Gå til innhold
Hundesonen.no

Flott 4-årig hoppe gis bort gratis.


Gullen
 Share

Recommended Posts

Denne flotte 4-årige hoppa trenger snarest et nytt hjem, ellers blir ho slakta på tirsdag. :(

Hun har en liten rotasjon i bekkenet så hun kan ikke brukes til trav. Men fungerer fint som hobby/dressurhest.

Interesserte kan søke opp Michelle Maylam Pedersen på FB, og ta kontakt via melding, så formidler ho videre kontakt med eieren av hoppa.

Håper ho kan få et godt liv hos noen gode hestefolk. :)

559364_10151494378335333_851970332_23762877_1611776406_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nydelig! Når jeg får småbruket mitt skal jeg ta inn sånne. :)

Til hva da? Bare å gå ute og se pene ut?

Jeg blir ganske provosert jeg at folk som har bestemt seg for å slakte hesten sin, skal bruke det som et salgsargument for at andre skal forbarme seg over den. Enten så får du stå ved den avgjørelsen du har tatt at hesten skal til slakt, eller så får man sørge for å skaffe hesten ett godt hjem. Om den ikke kan brukes til noe, så bør den sannsynligvis slaktes. At folk ikke gidder å ta seg råd til å betale stalleie for en hest de ikke skal ha lengre, det er uakseptabelt syns jeg. Forøvrig så er det ikke alt som bør "reddes" heller.

Hvis jeg hadde sagt til noen som annonserte her på sonen at de skulle avlive hunden sin til uka, at andre kan overta den. Når hadde det blitt sosialt akseptert, liksom, men med hester så er alt greit?!

Jeg sier ikke at dette er tilfellet i denne annonsen, men jeg reagerer like mye på dette, som annonser med hunder som må få nytt hjem snarest ellers blir de avlivet. Javel, skyt dyret da, når det er det du har planlagt. Brutalt, mulig det. Men mine syke hester går heller til avliving enn for salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hva da? Bare å gå ute og se pene ut?

Jeg blir ganske provosert jeg at folk som har bestemt seg for å slakte hesten sin, skal bruke det som et salgsargument for at andre skal forbarme seg over den. Enten så får du stå ved den avgjørelsen du har tatt at hesten skal til slakt, eller så får man sørge for å skaffe hesten ett godt hjem. Om den ikke kan brukes til noe, så bør den sannsynligvis slaktes. At folk ikke gidder å ta seg råd til å betale stalleie for en hest de ikke skal ha lengre, det er uakseptabelt syns jeg. Forøvrig så er det ikke alt som bør "reddes" heller.

Hvis jeg hadde sagt til noen som annonserte her på sonen at de skulle avlive hunden sin til uka, at andre kan overta den. Når hadde det blitt sosialt akseptert, liksom, men med hester så er alt greit?!

Jeg sier ikke at dette er tilfellet i denne annonsen, men jeg reagerer like mye på dette, som annonser med hunder som må få nytt hjem snarest ellers blir de avlivet. Javel, skyt dyret da, når det er det du har planlagt. Brutalt, mulig det. Men mine syke hester går heller til avliving enn for salg.

Til å få et godt liv i et godt hjem. ;) Så lenge hesten er frisk nok, såklart. Dvs., "omplassering" av hester som det fungerer for, pluss at jeg nok skal ha en eller to selv.

Men ja, veldig enig i resten av det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Gråtass! Skal hesten omplasseres, så gjør det på en ordentlig og seriøs måte. Trusler om avliving/hast osv er bare det motsatte - enten det gjelder hest, hund eller katt eller whatever.

Når det er sagt så unner jeg selvsagt hesten en sjanse til, er bare stilen jeg reagerer på.

Edit: Skrivefeil.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å reagere på noe som helst nå.

Håper virkelig hoppa får et godt og friskt liv. Hun var vakker! Jeg håper hun får sjansen til å bli noens beste venn.

Kanskje hun vil stå med Courage ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:flowers:

Du vet at jeg ikke skjønner en spøk. Du lovet meg akkurat hest. Synd det, mamma!

En litt skral hest, en potensiell dyr hest, en hest man blir tvunget til å impuls-skaffe seg. Akkurat det vi har lett etter sFun_cheerleader2.gif

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne hoppa kan brukes som hobby og dressurhest, står det. Den er ubrukelig som travhest, men må da kunne få leve et godt liv i mange år for det.

