Gå til innhold
Hundesonen.no

Annulert forsikring, hva kan jeg gjøre?


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg ønsker heller ikke å bruke AvtaleGiro, men det er eneste måten å få månedlig avtale med Gjensidige på.. Men nå har jeg snakket med dem, og fy fader så forbanna og lettet jeg er på en gang.. det

Har du ikke forsikring, har du ikke lov til å kjøre bilen din på veien. Skjer det noe da, vil du få all skyld og store regresskrav. Ring gjensidige og forlang å snakk me skiftlederen eller noe.. J

Så kvinn deg opp og sett de på plass

Nå er det ikke sånn at de sitter og diller med folk i et digert forsikringsselskap - betaler man ikke, kan man ikke forvente at produktet blir levert. Så enkelt er det. At DU har problemer er i grunnen ikke deres problem - det er ditt problem og noe du må fikse.

Det er greit at problemet er mitt, men de er informert om det, og det er faktisk normal kundeservice og gi kunden en sjanse til å rydde opp slik at man får betalt. Man annullerer ikke en forsikring mens kunden er i en prosess med en ekstern aktør (altså banken) for å få ordnet betaling på en mest mulig gunstig måte, som for meg er månedlig trekk.

Jeg vet for fakta at If.. f.eks. ikke har noe problem med å godta månedlig trekk på en mer normal måte, ved utsendelse av månedlig faktura. Gjensidige har derimot ikke dette tilbudet, og AvtaleGiro er eneste måte.

Samt at når det gjelder forsikring av bil, som er pliktig å ha, så er det ikke urimelig at de faktisk kan kontakte kunden personlig å informere om at forsikring er i ferd med å bortfalle. Regner med at de ønsker å ha meg som kunde liksom.

Til sammenligning så vet jeg at Santander ringer før de kansellerer lån, for å minne kunden om at en betaling ikke er gjennomført.

Det er aldri lang betalingsfrist på purringer.

Utsendelse av slike brev går automatisk, og 3/4 var ikke i påsken - det var helt ordinær arbeidsag, det. Påsken starter ordinært ikke før skjærtorsdag.

Det forstår jeg ja, men allikevel, hadde jeg vært bortreist i påsken (og mottatt brevet 04/04) hadde jeg uansett ikke fått betalt det, for 05/04 er/var helligdag og jeg hadde da ikke fått betalt den.

Tulip, etter hva jeg leste er 14dager kun anbefalt av Forbrukerrådet, og ikke norsk lov dessverre :( Men jeg finner ikke noe konkret i noe lover, men jeg har heller ikke mulighet til å lese igjennom alle mulige relevante lover heller.

Takk Krutsi :) De gir jo egentlig ikke en dags frist engang, for om jeg mottar post kl 12.00-14.00 den 04/04 må jeg allikevel registrere betaling samme dag, for at det skal komme inn i nettbanken 05/04, om det i det hele tatt gjør det på en helligdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men purring med stengevarsel er vel det samme som purring med inkassovarsel? Og da skal man ha minimum 14 dagers betalingsfrist..

Purring med stengevarsel hadde ho vel alt fått, dette var "siste sjanse", altså steget etter stengevarselet, slik eg forsto det.

Elles får eg berre seie som Krutsi, ring dei i dag og snakk med dei, så ordnar det seg nok straks du har betalinga i orden. Vi har òg Gjensidige, og har vore særs nøgd med måten dei fiksar ting og tang. Vi har òg hatt eit par oppgjer / utbetalingar hos dei, og det har gått strålande, både på store saker (tilbakeslag i kloakken) og småting (jakke forsvunne på reise) :) .

Synst det høyrest merkeleg ut at den første du snakka med ikkje hadde myndigheit til å gjere noko som helst, men det kan jo vere at han meinte at den betalinga du hadde gjort var for mars, og at pga fleire purringar var det no ikkje mogleg å opne forsikringa att før pengane var på plass. Når dei er det, reknar eg med at dei kan opne forsikringa på flekken ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purring med stengevarsel hadde ho vel alt fått, dette var "siste sjanse", altså steget etter stengevarselet, slik eg forsto det.

Selv etter et inkassovarsel har forfalt, kan saken ikke sendes inn til inkasso før det har gått 14 dager. Så det tar minst 28 dager fra et inkassovarsel er send deg før det går til inkasso.. Ikke to dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv etter et inkassovarsel har forfalt, kan saken ikke sendes inn til inkasso før det har gått 14 dager. Så det tar minst 28 dager fra et inkassovarsel er send deg før det går til inkasso.. Ikke to dager.

