Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har å lage overskrift på tråder her, for det er alltid så mye mer..

Forrige uke, for ca 4 dager siden, løp plutselig Blondie rundt på rommet med halen nede og hylte. Jeg trodde hun måtte bæsje og fikk vondt pga noe med det, så jeg løp ut med henne, hvor hun satte seg ned og så helt rar ut en stund, før hun reiste seg for å riste seg, tisset også var alt helt normalt igjen. I går gjorde hun noe lignende. Da løp hun ut døren, med halen nede, hylte og skrek, satt seg ned i enden av hagen og så rar ut, bæsjet uten å hyle, også var alt helt normalt igjen.

Hun hadde litt løs bæsj i helgen, men det er høyst sannsynlig pga all pølsen hun fikk i helgen. Hun har vært fin i magen, og bæsjet normalt ellers. Hun hadde ett tilfelle i helgen hvor hun hadde bæsjet, og etterpå prøvde å bæsje mer, også kom det ingenting.

Hva kan dette være? Jeg tenker betente analkjertler kanskje? Mamma tror det er en svulst :(

Om det skjer igjen, så drar vi til veterinæren.

Guest Kåre Lise
Skrevet

1. Gjør deg selv en tjeneste, ikke hør på mamma og spekuler i svulst fordi bikkja hyler ved en anledning eller to.

2. Som du sier, om det skjer igjen så dra til vet. Jeg tenker også analkjertler, føler du for å pille baki der så kan sikkert andre her fortell mer om det.

Det går helt sikkert bra. :)

Skrevet

Sånn piping i forbindelse med bærsjing har jeg sett på mine av og til - og da tenker jeg at det helt sikkert har sammenheng med noe de har fått i seg. En plastbit, en bit av en pinne eller noe annet småtteri som "stikker til litt". Så nei, det uroer meg ikke hvis man med sikkerhet kan se at det faktisk kommer noe ut, og det selvsagt ikke er noe vedvarende.

Neppe noe å uroe seg for!

Susanne

Skrevet

Jeg tenker analkjertler som enten er betente eller veldig fulle. Om hun var litt løs i magen i helgen så blir fort analkertlene betente/fulle fordi de ikke blir tømt av avføringen.

Eller som SusanneL sier, en plastbit eller noe som "stikker". Ta på deg en hanske, litt vaselin eller annet glidemiddel og kjenn etter.

Skrevet

Har hun tømt analkjertlene sine før? I så fall kan det være lurt å sjekke om det er noe der. Det kan være lurt å stikke innom en veterinær og spørre om de kan vise deg det først. Og skal du prøve deg selv, for all del, gjør det UTE, og ikke trykk OPPOVER på noen måte. :lol: *varige minner om mister golden, tømming av kjertler på uteplassen, der spruten gikk feil vei og i håret og ansiktet mitt ...*

Ja, det var den hylingen. Kamar pleier også å hyle og skape seg av og til, men det er fordi han har spist håret mitt eller Pøbel sin pels. Så det henger igjen når han gjør sitt fornødne, og det er ikke kult, synes han.

Skrevet

Takk for masse svar.

Nei, jeg er ikke interessert i å lete rundt inni der :P Hun har fått tømt analkjertlene en gang, og da sa personen som gjorde det at det var like før de var blitt betente. Det er nå ca et halvt år siden. Hun har aldri hatt problemer med analkjertler før det. Jeg har heller ikke sett henne ake seg noe særlig. Han lærte meg ihvertfall hvordan jeg skal gjøre det, men jeg er litt pyse på slik. Jeg kan få en venninne til å gjøre det :)

Skrevet

De trenger ikke ake seg eller noe, på Pia merka jeg ingenting før de faktsik var sprukket,og det eneste jeg merka da var at det var verk i pelsen... Kodak har hadt et par tilfeller hvor han bare legger seg ned og hyler og har tydelig veldig vondt bare sånn helt plutselig.. Aner ikke hva det er, men det har alltid gått over like plutselig som det har kommet og det er langt i mellom.. Kan sikkert være alt fra mageknip

