Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål angående selvangivelsen


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Takk.. Vi deler jo alt 50-50. Men kan vi ta tjene på å skrive 50 på meg og 50 på han? Eller får vi det samme igjen uansett?

Morn,

Som samboer har man svært få økonomiske plikter/rettigheter/muligheter dersom man ikke har ordnet de formelle tingene.

Dersom du ikke er ansvarlig for halve lånet / eier halve leiligheten (formelt! Lånepapirer, eierdokumenter, etc) så kan dere IKKE fordele kostnadene på selvangivelsen dersom dere ikke er gift. Du vil heller ikke ha noen rettigheter ift boligen dersom samlivet opphører eller samboeren din dør. Gifte kan fordele utgifter på selvangivelsen for å komme gunstigst mulig ut, dersom det ikke allerede er håndtert av skattevesenet.

Dersom du dekker halvparten av alle levekostnadene deres så bør du lese linkene jeg har postet her snarest, og ordne opp, så du ikke risikerer å bli stående på bar bakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morn,

Som samboer har man svært få økonomiske plikter/rettigheter/muligheter dersom man ikke har ordnet de formelle tingene.

Dersom du ikke er ansvarlig for halve lånet / eier halve leiligheten (formelt! Lånepapirer, eierdokumenter, etc) så kan dere IKKE fordele kostnadene på selvangivelsen dersom dere ikke er gift. Du vil heller ikke ha noen rettigheter ift boligen dersom samlivet opphører eller samboeren din dør. Gifte kan fordele utgifter på selvangivelsen for å komme gunstigst mulig ut, dersom det ikke allerede er håndtert av skattevesenet.

Dersom du dekker halvparten av alle levekostnadene deres så bør du lese linkene jeg har postet her snarest, og ordne opp, så du ikke risikerer å bli stående på bar bakke.

Kommer ikke dette litt an på hvem som står som hovedlåntaker på lånet? Hos oss står jeg som hovedlåntaker på det ene lånet om samboer på det andre, feks. Noe som har resultert i at jeg får skattefordelene av det ene og han av det andre i selvangivelsen. Selv om vi står som medlånetaker (?) på begge lånene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Oi, endelig noe som var lett! Haha!

Er nok ikke så vanskelig med resten heller, når man først har gjort det en gang, men jeg skjønner ikke særlig mye foreløpig. Er fornøyd med meg selv som idag lærte meg å føre regnskap for å beregne hvor mye jeg skulle sette opp i selvangivelsen :P Hvis jeg ikke hadde hatt vært så utålmodig med å "få det ut av verden" så hadde jeg kanskje klart å få med alle utgifter slik at jeg nesten hadde gått i null... my bad... Man lærer stadig!

Du har mye og lære, og det er ikke nødvendigvis sånn at som selvstendig næringsdrivende er det om å gjøre å gå i null. Du må jo gjerne gjøre det men mister da alle rettigheter i forhold til sykepenger og alt annet som beregnes ut i fra inntekt, pensjon osv osv. Du vil og slite med å få lån. Du må og kunne dokumentere alle utgiftene og ta vare på regnskap med bilag for bokettersyn i 10 år. og Om du går i null så har du jo pr. definisjon ikke tjent noe, du holder bare en næring gående som går rundt i omsetning vs utgifter uten fortjeneste. Og betal forskuddsskatten din, forfaller en termin forfaller hele året. Du må og sjekke om og når du blir momspliktig.

pengevett.no er forøvrig ett greit forum for de spørsmål dere ikke måtte få svar på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg på et spørsmål jeg:-)

Fikk selvangivelsen idag, og ser at huslånet mitt ikke er oppført? Dvs jeg betaler halvparten av et felleslån med mannen, på 1,4 mill totalt. Står at jeg kun har 300-something lån i den banken. Bør jeg endre den posten da, eller...? Hvor skal jeg evt henvende meg for slike ting, har aldri endret noe før, men har heller aldri vært gift eller eid hus heller:-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mye og lære, og det er ikke nødvendigvis sånn at som selvstendig næringsdrivende er det om å gjøre å gå i null. Du må jo gjerne gjøre det men mister da alle rettigheter i forhold til sykepenger og alt annet som beregnes ut i fra inntekt, pensjon osv osv. Du vil og slite med å få lån. Du må og kunne dokumentere alle utgiftene og ta vare på regnskap med bilag for bokettersyn i 10 år. og Om du går i null så har du jo pr. definisjon ikke tjent noe, du holder bare en næring gående som går rundt i omsetning vs utgifter uten fortjeneste. Og betal forskuddsskatten din, forfaller en termin forfaller hele året. Du må og sjekke om og når du blir momspliktig.

pengevett.no er forøvrig ett greit forum for de spørsmål dere ikke måtte få svar på her.

Men så holder jeg bare noen hundekurs noen helger i året og deltar på såpass mye hundekurs o.l. selv, at det ikke blir stort igjen. Prøver ikke å gå i null, men når jeg regner med alle utgifter så er det jammen ikke mye som skal til. Har alt av billag og regnskap lagret, så skal passe på å ta vare på det i 10 år :) Kurs er forøvrig ikke momspliktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Spørsmål:

I bladet "Spar Skatt" står det "Pendlerreglene er spesielt gunstige for dem under 21 år. Da regnes foreldrehjemmet som ditt bosted uansett hvor stor pendlerboligen er. Dermed får du pendlerfradag".

Videre står at at pendlerfradaget er 189kr x antall dager man har arbeidet i 2011.

Det står at kostfradraget skal føres i post 5.0 med henvisning til post 3.2.7.

Er dette for godt til å være sant? Jeg har jobbet 87 dager i 2011. 87 dager x 189kr = 16443.

Får jeg virkelig igjen penger på skatten av dette her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Er dette for godt til å være sant? Jeg har jobbet 87 dager i 2011. 87 dager x 189kr = 16443.

Får jeg virkelig igjen penger på skatten av dette her?

Det kommer jo an på resten av ligningen din. I teorien om det er sant skal du skatte av 16443 mindre vil jeg tro uten å kjenne detaljene, lenge siden jeg var under 21.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...