Men det er jo forskjell mellom inkasso og at abonnementet blir stengt. De fleste stenger vel tilgang til tjenesten idet de sender kravet til inkasso? Det var iallfall slik der jeg jobbet (kunden fikk ikke ta ut nye produkter om vi hadde sendt krav til inkasso).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo forskjell mellom inkasso og at abonnementet blir stengt. De fleste stenger vel tilgang til tjenesten idet de sender kravet til inkasso? Det var iallfall slik der jeg jobbet (kunden fikk ikke ta ut nye produkter om vi hadde sendt krav til inkasso).

Sant. Men betalingsfristen skal lell være 14 dager, ikke to.

Vanlige purringer kan ha omså hvor kort/lang frist, men når det er stengevarsel/inkassovarsel skal det være 14 dager. Det er siste trinnet før stenging/inkasso.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant. Men betalingsfristen skal lell være 14 dager, ikke to.

Vanlige purringer kan ha omså hvor kort/lang frist, men når det er stengevarsel/inkassovarsel skal det være 14 dager. Det er siste trinnet før stenging/inkasso.

Nå husker jeg ikke alle disse reglene lenger, men det er vel bare påbudt å sende ut 1 purring før man sender til inkasso, og denne skal ha minimun 14 dagers betalingsvarsel. Slik jeg forstår det (nå har jeg bare skummet gjennom tråden), var stengevarselet purring nummer to, og her står bedriften fritt til å gjøre som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke alle disse reglene lenger, men det er vel bare påbudt å sende ut 1 purring før man sender til inkasso, og denne skal ha minimun 14 dagers betalingsvarsel. Slik jeg forstår det (nå har jeg bare skummet gjennom tråden), var stengevarselet purring nummer to, og her står bedriften fritt til å gjøre som de vil.

Men nå ble jo første purring betalt, men da kun en niendedel, slik Gjensidige selv informerte meg om å gjøre (siden jeg ønsker månedlig trekk, og det nå er 9mnd igjen av året). Da skulle alt være i orden frem til avtalegiroen ble opprettet, jeg sendte i tillegg en mail om at jeg slet fremdeles, det burde jo være nok til at de i det minste kunne være serviceinstillte nok til å se hvordan prosessen gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste purring før innsendelse til inkasso skal ha 14 dagers frist. Og 14 dager etter den fristen kan det innsendes til inkasso. For vanlige regninger.

For tjenester kan man jo si at stengevarselet er inkassovarselet, til sammenligning. Og da skulle man jo hatt minimum 14 dager på seg til å betale, før stenging (inkasso).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste purring før innsendelse til inkasso skal ha 14 dagers frist. Og 14 dager etter den fristen kan det innsendes til inkasso. For vanlige regninger.

For tjenester kan man jo si at stengevarselet er inkassovarselet, til sammenligning. Og da skulle man jo hatt minimum 14 dager på seg til å betale, før stenging (inkasso).

Samt at jeg da også mener at stenging mens jeg er i en slags dialog med dem for å få fikset problemet er svært i drøyeste laget. Men betalte inn en 9ende del til igår, den skal være registrert idag, så får vi se. Kollegaen min kommer hvert øyeblikk slik at jeg får ringt og spurt :)

EDIT: Og skal sies at foruten det samme problemet ifjor med AvtaleGiro, hvor jeg da endte med å gi opp, og betale inn siste slanten (som ikke var snakk om mye) så har jeg svært god erfaring med Gjensidige. Men jeg syntes det er svært synd at det skal være så innmari mye jobb og hysteri, bare for å få ordnet månedlig betaling, og blir rett og slett usikker på om jeg ønsker å utsette meg selv for dette igjen. Vi får se hvordan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er ditt ansvar å betale regningene dine. Funker ikke avtalegiro er det ditt ansvar å betale på annet vis til du får ordnet avtalegiroen.

Men når er dette stengevarselet datert da? Det bruker alltid stå datoen regninga er utsendt i tillegg til betalingsfristen. 3/4 var forøvrig vanlig arbeidsdag, men om den faktisk ble sendt 3/4 er det alt for kort frist. Selvfølgelig stenger de abonementet når de ikke får inn betaling. Du får ikke kjøpe mer på kreditt på en nettbutikk heller om du ikke betaler, så det syns jeg ikke er rart.

