Gå til innhold
Hundesonen.no

Ich bin ein Berliner?


xxx12345
 Share

Recommended Posts

Et tips: Hvis du setter deg i en av Tourbussene,og har tenkt å sitte på hele runden,så vær klar over at det varer leeeeeenge :P Vi trodde det var snakk om en halvtime,men neida! :frantics: Men er greit at man kan gå av og på som man vil i et døgn eller hva det var. Så er greit som "taxi" når man vil rundt på de forskjellige stedene.

Hvis du er ute etter å handle noe til hunden,så søk opp butikkene på forhånd. Jeg så ikke en eneste dyrebutikk på¨den helgen jeg var der.

Ellers har jeg egentlig ikke så mye annet å si enn,god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Om du liker shopping er Alexa et must!

- Se heeeele byen fra Fernsehturm! Drit kult! :D

- Reichstag er jo selvsagt med på lista om en er historieinteressert. Andre historiske steder er jo selvsagt Checkpoint Charlie og Brandenburger Tor!

Hadde jeg hatt tid skulle jeg lista opp mer, men alt i alt er Berlin en fantastisk by! Opplev så mye som mulig! :D Hvor i byen skal dere bo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en sånn som shopper særlig mye på storbyferie (jeg er sånn som misliker shopping med mindre det er turklær :P), så dette blir litt andre former for tips

Det er litt for spesielt interesserte, men den opplevelsen fra Berlinturen i fjor som sitter best i meg er da jeg og samboer dro til Sachsenhaussen. Det er et stykke utenfor Berlin, men er en fin dagstur (tar en togtur til litt nord for Berlin). Det er helt villt spesielt, vi var der helt i begynnelsen av januar, og når vi kom ut dit var det ikke et menneske der. Dvs, utenom hun vi kjøpte inngangsbillett av så vi to stk de første 2,5 timene vi var der. Veldig mye av Sachsenhaussen står fortsatt (er vel den av konsetrasjonsleirene som det er igjen mest av), og mye er åpent, så det var ganske spesielt å gå rundt i bygningene der, mutters alene. Jeg tror jeg gikk med gåsehud mesteparten av besøket. Når vi var nesten ferdig der kom det to busslast med turister, så da forsvant det spesielle litt, men det var virkelig en spesiell opplevelse, og tror ikke jeg kommer til å glemme dét på en stund. Dessuten var det kaldt, grått og vått, og vi var pisskalde og gjennomvåte, så det var på en måte en veldig riktig opplevelse av en konsentrasjonsleir.

Sånn så det ut:

162730_10150371448700341_752455340_16955560_6892940_n.jpg

168272_10150371449210341_752455340_16955575_7424196_n.jpg

Men nå er jeg litt mer enn gjennomsnittlig interessert i moderne historie da :P Det jeg syns var veldig interessant med Sachsenhaussen var også historien til stedet både før og etter krigen, for det fungerte som ulike former for leirer da også. Og det var i Sachsenhaussen det satt flest nordmenn og.

Ellers syns jeg KaDeWe var interessant, selv om vi ikke shoppet der. Det var bare..kult. Også var vi i Berlin Zoo, men det var egentlig bare trist :/ DDR-museet var ganske interessant, ligger like ved Fernsehturn. Og Alexanderplatz var litt kult bare å ha vært på! Vi var ikke oppe i Fernseturn, da det var overskya og tåkete hele langhelga vi var i Berlin :P Ellers er jeg en sånn som liker å bare gå rundt i byer og oppleve byen istedetfor å shoppe eller prøve alle museene, og sånn sett var det litt urettferdig å forsøke seg på det i Berlin i begynnelsen av januar, for det var kaldt og kjipt noen av dagene :P Mauer-museum ligger rett ved Checkpoint Charlie, og det var endel interessant der, selv om det var litt sånn "alt i hele verden som kan assosieres med berlinermuren blir stappet inn i dette bygget og det er kjempekaos", men det kule er at det har fungert som museum siden muren ble bygd, så jeg lærte en god del der. Ellerjo, et shoppingtips har jeg! Nike concept store, husker ikke helt hvor den lå, men i de mer fasjonable strøkene i gamle vest-berlin, utrolig bra butikk med bra utvalg :D

Det jeg sånn sett husker best fra Berlin, som "må" oppleves er den fortsatt veldig veldig tydelige forskjellen på øst og vest! Men det er kanskje bare for meg som er hobbyhistoriker :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Berlin for drøyt fire år siden og husker egentlig ikke nøyaktig hva vi gjorde, bare at jeg likte byen veldig godt. :P Vi var der i julemarked-tida da, så brukte litt tid på det og på å se på julelysene i gatene og sånn.

