Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid og lydighets stevne?


litchi
 Share

Recommended Posts

Jeg hadde tenkt meg å dra og se på et ag og lp stevne imorgen, men er usikker på å ha med litchi, som er midt i sin første løpetid..

Har jeg lov til å ha hun med for å se på, er det noen regler på dette?:) det er et utendørsstevne hvis det har noe å si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på om det er noe regler på det, men det er jo ikke særlig populært å dra med seg løpetid på stevne med mindre man (og det må man vel strengt talt ikke).

Det er jo ikke lov til å konkurrere med løpetispe, bortsett fra i elite - og da må man gå sist. Veit at det er flere som stiller ut tisper med løpetid, men lydighet og agility krever jo litt mer av hunden så det er ikke særlig kult at det skal bli ødelagt av at noen har med løpetid!

Jeg foreslår at du drar å ser på stevnet og lar hunden bli hjemme jeg :) Mye hyggeligere for deg, hunden og alle rundt dere :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I agility er det tillatt å starte med løpetidstisper, så det er sikkert andre tisper der med løpetid. Jeg syns det er idiotisk at det ikke er tillatt med løpetisper i de lavere klassene i LP, det er jo stort sett løpetisper tilstede uansett, og noen tisper lukter godt lenge før og etter løpetid også. Men nok :offtopic:

Det er ingen regler på det. Du gjør hva du vil. Men når du ikke taper penger på å ha henne hjemme er det kanskje greit at hun er hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er fullstendig lovlig å ha med tisper med løpetid på området, men jeg syns dere bør være greie nok til å la være. Ihvertfall ikke ta henne ut før kl 1 og 2 er ferdig. Det kan være tøft nok for mange å debutere som det er, så da syns jeg ikke man bør gjøre det vanskeligere for dem :) Akkurat som at det ikke finnes regler for at man ikke kan leke med hunden sin rett utenfor ringen under fellesdekken i klasse 1, men man gjør det jo ikke. Man vil jo at folk skal lykkes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skikkelig ufint for deltagerne i lavere klasser. Det er en grunn til at løpetisper i elite må gå sist og ikke får oppholde seg på plassen. Så hold henne hjemme, eventuelt dra på å kikke en annen gang.

Hva med todagersstevner hvor klasse 1 starter der elitetispa med løpetid gikk dagen før? Det lukter da løpetid i den ringen. Eller de stevnene hvor klubbens deltakere drar til stevneplassen dagen før for å trene... Eller alle stevnene hvor det er utstilling/agility og løpetisper... Man kan da ikke unngå løpetid? Bedre å trene på å jobbe selvom det lukte godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hva med todagersstevner hvor klasse 1 starter der elitetispa med løpetid gikk dagen før? Det lukter da løpetid i den ringen. Eller de stevnene hvor klubbens deltakere drar til stevneplassen dagen før for å trene... Eller alle stevnene hvor det er utstilling/agility og løpetisper... Man kan da ikke unngå løpetid? Bedre å trene på å jobbe selvom det lukte godt!

Selvfølgelig må man trene på det, det er ofte utstilling samtidig som lp også, og der er det gjerne løpetisper, men hva er poenget med å ta med en hund med løpetid som ikke har noe på stedet å gjøre? Bare for å gjøre det vanskelig for folk? Og nei, min hund har ingen problem med det. For meg er det ett fett om det er ei tispe med løpetid der eller ikke. Men i kl 1 er det mange som ikke er helt forberedt. De tror de kan mye og hiver seg uti, og iblandt, så blir det litt tydelig at man ikke har trent nok enda eller at de ikke visste helt hva de gikk til. Da syns jeg man kan gjøre det til en så god opplevelse som mulig for dem, så de beholder lysten og selvtilliten til å konkurrere og kommer tilbake. Hvorfor gjøre det vanskelig for folk når det ikke er nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med todagersstevner hvor klasse 1 starter der elitetispa med løpetid gikk dagen før? Det lukter da løpetid i den ringen. Eller de stevnene hvor klubbens deltakere drar til stevneplassen dagen før for å trene... Eller alle stevnene hvor det er utstilling/agility og løpetisper... Man kan da ikke unngå løpetid? Bedre å trene på å jobbe selvom det lukte godt!

Det Therese sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må man trene på det, det er ofte utstilling samtidig som lp også, og der er det gjerne løpetisper, men hva er poenget med å ta med en hund med løpetid som ikke har noe på stedet å gjøre? Bare for å gjøre det vanskelig for folk? Og nei, min hund har ingen problem med det. For meg er det ett fett om det er ei tispe med løpetid der eller ikke. Men i kl 1 er det mange som ikke er helt forberedt. De tror de kan mye og hiver seg uti, og iblandt, så blir det litt tydelig at man ikke har trent nok enda eller at de ikke visste helt hva de gikk til. Da syns jeg man kan gjøre det til en så god opplevelse som mulig for dem, så de beholder lysten og selvtilliten til å konkurrere og kommer tilbake. Hvorfor gjøre det vanskelig for folk når det ikke er nødvendig?

Jeg er enig i at publikum ikke nødvendigvis trenger å dra med seg løpetisper, og det presiserete jeg også lenger opp. Det andre var litt off topic, og gjaldt mer de som konkurrerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...