Gå til innhold
Hundesonen.no

Løfter opp hunden når det er skummelt?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Loke har jo sett meg løfte opp Lassie(så jeg veldig hysterisk ut Annette?:P Litt kanskje..:D ) da en stor, vilter hannflatt kom seg løs mens jeg trente Lassie..

Du så ikke hysterisk ut i det hele tatt faktisk..Ganske elegant egentlig ;)

Tror neppe Lassie fikk med seg så mye annet enn at vi tok en liten svingom i luften før vi var rett nede på bakken og trente igjenn... :wink:

Like blid og oppmerksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Men husk at det er ytters sjeldent at en hund løper mot en hund og angriper uten forvarsel!

De pleier å hilse på hverandre og begynner de DA og kjekle så tar jeg Pito vekk derifra!

Vel, har du sett hunder som "smeller?" De står helt stivt og rolig, og plutselig ryker de i hverandre..Det kan gå på sekunder..og har du prøvd å sklle hunder som slåss "på ordentlig"? Det er faktisk veeeldig vanskelig, nesten umulig å gjøre alene..Og du får lett et par bitt eller to..Nei føre var sier jeg;) Det er helt greit for meg at du aldri løfter opp Pito, men synes det er rart at du påstår at det aldri er en fordel å løfte opp noen hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å løfte opp Maja for ingenting, men f.eks. kommer det en svær, løs hund uten synlig eier byksende, kan jeg vurdere det.. Har dårlige erfaringer med løshunder.. Men vurderer selvfølgelig situasjonen, og driver ikke å trøster henne eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett bla. på sele-praten på utstyr emnet at flere med små hunder sier at det er greit med den og den selen fordi det er greit å løfte hunden opp hvis det skjer noe skummelt. Hva mener dere med det? drar dere hunden opp og opp i armene deres? Hva kan betegnes som skummelt?

Løfter aldri Vicky med mindre jeg må bære henne over noe og sånt. har aldri opplevd en situasjon hvor jeg har følt at jeg har måttet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er en liten og en stor hun så er det ikke så vanskelig å hive seg etter den lille hunden sin. Er det to større hunder så er saken annerledes. Vel man får prøve så godt man kan å avslutte mens leken er god da. Står hundene helt stive så tar man med seg hunden sin og går før noe mer skjer.

Har du prøvd dette i praksis? Det har jeg, og jeg må si at jeg ikke fant det lett i det hele tatt..De sto ikke akkurat stille, for å si det forsiktig..Å hive seg inni en masse av glefsende kjefter, må jeg betegne som rene galskapen :D HVis du ikke har lyst til å få et fint ommøblert ansikt da..;) Faktisk ville jeg nesten si det er lettere å få tak på en stor hund, fordi det er mer og ta i..

Og hvis min hund står helt stivt vil han hvertfall ikke snu ryggen sin til den andre hunden..Et napp i båndet, eller at jeg sier noe kan da være det som får dem til å sette i gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd dette i praksis? Det har jeg, og jeg må si at jeg ikke fant det lett i det hele tatt..De sto ikke akkurat stille, for å si det forsiktig..Å hive seg inni en masse av glefsende kjefter, må jeg betegne som rene galskapen :D HVis du ikke har lyst til å få et fint ommøblert ansikt da..;) Faktisk ville jeg nesten si det er lettere å få tak på en stor hund, fordi det er mer og ta i..

Og hvis min hund står helt stivt vil han hvertfall ikke snu ryggen sin til den andre hunden..Et napp i båndet, eller at jeg sier noe kan da være det som får dem til å sette i gang..

jeg ville heller fått ansiktet møblert enn å få hunden møblert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du så ikke hysterisk ut i det hele tatt faktisk..Ganske elegant egentlig :D  

Tror neppe Lassie fikk med seg så mye annet enn at vi tok en liten svingom i luften før vi var rett nede på bakken og trente igjenn... :wink:  

Like blid og oppmerksom..

haha.. :P Takk ;) Fint du ikke synes jeg var hysterisk da :P Nå var jo Fanny flink til å jage den bort også, så jeg tror heller ikke Lassie merket noen ting.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre. Si at det kommer en løpende hund mot dere med små hunder og dere løfter hunden opp. Når skal dere evt sette den ned igjen? Dere tror vel ikke at hunden som kom løpende traver sin vei når dere står med en illsint eller redd hund på armen?

Når man evt setter hunden ned igjen da så er det mye lettere at de fyker i hverandre siten da er den lille kjepphøy (siden den har vært høyere) og så skal den store vise seg også.

Dette kan bli en mye farligere situasjon enn hvis hunden sto med alle fire beina plantet i bakken fra første stund.

