litago6 Skrevet 28. April 2012 Rapporter Share Skrevet 28. April 2012 Hvor er det lettest å importere hund fra utlandet? Tenker på: England Tsjekkia Polen Vil jo helst unngå slike ting som karantene og slikt. Tenker å importere valp, da dette er lettere? Noen som har efaringer? Priser? Best Flyselskap? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lola Pagola Skrevet 28. April 2012 Rapporter Share Skrevet 28. April 2012 Hvis du søker litt rundt på forumet finner du noen tråder som handler om dette. Fra polen må vel valpen ha rabies-vaksine, og stå i karantene(?), Tsjekkia vet jeg ikke, mens fra England må vel hunden bare være under 3 mnd. :-) Jeg vet det ikke har noe med saken å gjøre, men hvorfor vil du importere? Med mindre du har noen spesielle kull i tankene, eller at rasen er sjelden i Norden. Utifra det lille du skriver får jeg følelsen av at du vil importere bare for å importere, beklager om jeg tar feil :-) Jeg skjønner ikke hva du mener med at å importere er lettere? Det letteste er jo å kjøpe fra Norge? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Artemis Skrevet 28. April 2012 Rapporter Share Skrevet 28. April 2012 Først: les deg opp på mattilsynets sider. Det meste står greit forklart der, med de ulike reglene for innførsel av hund fra ulike land også med tanke på alder på hunden. Ulike regler for voksne i forhold til valper under 12 uker avhengig av land. http://mattilsynet.n...d_katt_og_ilder Har selv importert hund fra Storbritannia. Det var ganske enkelt, ettersom Storbritannia er rabiesfritt. Eneste "greien" er flyselskapenes regler for sending av hund i fly. Fra Storbritannia spiller hundens alder ingen rolle med mindre reglene har endret seg, men dette kan du jo sjekke ut på mattilsynets hjemmesider. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
litago6 Skrevet 28. April 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28. April 2012 Hvis du søker litt rundt på forumet finner du noen tråder som handler om dette. Fra polen må vel valpen ha rabies-vaksine, og stå i karantene(?), Tsjekkia vet jeg ikke, mens fra England må vel hunden bare være under 3 mnd. :-) Jeg vet det ikke har noe med saken å gjøre, men hvorfor vil du importere? Med mindre du har noen spesielle kull i tankene, eller at rasen er sjelden i Norden. Utifra det lille du skriver får jeg følelsen av at du vil importere bare for å importere, beklager om jeg tar feil :-) Jeg skjønner ikke hva du mener med at å importere er lettere? Det letteste er jo å kjøpe fra Norge? Okei, takk for svar Om jeg bare ville importere for å importere hadde det vel uansett vært min sak det. Så klart er det lettere å kjøpe fra Norge det skjønner jeg, men er interissert i utenlandske linjer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
litago6 Skrevet 28. April 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28. April 2012 Først: les deg opp på mattilsynets sider. Det meste står greit forklart der, med de ulike reglene for innførsel av hund fra ulike land også med tanke på alder på hunden. Ulike regler for voksne i forhold til valper under 12 uker avhengig av land. http://mattilsynet.n...d_katt_og_ilder Har selv importert hund fra Storbritannia. Det var ganske enkelt, ettersom Storbritannia er rabiesfritt. Eneste "greien" er flyselskapenes regler for sending av hund i fly. Fra Storbritannia spiller hundens alder ingen rolle med mindre reglene har endret seg, men dette kan du jo sjekke ut på mattilsynets hjemmesider. Synes matilsynes sider er litt rotete, men jeg skal ta en titt. takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stine Skrevet 28. April 2012 Rapporter Share Skrevet 28. April 2012 Fra UK nå så skal hunden ha rabies hvis den er over 3 mnd, også må man søke mattilsynet om "lov". Ellers veldig simpelt å importere fra. Fra Tsjekkia er det samme greia, jeg veit ikke med Polen, men tror det er akkurat det samme. Du finner alt på Mattilsynets sine sider. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Artemis Skrevet 28. April 2012 Rapporter Share Skrevet 28. April 2012 Synes matilsynes sider er litt rotete, men jeg skal ta en titt. takk Regler fra Polen, Tsjekkia og Storbritannia for hunder over 12 uker: http://mattilsynet.n...til_norge_98489 Regler for valper under 12 uker(gjelder for Tsjekkia og Storbritannia, ikke for Polen): http://mattilsynet.n..._m_neder__97899 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lola Pagola Skrevet 28. April 2012 Rapporter Share Skrevet 28. April 2012 Okei, takk for svar Om jeg bare ville importere for å importere hadde det vel uansett vært min sak det. Så klart er det lettere å kjøpe fra Norge det skjønner jeg, men er interissert i utenlandske linjer. Ja selvsagt er det din sak. Men du skrev og at det kanskje var lettere å importere, så jeg skjønte ikke helt hva du mente. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trulte Skrevet 28. April 2012 Rapporter Share Skrevet 28. April 2012 Hvor er det lettest å importere hund fra utlandet? Tenker på: England Tsjekkia Polen Vil jo helst unngå slike ting som karantene og slikt. Tenker å importere valp, da dette er lettere? Noen som har efaringer? Priser? Best Flyselskap? Ja selvsagt er det din sak. Men du skrev og at det kanskje var lettere å importere, så jeg skjønte ikke helt hva du mente. Hun mente Kanskje at det var lettere å importere valp enn voksen hund. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
litago6 Skrevet 28. April 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28. April 2012 Hun mente Kanskje at det var lettere å importere valp enn voksen hund. Ja var det jeg prøvde å si. Var vel litt dårlig formulert. Ser jo at jeg kan finne ut alt på mattilsynet, men kjekt å få høre erfaringer 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evelzz Skrevet 28. April 2012 Rapporter Share Skrevet 28. April 2012 ...gled deg til flyturen! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
litago6 Skrevet 28. April 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28. April 2012 Om man skal ha med valpen i Cabinen, MÅ det være plastbur. Eller er det også godskjent med tøybur? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evelzz Skrevet 28. April 2012 Rapporter Share Skrevet 28. April 2012 Neida, Sherpa-baggene går finfint det :-) Fløy akkurat fra USA og hjem med (giga)valp i Sherpa i cabinen, og det gikk fint det 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
litago6 Skrevet 28. April 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28. April 2012 Neida, Sherpa-baggene går finfint det :-) Fløy akkurat fra USA og hjem med (giga)valp i Sherpa i cabinen, og det gikk fint det Okei takk for svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toller Skrevet 29. April 2012 Rapporter Share Skrevet 29. April 2012 Det er ikke noe karantene. Det er visse krav om vaksiner, helsekort og lignende. Google "valp til Norge" eller noe sånt så kommer du til tollvesenets sider. De er ganske informative Det er ganske lett å importere valp over 3 mnd, men for å få ha den i kabinen i de fleste flyselskap hvis bag og valp ikke er over 8 kg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts