Gå til innhold
Hundesonen.no

Annulert forsikring, hva kan jeg gjøre?


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg ønsker heller ikke å bruke AvtaleGiro, men det er eneste måten å få månedlig avtale med Gjensidige på.. Men nå har jeg snakket med dem, og fy fader så forbanna og lettet jeg er på en gang.. det

Har du ikke forsikring, har du ikke lov til å kjøre bilen din på veien. Skjer det noe da, vil du få all skyld og store regresskrav. Ring gjensidige og forlang å snakk me skiftlederen eller noe.. J

Så kvinn deg opp og sett de på plass

Nå er det ikke sånn at de sitter og diller med folk i et digert forsikringsselskap - betaler man ikke, kan man ikke forvente at produktet blir levert. Så enkelt er det. At DU har problemer er i grunnen ikke deres problem - det er ditt problem og noe du må fikse.

Det er greit at problemet er mitt, men de er informert om det, og det er faktisk normal kundeservice og gi kunden en sjanse til å rydde opp slik at man får betalt. Man annullerer ikke en forsikring mens kunden er i en prosess med en ekstern aktør (altså banken) for å få ordnet betaling på en mest mulig gunstig måte, som for meg er månedlig trekk.

Jeg vet for fakta at If.. f.eks. ikke har noe problem med å godta månedlig trekk på en mer normal måte, ved utsendelse av månedlig faktura. Gjensidige har derimot ikke dette tilbudet, og AvtaleGiro er eneste måte.

Samt at når det gjelder forsikring av bil, som er pliktig å ha, så er det ikke urimelig at de faktisk kan kontakte kunden personlig å informere om at forsikring er i ferd med å bortfalle. Regner med at de ønsker å ha meg som kunde liksom.

Til sammenligning så vet jeg at Santander ringer før de kansellerer lån, for å minne kunden om at en betaling ikke er gjennomført.

Det er aldri lang betalingsfrist på purringer.

Utsendelse av slike brev går automatisk, og 3/4 var ikke i påsken - det var helt ordinær arbeidsag, det. Påsken starter ordinært ikke før skjærtorsdag.

Det forstår jeg ja, men allikevel, hadde jeg vært bortreist i påsken (og mottatt brevet 04/04) hadde jeg uansett ikke fått betalt det, for 05/04 er/var helligdag og jeg hadde da ikke fått betalt den.

Tulip, etter hva jeg leste er 14dager kun anbefalt av Forbrukerrådet, og ikke norsk lov dessverre :( Men jeg finner ikke noe konkret i noe lover, men jeg har heller ikke mulighet til å lese igjennom alle mulige relevante lover heller.

Takk Krutsi :) De gir jo egentlig ikke en dags frist engang, for om jeg mottar post kl 12.00-14.00 den 04/04 må jeg allikevel registrere betaling samme dag, for at det skal komme inn i nettbanken 05/04, om det i det hele tatt gjør det på en helligdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men purring med stengevarsel er vel det samme som purring med inkassovarsel? Og da skal man ha minimum 14 dagers betalingsfrist..

Purring med stengevarsel hadde ho vel alt fått, dette var "siste sjanse", altså steget etter stengevarselet, slik eg forsto det.

Elles får eg berre seie som Krutsi, ring dei i dag og snakk med dei, så ordnar det seg nok straks du har betalinga i orden. Vi har òg Gjensidige, og har vore særs nøgd med måten dei fiksar ting og tang. Vi har òg hatt eit par oppgjer / utbetalingar hos dei, og det har gått strålande, både på store saker (tilbakeslag i kloakken) og småting (jakke forsvunne på reise) :) .

Synst det høyrest merkeleg ut at den første du snakka med ikkje hadde myndigheit til å gjere noko som helst, men det kan jo vere at han meinte at den betalinga du hadde gjort var for mars, og at pga fleire purringar var det no ikkje mogleg å opne forsikringa att før pengane var på plass. Når dei er det, reknar eg med at dei kan opne forsikringa på flekken ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purring med stengevarsel hadde ho vel alt fått, dette var "siste sjanse", altså steget etter stengevarselet, slik eg forsto det.

Selv etter et inkassovarsel har forfalt, kan saken ikke sendes inn til inkasso før det har gått 14 dager. Så det tar minst 28 dager fra et inkassovarsel er send deg før det går til inkasso.. Ikke to dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv etter et inkassovarsel har forfalt, kan saken ikke sendes inn til inkasso før det har gått 14 dager. Så det tar minst 28 dager fra et inkassovarsel er send deg før det går til inkasso.. Ikke to dager.

