Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund med kløv :)


tm10013
 Share

Recommended Posts

Hallo!

har i den siste tiden vurdert å gå til anskaffelse av en kløv. Jeg har en 33 kilo tung kongepuddel.Har undersøkt hvilken kløv og størrelse jeg skal kjøpe, men er det noen "kriterier" som bør bli fulgt for at en hund skal gå med kløv :) ? Vekt, form, sterk, sykdommer...?

- Jørgen Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller viktigste kriteriene for å kunne starte med kløving er at hunden er voksen, minst 2 år gammel og fullt utvokst, ikke har noen skader (særlig rygg og ledd i forparten av hunden er viktig da det er her vekten ligger), er røntget fri på albuene, og at du gradvis trener opp hunden til å bære kløv. Det tar gjerne en sesong eller to før en fullvoksen hund kan bære opp til sitt potensiale i kløven.

Laika og Seleverkstedet har de beste kløvene, syns jeg. Seleverksted syr vel etter mål på bestilling, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med lite og øk etterhvert som hunden blir i bedre form og vant til og gå med kløv. Legg gjerne litt ekstra i en god kløv, det er mange dårlige ute på markedet. en tredjedel av hundens kroppsvekt er en grei vekt over lange distanser, noe mer på kortere treningsturer, og noe mindre på veldig lange turer, spesielt om terrenget er tungt og ved kløving mange dager på rad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Kløvveskene skal ikke henge lengere ned enn til albuen. Du bør tenke på hva du kskal bruke løven til. EN uke eller mer på fjellet da er det bra med store vesker men dagsturer så holder det godt med mindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt generelt: http://www.seleverkstedet.no/Sider/klover08.htm#Regulerbar_trekksele

Før du legger noe særlig vekt i kløven anbefales det å ha røntget hunden (minst hofter og albuer, gjerne også fullt ryggradsbilde), så du vet at den er i hold til å bære. Og så bør hunden selvsagt være ferdig utvokst, og i ok kondisjon :)

Skal du la hunden bære mye er det å anbefale å investere i en skikkelig kløv, den er ikke sååå mye dyrere enn å kjøpe en masseprodusert en. Men jeg har hatt god nytte av den kjekke lille sportsveska til ruff wear til enklere turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...