Gå til innhold
Hundesonen.no

Forverring av seprasjonsangst - hva skal jeg gjøre?

Sunlily
 Share

Recommended Posts

Har en Alaska Husky hanne på 5 år med separasjonsangst. Det har han hatt helt siden vi hentet han fra hundekjøreren 4 mnd gammel. Grunnen til at han ble solgt, var fordi han da allerede ikke ville egnet seg som kjørehund ettersom at han var så underkuet av kullsøsknene, og forsåvidt resten av hundene. Han var sistemann som fikk spise, og var rett og slett en pussling.

På den timelange turen hjem, var han så nervøs at han siklet (nærmere slim, enn sikkel) konstant, men med tiden har han sluttet med dette.

På denne tiden, og fram til 15.desember i fjor, hadde vi en Bichon Frisé hanne, som holdt ham med selskap. Tror dette gjorde at han ikke følte seg så stresset, som han gjør nå.

Når Friséen ikke var her mer, begynte Hero, som han da heter, å ule og holde et reint h******. Han har tidligere, da han var valp, spist opp innredning i både bil og hus, samt gjort i fra seg inne like etter at han har vært luftet.

Da vi flyttet til en hybel like ved hybelhuset jeg bodde på, gikk han tilbake til å spise opp listene langs døra og håndtaket, og to av genserene mine.

Etter en liten tid gikk dette over, men nå er det tilbake igjen, i forverret format. I dag bet han meg flere ganger. Det var ikke aggresjon, men mer desperasjon. Ikke at det var kjempe hardt eller noe, men hardt nok til at det gjorde litt vondt, og enda ikke gikk han å komme seg løs uten å åpne kjeften hans.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, eller hva jeg ikke skal gjøre. Jeg vet ikke hva som er best for ham lengere, og hva som er tryggest. For jeg tenker, greit nok at han ikke biter kjempehardt nå, men hva om det forverrer seg enda mer?

Jeg ber derfor desperat om hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye peiling på dette, men jeg tipper andre som vil hjelpe deg, blant annet vil spørre om spesielt en ting:

får hunden NOK mosjon? Evt og hva slags mosjon får han i det daglige, hvor mye pr dag og pr uke?

Dette er polarhunder som har potensiale til å løpe og trekke i mange timer i strekk, og blir de ikke brukt til noe særlig, kan frustrasjonen stige til uante høyder og gi seg uttelling i atferdsproblemer og det som verre er. Derfor tror jeg det er viktig at du utdyper litt i tråden din om hva du gir hunden av både fysiske og mentale utfordringer i livet hans :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den timelange turen hjem, var han så nervøs at han siklet (nærmere slim, enn sikkel) konstant, men med tiden har han sluttet med dette.

Vil bare kommentere at det er ganske normalt at valper/hunder blir bilsyke, og hunder gjerne sikler ved kvalme.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, eller hva jeg ikke skal gjøre. Jeg vet ikke hva som er best for ham lengere, og hva som er tryggest. For jeg tenker, greit nok at han ikke biter kjempehardt nå, men hva om det forverrer seg enda mer?

Jeg synes dere skal ta kontakt med en atferdsspesialist, som kan få møte hunden og se den i hverdagen sin. Videre som kan sette opp en grundig treningsplan for denne seperasjonsangsten sammen med forslag til eventuelle små miljøendringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en hund med kraftig genetisk seperasjonsangs...

Mitt tips er å få hjelp til å sette opp et sikkelig trenings opplegg av en som har peiling.... (adferdsterapaut)

Hos oss, så ville ikke treningen trenge inn til hunden, fordi hun var så redd...så da fikk jeg tips om å sette henne på Clomicalm (mild antidepressiva) en kort periode.... Dette hjalp etter få dager, og i kombinasjon med masse trening gjorde dette at hunden vår nå klarer å være alene hjemme på dagtid. Hun gikk på pillene i 4 mnd, og dette 6 mnd siden...angsten har ikke vendt tilbake på samme måte.

