Gå til innhold
Hundesonen.no

Puddeloppdretter


Ane
 Share

Recommended Posts

Jeg tenker jo alltid på en neste hund en gang, og vet ikke om jeg tør å satse på BC igjen med en gang. Det blir helt sikkert en til en gang, men ikke den neste, med mindre jeg finner en voksen grei hund.

Så jeg har begynt å leke litt med tanken på puddel. Jeg vet ikke helt hvor store de forskjellige er, men det blir nok mellom eller stor. Vil ikke ha dverg eller toy. Jeg liker veldig godt størrelsen på Java til Marianne her inne, er hun stor? Så på nettet nettopp at stor var fra 45-60cm høy. Jeg synes 60 blir litt høyt, men det er gjerne hannhundene. Ser for meg å trene AG, LP og spor(i ulike mengder), og kanskje bli terapihund.

Det jeg lurer på er om det finnes noen oppdrettere i Norge eller Sverige som driver oppdrett av mellom/stor som brukes i LP, AG, spor eller lignende? Hundene må selvfølgelig også være greie i hverdagen :) De som har brukt puddelen sin til noe av det jeg nevner, kan gjerne forklare litt hvordan det er å trene det med hunden dems :)

Jeg kommer nok stort sett til å barbere ned hunden, men en utstilling eller to, kommer det kanskje til å bli.

Edit: Nei, jeg skal ikke bli terapihund! Men jeg vil gjerne godkjenne hunden til det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at du hadde Java i tankene :) Java er storpuddel, men hun er ikke av de største storpudlene. Hun er ca 50 cm! Men hun ser jo også ganske liten ut fordi hun er nedbarbert hele året.

Jeg kjenner ikke så godt til puddeloppdrettere faktisk, men jeg har et godt inntrykk av Dajmens og Molineux. Jeg sto på valpeliste hos Dajmens selv og ei venninne har en hund fra Molineux. På puddel har det ikke såå mye å si om det er en hund som blir brukt i div hundesporter eller bare er utstillingshund. En puddel er en puddel liksom.

Supermorsomme hunder å trene med, de er livlige og lettlærte. Men på min egen merker jeg veldig godt at hun blir så ivrig at det bare koker over. Da klarer hun ikke å konsentrere seg, hun blir bare frustrert og vi må ta en pause. Veit ikke helt hvor typisk puddel det er jeg, men har hørt at de kan bli litt distré.

Alt i alt vil jeg si at det er knallhunder! Hadde det ikke vært for pelsstellet (Java har forferdelig pels...) så hadde jeg hadde huset fullt av dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Poodle Girls, Curly Lion og Se Upp er alle tre kenneler hvor de går MH med sine hunder, og jobber med de i varierende grad. Curly Lion's har to vårdhunder, de samme hundene er viltsporchampions i tillegg til utstillingschampions, og hannen er i tillegg til det lydighetschampion og har opprykk til högre klass bruks (tilsvarer klasse B i Norge). Se Upp har 2 viltsporchampions, alle hundene har gjennomført MH (de som er gamle nok til det), og de trenes også litt i AG og LP i tillegg til å bli stilt ut.

Poodle Girls har toy, mellom og stor, Curly Lion har mellom og dverg, og Se Upp har mellom. Poodlegirls venter kull i uke 12, tror jeg det var, Se Upp har kull nå, Curly Lion aner jeg ikke når skal ha kull igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Marianne!

Ja, tenkte meg hun var rundt 50. Nora er det, og det synes jeg er en veldig grei størrelse :)

Er det vanskelig å barbere dem? Jeg håper jo dette er noe jeg kan gjøre selv, slik jeg ikke bruker mange tusen hos noen andre. Og jeg bør vel gjerne ha en god barbermaskin? Er de veldig dyre? Hvordan er det med hår, røyter dem eller ikke? Må dem børstes ofte?

Ok, men er det ikke gjerne greit å finne noen som selger til folk som bruker dem litt, og ikke bare stiller ut? Eller har det "ingenting" å si? *

Kommer sikkert flere spørsmål! :)

The Poodle Girls, Curly Lion og Se Upp er alle tre kenneler hvor de går MH med sine hunder, og jobber med de i varierende grad. Curly Lion's har to vårdhunder, de samme hundene er viltsporchampions i tillegg til utstillingschampions, og hannen er i tillegg til det lydighetschampion og har opprykk til högre klass bruks (tilsvarer klasse B i Norge). Se Upp har 2 viltsporchampions, alle hundene har gjennomført MH (de som er gamle nok til det), og de trenes også litt i AG og LP i tillegg til å bli stilt ut.

