Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôring av berner sennen


piaannette
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg gikk til anskaffelse av en berner sennen valp for omlag en måned siden. Jeg har ikke hatt erfaring med denne hunderasen før (har kun hatt engelsk setter). Jeg er litt usikker på hvor mye og ofte jeg skal fôre hunden min daglig? Hun får kun tørrfôr(appetitt valpefôr), i tillegg til godbiter under dressur og griseører.

Hun får omtrent 2-3 dl tørrfôr tre ganger daglig. Er dette for mye eller for lite?

Hun er nå 3 måneder og veier over 14 kg. Jeg veier henne ukentlig og hun har de siste 3 ukene gått opp omlag 2 kg per uke. Er dette uvanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du spurt oppdretter da? Hn har sikkert noen gode råd til deg :-)

Ellers har jeg ikke berner sennen, men det vanlige med valper i den alderen er vel å fôre 3 ganger om dagen. Det pleier å stå hvor mye du skal gi bak på sekken, se på alder og hvor mye hun veier, også kan du gå ut i fra det. Husk at det bare er veiledende, så kan hende hun skal ha mindre eller mer, men det er iallefall en pekepinn. Ser du at hun legger på seg for mye justerer du ned, og omvendt. Det er egentlig ikke mer hokus pokus enn det.

Jeg vil nok anbefale deg å kjøpe et valpefôr som er beregnet på store raser, jeg vet ikke om apetitt kjører flere varianter på det? Personlig ville jeg aldri gitt hunden min apetitt, særlig ikke som valp, men det er jo og mange som er fornøyd med det da.

Synes du hun ser bra ut nå, ikke for tjukk eller for tynn, så gir du nok henne riktig mengde, ikke tenk for mye på vekten, det er bare ett tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Oppdretteren vi kjøpte hunden fra fôrer bare med vomfyll; noe jeg personlig er veldig imot. Hunden min var vel i overkant tykk for et par uker siden; så da tok vi å regulerte mengden. Hun begynner nå å få en fin fasong, så jeg er positiv på at vi fôrer henne riktig. Men ettersom dette er en stor hund antar jeg at mengden må økes etterhvert, det er vel helst her jeg er usikker.

Og angående valpefôret er det vi har fra appetitt beregnet på store raser, og jeg er foreløpig veldig fornøyd med fôret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Hvorfor er det ille, synes du? Jeg bare lurer, altså. Men det er mange av oss her som fôrer på vom og hundemat (rått ubehandlet kjøtt), som har gode erfaringer med det. :)

Jeg vet om mange som bruker vom som fôr og er veldig fornøyd med dette, så jeg har full forståelse for at flere foretrekker dette. Personlig er jeg litt skeptisk på å bruke dette som hovednæring ettersom hunder har lett for å sluke maten. Min hund er et matvrak uten like og jeg foretrekker å gi henne fôr hun tar seg tid til å tygge.

Den forrige hunden jeg hadde var veldig dårlig på å spise, hun var tynn og hadde dårlig pels. Av den grunn brukte jeg av og til å blande inn tørrfôret med vom; noe hun reagerte veldig positivt på.

*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom og hundemat er knall, bruker det selv. Apetitt derimot hadde jeg ikke gitt om jeg hadde fått det gratis engang. Men skal ikke gjøre dette til noen slik diskusjon :lol:

Om en hund har lett for å sluke maten er individuelt, noen spiser ikke opp engang, andre sluker det som du sier. Har man en sluker kan man dele opp kjøttet, hvis man er redd for at det skal havne feil. Jeg har en som kan finne på å sluke maten innimellom, og da gjør han ikke forskjell på kjøtt eller tørt, kulene inhaleres de faktisk.

Men er det vom og hundemat du snakker om her? Det som kommer i blå pølser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker vel helst om de blå pølsene (troll tror jeg de heter) samt avfall man kan få kjøpt av slaktere.

Jeg har aldri fått høre noe negativt om appetitt, og det har fungert ypperlig her. Skjønt, dette er vel fra hund til hund. Og det er det vel med annet tørrfôr og slaktavfall/pølser.

