Gå til innhold
Hundesonen.no

Kleinspitz, papillon eller chihuahua?


ToveMH
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg planlegger å få meg hund til sommeren. Har hatt lyst på hund i mange år, og nå føler jeg endelig at tiden er inne! Har brukt lang tid på å lese om hunder og har kommet fram til at det blir kleinspitz, papillon eller chihuahua:) har lest mye om hver rase, men så vinglepetter som jeg er, klarer jeg ikke helt bestemme meg for hvilken rase det blir! Kan også nevne at dette blir den første hunden min. Den får et stort hus og boltre seg i, med en stor skog like ved med mange flotte turstier. Jeg vil prøve meg i utstilling og senere agility, noe som kanskje utelukker chihuahua?

Klarer heller ikke å bestemme meg for om jeg vil ha tispe eller hannhund.

Har noen av dere en av disse rasene, i så fall, hvordan er de? Hvilken av de tre rasene vil dere anbefale meg, og ikke minst kjønn?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg papillon. Hun er riktig nok bare 4 måneder gammel ennå, men jeg har allerede merket meg at forskjellen på papillon og chihuahua er ganske så stor! For det første en en "normal" papillon ofte dobbelt så stor som en chi. Og for det andre er ikke papillon noen sofahund som ikke krever mosjon og aktivitet. For all del, de er tilpasningsdyktige. Men de har mye i seg. De har utrolige mengder krutt i rompa, på godt og vondt. Slik JEG opplever chihuahua er de på mange måter renere selsapshunder, mens papillon er mer stor hund i liten kropp. De har virkelig stor kapasitet, og størrelsen er liten, men allikevel ikke heeelt mini. Min går en time tur uten noen problemer, og er med på alt som skjer. Praktisk størrelse og allikevel sporty hund.

Men beskriv kanskje litt mer om din hverdag og hvilke tanker du har om hundeholdet ditt og hvordan det kommer til å bli. Da kan det være lettere å hjelpe deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et fint svar!:) papillon virker ut som en fin og livlig rase!

Har egentlig slått fra meg chihuahua mer og mer, men tenkte jeg kunne inkludere den her og høre hva folk hadde å si for sikkerhets skyld.

Jeg begynner med studier til høsten, og tenkte derfor at det var lurt å få den i begynnelsen av sommeren så lenge det lar seg gjøre. Da kommer jeg til å være hjemme med den hele ferien og ta meg fri fra så og si alt. Den kommer til å være i en familie på 3, bestående av meg selv og min far og mor. Men den kommer til å være min hund og mitt ansvar:)

Den kommer til å få gode å lange turer i skogen like ved, gode lufteturer morgen og kveld + en større tur på dagen. Jeg kommer til å være på skolen to-tre dager i uken, og må da kunne være alene noen timer alene. Vi har mange barn i slekten som vi har god kontakt med, har hørt de ikke kommer så godt overens med barn, men det må vel kunne vendes til?:)

Kommer for det meste til å bruke den til turer, hverdagslydighet, annen lydighet og selvsagt kos. Men vil også prøve meg innen utstilling og senere agility, det synes jeg virker så gøy ut. Kommer også til å begynne på valpekurs, ettersom jeg aldri har hatt hund før føler jeg dette er nødvendig.

Håper det var litt mer utfyllende!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror fint at en papillon kan ha det bra hos deg, jeg :)

Men begynn så snart du kan å kontakte oppdrettere! Det er ikke nødvendigvis kullene som annonseres på finn som er de du vil ha valp etter. Foreldrenes helse og gemytt er svært viktig, spesielt sistnevnte på papillon. Send meg gjerne en privat melding (PM) om du vil jeg skal fortelle deg om oppdrettere jeg personlig har et godt inntrykk av :)

Og igjen - jeg er ganske så ny med rasen. Men til gjengjeld er jeg genuint interessert i helse og gemytt, og jobber hele tiden med å orientere meg i miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papilloner kan fint gå i lag med andre barn. Grunnen til at folk skriver at de ikke gjør det, er nok fordi man er redd unger vil drive å løfte på de og miste de i bakken osv. Min papillon er veldig glad i barn og tar mye hensyn når hun leker med dem. Men du må passe på de. Barn er ofte veldig voldsomme, og da kan det være hunden føler seg truet om det blir mye på en gang. Min papillon er ikke glad i at flere unger klenger seg rundt henne for å kose, men hun kan leke med de og la de trene henne og gi henne godbiter og slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar og tips! :D

Nå heller jeg virkelig mer og mer mot papillon! Det virker ut som en fantastisk fin rase, som ikke minst jeg føler passer godt til meg!

Godt å høre at de fint kan gå i lag med barn! Kommer selvfølgelig til å passe på når de er rundt dem, så håper det går bra!:)

Har sendt deg PM Maria:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også Papillon passer bedre enn Chihuahua for deg. Da det er større sannsynlighet for du får en hund som liker agility og lange turer, selv om det fins Chihuahuaer som også elsker det :)

Har selv en Chi som jeg fort la fra meg drømmen om agilityhund med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår (Ia sin) phalene er veldig glad i barn. Hun liker vel egentlig de fleste, men maser seg ikke innpå noen. Hun er også den mest utholdende av hundene her. Hun tar gjerne en totimers tur i skogen først og en halvtimes LPtrening med Ia etterpå, hun. Akkurat nå mener hun at jeg skal dele hennes kjærlighet til kaninfilletingen, mens de store hundene ligger og sover :D En herlig, blid, treningskåt og morsom hund :jump:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på det Ida sier! Min papillon på 4 måneder kan gå og gå, hun. Masse energi. Men allikevel veldig fin av-knapp :)

Jeg opplever henne som veldig lett å trene, men hun er foreløpig ikke så førerotientert som portisen min. Hun elsker alle, hun! Så der må vi jobbe litt sånn ift innkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...