Brandenburger Tor, Under den Linden og slikt er must som jeg regner med du får med deg. Men det som sitter igjen som jeg likte veldig godt, var Pergamon-museet, som har utstillinger fra oldtiden og antikken (ja, litt sært å ha det i Tyskland, men det var nå en gang en gjeng tyskere som klarte å robbe med seg en del ting hjem). Da jeg var der hadde jeg nettopp hatt veldig mye om det på skolen, så jeg syns det var ekstra interessant, men også min far likte det godt. Vi hadde audioguides, og det var veldig fint. Da fikk vi en halvtimes tur gjennom museet med høydepunktene rett på øret, også kunne vi høre mer om ting vi var nysgjerrige på. I det hele tatt liker jeg å gå med audioguide på museum, for da lærer jeg mer om det som er interessant, og kan ta ting i akkurat mitt eget tempo.

Det var litt avsporing da. KaDeWe må man nesten innom, men det er i grunnen bare en stor Steen&Strøm og jeg fant ingenting jeg likte der, i alle fall ikke som passet lommeboka mi. Ellers var det ikke akkurat shoppingtur vi var på, da. Vi brukte heller tiden på å vandre litt i både gamle øst og gamle vest, oppleve forskjellene der og fundere på hvordan det må ha vært å bo der da byen var delt, og hvor stor overgang det ble da muren ble revet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Aslan, anbefaler veldig å dra på tur til leiren. Var der med hvitebusser tur i 10 kl. Og det gjorde sterke inntrykk, absolutt viktig og verdt å få med seg. Vi var også i musset som er i tilknyttning til berlinmuren, og oppiet sånn tv tårn med snurrende restaurant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være med på buss nr 100 i alle fall, den som går gjennom hele Berlin. Blir vel litt shopping, men ikke sånn voldsomt. Må se mer tenker jeg. Såvidt jeg har fått med meg så skal vel sportsklær være relativt mye billigere der enn hjemme, så tenkte å se litt på det. Ellers, om noen har tips til geniale skobutikker og supre restauranter tas det spesielt godt imot :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være med på buss nr 100 i alle fall, den som går gjennom hele Berlin. Blir vel litt shopping, men ikke sånn voldsomt. Må se mer tenker jeg. Såvidt jeg har fått med meg så skal vel sportsklær være relativt mye billigere der enn hjemme, så tenkte å se litt på det. Ellers, om noen har tips til geniale skobutikker og supre restauranter tas det spesielt godt imot :D

Sportsklær vil jeg ihvertfall anbefale. Var som nevnt i Nike concept store, den var helt super, og i samme område lå det mange sportsbutikker som så bra ut (men vi var der seint på kvelden, så rakk bare Nike). Husker ikke helt hvor det lå hen, men er ikke den store handlegata Kurfurstendamm? Isåfall er det der. Litt sånn oxford-street, men det funka for oss.

Restauranter skal jeg tenke på, hehe, "lenge" sida jeg var der så husker ikke helt :P Var på et skikkelig fancy sted og drakk drinker en kveld, vet jeg har det nedskrevet et sted. Ellers bør du prøve currypølse på en av de mange stedene rundt om de selger det, det er sært, men godt!

Ei jeg kjenner tilbrakte en ukes tid der i forfjor ellernoe, og hun har endel anbefalninger på ting å se og ting og spise i bloggen sin. Kan jo se om det er noe som frister der (:

http://proteinsyntes...blogger-berlin/

http://proteinsyntes...8/04/berlin-ii/

http://proteinsyntes.../05/berlin-iii/

http://proteinsyntes...8/06/berlin-iv/

http://proteinsyntes...08/08/berlin-v/

http://proteinsyntes...8/08/berlin-vi/

http://proteinsyntes.../10/berlin-vii/

http://proteinsyntes...08/03/berlin-i/

(første innlegget er mer sammendrag, de andre er dagbok)

Edit: har ikke prøvd så mange av spisestedene hun nevner selv, da, glemte helt ut å skrive ned hvor ting var, så vi tok stort sett både frokost, lunsj og middag på måfå :P

Endret av Aslan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske morsomt at du linker til ei venninne sin blogg :P Jeg bare hmm,den linken var da immari kjent :D Kjenner hun ifra TG og trondheim :P

sånn off topic over fra meg :P

Artig! Vi jobba på UKA 07 sammen, så Trondheim her og (:

OT over :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...