Men det er jo forskjell mellom inkasso og at abonnementet blir stengt. De fleste stenger vel tilgang til tjenesten idet de sender kravet til inkasso? Det var iallfall slik der jeg jobbet (kunden fikk ikke ta ut nye produkter om vi hadde sendt krav til inkasso).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo forskjell mellom inkasso og at abonnementet blir stengt. De fleste stenger vel tilgang til tjenesten idet de sender kravet til inkasso? Det var iallfall slik der jeg jobbet (kunden fikk ikke ta ut nye produkter om vi hadde sendt krav til inkasso).

Sant. Men betalingsfristen skal lell være 14 dager, ikke to.

Vanlige purringer kan ha omså hvor kort/lang frist, men når det er stengevarsel/inkassovarsel skal det være 14 dager. Det er siste trinnet før stenging/inkasso.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant. Men betalingsfristen skal lell være 14 dager, ikke to.

Vanlige purringer kan ha omså hvor kort/lang frist, men når det er stengevarsel/inkassovarsel skal det være 14 dager. Det er siste trinnet før stenging/inkasso.

Nå husker jeg ikke alle disse reglene lenger, men det er vel bare påbudt å sende ut 1 purring før man sender til inkasso, og denne skal ha minimun 14 dagers betalingsvarsel. Slik jeg forstår det (nå har jeg bare skummet gjennom tråden), var stengevarselet purring nummer to, og her står bedriften fritt til å gjøre som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke alle disse reglene lenger, men det er vel bare påbudt å sende ut 1 purring før man sender til inkasso, og denne skal ha minimun 14 dagers betalingsvarsel. Slik jeg forstår det (nå har jeg bare skummet gjennom tråden), var stengevarselet purring nummer to, og her står bedriften fritt til å gjøre som de vil.

Men nå ble jo første purring betalt, men da kun en niendedel, slik Gjensidige selv informerte meg om å gjøre (siden jeg ønsker månedlig trekk, og det nå er 9mnd igjen av året). Da skulle alt være i orden frem til avtalegiroen ble opprettet, jeg sendte i tillegg en mail om at jeg slet fremdeles, det burde jo være nok til at de i det minste kunne være serviceinstillte nok til å se hvordan prosessen gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste purring før innsendelse til inkasso skal ha 14 dagers frist. Og 14 dager etter den fristen kan det innsendes til inkasso. For vanlige regninger.

For tjenester kan man jo si at stengevarselet er inkassovarselet, til sammenligning. Og da skulle man jo hatt minimum 14 dager på seg til å betale, før stenging (inkasso).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste purring før innsendelse til inkasso skal ha 14 dagers frist. Og 14 dager etter den fristen kan det innsendes til inkasso. For vanlige regninger.

For tjenester kan man jo si at stengevarselet er inkassovarselet, til sammenligning. Og da skulle man jo hatt minimum 14 dager på seg til å betale, før stenging (inkasso).

Samt at jeg da også mener at stenging mens jeg er i en slags dialog med dem for å få fikset problemet er svært i drøyeste laget. Men betalte inn en 9ende del til igår, den skal være registrert idag, så får vi se. Kollegaen min kommer hvert øyeblikk slik at jeg får ringt og spurt :)

EDIT: Og skal sies at foruten det samme problemet ifjor med AvtaleGiro, hvor jeg da endte med å gi opp, og betale inn siste slanten (som ikke var snakk om mye) så har jeg svært god erfaring med Gjensidige. Men jeg syntes det er svært synd at det skal være så innmari mye jobb og hysteri, bare for å få ordnet månedlig betaling, og blir rett og slett usikker på om jeg ønsker å utsette meg selv for dette igjen. Vi får se hvordan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er ditt ansvar å betale regningene dine. Funker ikke avtalegiro er det ditt ansvar å betale på annet vis til du får ordnet avtalegiroen.

Men når er dette stengevarselet datert da? Det bruker alltid stå datoen regninga er utsendt i tillegg til betalingsfristen. 3/4 var forøvrig vanlig arbeidsdag, men om den faktisk ble sendt 3/4 er det alt for kort frist. Selvfølgelig stenger de abonementet når de ikke får inn betaling. Du får ikke kjøpe mer på kreditt på en nettbutikk heller om du ikke betaler, så det syns jeg ikke er rart.