Poodle Girls har toy, mellom og stor, Curly Lion har mellom og dverg, og Se Upp har mellom. Poodlegirls venter kull i uke 12, tror jeg det var, Se Upp har kull nå, Curly Lion aner jeg ikke når skal ha kull igjen :)

Stemmer! Du/dere har vel nettopp vært ute å lett rundt :) Tusen takk, skal gå inn å titte på sidene dems :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg bør vel gjerne ha en god barbermaskin? Er de veldig dyre?

Du får kjøpt en klippemaskin til under en tusenlapp, f.eks. her hos Bristol eller her hos iPet (et par tiere billigere). Oster skal være et bra merke, kvalitet. Men sjekk priser rundt om, da de kanskje kan variere. En tusenlapp er greit for en klippemaskin som varer hele hundens liv, syns jeg.

Munnstykket eller klippestykket på maskinen kalles skjær og kan byttes ut. Du får kjøpt mange forskjellige skjær å klippe hunden med, og det skulle ikke forundre meg om det finnes spesielt et til å frese over pudler med også :- )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg kikka så veldig på storpuddel, men jeg tror sånn generelt at det er greit å kjøpe puddel hos de aller fleste, selv om du skal bruke de litt. Jeg har sett mest på mellompuddel, og mest i Sverige, fordi de er flinkere til å gå MH med hundene sine der, på generell basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne har nok mer peiling på oppdrettere enn jeg, men jeg kan ihvertfall svare ang. klippingen.

Hvis du ikke har noe erfaring med barbering av hund så er det lurt å få en som kan det til å klippe hunden første gangen og være med å se på. Da kan du lære litt underveis hvordan du enkelt kan gjøre det selv :) Var sånn jeg gjorde det ihvertfall. Eller, det var venninna mi sin hund som ble badet og barbert av en proff og han viste oss hva han gjorde underveis, så da har jeg bare barbert selv, med litt starthjelp fra venninna mi som fikk puddel litt før meg :) Men dersom du vil lære å klippe utstillingsklipp så må du nok ta et kurs. Det er mye vanskeligere enn man skulle tro og det tar lang tid å bli flink til det.

Det koster en god del å få hunden klippet hos proffe så det er absolutt en fordel å gjøre det selv. Kroppen trenger man ikke å ta så ofte (jeg tar Java 3-5 ganger i året), men ansiktet og intime deler (ja, du må barbere rundt rompehullet og nufsa) må jo taes mye oftere. Går ca 1-2 mnd mellom hver gang her i huset ihvertfall. Hvis man vil kan man jo klippe kroppen litt med saks også for å forme kroppen litt når pelsen begynner å bli litt lang. For min del har jeg bare prøvd meg litt fram. Øvelse gjør mester osv. :P

Som MiO sier så er Oster et bra merke. Jeg har selv en Oster barbermaskin og to forskjellige skjær. Et veldig kort til ansikt og et lenger til kroppen :)

Du bør beregne å børste over pelsen noen ganger i uka, men det kommer også veldig an på pelskvalitet og lengden på pelsen. Jo lenger pels, jo mer børsting. Logisk nok!

De røyter ikke, men du drar ut litt pels når du børster dem. Altså, det ligger litt pels igjen i børsten! Veldig deilig å slippe pelsen i huset, MEN de har ikke den selvrensende pelsen som mange andre raser har, så de drar oftere med seg skit inn i huset. Ting har en tendens til å sette seg mer fast i pelsen. Et lite eksempel: på turen i dag klarte Günther å tryne oppi masse søle. Det ble nesten borte mens vi gikk og det lille som var igjen børstet jeg vekk da vi kom inn. Hadde det samme skjedd på Java måtte jeg ha spylt henne for å få det skikkelig vekk. Du må uansett regne med mer bading av hunden når du har en puddel. En ren pels er mye lettere å holde flokefri :)

Hmm.. Ja, det var litt ihvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...