Gå til innhold
Hundesonen.no

Oversosial

Kristina

Recommended Posts

Tinka er - og kommer alltid til å være - oversosial. Nå i det siste har hun dog vært flinkere, hun har til og med latt være å løpe bort til folk, helt frivillig uten at jeg har ropt.

Litt av det har hun muligens vokst av seg. Hun er fremdeles Tinka helt fullt ut, men jeg tror at hun muligens ikke har det samme behovet hilse på alt og alle som hun hadde før. Kanskje hun rett og slett ikke er fullt så nysgjerrig.

Men mye av det har nok med å gjøre at jeg den siste tiden alltid har hatt noe ekstra godt/morsomt/bra i lomma. Ikke at jeg nødvendigvis har brukt det hele tiden hvis jeg har trent liksom, men når hun faktisk velger å la være å hilse/komme til meg når hun ser folk, da har pølsebitene eller drakampballen kommet fram.

Også har jeg turt å stole litt mer på henne. Jeg har turt å stole på at hun kommer, og dermed også stole på at det er trygt å slippe henne løs. Jeg har turt å stole på at hun holder seg ved meg selv om det kommer møtende folk. Og det tror jeg også har hjulpet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle Vicky bestandig som valp... hver gang det kom en person ble hun helt vill og skulle hoppe på dem. Helst så høyt som mulig. På den tiden var Nanny her mye, og det var skikkelig karusell ;) To aussier som hoppet og danset. Var litt av et syn. Det jeg gjorde var å trene det sakte og rolig. Ta det først helt fra starten av, og så øker du nivået. En dose tålmodighet gjelder også å ha... Hunden roer seg mer ved 3-4 års alderen kan jeg trøste med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke lett og trene hundene til å slutte med dette, for som regel får de også mye oppmerksomhet av de hunden hilser på.

Hvis du kan få med deg en gjeng som du møter på tur og som kan overse henne når hun gjør dette så blir de fort uinteressante.

Verdt et forsøk iallefall hvis du ikke allerede har prøvd dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke lett og trene hundene til å slutte med dette, for som regel får de også mye oppmerksomhet av de hunden hilser på.

Hvis du kan få med deg en gjeng som du møter på tur og som kan overse henne når hun gjør dette så blir de fort uinteressante.

Verdt et forsøk iallefall hvis du ikke allerede har prøvd dette ;)

jeg ville ikke latt hunden få hillse i det hele tatt hvis den holdt på sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag er å lære henne en hilse-kommando, og bare når hun får den får hun hilse. Det kommer nok til å kreve mye av deg da, men hvis du er villig til å gjennomføre det tror jeg det vil funke. Det handler jo ganske enkelt om å aldri la henne få hilse uten den kommandoen. Ha medhjelpere som overser henne totalt, samme hva hun gjør, blir hun for vilter går du vekk fra dem (ha henne i bånd). Så sier du "hilse" eller noe i den dur og lar henne hilse. På begynnelsen krever du lite, og lar henne hilse ganske fort, så øker du kravene etter hvert. Det blir jo på en måte som i doggie-zen (klikker). Hun må gjøre som du vil for å få en "natural-belønning". Du kan jo også begynne på samme måte som mange pleier å begynne når de lærer inn doggie-zen med godbitskål. Ha en medhjelper som står rolig. Ha hunden mellom dere, og gå baklengs bort fra medhjelperen. Så fort hun følger deg (eller ser på deg til og begynne med), så sier du "hilse" og lar henne hilse. Hvis det etterhvert ikke blir belønning nok og hilse på samme person, kan jo denne gi henne en liten godbit i tillegg. Hmm.. Det er bare et lite forslag. Si gjerne fra hva du synes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk for svar. Jeg er litt usikker ennå, metoden din Christina er veldig fin, men det er omtrent håpløst i oslo #-o folk har ikke respekt for at jeg ikke vil la min hund hilse på andres.

Håper hu vokser det litt av seg hvertfall.

Kom med fler forslag!

Det er sant.. Hmm.. Men hvordan skjer det da? Bare lar de hundene sine løpe bort til Lunah?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant.. Hmm.. Men hvordan skjer det da? Bare lar de hundene sine løpe bort til Lunah?

Jepp. Lar de løpe løs rett bort til Lunah. Så spør de etterpå "er det greit de hilser eller?"

Argh. Og om jeg sier nei, så tror de det enten er fordi hu har lus eller er agressiv. #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Lar de løpe løs rett bort til Lunah. Så spør de etterpå "er det greit de hilser eller?"

Argh. Og om jeg sier nei, så tror de det enten er fordi hu har lus eller er agressiv. #-o

Da roper du bare bort til de at hun har lus da vet du :lol: Eller en eller annen skummel smittsom sykdom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...