Ring dem du. Jeg har hatt tilsvarende problem med gjensidige som var utelukkende min feil. Jeg hadde glemt å melde adresseendring og oppdaga lenge etterpå at de hadde avslutta hundeforsikringa mi (og selvfølgelig sendt en drøss purringer til den gamle adressa mi). En telefon og de ordna det og jeg fikk fortsette forsikringa på dagen uten karantenetid og regning i posten noen dager seinere. Min erfaring er at gjensidige har veldig god kundebehandling. Men det er greiere å få forklart seg på telefon. Og med unntak av denne siste betalingsfristen som høres merkelig ut (skjekk datoen, kanskje den har brukt lang tid i posten?), så er det ditt ansvar å få betalt regningene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå ble jo første purring betalt, men da kun en niendedel, slik Gjensidige selv informerte meg om å gjøre (siden jeg ønsker månedlig trekk, og det nå er 9mnd igjen av året). Da skulle alt være i orden frem til avtalegiroen ble opprettet, jeg sendte i tillegg en mail om at jeg slet fremdeles, det burde jo være nok til at de i det minste kunne være serviceinstillte nok til å se hvordan prosessen gikk.

Argh, innlegget mitt forsvant.

Jeg er enig med deg, det er vanlig å gi kunden tid på seg til å ordne opp i ting (men hvor tålmodige selskapene er, varierer jo). Jeg håper at det ordner seg greit. Du bør iallfall ta en telefon til dem, og få snakket om hele saken. Husk også å spørre om de har sendt noe til inkasso, slik at du får stoppet det.

Selv er jeg såpass kontrollfrik når det gjelder økonomi, at jeg styrer unna avtalegiroer, og jeg kommer til å fortsette med det. Har etterhvert hørt en del historier om folk som har fått problemer pga feil med avtalegiroer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh, innlegget mitt forsvant.

Jeg er enig med deg, det er vanlig å gi kunden tid på seg til å ordne opp i ting (men hvor tålmodige selskapene er, varierer jo). Jeg håper at det ordner seg greit. Du bør iallfall ta en telefon til dem, og få snakket om hele saken. Husk også å spørre om de har sendt noe til inkasso, slik at du får stoppet det.

Selv er jeg såpass kontrollfrik når det gjelder økonomi, at jeg styrer unna avtalegiroer, og jeg kommer til å fortsette med det. Har etterhvert hørt en del historier om folk som har fått problemer pga feil med avtalegiroer.

Jeg ønsker heller ikke å bruke AvtaleGiro, men det er eneste måten å få månedlig avtale med Gjensidige på..

Men nå har jeg snakket med dem, og fy fader så forbanna og lettet jeg er på en gang.. det var jo intet problem å fikse! Har også fått en mail med bekreftelse på at forsikringene mine er aktive! :)

Det som irriterer meg er jo all bekymringen jeg har hatt..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker heller ikke å bruke AvtaleGiro, men det er eneste måten å få månedlig avtale med Gjensidige på..

Men nå har jeg snakket med dem, og fy fader så forbanna og lettet jeg er på en gang.. det var jo intet problem å fikse! Har også fått en mail med bekreftelse på at forsikringene mine er aktive! :)

Det som irriterer meg er jo all bekymringen jeg har hatt..

Det var godt at det ordnet seg! :D

Og der minnet du meg på hvorfor jeg har valgt å betale forsikringene kvartalvis. Jeg hadde nemlig tenkt å kontakte dem for å få betale månedsbeløp, men kan altså spare meg fra å spørre om det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare legge inn en betaling som vanlig i nettbanken, og krysse av for gjenta hver måned? Det er sånn jeg har det med husleia, det er ikke avtalegiro, men et fast betalingsoppdrag. Men jeg kan gå inn og overstyre om det er behov for det, feks betale den tidligere eller senere, eller endre beløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg ønsker heller ikke å bruke AvtaleGiro, men det er eneste måten å få månedlig avtale med Gjensidige på..

Men nå har jeg snakket med dem, og fy fader så forbanna og lettet jeg er på en gang.. det var jo intet problem å fikse! Har også fått en mail med bekreftelse på at forsikringene mine er aktive! :)

Det som irriterer meg er jo all bekymringen jeg har hatt..

Så bra! De er stort sett veldig greie og samarbeidsvillige på sånt, så jeg syns det var litt merkelig at det ikke gikk å få til en ordning :)

Problemet er nok at Gjensidige krev avtalegiro som ein forutsetnad for avtala slik ho står. Det er etterkvart vorte vanleg hos fleire ulike selskap.

Ja, du får ikke månedsvis betaling om du ikke har AvtaleGiro. Ikke sånn uten videre ihvertfall. Skal du ha regning i posten får du enten en gang i året eller kvartalsvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min skyld er det ihvertfall ikke, da jeg har informert dem om at jeg sliter med å fikse AvtaleGiro, og det bør da ikke være noe problem i å holde forsikringen åpen mens jeg fikser betaling.

