Gå til innhold
Hundesonen.no

Annulert forsikring, hva kan jeg gjøre?


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg ønsker heller ikke å bruke AvtaleGiro, men det er eneste måten å få månedlig avtale med Gjensidige på.. Men nå har jeg snakket med dem, og fy fader så forbanna og lettet jeg er på en gang.. det

Har du ikke forsikring, har du ikke lov til å kjøre bilen din på veien. Skjer det noe da, vil du få all skyld og store regresskrav. Ring gjensidige og forlang å snakk me skiftlederen eller noe.. J

Så kvinn deg opp og sett de på plass

Nå er det ikke sånn at de sitter og diller med folk i et digert forsikringsselskap - betaler man ikke, kan man ikke forvente at produktet blir levert. Så enkelt er det. At DU har problemer er i grunnen ikke deres problem - det er ditt problem og noe du må fikse.

Det er greit at problemet er mitt, men de er informert om det, og det er faktisk normal kundeservice og gi kunden en sjanse til å rydde opp slik at man får betalt. Man annullerer ikke en forsikring mens kunden er i en prosess med en ekstern aktør (altså banken) for å få ordnet betaling på en mest mulig gunstig måte, som for meg er månedlig trekk.

Jeg vet for fakta at If.. f.eks. ikke har noe problem med å godta månedlig trekk på en mer normal måte, ved utsendelse av månedlig faktura. Gjensidige har derimot ikke dette tilbudet, og AvtaleGiro er eneste måte.

Samt at når det gjelder forsikring av bil, som er pliktig å ha, så er det ikke urimelig at de faktisk kan kontakte kunden personlig å informere om at forsikring er i ferd med å bortfalle. Regner med at de ønsker å ha meg som kunde liksom.

Til sammenligning så vet jeg at Santander ringer før de kansellerer lån, for å minne kunden om at en betaling ikke er gjennomført.

Det er aldri lang betalingsfrist på purringer.

Utsendelse av slike brev går automatisk, og 3/4 var ikke i påsken - det var helt ordinær arbeidsag, det. Påsken starter ordinært ikke før skjærtorsdag.

Det forstår jeg ja, men allikevel, hadde jeg vært bortreist i påsken (og mottatt brevet 04/04) hadde jeg uansett ikke fått betalt det, for 05/04 er/var helligdag og jeg hadde da ikke fått betalt den.

Tulip, etter hva jeg leste er 14dager kun anbefalt av Forbrukerrådet, og ikke norsk lov dessverre :( Men jeg finner ikke noe konkret i noe lover, men jeg har heller ikke mulighet til å lese igjennom alle mulige relevante lover heller.

Takk Krutsi :) De gir jo egentlig ikke en dags frist engang, for om jeg mottar post kl 12.00-14.00 den 04/04 må jeg allikevel registrere betaling samme dag, for at det skal komme inn i nettbanken 05/04, om det i det hele tatt gjør det på en helligdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men purring med stengevarsel er vel det samme som purring med inkassovarsel? Og da skal man ha minimum 14 dagers betalingsfrist..

Purring med stengevarsel hadde ho vel alt fått, dette var "siste sjanse", altså steget etter stengevarselet, slik eg forsto det.

Elles får eg berre seie som Krutsi, ring dei i dag og snakk med dei, så ordnar det seg nok straks du har betalinga i orden. Vi har òg Gjensidige, og har vore særs nøgd med måten dei fiksar ting og tang. Vi har òg hatt eit par oppgjer / utbetalingar hos dei, og det har gått strålande, både på store saker (tilbakeslag i kloakken) og småting (jakke forsvunne på reise) :) .

Synst det høyrest merkeleg ut at den første du snakka med ikkje hadde myndigheit til å gjere noko som helst, men det kan jo vere at han meinte at den betalinga du hadde gjort var for mars, og at pga fleire purringar var det no ikkje mogleg å opne forsikringa att før pengane var på plass. Når dei er det, reknar eg med at dei kan opne forsikringa på flekken ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purring med stengevarsel hadde ho vel alt fått, dette var "siste sjanse", altså steget etter stengevarselet, slik eg forsto det.

Selv etter et inkassovarsel har forfalt, kan saken ikke sendes inn til inkasso før det har gått 14 dager. Så det tar minst 28 dager fra et inkassovarsel er send deg før det går til inkasso.. Ikke to dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv etter et inkassovarsel har forfalt, kan saken ikke sendes inn til inkasso før det har gått 14 dager. Så det tar minst 28 dager fra et inkassovarsel er send deg før det går til inkasso.. Ikke to dager.