Jeg vet at svært mange er hysterisk imot disse medikamentene..men jeg mener at hvis man har forsøkt alt annet, og det står mellom å gi bikkja noen piller i 4 mnd eller å omplassere så er det helt klart verdt det.... Men som sagt, bør være en siste løsning, og bør bruken SAMMEN med trening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trente dere noe med han alene eller bare lot dere han være alene hjemme med frisèen? Det har MYE og si når man trener en hund til å være alene. Mange trener ikke på alene hjemme trening med bare EN av hundene om gangen, fordi de enn så lenge har en hundevenne å være alene med. Og da går det ofte skeis når de plutselig blir helt alene. Og noen trener ikke på den biten i det hele tatt. Har dere startet fra scratch? Altså inn og ut døren i noen sekunder, og så inn igjen osv?

Prøvd å avgrense plassen han er på når han er alene. Noen hunder stresser mer hvis de får hele leiligheten VS en yttergang eller et rom.

Og så mosjonsbiten ja. Hva er han vant med og hva får han i det daglige?

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke vært så bekymret for bitingen, men heller hvordan hunden har det. Kontakt en adferdsterapeut kan være en fin plass og begynne, selskap av en annen hund, om dere vet at det hjelper. Avgrenset område kan hjelpe. Trim og trening kan spile en rolle, om den ikke får nok pr i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når sant skal sies så var jeg bare 13 år da vi anskaffet oss ham. Han har kun vært mitt ansvar, bortsett fra matinnkjøp. Jeg var, for å være helt ærlig, ikke klar over hva en Alaska Husky virkelig trengte, og det var ikke pappa heller. Og vi gikk nok på en kraftig smell i og med at vi ikke trente hundene vær for seg til å være alene. Det ser jeg jo nå.

En AH trenger MYE mosjon for å være ordentlig tilfredstilt, og det vet jeg. Det er bare ikke alltid at tiden strekker til nok, og dermed blir det ofte kortere turer på ham. Når sørpa forsvinner, blir det litt enklere med tanke på sykkel og springer. Er jo en mulighet for at angsten og stressnivået forbedrer seg da.