Angående kommentaren om slakt, så synes jeg de kunne ha spart seg det, det forringer egentlig respekten for hesten i mine øyne.

Hoppa er ung og vakker den, og fortjener et langt og godt liv, selv om den ikke oppfyller eiers krav.

Håper noen har mulighet til å overta den og få glede av den i mange år. :)

..og denne tråden er altså ikke ment som en diskusjon om hvorvidt hoppa fortjener å leve eller ikke.

Har dere ingen interesse for hesten, og dens skjebne, så la være å skrive noe som helst her.

Man MÅ ikke kommentere alt som kommer på trykk på forumet her heller. Det er ikke alle meninger som er interessante, alltid.

Jeg posta dette i tilfelle det var noen her som kunne videreformidle det til andre interesserte hvis de sjøl ikke er det.

Jeg håper det ordner seg for hoppa jeg, faktisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Denne hoppa kan brukes som hobby og dressurhest, står det. Den er ubrukelig som travhest, men må da kunne få leve et godt liv i mange år for det.

Angående kommentaren om slakt, så synes jeg de kunne ha spart seg det, det forringer egentlig respekten for hesten i mine øyne.

Hoppa er ung og vakker den, og fortjener et langt og godt liv, selv om den ikke oppfyller eiers krav.

Håper noen har mulighet til å overta den og få glede av den i mange år. :)

..og denne tråden er altså ikke ment som en diskusjon om hvorvidt hoppa fortjener å leve eller ikke.

Har dere ingen interesse for hesten, og dens skjebne, så la være å skrive noe som helst her.

Man MÅ ikke kommentere alt som kommer på trykk på forumet her heller. Det er ikke alle meninger som er interessante, alltid.

Jeg posta dette i tilfelle det var noen her som kunne videreformidle det til andre interesserte hvis de sjøl ikke er det.

Jeg håper det ordner seg for hoppa jeg, faktisk..

Nå er det vel som jeg skrev ikke gitt at dette er denne hesteeierens intensjon , men jeg reagerer på måten en hest annonseres på og det må man kunne si noe om, uten at man ikke ønsker det beste for hesten. Forøvrig tror jeg hesteeier får mer respons om de annonserer hoppa på finn. Bare et forslag.

Edit: Om du ikke ønsket kommentarer, burde denne annonsen vært lagt under kjøp og salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne hoppa kan brukes som hobby og dressurhest, står det. Den er ubrukelig som travhest, men må da kunne få leve et godt liv i mange år for det.

Angående kommentaren om slakt, så synes jeg de kunne ha spart seg det, det forringer egentlig respekten for hesten i mine øyne.

Hoppa er ung og vakker den, og fortjener et langt og godt liv, selv om den ikke oppfyller eiers krav.

Håper noen har mulighet til å overta den og få glede av den i mange år. :)

..og denne tråden er altså ikke ment som en diskusjon om hvorvidt hoppa fortjener å leve eller ikke.

Har dere ingen interesse for hesten, og dens skjebne, så la være å skrive noe som helst her.

Man MÅ ikke kommentere alt som kommer på trykk på forumet her heller. Det er ikke alle meninger som er interessante, alltid.

Jeg posta dette i tilfelle det var noen her som kunne videreformidle det til andre interesserte hvis de sjøl ikke er det.

Jeg håper det ordner seg for hoppa jeg, faktisk..

Nei, det er nå så, men en hest fortjener uansett å komme til noen som virkelig vil ha den og kan gi den et optimalt liv. Et tredagers varsel, ellers blir den slaktet oppfordrer ikke til seriøsitet, gjør det? Det har ingenting med hesten å gjøre, men med inntrykket av at disse folka ser ut til å ha det fryktlig travelt med å kvitte seg med hoppa. Hadde det ikke vært en idè å oppfordre dem til å gi inntrykk av at de bryr seg litt om hvor hesten havner? Eller kanskje det ikke er noen du kjenner?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nå så, men en hest fortjener uansett å komme til noen som virkelig vil ha den og kan gi den et optimalt liv. Et tredagers varsel, ellers blir den slaktet oppfordrer ikke til seriøsitet, gjør det? Det har ingenting med hesten å gjøre, men med inntrykket av at disse folka ser ut til å ha det fryktlig travelt med å kvitte seg med hoppa. Hadde det ikke vært en idè å oppfordre dem til å gi inntrykk av at de bryr seg litt om hvor hesten havner? Eller kanskje det ikke er noen du kjenner?