Men det er jo forskjell mellom inkasso og at abonnementet blir stengt. De fleste stenger vel tilgang til tjenesten idet de sender kravet til inkasso? Det var iallfall slik der jeg jobbet (kunden fikk ikke ta ut nye produkter om vi hadde sendt krav til inkasso).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo forskjell mellom inkasso og at abonnementet blir stengt. De fleste stenger vel tilgang til tjenesten idet de sender kravet til inkasso? Det var iallfall slik der jeg jobbet (kunden fikk ikke ta ut nye produkter om vi hadde sendt krav til inkasso).

Sant. Men betalingsfristen skal lell være 14 dager, ikke to.

Vanlige purringer kan ha omså hvor kort/lang frist, men når det er stengevarsel/inkassovarsel skal det være 14 dager. Det er siste trinnet før stenging/inkasso.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant. Men betalingsfristen skal lell være 14 dager, ikke to.

Vanlige purringer kan ha omså hvor kort/lang frist, men når det er stengevarsel/inkassovarsel skal det være 14 dager. Det er siste trinnet før stenging/inkasso.

Nå husker jeg ikke alle disse reglene lenger, men det er vel bare påbudt å sende ut 1 purring før man sender til inkasso, og denne skal ha minimun 14 dagers betalingsvarsel. Slik jeg forstår det (nå har jeg bare skummet gjennom tråden), var stengevarselet purring nummer to, og her står bedriften fritt til å gjøre som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke alle disse reglene lenger, men det er vel bare påbudt å sende ut 1 purring før man sender til inkasso, og denne skal ha minimun 14 dagers betalingsvarsel. Slik jeg forstår det (nå har jeg bare skummet gjennom tråden), var stengevarselet purring nummer to, og her står bedriften fritt til å gjøre som de vil.

Men nå ble jo første purring betalt, men da kun en niendedel, slik Gjensidige selv informerte meg om å gjøre (siden jeg ønsker månedlig trekk, og det nå er 9mnd igjen av året). Da skulle alt være i orden frem til avtalegiroen ble opprettet, jeg sendte i tillegg en mail om at jeg slet fremdeles, det burde jo være nok til at de i det minste kunne være serviceinstillte nok til å se hvordan prosessen gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste purring før innsendelse til inkasso skal ha 14 dagers frist. Og 14 dager etter den fristen kan det innsendes til inkasso. For vanlige regninger.

For tjenester kan man jo si at stengevarselet er inkassovarselet, til sammenligning. Og da skulle man jo hatt minimum 14 dager på seg til å betale, før stenging (inkasso).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste purring før innsendelse til inkasso skal ha 14 dagers frist. Og 14 dager etter den fristen kan det innsendes til inkasso. For vanlige regninger.

For tjenester kan man jo si at stengevarselet er inkassovarselet, til sammenligning. Og da skulle man jo hatt minimum 14 dager på seg til å betale, før stenging (inkasso).

Samt at jeg da også mener at stenging mens jeg er i en slags dialog med dem for å få fikset problemet er svært i drøyeste laget. Men betalte inn en 9ende del til igår, den skal være registrert idag, så får vi se. Kollegaen min kommer hvert øyeblikk slik at jeg får ringt og spurt :)

EDIT: Og skal sies at foruten det samme problemet ifjor med AvtaleGiro, hvor jeg da endte med å gi opp, og betale inn siste slanten (som ikke var snakk om mye) så har jeg svært god erfaring med Gjensidige. Men jeg syntes det er svært synd at det skal være så innmari mye jobb og hysteri, bare for å få ordnet månedlig betaling, og blir rett og slett usikker på om jeg ønsker å utsette meg selv for dette igjen. Vi får se hvordan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er ditt ansvar å betale regningene dine. Funker ikke avtalegiro er det ditt ansvar å betale på annet vis til du får ordnet avtalegiroen.

Men når er dette stengevarselet datert da? Det bruker alltid stå datoen regninga er utsendt i tillegg til betalingsfristen. 3/4 var forøvrig vanlig arbeidsdag, men om den faktisk ble sendt 3/4 er det alt for kort frist. Selvfølgelig stenger de abonementet når de ikke får inn betaling. Du får ikke kjøpe mer på kreditt på en nettbutikk heller om du ikke betaler, så det syns jeg ikke er rart.