Skrevet

Heisann! Ikke for å verken skremme deg eller si at det er dette.. Men jeg hadde en tispe som oppførte seg sånn som du sier, hun hadde svults på eggstokkene.. Det hadde dessverre gått så langt at vi måtte avlive henne. Først ble hun behandlet for analkjertelbetennelse, men uten virkning. Så gikk vi tilbake, og fikk tatt røngent. Der ble det påvist svulst. Og etter prøver og diverse fikk vi beskjed om å avlive pga spredning til andre organer. Så denne var ondartet.. Men jeg vil absolutt anbefale deg en tur til en veterinær.. Om hunden hyler, så er det ett helt klart tegn på at noe ikke er som det skal og at noe er veldig vondt. Hunder hyler stort sett ikke uten grunn...

Skrevet

Dersom hunden din tidligere har fått tømt analkjertler vil eg tro det er samme problemet igjen med fulle eller betente kjertler. Hunder som må tømmes kjertler på har ofte en tendens til og måtte "hjelpes" videre med flere anledninger da normal avføring ikkje tømmer dem på en tilfredsstillende måte.

Problemer med analkjertlene kan ofte også henge sammen med fóret hunden får vistnokk (mener eg har lest ein plass)

Slenger meg på resten over her, lat ein veterinær gjøre drittjobben.

Guest Kåre Lise
Skrevet

Problemer med analkjertlene kan ofte også henge sammen med fóret hunden får vistnokk (mener eg har lest ein plass)

I denne sammenheng så er det vel resultat av hvordan hunden responderer på og fordøyer fôret som er avgjørende. Den halvfordøyde gjørma typisk etter tørrfôr stimulerer analkjerlene lite. Råfôr, våtfôr og denslags gir hardere normal avføring som er sunt for tarmsystemet og analkjertler. At hunden skal drite grautete kuruker er en myte.
Skrevet

Nå har hun ikke hatt noen problemer siden jeg skrev her, så jeg tror ikke jeg skal gjøre noe særlig med saken. Kanskje få tømt analkjertlene snart :) Hun har aldri tømt dem før for ca et halvt år siden, så vi har som sagt ikke hatt problemer med dem før.