Jeg foretrekker at hunden min får tørrfôr daglig, og rent kjøtt av og til. Men jeg synes ikke at dette trenger å bli en diskusjon, så lenge man har en sunn og frisk hund er det det samme for meg hva man fôrer med (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En valp bør få mat 3-4 ganger daglig og så kutter man gradivs ned. Menge for avhenger av hundens kondisjon. Er den undervektig forer man mer, er den overvektig forer man mindre. Vanskeligere er det i grunnen ikke, og det er ikke rasebetinget, og egentlig noe man skal sette seg inn i før man kjøper seg valp!

Ja, så lenge hunden er sunn og frisk er det det samme hva hunden fores med. Mange som har tenkt dette, og så slitt med hunder som har allergier osv. Det er jo en grunn til at oppdretteren din har gitt vom mm. Men, man gjær hva man finner ut man trives best med. Selv trives jeg best med sunne og friske hunder som fores på rått.

Gratulerer med valp :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal eg ikkje skyte Gullfuglen helt enda, men vi vet vell alle at hunder slekter på Ulv? og sist eg sjekket klaget ikkje bøndene på at ulven stjal kornet dems. Vom og hundemat er helt klart et mye bedre for en dem fleste tørrfor produsenter. Og du sier du forer med labb? som i utgangspunktet er eit biprodukt av kraftforproduksjon for kyr og lignende.

Om du ikkje har hørt noen negative ting om labb/appetitt er det jo bare og bruke google.

Når det kommer til mengde så står det somregel en guide på forpakkene med anbefalt for mengde.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker vel helst om de blå pølsene (troll tror jeg de heter) samt avfall man kan få kjøpt av slaktere.

Jeg har aldri fått høre noe negativt om appetitt, og det har fungert ypperlig her.

Ok, nei det er ikke fra troll, selve merket heter Vom og Hundemat. http://www.vomoghundemat.no/

Angående apetitt foreslår jeg og at du tar et kjapt google-søk. Men er jo flott at hunden din fungerer på det da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tidligere brukt å kjøpe tørrfôr av veterinæren her, men hun fører ikke valpefôr. Så når hunden min er gammel nok kommer vi til å gå over til dette. Jeg husker dessverre ikke hvilket merke dette er.

Om hunden min viser tegn til å få en negativ effekt av fôret hun får nå er det jo klart at jeg kommer til å bytte.

Greit nok at hunder slekter på ulv, og de lever på rått kjøtt, men nå må vi også tenke på at de ikke får i seg mat like ofte som hunder gjør nå. Jeg har flere ganger sett hunder som har reagert utrolig negativt på å få rått kjøtt daglig. Blant annet med ekstremt røyting, benskjørhet og dårlig mave. Men det virker som de fleste har en positiv erfaring, og det er jo kjempe bra (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, for etter hold:) Er hunden sulten og tynn gir du litt meir. Blir han tjukk gir du mindre. Forer tre Berner sennen på Vom & Hundemat og diverse anna "avfall" her, og det fungerer utmerket:) Minsta har eg fora på vom sidan eg henta ho, har aldri sett ein hund vokse så jevnt og godt før.. Labb og Apetitt har eg aldri prøvd, men om du er fornøgd, og hunden fungerer (fast og fin avføring, fin form, god hud og pels, luktfri ånde, null belegg på tennene, ingen øyrebetennelse...) så kan vel ingen tvinge deg til å skifte for? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott hund :) .

Appetitt er uglesett her på forumet. Sjølv har vi og oppdrettaren vår brukt Appetitt på vår berner sennen sidan han vart fødd, og det funkar fint. Vi fulgte stort sett mengdene som sto på sekken i starten, etter kvart (ca ved 5-6 månader?) såg vi at to fulle kaffikoppar eller eitt fullt målebeger (4-5 dl) var eit passe måltid. Då fekk / får han mat to gongar om dagen. Så er det sjølvsagt å justere opp og ned ved behov.

Elles er det alltid greitt å gje hunden litt anna innimellom, rått kjøt / bein (kotelettar o.l.) er alltid bra. Det er lurt å gjere heilt frå starten av, og halde fram med relativt jamnleg, slik at magen venner seg til at den skal tole ulik mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...