Ring dem du. Jeg har hatt tilsvarende problem med gjensidige som var utelukkende min feil. Jeg hadde glemt å melde adresseendring og oppdaga lenge etterpå at de hadde avslutta hundeforsikringa mi (og selvfølgelig sendt en drøss purringer til den gamle adressa mi). En telefon og de ordna det og jeg fikk fortsette forsikringa på dagen uten karantenetid og regning i posten noen dager seinere. Min erfaring er at gjensidige har veldig god kundebehandling. Men det er greiere å få forklart seg på telefon. Og med unntak av denne siste betalingsfristen som høres merkelig ut (skjekk datoen, kanskje den har brukt lang tid i posten?), så er det ditt ansvar å få betalt regningene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå ble jo første purring betalt, men da kun en niendedel, slik Gjensidige selv informerte meg om å gjøre (siden jeg ønsker månedlig trekk, og det nå er 9mnd igjen av året). Da skulle alt være i orden frem til avtalegiroen ble opprettet, jeg sendte i tillegg en mail om at jeg slet fremdeles, det burde jo være nok til at de i det minste kunne være serviceinstillte nok til å se hvordan prosessen gikk.

Argh, innlegget mitt forsvant.

Jeg er enig med deg, det er vanlig å gi kunden tid på seg til å ordne opp i ting (men hvor tålmodige selskapene er, varierer jo). Jeg håper at det ordner seg greit. Du bør iallfall ta en telefon til dem, og få snakket om hele saken. Husk også å spørre om de har sendt noe til inkasso, slik at du får stoppet det.

Selv er jeg såpass kontrollfrik når det gjelder økonomi, at jeg styrer unna avtalegiroer, og jeg kommer til å fortsette med det. Har etterhvert hørt en del historier om folk som har fått problemer pga feil med avtalegiroer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh, innlegget mitt forsvant.

Jeg er enig med deg, det er vanlig å gi kunden tid på seg til å ordne opp i ting (men hvor tålmodige selskapene er, varierer jo). Jeg håper at det ordner seg greit. Du bør iallfall ta en telefon til dem, og få snakket om hele saken. Husk også å spørre om de har sendt noe til inkasso, slik at du får stoppet det.

Selv er jeg såpass kontrollfrik når det gjelder økonomi, at jeg styrer unna avtalegiroer, og jeg kommer til å fortsette med det. Har etterhvert hørt en del historier om folk som har fått problemer pga feil med avtalegiroer.

Jeg ønsker heller ikke å bruke AvtaleGiro, men det er eneste måten å få månedlig avtale med Gjensidige på..

Men nå har jeg snakket med dem, og fy fader så forbanna og lettet jeg er på en gang.. det var jo intet problem å fikse! Har også fått en mail med bekreftelse på at forsikringene mine er aktive! :)

Det som irriterer meg er jo all bekymringen jeg har hatt..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker heller ikke å bruke AvtaleGiro, men det er eneste måten å få månedlig avtale med Gjensidige på..

Men nå har jeg snakket med dem, og fy fader så forbanna og lettet jeg er på en gang.. det var jo intet problem å fikse! Har også fått en mail med bekreftelse på at forsikringene mine er aktive! :)

Det som irriterer meg er jo all bekymringen jeg har hatt..

Det var godt at det ordnet seg! :D

Og der minnet du meg på hvorfor jeg har valgt å betale forsikringene kvartalvis. Jeg hadde nemlig tenkt å kontakte dem for å få betale månedsbeløp, men kan altså spare meg fra å spørre om det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare legge inn en betaling som vanlig i nettbanken, og krysse av for gjenta hver måned? Det er sånn jeg har det med husleia, det er ikke avtalegiro, men et fast betalingsoppdrag. Men jeg kan gå inn og overstyre om det er behov for det, feks betale den tidligere eller senere, eller endre beløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg ønsker heller ikke å bruke AvtaleGiro, men det er eneste måten å få månedlig avtale med Gjensidige på..

Men nå har jeg snakket med dem, og fy fader så forbanna og lettet jeg er på en gang.. det var jo intet problem å fikse! Har også fått en mail med bekreftelse på at forsikringene mine er aktive! :)

Det som irriterer meg er jo all bekymringen jeg har hatt..

Så bra! De er stort sett veldig greie og samarbeidsvillige på sånt, så jeg syns det var litt merkelig at det ikke gikk å få til en ordning :)

Problemet er nok at Gjensidige krev avtalegiro som ein forutsetnad for avtala slik ho står. Det er etterkvart vorte vanleg hos fleire ulike selskap.