Spesielt ikke når jeg faktisk har fått deres veiledning på hvordan jeg skal gjøre det. Samt informert om at det tydeligvis er noen problemer i nettbanken på nettopp dette punktet som da ikke er blitt ordnet før idag. Dette har jeg også dokumentert informasjon på fra nettbank kontakten min.

Men tror du virkelig det hjelper å ringe? Når det ikke hjalp tidligere idag, viste til samme dokumentasjon, det eneste var vel den mailen jeg sendte om at de kunne holde tilbake purringer til dette var i orden.

Jaja, de stengte forståelig nok telefonen kl 21, da får jeg heller ta en telefon imorgen. Typen er så snill å låne meg bil imorgen, så da får jeg ihvertfall kommet meg på jobb lovlig :)

Selvfølgelig er det DIN skyld at du ikke betaler regninga di. Det er ihvertfall ikke forsikringsselskapet sin feil at du ikke har klart å kreke deg i banken for å betale. (Du vet at det finnes banker med skranker og sånn, og at det er mulig å betale over nettbank manuelt HVIS DU VIL?).

Hvem tror du betaler kostnadene forsikringsselskapene har med kunder som ikke betaler, med kunder som lurer seg til utbetalinger de ikke skulle hatt, etc, etc, etc?

De andre kundene, dvs oss som betaler det vi skal når vi skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare legge inn en betaling som vanlig i nettbanken, og krysse av for gjenta hver måned? Det er sånn jeg har det med husleia, det er ikke avtalegiro, men et fast betalingsoppdrag. Men jeg kan gå inn og overstyre om det er behov for det, feks betale den tidligere eller senere, eller endre beløp.

Som sagt nei :( Teit, men forstår jo også at Gjensidige vil ha sikkerheten om at det blir trukket og at de kan ha litt overrsikt.

Problemet er nok at Gjensidige krev avtalegiro som ein forutsetnad for avtala slik ho står. Det er etterkvart vorte vanleg hos fleire ulike selskap.

Nikker enig!

Men de godtar ikke e-faktura?? Gud så tungvindt!

Nope :(

Det stemmer OE. Jeg har også Gjensidige og betaler pr mnd via AG. Har heldigvis ikke vært noe trøbbel med dette i Fokus. Er jo banken din du bør trekke i ørene her Siri, det er de som dummer seg ut.

Det har jeg trukket i ørene, og det er de som til syvende og sist fikset slik at jeg fikk opprettet fersk AvtaleGiro, men det var visst vanskelig for Gjensidige og forstå at det kunne ta noen dager (som heller ikke er noe nytt innen bankverden)

Selvfølgelig er det DIN skyld at du ikke betaler regninga di. Det er ihvertfall ikke forsikringsselskapet sin feil at du ikke har klart å kreke deg i banken for å betale. (Du vet at det finnes banker med skranker og sånn, og at det er mulig å betale over nettbank manuelt HVIS DU VIL?).

Hvem tror du betaler kostnadene forsikringsselskapene har med kunder som ikke betaler, med kunder som lurer seg til utbetalinger de ikke skulle hatt, etc, etc, etc?

De andre kundene, dvs oss som betaler det vi skal når vi skal.

Unnskyld meg, men nå får du skjerpe deg. Jeg har jobbet iherdig med å få fikset AvtaleGiro, og det burde ikke være noe stort problem å få ordnet månedlig betaling. Ikke alle klarer 15,000kr i Januar slik som deg selv :)

Og hva hjelper det å betale manuelt når jeg uansett ikke kan betale hele summen på en gang, men ønsker den månedlig? Nei, du får lese nøye igjennom tråden så du kanskje forstår saken bedre, eller så får du holde deg for god til å komme med slike kommentarer!

Jeg hadde aldri i livet inngått en avtale med Gjensidige dersom jeg ikke hadde mulighet til å betale i måneden, da hadde jeg endret forsikringsselskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Så tungvindt da, jeg har tryg og der har jeg avtalegiro hver mnd bare. Jeg kan få efaktura om jeg vil, men jeg har jo satt datoen de skal trekke = lønning dag :P

Godt det ordnet seg :)

Pussig, jeg har Tryg og holder på med akkurat det samme, dvs AG nettopp for å få månedlige trekk, De tilbyr heller ikke efaktura og 12 terminer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei jeg er på utkikk etter en hundetrener, som er god på adferd. Det gjelder tilvenning av hund og små barn, og at hunden har veldig eiebehov til eier.  kom gjerne med tips om dere har noen som kan hjelpe til med det, eller om det er noen som har tips. 😊
    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...