Hun får tørrfôr, da hun har veldig lett for å få bløt mage og det er foreløpig dette foret hun har respondert best på. V&H ville hun ikke spise en gang.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
    • Vi er stadig opptatt med konsekvensene av å ikke ha skaffet boligalarm i tide. Jeg oppdaget som sagt at det var noe galt med tekstilene. Både fordi jeg nær klødde til blods og det sved og stakk intenst i huden av klær og spesielt håndklær, men også fordi de produserte et merkelig slags silikonisfisert skum da jeg ville skylle hva jeg trodde var bly fra blypastaen i vannrørene ut med omvendt osmose renset vann. Det var en lang prosess med ymse kjemikalier og lange samtaler med Grok for å identifisere stoffet som Karate Zeon 5 CS. Insecticidet inneholder 5% lambda-cyhalothrin, i lipid emulsjon inni mikrokapsler av polyuretea, i surfaktant. De såkalte fyllstoffene utgjør 95% av produktet, som skal blandes 10-30 mL med 20-100L vann før bruk. ...på planter. Det oppgis å være såkalt vannfast 24t etter sprøyting, noe jeg kan signere på at det er.  Vannfast og vannavstøtende og dundre meg potte lufttett. En video av et par favorittjeans før rens:  https://photos.app.goo.gl/BVPCtf7cAqZAckvx5 Boblene på slutten der kom ut av enden på buksebenet nedi bøtta, ikke gjennom stoffet. Prosessen med å få dette plantevernmiddelet UT av tekstiler innebærer å måtte knuse mikrokapslene for å gjøre virkestoffet tilgjengelig for hydrolyse med base. Jeg valgte sentrifugering for å knuse, som fungerte utmerket. Halveringstid for virkestoffet er 7 dager i pH 9 ved standard trykk og temperatur, i ren vannløsning. Når stoffet sitter inni tekstilfibre, omgitt av 95% fyllstoff.. En må opp i pH og temperatur, og en må ha noe som lokker det lipofile virkestoffet ut av sofaen på gutterommet for å øke sannsynligjeten for et vellykket møte med OH-. De to molekylene ville bare scrollet forbi hverandre på datingapps uten litt hjelp. Det har gått mange 5L kanner salmiakk og grønnsåpe, noen kanner Biltema Grovrens, Ovn- og Grillrens, isopropanol, rødsprit og Vanish OxyAction til soaking i døgn. Å bevege tekstilene nevneverdig during soak har vært uaktuelt pga gassene. Jeg har vært så heldig å få supplere teoretisk kjemikunnskap med praktisk erfaring med bl.a. HCN og kan fortelle at tekstiler dynket i ufortynnet Karate Zeon 5 C, bløtlagt i pH 13-14, de vil produsere forholdsvis mye HCN, så å åpne en lukket beholder som har stått i to døgn - lukket for å hindre pH i å synke ved fordampning av ammoniakk eller bufring med karbonsyre fra opptak av CO2 fra luften - å åpne en sånn beholder uten å ha et ordentlig avtrekksskap krever at en forstår seg på molekylvekt i gassblandinger og legger seg flat, om en ikke har dykkeutstyr.  Steg 1 og 2 i prosessen var forholdsvis smooth sailing. Et illustrasjonsfoto tatt før en lunsjpause: Så, etter å ha knust kapslene og hydrolisert det kraftig lipofile virkestoffet til mer vannløselige produkter, så får en lære om mikroplast.  Det hvite er ikke såpe, det er mikrokapsel debris fra en liten singlet oppi den bøtta. Mikrokapselrestene begynner ikke slippe tekstilen før etter at virkestoffet er brutt ned. De er lagd av samme materiale som deler av elastanfibre. Gummi'ish, med trykk på ish. De er ikke hydrofile, men har heller ingen affinitet til annet enn elastan og polyamid av hva jeg har sett så langt, og flyter opp i vann når de løsner fra tekstilene. Mengdene...  Uten å overdrive, det har antakelig gått mer enn et tonn varmtvann til å skylle debris ut av den ene singletten i den bøtta på bildet. Den er _nesten_ ren nå. Tidkrevende, fordi den må tørke mellom, da svulmede bomullsfibre holder mer mikroplast fanget enn tørre fibre gjør. Vaskemaskin er lite hjelpsom fordi den tømmer nedover, og plastgugga blir liggende igjen oppå plagget. Vi har holdt på i flere uker nå. Rinse, repeat.  Edeward er drittlei og deprimert. Han er sjalu på tekstiler og bøtter og vann og har henfalt til å rive av seg pelsen i mangel på bedre å ta seg til, fordi han pga pelsstellet på rasen har fått for seg at jeg liker ham bedre uten pels, så han gnager og river den ut for å komme ovenpå i konkurransen mot bøtter og vann og klær. Dette er hans eget verk.  På den positive siden ser han nå på bading med helt nye øyne. Når nødhjelpsarbeidet for å redde unike klesplagg med høy affekskonsverdi innimellom ryddes bort er det endelig hans tur til å få min oppmerksomhet og kjærlighet, og vask av skjegg og bart har blitt mye lettere og krever lavere kompensasjon enn tidligere.  For øyeblikket er han utålmodig, fordi han vet jeg har kjøpt burgere og pølser fra K9 Hundesenter i dag, og han aner at jeg har planlagt noe med de burgerne.     
    • Putt den i en vaskepose i vaskemaskina, og så heng den til tørk et litt varmt sted så den tørker raskt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...