Ja, du får ikke månedsvis betaling om du ikke har AvtaleGiro. Ikke sånn uten videre ihvertfall. Skal du ha regning i posten får du enten en gang i året eller kvartalsvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min skyld er det ihvertfall ikke, da jeg har informert dem om at jeg sliter med å fikse AvtaleGiro, og det bør da ikke være noe problem i å holde forsikringen åpen mens jeg fikser betaling.

Spesielt ikke når jeg faktisk har fått deres veiledning på hvordan jeg skal gjøre det. Samt informert om at det tydeligvis er noen problemer i nettbanken på nettopp dette punktet som da ikke er blitt ordnet før idag. Dette har jeg også dokumentert informasjon på fra nettbank kontakten min.

Men tror du virkelig det hjelper å ringe? Når det ikke hjalp tidligere idag, viste til samme dokumentasjon, det eneste var vel den mailen jeg sendte om at de kunne holde tilbake purringer til dette var i orden.

Jaja, de stengte forståelig nok telefonen kl 21, da får jeg heller ta en telefon imorgen. Typen er så snill å låne meg bil imorgen, så da får jeg ihvertfall kommet meg på jobb lovlig :)

Selvfølgelig er det DIN skyld at du ikke betaler regninga di. Det er ihvertfall ikke forsikringsselskapet sin feil at du ikke har klart å kreke deg i banken for å betale. (Du vet at det finnes banker med skranker og sånn, og at det er mulig å betale over nettbank manuelt HVIS DU VIL?).

Hvem tror du betaler kostnadene forsikringsselskapene har med kunder som ikke betaler, med kunder som lurer seg til utbetalinger de ikke skulle hatt, etc, etc, etc?

De andre kundene, dvs oss som betaler det vi skal når vi skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare legge inn en betaling som vanlig i nettbanken, og krysse av for gjenta hver måned? Det er sånn jeg har det med husleia, det er ikke avtalegiro, men et fast betalingsoppdrag. Men jeg kan gå inn og overstyre om det er behov for det, feks betale den tidligere eller senere, eller endre beløp.

Som sagt nei :( Teit, men forstår jo også at Gjensidige vil ha sikkerheten om at det blir trukket og at de kan ha litt overrsikt.

Problemet er nok at Gjensidige krev avtalegiro som ein forutsetnad for avtala slik ho står. Det er etterkvart vorte vanleg hos fleire ulike selskap.

Nikker enig!

Men de godtar ikke e-faktura?? Gud så tungvindt!

Nope :(

Det stemmer OE. Jeg har også Gjensidige og betaler pr mnd via AG. Har heldigvis ikke vært noe trøbbel med dette i Fokus. Er jo banken din du bør trekke i ørene her Siri, det er de som dummer seg ut.

Det har jeg trukket i ørene, og det er de som til syvende og sist fikset slik at jeg fikk opprettet fersk AvtaleGiro, men det var visst vanskelig for Gjensidige og forstå at det kunne ta noen dager (som heller ikke er noe nytt innen bankverden)

Selvfølgelig er det DIN skyld at du ikke betaler regninga di. Det er ihvertfall ikke forsikringsselskapet sin feil at du ikke har klart å kreke deg i banken for å betale. (Du vet at det finnes banker med skranker og sånn, og at det er mulig å betale over nettbank manuelt HVIS DU VIL?).

Hvem tror du betaler kostnadene forsikringsselskapene har med kunder som ikke betaler, med kunder som lurer seg til utbetalinger de ikke skulle hatt, etc, etc, etc?

De andre kundene, dvs oss som betaler det vi skal når vi skal.

Unnskyld meg, men nå får du skjerpe deg. Jeg har jobbet iherdig med å få fikset AvtaleGiro, og det burde ikke være noe stort problem å få ordnet månedlig betaling. Ikke alle klarer 15,000kr i Januar slik som deg selv :)

Og hva hjelper det å betale manuelt når jeg uansett ikke kan betale hele summen på en gang, men ønsker den månedlig? Nei, du får lese nøye igjennom tråden så du kanskje forstår saken bedre, eller så får du holde deg for god til å komme med slike kommentarer!

Jeg hadde aldri i livet inngått en avtale med Gjensidige dersom jeg ikke hadde mulighet til å betale i måneden, da hadde jeg endret forsikringsselskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Så tungvindt da, jeg har tryg og der har jeg avtalegiro hver mnd bare. Jeg kan få efaktura om jeg vil, men jeg har jo satt datoen de skal trekke = lønning dag :P

Godt det ordnet seg :)

Pussig, jeg har Tryg og holder på med akkurat det samme, dvs AG nettopp for å få månedlige trekk, De tilbyr heller ikke efaktura og 12 terminer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...