Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei.

Jeg har aldri vært borti avl/oppdretter klasser, men regner med at det kommer noen sånne på årets utstilling som jeg er med å arrangerer. Har nemlig allerede fått noen spørsmål.

Har noen spørsmål:

1) Avlsklasse

Tispe/hannhund med 4 avkom. Avkommene må være påmeldt utstillingen og kun en hund med VG. Det er greit. Men så kommer spørsmålet mitt; det står i regelverket av avlshunden må være påmeldt i en offisiel klasse eller avlklasse (jeg har hørt at man kan melde på stedet? Kan man elektronisk kun melde på i avlklasse? Er det gratis?) Og at avlshunden må ha minst good på denne eller tidligere utstillinger. Betyr det at om avlshunden har vært på utstilling før nye regler med Excellent, good etc kom så må den delta på denne utstillingen? Altså, at hunden eks har 1.AK fra gammel tabell.Kan den da ikke delta?

2) Oppdretter klasse

Her er det kun 4 avkom fra samme oppdretter. Man trenger altså ikke noe annet? Her står det at det er påmelding på stedet, så det er greit.

Skrevet

Avlsklasse kan påmeldes på stedet dersom avlshunden er påmeldt i en ordinær klasse, hvis ikke må man melde på særskilt til avlsklasse, og det skal være mulig å gjøre elektronisk. Avlsklasse er gratis.

Vil tro at en 2.premie fra før vil holde, siden Good nå er den laveste delen av gammel 2.premie

Oppdretterklasse trenger 4 avkom med maks 1 VG.

Skrevet

Enkelt sagt - også avlshunden skal stå i katalogen. Enten da i "vanlig" klasse (da kan man bestemme seg for alvsklassen når man er der), eller påmeldt utenfor konkurransen i selve "avlsklasse". Da konkurrerer ikke avlsdyret med de andre i same rase - men kun stiller med sin klasse.

Men det er alltid frivillig å stille klassen, da. Helt opp til eieren - og man pleier jo da å se an hvilke avkom som er tilstede, hvordan de gjør det individuelt og hvor typelike de er seg imellom og i forhold til avlsdyret.

Og ja, det er gratis både å melde på avlsklasse og oppdretterklasse. (Kjekt for oss med avlsdyr som da enkelt kan få ekstra nummerlapper/adgangskort til utstillinger...)

Susanne

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
    • Fine puddelen som var min, for å få litt farge inn her 💚
    • Det er sikkert mer enn nok folk som stiller slike spørsmål, men den som intet våger intet vinner 😇 Jeg skal i løpet av de neste par årene få meg en ny hund, men sitter veldig fast når det kommer til valg av rase.. tidligere har jeg hatt Cardigan Welsh Corgi (fikk henne da hun var nesten 10, så ikke full erfaring her) og Storpuddel fra en oppdretter jeg ikke var helt fornøyd med (jeg ba om en rolig og stabil hund jeg kanskje kunne bruke som besøksvenn, fikk en stresset type som hun ville jeg skulle bruke til agility. Da det viste seg at jeg ikke kunne tilby ham en rik nok hverdag som enslig person i leilighet var hennes råd "legg ham ut på Finn). Jeg har noen ønsker til hund:  * Ikke en utpreget varsler. Vi blir to som er relativt sensitiv for lyd, så mye piping og bjeffing inne orker vi ikke.  * Lettrent hund som jeg kan trene lydighet med. Storkoste meg med puddelen og han ga meg mye suksess og mestring, dette vil jeg ha mer av.  * Stabil mentalitet med mulighet til å sitte i ro ute. Dette hadde ikke puddelen. Han er nå snart 6 år gammel og i nytt hjem, men kan fremdeles ikke stå i ro ute uten å få meltdown. Inne var han helt nydelig.  * Energi til trening, men tåler noen dager innimellom med mindre aktivitet. * Ok størrelse, helst rundt medium/"normal" størrelse et sted. Ønsker lydighet og kanskje sykling innimellom, men ikke så stor at den ikke kan være med overalt ellers (som ut i kajakk, kanskje). * Mulighet for å bo med katt uten at det skal være en reell risiko for at jaktinstinkt tar over.. Har vurdert å gå over til tispe etter dramaet med puddelen. Det virket som det slettes ikke var uvanlig med disse litt høyspente guttene som endte opp med å omplasseres fordi de ble "for mye" og jeg har ikke lyst til å gi gjennom det igjen. Har vurdert puddeltispe, feks. Corgien min elsket jeg, men de beina var utrolig upraktisk innimellom..
    • Ingen av dem. Oslo Hundeskole har veldig mange instruktører, og de velger selv metode. Det betyr at du ikke vet på forhånd om de bruker straff og gammeldagse metoder eller 100% positivt med bare belønning. Norges Hundeskole har jeg ikke noen nyere erfaring eller kunnskap med. De har pleid å være helt ok, men også hatt bruk av straff og korreksjon. Hvis du er på den siden av byen kan jeg anbefale Smarthund som har kurs på Fornebu, eller Din Beste Venn på Høvik. De har flinke instruktører og bruker bare positive metoder.
    • Heisann!  Vi venter på valp og jeg har veldig lyst til å gå valpekurs (potensielt også flere kurs) - vi holder til på Østlandet, like utenfor Oslo. Av de som dukker opp når jeg googler er Oslo Hundeskole og Norges Hundeskole. Begge har avdelinger ved Asker og Bærum som er det som blir mest aktuelt for vår del. Vil noen komme med tips til hvilken vi bør velge? Har du personlig erfaring eller preferanser? 😊 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...