Jeg tar aldri Pito opp når det kommer noen løpende. Slik er det bare. Jeg har iallefall aldri gjort det til nå.

Hvis hunden kommer glefsende og knurrende mot oss så er saken en helt annen.  

Det er vanskelig å si hvordan man reagerer i slike situasjoner. Men husk at det er ytters sjeldent at en hund løper mot en hund og angriper uten forvarsel!

De pleier å hilse på hverandre og begynner de DA og kjekle så tar jeg Pito vekk derifra!

Når eieren kommer, og hunden er under kontroll. :D Og hvorfor skulle hunden på armen være illsint eller redd? Det er mulig det er din erfaring, siden din hund ikke er vant til åbli løftet i nærheten av andre hunder, men min er vant til det og synes ikke det er det spor merkelig.

Min hund har aldri "fykt" inn i noen, og ingen har "fykt" inn i henne, og min hund er da heller ikke hverken kjepphøy eller redd. Nettopp fordi jeg tar slike forhåndsregler som jeg gjør.

Jeg foretrekker som sagt å ta hunden ut av situasjonen FØR det skjer noe, så kan hun heller få gode opplevelser med hunder jeg vet er trygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æsj, finner ikke igjen det jeg skulle quote...

Men...

Det ble nevnt noe om at hundene må kunne ordne opp seg imellom...

Å jeg lurer også på hvordan det går med den evnen til de små når hele tiden matmor skal ordne opp i alt, de får jo ikke sjansen til å prøve å omgås større hunder... Hunder er jo hunder, å forstår jo kropsspråket til hverandre, men hvis hunden ikke har fått sjansent til å bruke kropsspråket til å løse situasjonen på egen hånd før, så virker det som man kanskje er inne i en vond sirkel her...?

Virker som noen med små hunder mener alle større hunder er blodtørstige ulver....  :D  

Men som sagt, skjønner det er greit å løfte hunden for deres egen del, men det må jo ha sine negative sider for hunden også...

?

Nå vet jeg ikke helt hva du sikter til? Denne diskusjonen dreier seg (så vidt jeg vet) om nødstilfeller, ikke den regelmessige omgangen med andre hunder.

Jeg har heller ikke fått med meg at noen har snakket om usikre, dårlig sosialiserte eller hunder med dårlig språk her. Vi snakker vel om helt normale hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er en liten og en stor hun så er det ikke så vanskelig å hive seg etter den lille hunden sin. Er det to større hunder så er saken annerledes. Vel man får prøve så godt man kan å avslutte mens leken er god da. Står hundene helt stive så tar man med seg hunden sin og går før noe mer skjer.

Unnskyld meg, men har du prøvd det? Mulig din hund er fryktelig treig, men det er i alle fall ikke min, og hadde hun kjempet for livet hadde det nok ikke vært bare å stikke hånda ned mellom glefsende hundekjefter og løfte henne opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke helt hva du sikter til? Denne diskusjonen dreier seg (så vidt jeg vet) om nødstilfeller, ikke den regelmessige omgangen med andre hunder.  

Jeg har heller ikke fått med meg at noen har snakket om usikre, dårlig sosialiserte eller hunder med dårlig språk her. Vi snakker vel om helt normale hunder?

Det dreier seg vel om generelt hvorfor hunder blir løftet, det som står i første post.?

Jeg bare SPØR å håper på svar, for man lurer på ting, å dette er et forum...

Kan jo ikke hjelpe på språket til hunden å aldri være utsatt for en situasjon...? Hva når eieren ikke er rett ved hunden når situasjonen oppstår.? (Samme om den er farlig eller ikke.)

(jeg siktet ikke på deg, spørr generelt her altså...) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dreier seg vel om generelt hvorfor hunder blir løftet, det som står i første post.?

Jeg bare SPØR å håper på svar, for man lurer på ting, å dette er et forum...

Kan jo ikke hjelpe på språket til hunden å aldri være utsatt for en situasjon...? Hva når eieren ikke er rett ved hunden når situasjonen oppstår.? (Samme om den er farlig eller ikke.)

(jeg siktet ikke på deg, spørr generelt her altså...) :wink:

Hmm.. Det var ikke sånn jeg forsto det i alle fall..

Så vidt jeg forstår dreier det seg om å løfte hunden når det skjer noe skummelt, ikke bare om generelt å løfte opp hunden.

Jeg skjønner ikke hvor du får det fra at hunden aldri har vært utsatt for en situasjon? Jeg kan jo bare snakke for meg selv, og min hund har normal omgang med andre hunder. Det er bare at jeg foretrekker å ikke la henne hilse på enhver løs hund som kommer løpende alene, noe som forøvrig (heldigvis) ikke skjer så ofte.

