelse - så jeg anser det som tvilsomt at hun har noen problemer med å få i seg tilstrekkelig luft for ekstremprestasjoner i alle fall.

Hun var med til Paris i fjor sommer - det var utrooolig varmt, og jeg merket jo at hun var plaget når vi gikk rundt i solen. Men ikke noe mer enn reisefølget (med normalsnuter), liksom..

Hun legger seg konsekvent rett i solen i haven - og i solstripen på kjøkkengulvet hvis døren er lukket. Hun blir så varm at man nesten ikke orker å klappe på henne, men pese gjør hun ikke - heller ikke søker seg inn i kjøligere områder...

Har hun da likevel problem med sin korte snute? Eller er det bare jeg som er blind og ikke ser de åpenbare lidelsene hun har?

Er det egentlig så rart av man, som eier av en "sånn" faktisk svarer NEI på spørsmål om hunden faktisk har pusteproblemer?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Veterinærene i denne undersøkelsen mener jo at det er ett problem.

Men det er jo selvsagt en varriasjon i hvor hardt man er belastet. Du SusanneL sier jo at hun har ingen lydeffekter, Belgerpia sin har.

Å ha feks en lang gane trenger ikke være ett problem så lenge hunden feks ikke blir presset mer enn det den klarer håndtere. Når den kjenner den begynner få dårlig med luft så vil den naturlig nok roe ned før den svimer av eller får ett problem. Dermed er det faktisk ikke ett problem for hunden.

Og nei, jeg tviler selv på at alle kortsnutete hunder har problemer. Men det jeg lurer på er om det er normalt av veterinærer å sjekke etter feks lange ganer på kortsnutete hunder? Visse raser vil jo av veterinærer feks få en grundigere sjekk av ører eller øyner pga problemer med dette innen rasen. Gjør man det på de? Sjekker feks svelg grundig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig så rart av man, som eier av en "sånn" faktisk svarer NEI på spørsmål om hunden faktisk har pusteproblemer?

Eh, nei, åpenbart er det "ikke rart" når man ikke ser det selv - og samtlige "flatnese"-eiere og fans som har uttalt seg så langt i tråden er svært skeptiske og/eller negativt innstilt til at det eksisterer noen som helst form for problem med slike hunder. Ser man ikke et problem selv, så ser man ikke det.

Det betyr da ikke at problemet allikevel ikke eksisterer? :icon_confused:

Også synes jeg det blir så kjedelig når vi skal dra inn lille frøken Boston Terrier på Furuset eller frøken Fransk Bulldog et annet sted på østlandet - for å diskutere enkeltindivider som "for all del" holder tritt med en bearded collie eller en terv - det har jo egentlig shit ass nothing med den store og hele sammenhengen. Også blir folk såra, tar seg nær, også kommer vi oss ingen vei. Hva om man holder diskusjonen på et *GENERELT* nivå, og ikke drar inn sine egne hunder bestandig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Eh, nei, åpenbart er det "ikke rart" når man ikke ser det selv - og samtlige "flatnese"-eiere og fans som har uttalt seg så langt i tråden er svært skeptiske og/eller negativt innstilt til at det eksisterer noen som helst form for problem med slike hunder. Ser man ikke et problem selv, så ser man ikke det.

Det betyr da ikke at problemet allikevel ikke eksisterer? :icon_confused:

Også synes jeg det blir så kjedelig når vi skal dra inn lille frøken Boston Terrier på Furuset eller frøken Fransk Bulldog et annet sted på østlandet - for å diskutere enkeltindivider som "for all del" holder tritt med en bearded collie eller en terv - det har jo egentlig shit ass nothing med den store og hele sammenhengen. Også blir folk såra, tar seg nær, også kommer vi oss ingen vei. Hva om man holder diskusjonen på et *GENERELT* nivå, og ikke drar inn sine egne hunder bestandig?

Neida - jeg sier ikke at det ikke finnes problemer på rasen, det gjør det i aller høyeste grad - det jeg forsøkte å si er at det ikke nødvendigivis er sånn at eiere av kortnesa hunder er dønn blinde og ikke skjønner pøcken.

De færresten med kortnesa hunder mosjonerer hundene sine noe særlig mer enn en runde eller to i nabolaget i svært moderat tempo. Blir ikke mye pesing av det - og spør du disse eierne så vil jo de si at hundene ikke har ett problem.

Jeg poengterer at selv om min lager lyd når hun puster etter å ha tatt seg ut på lange turer så viser hun INGEN tegn på at hun ikke får nok oksygen. Men hun har lydeffekt - jeg er ikke døv, dog tror jeg ikke Hermine lider under det. Det var mitt poeng - så jeg ville svart nei på spørsmål om hun hadde pusteproblemer, for jeg synes ikke hun har det.

Ja, hun snorker når hun sover - og hun snorker mer nå som hun er forkjøla - men terven snorker tidvis han også.

Så GENERELT vil jeg si at det ikke nødvendigvis er sånn at eiere av kortnesehunder er blinde og døve - de mosjonerer bare ikke bikkjene sine hardt nok til om de vet at det er ett problem for hunden eller ikke rett og slett.

Og jo, jeg vet at det faktisk ER noe man bør ha i tankene - men igjen, lyd er ikke ensbetydende med at hunden har ett problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sentralt tema her er vel at en persons definisjon av "normalt" og "problem" ikke samsvarer med en annens. Hva som defineres som normalt har blitt forflyttet i takt med rasenes utvikling. Det ansees jo for mange som normalt at en brachycephal hund lager lyder når den puster. Hadde en husky laget slike lyder hadde mange ansett den som syk og unormal. Lydene kortnesehundene lager når de puster kommer jo av at det er så trangt og dårlig plass i luftveiene, og de bruker unormalt lang tid på innpust i forhold til utpust for å klare og trekke inn luft.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snorker de alltid? Og har du faktisk sjekket ganene deres?

Jeg bare spør jeg.

Alle hunder jeg har hatt snorker i visse posisjoner når de får trykk mot halsen, men ikke konstant når de sover.

Nei, schæferen snorker ikke konstant, det gjør ikke den franske bulldoggen i familien heller. Ganen til min tispe er ikke sjekket nei, men hun snorker i dyp søvn, ikke nødvendigvis når hun ligger i en spesiell stilling. Wheaten terrieren har sjekket gane og munn og alt som er, og han snorker, til tross for at ingen ting er galt med kjeften og svelget hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min hadde litt snørr fra nesen i dag. Hun ligger ikke på foten som er vond, og røyter noe djævelsk.

Nei vent, det var jo egentlig ikke interessant eller relevant for diskusjonen i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...