Gå til innhold
Hundesonen.no

Ringkultur


Papillon
 Share

Recommended Posts

Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere det her, men prøver :)

Den siste utstillingen jeg var på var i Letohallen nå i mars og jeg bare lurer på om det bare er meg som synes dette ikke skal forekomme?

- Dame som går med hannhunden sin i langt bånd, som pisser på søpplekasse inne i hallen. Kunne kanskje trodd det var et uhell og at hun kom til å passe bedre på den, men når den for andre gang går bort til søpplekassa for å pisse og eiern bare ser på, da blir jeg irritert!

- Små barn som går rundt med en liten bikkje i strupehalsbånd. Barn er barn og det blir jo litt hopp og rykk med arma, så den bikkja fikk seg noen ufortjente napp gitt. Synes jeg det er uansvarlig av foreldra å la barn fly rundt sånn aleine på en utstilling, værtfal ikke med hund, tenk om de hadde møtt på en hund som var sinna? Huff..

- Små barn som løper inn i fremmede ringer, foreldra er ikke å se. Ingen greip inn, så jeg leide gutten som valsa inn i vår ring ut av ringen.. Hvor er foreldra liksom??

:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svineri å la hundene pisse inne, i inngangen osv.

Ser det dessverre på mer eller mindre alle utstillinger.

Også de som ikke gidder å lufte bikkja, så den driter inne, eller rett utenfor døra.

Er vel skjelden jeg synes det er så ekkelt å gå som utenfor utstillingsområder.

Det forbauser meg like mye hver gang at enkelte tydeligvis ikke gidder plukke opp etter hunden.

Flaut!

I Latvia er de tydeligvis veldig nøye på dette.

Skal stille på Latvisk vinner neste helg, og i PM`en lå det en rød liten lapp.

Der står det at det er ulovelig å ikke plukke opp bæsj etter hunden i Latvia.

Brudd på loven vil medføre 500 Latviske len i bot.

Dette tilsvarer 5370 norske kroner...

Det vil være uniformert politi på utstillingsområdet.

Om hunden pisser inne på utstillingsområdet som er innendørs, blir man disket og bortvist...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en del av dette selv i helgen, mitt første stevne så hadde ikke noe og sammenligne med.

Men jeg reagerte en del på:

- Tisse inne i håndballhallen, så til og med en som dreit inne o.O

- Unge som lekte med ball inne i ringen( som den hadde tatt fra premie bordet)

- Samme ungen satt seg også ned og sparket på flere av hundene som ventet på sin tur. (Jeg blei skjelt ut da noen trodde det var min unge)

Jeg tror ikke jeg hadde tatt det like pent om det hadde vært min hund som blei sparket på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Dette har ikke noe med ringkultur å gjøre, heller uhøflighet og mangel på oppdragelse. Jeg får mange ganger hakaslepp når jeg ser hvordan voksne, barn og bikkjene deres oppfører seg på utstillinger, og hva sløve eiere lar bikkjene få lov til. Det samme gjelder hvordan toalettene ser ut etter noen timer, det er helt ubeskrivelig ekkelt! Dette er en trend som gjennomsyrer hele samfunnet, bare se hvordan sentrumsgatene i hjembyen din ser ut en lørdagsnatt. Årsakene kan vi jo undres på, men det norske folk er blitt noen hensynløse griser. Synes tiltakene i Latvia høres helt topp ut !

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er det utrivelige med utstilling. Ikke vært på så mange, men samtlige har det vært piss og dritt rundt. Bør da gå an å lufte hundene regelmessig i løpet av dagen, og om en hannhund markerer oppetter noe så tar man å vasker det vekk. Helst holder den i kort bånd og passer på det ikke skjer, men om uhellet er ute så syns jeg folk kan vaske opp etter sin egen hund. Det burde være opplagt. Oscar hadde et uhell på sin første utstilling, selv om jeg nettopp hadde lufta han. Fant papir og tørka det opp og hadde noen våtservietter i sekken jeg vaska over med etterpå. Tok meg to minutt, så ikke så vanskelig. De lar vel ikke hundene holde på slik hjemme? Pluss mister du godbiter på gulvet, plukk dem opp igjen, det kan ødelegge for neste mann i ringen. Oscar er et matvrak og ser han en godbit liggende på gulvet i ringen så løper ikke han fint for å si det slik. Så om alle viser litt hensyn og rydder opp etter seg, så ville det vært langt triveligere. En hall vi var i lukta så hundedritt det var ubehagelig å være der rett og slett. Burde jo ikke være slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også satt ut av hvordan noen hundeeiere sitter å baksnakker de andre hundeeiere og hundene i rasen sin som er i ringen. På første utstillinga vår havnet vi på "feil" side så vi ble ikke sittene med de andre i vår rase, men en annen, å de holdt på med ren hetsing av de andre som gikk før dem i ringen, å de snakket høyt sånn at de andre hørte det :/ det synes jeg rett og slett var dårlig sportsånd/ringkultur, ble helt satt ut av at voksne oppfører seg slik. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...