Akkurat det er jeg faktisk helt enig i. :)

..og nei, det er ikke noen jeg kjenner.

Det var bare ikke min intensjon at det skulle bli en diskusjon om annonsen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Huff, liknet på hesten jeg red fast i flere år som yngre, men ble slaktet grunnet en bagatell som eierene ikke tok seg penger til (eid av ridesenter).

Enig i at slikt er både skammelig og useriøst, men uansett håper jeg jo det ordner seg for den uskyldige hoppa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rotasjon i bekkenet trenger behandling jevnlig og det er ikke alltid disse hestene er "a cup of tea" å ri på, bare for å advare, har vært borti flere med rotasjoner i bekken og de kan fort bli dyre i behandlinger og ikke alltid like lette å håndtere i ridning, dessverre (dette er min erfaring altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke...hvorfor behandler ikke eierne rotasjonen i bekkenet??

Og om en hest ikke funker i trav pga en fysisk tilstand, så kommer den IKKE til å fungerer på noen andre områder heller, uten at dette behandles først

En varmblodstraver som i tillegg har vært brukt i trav, er noe av det minst egnet man kan ha som hobby/ridehest

Dette er så klassisk:

-travhest som ikke har karriere på travbanen

-travhest gis bort

-travhest ender hos tenåringsjenter uten økonomi

-traver SKAL galoppere på ridebanen (for da blir den en riiiiidehest)

-traver får ikke kiropraktisk behandling for sine plager

-traver blir vanskelig å ha med å gjøre

-traver selges, kjøpes, selges, kjøpes, selges, kjøpes

Enig med Gråtass: om slakt overhodet er et alternativ for "selger", så slakt den!!

Kan ikke være mye å ta vare på avlsmessig heller da.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kan ikke brukes til trav" tenker jeg da er hester som ikke kan konkurrere og tjene penger som travhester. Litt på lik linje med hunder som omplasseres/selges fra oppdrettere fordi de ikke egner seg til avl (jeg vet at ikke alle gjør det, men noen). Mange av disse hestene kan fungere utmerket som tur/ride/kosehester, mens noen får det bedre hos slaktern. Jeg vet ikke nok om fysiologi og denne hesten til å vurdere akkurat dette tilfellet, men det skrives "liten" rotasjon i bekkenet. Det kan godt være at det ikke koster en formue å behandle denne hesten så den fungerer normalt som en vanlig ridehest, selv om den aldri kan bli noen topptraver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke...hvorfor behandler ikke eierne rotasjonen i bekkenet??

Og om en hest ikke funker i trav pga en fysisk tilstand, så kommer den IKKE til å fungerer på noen andre områder heller, uten at dette behandles først

En varmblodstraver som i tillegg har vært brukt i trav, er noe av det minst egnet man kan ha som hobby/ridehest

Dette er så klassisk:

-travhest som ikke har karriere på travbanen

-travhest gis bort

-travhest ender hos tenåringsjenter uten økonomi

-traver SKAL galoppere på ridebanen (for da blir den en riiiiidehest)

-traver får ikke kiropraktisk behandling for sine plager

-traver blir vanskelig å ha med å gjøre

-traver selges, kjøpes, selges, kjøpes, selges, kjøpes

Enig med Gråtass: om slakt overhodet er et alternativ for "selger", så slakt den!

Kan ikke være mye å ta vare på avlsmessig heller da.

AMEN! :icon_clapping:

Jeg har drevet med trav og galopphester i "alle år" og har heldigvis kun vært hos trenere som har solgt hestene videre dersom de er "brukanes" som hobbyhester.

I "brukanes" så inngår: Har stopp knapp :rofl: , friske eller med små skader som er lette å fikse, trivlige å holde på med på stallen, hovslager, lasting osv, liker å bli holdt på med.

OG disse "brukanes" hestene blir solgt videre til folk som har litt greie på hester og som vet hva det vil si å få en hest som har vært løpshest.

Selv så solgte jeg galopphesten min fordi han ikke likte å løpe lenger, han hadde ingen skader, men kunne være litt sprek som fullbloder ofte kan være.

Jeg valgte selvfølgelig en erfaren sprangrytter (han elsket å hoppe) som hadde noen år på baken, og som jeg viste kom til å ta godt vare på både han og hans friskhet.