Ring dem du. Jeg har hatt tilsvarende problem med gjensidige som var utelukkende min feil. Jeg hadde glemt å melde adresseendring og oppdaga lenge etterpå at de hadde avslutta hundeforsikringa mi (og selvfølgelig sendt en drøss purringer til den gamle adressa mi). En telefon og de ordna det og jeg fikk fortsette forsikringa på dagen uten karantenetid og regning i posten noen dager seinere. Min erfaring er at gjensidige har veldig god kundebehandling. Men det er greiere å få forklart seg på telefon. Og med unntak av denne siste betalingsfristen som høres merkelig ut (skjekk datoen, kanskje den har brukt lang tid i posten?), så er det ditt ansvar å få betalt regningene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå ble jo første purring betalt, men da kun en niendedel, slik Gjensidige selv informerte meg om å gjøre (siden jeg ønsker månedlig trekk, og det nå er 9mnd igjen av året). Da skulle alt være i orden frem til avtalegiroen ble opprettet, jeg sendte i tillegg en mail om at jeg slet fremdeles, det burde jo være nok til at de i det minste kunne være serviceinstillte nok til å se hvordan prosessen gikk.

Argh, innlegget mitt forsvant.

Jeg er enig med deg, det er vanlig å gi kunden tid på seg til å ordne opp i ting (men hvor tålmodige selskapene er, varierer jo). Jeg håper at det ordner seg greit. Du bør iallfall ta en telefon til dem, og få snakket om hele saken. Husk også å spørre om de har sendt noe til inkasso, slik at du får stoppet det.

Selv er jeg såpass kontrollfrik når det gjelder økonomi, at jeg styrer unna avtalegiroer, og jeg kommer til å fortsette med det. Har etterhvert hørt en del historier om folk som har fått problemer pga feil med avtalegiroer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh, innlegget mitt forsvant.

Jeg er enig med deg, det er vanlig å gi kunden tid på seg til å ordne opp i ting (men hvor tålmodige selskapene er, varierer jo). Jeg håper at det ordner seg greit. Du bør iallfall ta en telefon til dem, og få snakket om hele saken. Husk også å spørre om de har sendt noe til inkasso, slik at du får stoppet det.

Selv er jeg såpass kontrollfrik når det gjelder økonomi, at jeg styrer unna avtalegiroer, og jeg kommer til å fortsette med det. Har etterhvert hørt en del historier om folk som har fått problemer pga feil med avtalegiroer.

Jeg ønsker heller ikke å bruke AvtaleGiro, men det er eneste måten å få månedlig avtale med Gjensidige på..

Men nå har jeg snakket med dem, og fy fader så forbanna og lettet jeg er på en gang.. det var jo intet problem å fikse! Har også fått en mail med bekreftelse på at forsikringene mine er aktive! :)

Det som irriterer meg er jo all bekymringen jeg har hatt..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker heller ikke å bruke AvtaleGiro, men det er eneste måten å få månedlig avtale med Gjensidige på..

Men nå har jeg snakket med dem, og fy fader så forbanna og lettet jeg er på en gang.. det var jo intet problem å fikse! Har også fått en mail med bekreftelse på at forsikringene mine er aktive! :)

Det som irriterer meg er jo all bekymringen jeg har hatt..

Det var godt at det ordnet seg! :D

Og der minnet du meg på hvorfor jeg har valgt å betale forsikringene kvartalvis. Jeg hadde nemlig tenkt å kontakte dem for å få betale månedsbeløp, men kan altså spare meg fra å spørre om det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare legge inn en betaling som vanlig i nettbanken, og krysse av for gjenta hver måned? Det er sånn jeg har det med husleia, det er ikke avtalegiro, men et fast betalingsoppdrag. Men jeg kan gå inn og overstyre om det er behov for det, feks betale den tidligere eller senere, eller endre beløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg ønsker heller ikke å bruke AvtaleGiro, men det er eneste måten å få månedlig avtale med Gjensidige på..

Men nå har jeg snakket med dem, og fy fader så forbanna og lettet jeg er på en gang.. det var jo intet problem å fikse! Har også fått en mail med bekreftelse på at forsikringene mine er aktive! :)

Det som irriterer meg er jo all bekymringen jeg har hatt..

Så bra! De er stort sett veldig greie og samarbeidsvillige på sånt, så jeg syns det var litt merkelig at det ikke gikk å få til en ordning :)

Problemet er nok at Gjensidige krev avtalegiro som ein forutsetnad for avtala slik ho står. Det er etterkvart vorte vanleg hos fleire ulike selskap.

