Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva ville du gjort?


Justisia
 Share

Recommended Posts

Jeg er filmgal og etter å ha sett enkelte filmer blir jeg noen ganger liggende og se for meg ulike scenarioer fra filmene jeg har sett. Og vel, med meg selv som hovedperson da. Etter å ha sett en episode av Lie to me i dag, kom jeg på en film (jeg vet ikke hvor jeg fikk koblingen fra da) jeg så for noen år siden. Det var om en dame som oppdager at den nyinnflyttede naboen er en morder som nettopp har sluppet ut av fengsel hvor han sonet for drap. Dama finner ut etter diverse søk på biblioteket, i sånne filmfiler eller hva det nå er de har på de bibliotekene i USA (og filmene) at naboen, som hun synes er litt rar, er tidligere narkoman som drepte en annen narkoman. Men han har altså sonet og er nå nyker (tilsynelatende). Naboen er hyggelig og snakksalig, men etter hvert som dama finner ut ting om han, så blir jo hun mer avvisende, noe naboen legger merke til og han spør en dag om noe er galt. Hun sier at det ikke er noe galt, hun er bare sliten og litt sånn der. Og han blir selvsagt mistenksom, og jo mer dama finner ut jo mer ser hun at han trakasserer de andre (mannlige) naboene, og det hele ender med en katt/mus-lek hvor da det ender i drap.

Så blir jeg jo da tenkende, hva ville jeg gjort?

Kunne det vært hindret at naboen forsøkte drepe dama pga at hun spionerte på han og drev han til paranoia nærmest?

Kunne det vært hindret om hun konfronterte han med hva hun visste om han?

Eller informerte de andre naboene om hva hun visste? (hun ville jo ikke fare med sladder må vite. Filmen var ikke bra husker jeg, men noe der gjorde at den kom opp i tankene mine dag og da undres jeg jo på hva jeg ville gjort).

Så, nå lurer jeg på: Hva ville du gjort om du fant ut at naboen som ingen andre enn deg likte (siden han trakasserte de andre - påstod dem men han nektet og virket jo veldig hyggelig osv) var en morder (drepte i påstått selvforsvar) og hadde sonet ferdig.

Er det forresten noen som har peiling på hva filmen heter? Jeg har helt klart glemme det. Bare husket det jeg har fortalt. Det var som nevnt ikke en film jeg syntes var så veldig bra. Noe forutsigbar, selv om man får inntrykk av at naboen faktisk er hyggelig, men han ser litt rar ut, dere vet, man bare vet at her har vi med en skurk å gjøre osv. Han er aldri slem mot dama, men etter at hun oppdager ting om fortiden hans og hun begynner stille spørsmål, være unnvikende osv, så fatter han jo mistanke.

Og der tror jeg at jeg havnet helt utenfor hva jeg spurte etter:

Hva ville du gjort om du oppdaget at naboen din var en morder som nettopp var ferdig sonet, som var hyggelig mot deg men ikke mot mennene i nabolaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde installert alarm og gått med pepperspray tror jeg, har sett for mange filmer til at jeg hadde følt meg trygg selv om personen var grei med meg. Spesielt når han fortsatt trakasserer andre ville det ringt en varselbjelle og jeg hadde følt meg redd. Ville snakket med naboene om dette og kanskje fått til en slags nabovaktordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det nesten slik her hjemme in real life... Bare at naboen her ikke er helt morder ennå, bare nesten.

Han er syk og må ta pillene sine, ellers klikker han - i helgene dropper han pillene for å drikke alkohol, og det er da alt skjer...

I fjor var en slik helg... Her jeg bor er det calling på husene (der hvor man ringer på utenfor døren og man tar en telefon i leiligheten og snakker med dem somstår utenfor, og evt. låser opp døren). Callingen til denne mannen hadde blitt slått av røret, slik at dem som var i gaten kunne høre hva som skjedde i leiligheten. Dette var på natten.

Vi har en bygård som pappa eier, hvor jeg bor blandt annet i en av leilighetene. Pappa jobber på natten, og hørte bråket. Han ringte politiet, og det viste seg at mannen hadde knivstikket kvinnen han hadde tatt med seg hjem fra byen og slått henne ihjel. Det var snakk om minutter mellom død og liv - hadde ikke pappa oppdaget dette og ringt politiet ville kvinnen vært død i dag. Dermed ville naboen vært en drapsmann som i filmen du snakker om...

Også er det slik at denne mannen plutselig er ute av fengsel igjen... Gudene må vite hvorfor... Og han har funnet ut at det er helt greit å snakke med meg! Når han ser pappa løper han nærmest bort, og mot naboene i bygården han selv bor i har han sendt ut trusler og truet med å brenne ned bygården og ødelegge livene dems. Mens MEG er han snill mot! Han tror vi er bestbuddies! Han kommer løpende for å si hei i forbifarten, vinker til meg fra lang avstand og presterer å kose mest mulig med hunden min...

Paranoid som jeg er tenker jeg at han skal smiske seg inn på meg (han vet jeg er datteren til han som tystet på han og var hovedvitnet i rettssaken) slik at jeg skal tro vi er venner.. Og en "vakker" dag kommer han og skambanker meg også! :o

Men over til hva jeg gjør.. Hva gjør jeg? Jeg bare er meg selv, prøver å gi uttrykk for at jeg har det travelt og ikke har tid til å prate. Hilser tilbake når han hilser, og svarer han kort når han prater med meg. Som oftest snakker han om Casper og koser med han. Han har hatt amstaff selv, og syntes derfor det er ekstra stas med en staffe til nabo. Jeg er kald mot ham, men samtidig svarer jeg han som jeg ville svart andre. Jeg passer på å aldri nevne noe personlig. Men jeg tenker at det er bedre å være hyggelig mot han og "ha han på min side" enn å gi uttrykk for at jeg hater han og er livredd mannen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde oppført meg som jeg gjør med alle mennesker. Men "forberedt" meg mest mulig med alarmer osv som IW skriver. Ikke være alene rundt denne mannen,heller ikke slippe han for mye innpå så han kan missforstå "vennskapet". Hadde kanskje avtalt litt med andre naboer om de evt. kan følge litt med på om han sniker rundt på min eiendom o.l.

Må bare si at jeg gjør akkurat det samme som deg Justisia,tenker på sånne ting etter å ha sett film :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som hadde konfrontert vedkommende da, med hva man visste?

Det er kanskje å be om ekstra bråk, i alle fall slik er det på film, at konfronterer man dem så nekter de og blir enda mer gale, eller så innrømmer de det og forsøker kverke deg på pletten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...