Og per dags dato har han kun adgang til rommet mitt, og ingen andre steder, så det er nok ikke det det står i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Presser en vanlig slik H-sele for mye på luftrøret? https://dyresjappa.no/produkt/hundesele-regulerbar-svart/ Isåfall ville jeg sett etter en step-in sele ala dette, bare pass på at den ligger lavt nok foran:https://www.musti.no/basic-first-step-in-sele-svart Ellers ville jeg brukt halsbånd med grime en del for å begrense trekkingen, rett og slett.  
    • Hei! Jeg har kommet borti en ny utfordring. Min egenavlede Aussie på 7mnd hoster/harker/høres ut som den har astma når den trekker i sele. Dette har pågått i hele sommer og jeg har prøvd å finne en sele som minimerer problemet, men enda ikke lyktes.   Valpen er undersøkt av veterinær for to uker siden hvor vet tror den kan ha hatt kennelhoste og at luftrøret fremdeles er irritert. Almenntilstanden er god og har vært hele vegen. Vi skal la vær å gå tur (kun aktivisering i hagen, på rally-treninger osv) på tre uker for å se om det hjelper at luftrøret får ro. Nå har det gått to uker til uten bedring (fremdeles harking når jeg holder på luftrøret) så jeg ser for meg at vi må inn igjen for røntgen osv. Denne hostingen/harkingen kommer kun når man legger press på luftrøret, aldri ellers. Dessverre er dette en hund som er ivrig på tur og trekker en del. Men det høres jo ikke bra ut.. hvis noen har erfaring med det samme så skriv gjerne litt om det også!   Jeg ser ikke for meg at vi finner ut av/får løst dette problemet med det første, og spør derfor dere om noen vet om en spesialsele som er utviklet for å unngå press på luftrøret? Evt om noen spesialsyr?
    • Det har jeg ikke tenkt på, men jeg tror du har rett i at folk har blitt skjøre etter noen tiår med kontorarbeid. Hundene Bamse og Bob ble dømt til døden for å ha hoppet opp på folk og laget risp med en klo. Luna og Luk lagde blåmerker, Luk er avlivet og eier til Luna kjemper videre for henne, saken skal til lagmannsretten etter dom i tingretten hvor Luna ble dømt til avliving etter et lite blåmerke oppdaget to dager etter Luna var i nærheten av mannen. Folk har blitt pyser og hundene avlives av dem som skal forvalte loven men selv bryter den for å tilfredsstille anmelder, med en dose maktmisbruk inkludert i avgjørelsene. Hunder har lite rettsvern og når det lille som er blir oversett er det farlig å være hundeeier, det koster flere hundre tusen kroner å føre en sak gjennom rettssystemet og utfallet er mer som russisk rulett enn at man er sikret en riktig dom basert på det som virkelig skjedde.
    • En skulle tro det ville være nødvendig at hunden påførte en faktisk skade langt verre enn et blåmerke for å bli begjært avlivet. Det burde holde med en bot til hundeeier for å ikke ha kontroll på den.  Spesielt når det kommer til "bitt" er det for lav terskel. Et "bitt" er jo ikke et bitt. En hund kan klype med kontrollert styrke som et avstandsskapende signal uten å å påføre skader. Det tilsvarer å dytte bort en innpåsliten person som ikke respekterer verbal kommunikasjon om intimsoner. Hunden har ikke hender og bruker munnen istedenfor. Midlertidige fordypninger i huden og eventuelt bloduttredelser ved skjøre blodkar etter ett sånt klyp er ikke for skade å regne i mine øyne. Hvor skjøre har folk blitt? Noen tiår med kontorarbeid og folk synes et udramatisk blåmerke er en skade? Rifter i klær fra å ha hoppet opp for å hilse? Bot og erstatning.  Å avlive en hund for sånne småting er som å gi mennesker 21 år for en bitchslap. Hunder er en så integrert del av kulturen vår at hunders kroppsspråk og adferd er naturlig å legge inn i læreplanen i grunnskolen, så tidlig som mulig. Hvorfor lærer ikke barn hundens språk og adferd på skolen? ..så har de det med seg i voksenlivet og slipper være hysterisk redde.   
    • When Dickhead Awakes  Kapittel 1 Planen var å vente til milepælen 'løfter beinet for å tisse' før neste entry. En annen milepæl fikk æren av å utløse trangen til terapeutisk hamring på tastaturet istedenfor. Sir Edeward har blitt mer og mer Eddie lately. Han enten hører ikke, eller later som han ikke hører, eller gjør et poeng av å ignorere. At hunder bare er distre og ikke også med overlegg tester grenser i puberteten er en myte. Han er distre, no doubt, men han tester også alle grenser han kjenner for tiden. Dette har pågått en stund og er ingen overraskelse. Hva som kom mer uforutsett, på tross av samme erfaring fra tidligere hund, var at han plutselig tisset inne, to dager på rad. Rager 76 cm på manken og veier over 40 kg nå. Dette er i en helt annen liga enn valp som tisser inne.  Første tilfellet skjedde i går. Uheldig sammentreff mellom et massivt politioppbud utenfor pga en nabos mystiske og bekymringsverdige forsvinning, og Edes wake from sleep og potty time. Ikke en passende situasjon å ta ham med ut i, men må man så må man.  Mens jeg tar på ham selen og han er supergira på å ut for å inspisere den uventede og uvanlige situasjonen han hører på utsiden, med banking og rop og prat i en emosjonell tone som ikke helt stemmer med de menneskelige interaksjonene han kjenner fra før, så velger han å bare tisse rett på gulvet ^^ Antakelig en kombinasjon av å ikke ha lyst til å sette seg ned sårbar og tisse foran masse fremmede i en sånn stemning, og en helmax plan om å ha gjort unna det ærendet der først, så han var klar til enhver action som potensielt kunne skje utenfor den døren.  Det å miste turen ut fordi han fjernet motivet, medførte emo og pønkråkk vokal sutring, langt fra den myke Eddie Vedder vokalen jeg håper han modner til med tiden.  Så skjedde det igjen i dag. Han så utover territoriet sitt gjennom vinduet, og markerte det på sengen inne -_- Mens vaskemaskinen går for fullt, og jeg er takknemlig for at den finnes og virker, så trøster jeg meg med at dette er en fase. Pubertal tissing inne har skjedd før, og det gikk fort over igjen.  Om naboen blir funnet, og i hvilken tilstand, det er en større bekymring. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...