Det er sant. Noen ganger har man ikke mulighet for å avverge situasjonen, hunden kan være et stykke unna, og kanskje den ser den andre hunden før deg. Da er det jo bare å håpe på at alt går bra, at den andre hunden er snill og at din egen greier å gjøre seg forstått på en god måte, og det går jo som regel godt.

Jeg synes i alle fall ikke det er gøy om det kommer en løs hund løpende bort til meg uten eier i sikte, og det er det sikkert mange av dere med store hunder som ikke synes også.

Heldigvis har de fleste eiere kontroll på hundene sine, i alle fall nogenlunde, sånn at vi slipper sånne uheldige episoder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alt som er her, men jeg løfter ALDRI opp felix når det er noe skummelt, kan løfte han opp ellers, men ikke når det skjer noe "skummelt" ... Mamma løfter han hvergang hun synes noe er skummelt eller han piper, ikke rart han er den pingla man kan nesten ikke ta på..

Jeg kan ikke løfte serchaj;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvor du får det fra at hunden aldri har vært utsatt for en situasjon?

Når den altid har blitt løftet opp når den sitasjonen oppstår (eks. kommer en større ukent hund løpende)... Å løsningen på den situasjonen har altid vært å bli løfet opp å være i armene på matmor, hva da når hunden er alene uten den muligheten...? Kommer den til å oppsøke matmor.? Kommer den til å Underkaste seg i redsel.? Kommer den til å knurre, invitere til kamp, leke.? Eller hva.?

Det er et spørsmål.. Ikke en beskyldning eller noe... 3. å siste forsøk på omformulering... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den altid har blitt løftet opp når den sitasjonen oppstår (eks. kommer en større ukent hund løpende)... Å løsningen på den situasjonen har altid vært å bli løfet opp å være i armene på matmor, hva da når hunden er alene uten den muligheten...? Kommer den til å oppsøke matmor.? Kommer den til å Underkaste seg i redsel.? Kommer den til å knurre, invitere til kamp, leke.? Eller hva.?

Det er et spørsmål.. Ikke en beskyldning eller noe... 3. å siste forsøk på omformulering... :D

Hihi.. Det er jo umulig å vite hvis hunden ikke har vært i den situasjonen. Men jeg antar at hunden ville oppført seg på samme måte som hun gjør ellers i møte med andre hunder, for det er ingen forskjell for henne. Tror ikke hun tenker på at jeg har snakket med eieren til hunden liksom.

Hvis du lurer på hvordan det er, så kan jeg jo forklare det nærmere. Hun ser an hunden, og reagerer deretter. Hvis hunden er for ivrig, så prøver hun å dempe den, ved å se til siden, gå bort, snu seg vekk, gjespe o.l. Hun kan også gå ned i lekestilling for å dempe, eller hvis hunden ser rolig ut og hun vil leke. Da prøver hun å få med hunden på leken, og den leken hun liker å leke er å løpe en kapp, en lek hun forøvrig alltid vinner. Får hun ikke med den andre hunden på dette, så prøver hun ennå litt til, og nytter det ikke, så vil hun trolig overse den. Er hunden truende vil hun forsøke og løpe vekk, eller komme til meg for å få hjelp.

Og for å gjenta meg selv, så har jeg ikke vært borti denne situasjonen flere ganger enn jeg kan telle på en hånd, altså er ikke dette noen form for fast reaksjonsmønster for noen av oss.

Jeg vil at hunden min skal stole på at jeg er der og ordner opp for den hvis den trenger det, det er sånn jeg velger å ha det, helt enkelt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd dette i praksis? Det har jeg, og jeg må si at jeg ikke fant det lett i det hele tatt..De sto ikke akkurat stille, for å si det forsiktig..Å hive seg inni en masse av glefsende kjefter, må jeg betegne som rene galskapen :lol: HVis du ikke har lyst til å få et fint ommøblert ansikt da..:lol: Faktisk ville jeg nesten si det er lettere å få tak på en stor hund, fordi det er mer og ta i..

Og hvis min hund står helt stivt vil han hvertfall ikke snu ryggen sin til den andre hunden..Et napp i båndet, eller at jeg sier noe kan da være det som får dem til å sette i gang..

Ja jeg har prøvd det i praksis. Pito flyttet nærmest inn i kjeften på en rottis blanding som var min venninne sin. Som vicky sier så vil jeg heller ha trynet mitt omøblert enn hunden så jeg heiv meg etter henne.

men hva mener du? at vi skal løfte hundene hver gangdet kommer en annen hund for det kan skje noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eieren kommer, og hunden er under kontroll. :lol: Og hvorfor skulle hunden på armen være illsint eller redd? Det er mulig det er din erfaring, siden din hund ikke er vant til åbli løftet i nærheten av andre hunder, men min er vant til det og synes ikke det er det spor merkelig.