Ja, du får ikke månedsvis betaling om du ikke har AvtaleGiro. Ikke sånn uten videre ihvertfall. Skal du ha regning i posten får du enten en gang i året eller kvartalsvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min skyld er det ihvertfall ikke, da jeg har informert dem om at jeg sliter med å fikse AvtaleGiro, og det bør da ikke være noe problem i å holde forsikringen åpen mens jeg fikser betaling.

Spesielt ikke når jeg faktisk har fått deres veiledning på hvordan jeg skal gjøre det. Samt informert om at det tydeligvis er noen problemer i nettbanken på nettopp dette punktet som da ikke er blitt ordnet før idag. Dette har jeg også dokumentert informasjon på fra nettbank kontakten min.

Men tror du virkelig det hjelper å ringe? Når det ikke hjalp tidligere idag, viste til samme dokumentasjon, det eneste var vel den mailen jeg sendte om at de kunne holde tilbake purringer til dette var i orden.

Jaja, de stengte forståelig nok telefonen kl 21, da får jeg heller ta en telefon imorgen. Typen er så snill å låne meg bil imorgen, så da får jeg ihvertfall kommet meg på jobb lovlig :)

Selvfølgelig er det DIN skyld at du ikke betaler regninga di. Det er ihvertfall ikke forsikringsselskapet sin feil at du ikke har klart å kreke deg i banken for å betale. (Du vet at det finnes banker med skranker og sånn, og at det er mulig å betale over nettbank manuelt HVIS DU VIL?).

Hvem tror du betaler kostnadene forsikringsselskapene har med kunder som ikke betaler, med kunder som lurer seg til utbetalinger de ikke skulle hatt, etc, etc, etc?

De andre kundene, dvs oss som betaler det vi skal når vi skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare legge inn en betaling som vanlig i nettbanken, og krysse av for gjenta hver måned? Det er sånn jeg har det med husleia, det er ikke avtalegiro, men et fast betalingsoppdrag. Men jeg kan gå inn og overstyre om det er behov for det, feks betale den tidligere eller senere, eller endre beløp.

Som sagt nei :( Teit, men forstår jo også at Gjensidige vil ha sikkerheten om at det blir trukket og at de kan ha litt overrsikt.

Problemet er nok at Gjensidige krev avtalegiro som ein forutsetnad for avtala slik ho står. Det er etterkvart vorte vanleg hos fleire ulike selskap.

Nikker enig!

Men de godtar ikke e-faktura?? Gud så tungvindt!

Nope :(

Det stemmer OE. Jeg har også Gjensidige og betaler pr mnd via AG. Har heldigvis ikke vært noe trøbbel med dette i Fokus. Er jo banken din du bør trekke i ørene her Siri, det er de som dummer seg ut.

Det har jeg trukket i ørene, og det er de som til syvende og sist fikset slik at jeg fikk opprettet fersk AvtaleGiro, men det var visst vanskelig for Gjensidige og forstå at det kunne ta noen dager (som heller ikke er noe nytt innen bankverden)

Selvfølgelig er det DIN skyld at du ikke betaler regninga di. Det er ihvertfall ikke forsikringsselskapet sin feil at du ikke har klart å kreke deg i banken for å betale. (Du vet at det finnes banker med skranker og sånn, og at det er mulig å betale over nettbank manuelt HVIS DU VIL?).

Hvem tror du betaler kostnadene forsikringsselskapene har med kunder som ikke betaler, med kunder som lurer seg til utbetalinger de ikke skulle hatt, etc, etc, etc?

De andre kundene, dvs oss som betaler det vi skal når vi skal.

Unnskyld meg, men nå får du skjerpe deg. Jeg har jobbet iherdig med å få fikset AvtaleGiro, og det burde ikke være noe stort problem å få ordnet månedlig betaling. Ikke alle klarer 15,000kr i Januar slik som deg selv :)

Og hva hjelper det å betale manuelt når jeg uansett ikke kan betale hele summen på en gang, men ønsker den månedlig? Nei, du får lese nøye igjennom tråden så du kanskje forstår saken bedre, eller så får du holde deg for god til å komme med slike kommentarer!

Jeg hadde aldri i livet inngått en avtale med Gjensidige dersom jeg ikke hadde mulighet til å betale i måneden, da hadde jeg endret forsikringsselskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Så tungvindt da, jeg har tryg og der har jeg avtalegiro hver mnd bare. Jeg kan få efaktura om jeg vil, men jeg har jo satt datoen de skal trekke = lønning dag :P

Godt det ordnet seg :)

Pussig, jeg har Tryg og holder på med akkurat det samme, dvs AG nettopp for å få månedlige trekk, De tilbyr heller ikke efaktura og 12 terminer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...