Gå til innhold
Hundesonen.no

Favoritt raser


Hilde90

Recommended Posts

Jeg er også veldig svak for spisshunder. Og gjeterhunder. Og terriere :)

Må krympe lista mi veldig da, men dette blir vel favorittene:

* Finsk Lapphund

* Portugisisk gjeterhund

* Wheaten terrier

* Bull terrier/Satffordshire bull terrier (har ikke bestemt meg for hvilken jeg liker best :D )

* Samojed

* Siberian Husky

* Korthåret Collie

* Riesenschnauzer

* Dansk/Svensk Gårdshund

* Boxer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Australsk Kelpie er en klar favoritt 8)

Etter det kommer:(alt etter hvilken linjer man treffer på selvsagt!!)

Tervuren

Malinois

Working kelpie

Schäfer

Og bak der igjen kommer:(disse er individ basert, har truffet fine individer og skulle gjerne satt meg mer inn i rasene)

Australsk Cattledog

Greyhound

Spansk Galgo

Briard (takket være Siri sine :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favorittrasen er vel uten tvil briarden... :( . Kanskje mest fordi jeg føler jeg kjenner rasens både positive og mindre positive sider ganske bra nå etter å ha hatt 4 stk siden 1991, og tror jeg behersker trening og oppdragelse av disse krapylene !

Ut over briard så er det vel mange andre raser jeg også har sansen for, men ikke aner om ville passe meg da...

* Schäfer (har truffet mange herlige individer gjennom årene - og er uten tvil en utmerket allround brukshund).

* Shiba - herlige hunder i akkurat passe stort "familieformat" :-).

* Utstillingsversjonen av husky er jo lekre...

* Australsk kelpie har jeg våknet for takket være Jeanettes lille frøken - utmerket brukshund og allrounder...

* Whippet har jeg også sansen for - kanskje fordi alle de jeg har møtt har hatt et veldig behagelig vesen og virker som friske og ukompliserte hunder.

Ut over dette er jeg svak for hunder som er velbygde og sunt konstruerte med tanke på funksjonalitet - uavhengig av rase egentlig. Hunder som kan bevege seg med flyt og stil... det være seg en finskstøver eller amerikansk akita liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt rase er cavalier og korthåret collie.

Jeg er bestemt på at jeg vil ha en korthår en gang, men vil bli ferdig med små barn før jeg får en stor hund. Det kreves nok også litt overtaling av samboer (godt jeg har mange,mange år på meg)! Jeg viste han bilde av en og da sa han: "usj, for en stygg hund!"

Tenk at det går ann å si sånn :-o

Ellers liker jeg godt, korthåret hollandsk gjeterhund, australian cattledog, kelpie, malinois, aussie, kinesisk nakenhund, labrador, grand danois, phalenè, saluki, afgansk mynde(etter utseende..) og sikkert flere hvis jeg tenker etter :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...