Min hund har aldri "fykt" inn i noen, og ingen har "fykt" inn i henne, og min hund er da heller ikke hverken kjepphøy eller redd. Nettopp fordi jeg tar slike forhåndsregler som jeg gjør.

Jeg foretrekker som sagt å ta hunden ut av situasjonen FØR det skjer noe, så kan hun heller få gode opplevelser med hunder jeg vet er trygge.

Så du mener at Pito er redd for andre hunder når hun blir løftet fordi at jeg aldri løfter henne i nærheten av andre hunder?

nei det er nok heller fordi at pito har et veldig tøfft gemytt og har en tendens til å skulle sjefe over alt og alle. hvis jeg løfter henne vil hun blir dobbelt så ille for da er hun plutselig øverst og har hunden under seg... you c?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men har du prøvd det? Mulig din hund er fryktelig treig, men det er i alle fall ikke min, og hadde hun kjempet for livet hadde det nok ikke vært bare å stikke hånda ned mellom glefsende hundekjefter og løfte henne opp...

Hva har treig med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill, ja jeg er ikke den som er best på det med å formulere setninger heller, så man må ta de med en klype sjønn mens man leser... :lol:

Når det er en liten og en stor hun så er det ikke så vanskelig å hive seg etter den lille hunden sin. Er det to større hunder så er saken annerledes. Vel man får prøve så godt man kan å avslutte mens leken er god da. Står hundene helt stive så tar man med seg hunden sin og går før noe mer skjer.

Enig der...

Hundene går jo ikke etter mennesket med vilje fordi om man går mellom, da hadde man jo vært ille ute om man hadde løftet hunden også, men i kampens hete kan jo alt skje...

Men, man må se det ann litt lengre en å løfte hunden med en gang man ser en annen hund 100meter borti der liksom...

Først skal det luktes så skal det måles, i ditt å datt å da er saken avgjort, en underkaster seg eller de begynner å sloss... Men før den tid kommer så skal jo vi som eiere ta hintet at dette ikke går bra... Likt for store som for små...

Mener nå at hunden må få en sjanse til å løse det selv også....

Noen som har sett en ukjent hund komme løpende uten noe annet enn å angripe en hund...?

Må jo finne ut hva dettet er forslags skapning først... (lukte i ræva osv.)

(ja dette er et spørsmål, ikke en påstand..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner var ute og gikk tur og ante fred og ingen fare.. Da kom det en boxer mot dem og hun gikk som vanlig.. I det de skulle passere den angrep den valpen og i dag er hun ryggskadet for livet.. Det var bare flaks at hun ikke måtte avlives.. Det var tett før! Bare et eksempel på hva som KAN skje.. Er enig i at man ikke skal løfte hunden for all ting, men sikkerheten må vel gå forran om hunden kan bli ei "pingle".. Så lenge man ikke kjenner hundene man møter så vet man aldri.. Jeg vil kjenne hundene som min får hilse på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det er nok heller fordi at pito har et veldig tøfft gemytt og har en tendens til å skulle sjefe over alt og alle. hvis jeg løfter henne vil hun blir dobbelt så ille for da er hun plutselig øverst og har hunden under seg... you c?

Der sa du det..Hunden din har et veldig tøft gemytt, og selvsikre hunder kommer mye sjeldnere i konflikter med andre hunder...Kan du ikke skjønne at folk som har usikre hunder ønsker å unngå at hunden deres blir enda mer usikker? For jeg mener at man blir mindre usikker av å bli løftet opp enn å bli mobbet/banket av en annen hund :lol:

Og jeg må bare si at du er veldig flink hvis du klarer å få tak i Pito, mens hun slåss :lol: Som sagt jeg har prøvd, og jeg måtte forsøke 3-4 ganger før jeg fikk tak i Lassie, og da var det andre folk der som tok tak i den andre hunden også..De løp rundt hverandre, og rullet rundt på bakken i et rasende tempo..

men hva mener du? at vi skal løfte hundene hver gangdet kommer en annen hund for det kan skje noe?

Nei..jeg har skrevet flere ganger i hvilke situasjoner jeg løfter opp Lassie..Løse hannhunder, som eier ikke har kontroll over..Heldigvis skjer det ikke så ofte at vi møter noen..

At han blir sint på en hannhund som kommer bort til oss,når han er i bånd er omtrent 95% sikkert..Da unngår jeg heller situasjonen jeg..Antar at Pito ikke blir sint på 95% av tispene som kommer bort til henne? Sett deg i min situasjon du :wink: har du noen erfaring med reddaggressive hunder? Vet du hvor mye trening som kan bli ødelagt av EN dårlig opplevelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...