Jeg tramper nok skikkelig i salaten og roter rundt i den når jeg sier at det finnes så utrolig mye hest at jeg syntes mange av disse hestene som har skader som trenger mye jobb (dvs skader man ikke vet om kommer til å ordne seg) eller som er så koko i nøtta (til fare for seg selv, rytter og omgivelsene) at de burde få slippe (jepp, avlives).

OG jeg syntes det er synd at mange med slike hester velger unge eiere som kanskje ikke kan gi hestene det de trenger verken erfaringsmessig eller finansmessig = trøblete hestehold som egentlig burde bare vært gøy for disse unge rytterene.

Sånn, shoot me :ustol::teehe:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kan ikke brukes til trav" tenker jeg da er hester som ikke kan konkurrere og tjene penger som travhester. Litt på lik linje med hunder som omplasseres/selges fra oppdrettere fordi de ikke egner seg til avl (jeg vet at ikke alle gjør det, men noen). Mange av disse hestene kan fungere utmerket som tur/ride/kosehester, mens noen får det bedre hos slaktern. Jeg vet ikke nok om fysiologi og denne hesten til å vurdere akkurat dette tilfellet, men det skrives "liten" rotasjon i bekkenet. Det kan godt være at det ikke koster en formue å behandle denne hesten så den fungerer normalt som en vanlig ridehest, selv om den aldri kan bli noen topptraver.

"Hun har en liten rotasjon i bekkenet så hun kan ikke brukes til trav. Men fungerer fint som hobby/dressurhest" skriver TS i første innlegg her. Om en hest har en rotasjon så den ikke kan gå travløp, da kan den ikke gjøre annet heller.

Blir det samme som å si at en hund halter slik at den ikke kan være i utstillingsringen (for den vil da ikke vinne), men så selger man den til agility i stedenfor...er hesten fysisk hemmet av noe, så skal det adresseres før den brukes til andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hun har en liten rotasjon i bekkenet så hun kan ikke brukes til trav. Men fungerer fint som hobby/dressurhest" skriver TS i første innlegg her. Om en hest har en rotasjon så den ikke kan gå travløp, da kan den ikke gjøre annet heller.

Blir det samme som å si at en hund halter slik at den ikke kan være i utstillingsringen (for den vil da ikke vinne), men så selger man den til agility i stedenfor...er hesten fysisk hemmet av noe, så skal det adresseres før den brukes til andre ting.

Uh... jeg vil kanskje heller sammenligne det med en hund med mild HD, noen agilitychampion kan og bør den ikke bli, men den kan da være en fin familiehund likevel? Nå har jeg ikke drevet med trav, men såvidt jeg vet er aktive travere ganske mye i trening og trener antageligvis relativt hardt for å holde kondisjonen på topp?

Igjen, uten å uttale meg om dette spesifikke tilfellet, så er jeg rimelig sikker på at det finnes skader som hindrer en hest i å nå toppen i noen som helst hestesport, men som ikke hindrer hesten i å være en utmerket turhest så lenge det tas hensyn til begrensningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh... jeg vil kanskje heller sammenligne det med en hund med mild HD, noen agilitychampion kan og bør den ikke bli, men den kan da være en fin familiehund likevel? Nå har jeg ikke drevet med trav, men såvidt jeg vet er aktive travere ganske mye i trening og trener antageligvis relativt hardt for å holde kondisjonen på topp?

Igjen, uten å uttale meg om dette spesifikke tilfellet, så er jeg rimelig sikker på at det finnes skader som hindrer en hest i å nå toppen i noen som helst hestesport, men som ikke hindrer hesten i å være en utmerket turhest så lenge det tas hensyn til begrensningene.

Tar hensyn til begrensninger?

Man driver da ikke å rir en hest daglig med en rotasjon i bekkenet uten å gjøre noe med det!

En rotasjon er ikke en begrensning, det er en tilstand som kan (og skal) gjøres noe med.

Om en rotasjon blir "permanent" om man kan bruke de ordene, så har hesten andre problemer i kroppen som er årsak til dette, og da må man begynne å lete (og da flyr tusenlappene). Er da snakk om halthetsutredninger med bedøving ledd for ledd, røntging av bevegelsesapparat, musklære skader, hovproblematikk, ryggproblematikk etc etc

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...