Gå til innhold
Hundesonen.no

Rundering - løsbitt


Barney
 Share

Recommended Posts

Jeg trener rundering, og ønsker å ha bringkobbel som meldeform. Foreløpig brukler vi løsbitt, som er plassert ute hos figurant. Dette har fungert fint en stund, men nå har vi fått et problem med at hunden ikke kommer direkte til meg med bittet etter han har funnet figurant. Han tar alltid bittet rett fra figurant, og så prøver han å gi det tilbake til figuranten og blir tydelig frustrert når figurant ikke tar i mot bittet. Han kan også finne på å krafse på lommer o.l så det kan hende at han kanskje prøver å ta en snarvei til belønningen? Når han da blir ventet ut så kommer han inn til meg til slutt og avleverer fint.

Jeg har øvd mye på at figurant setter synlig seg noen meter fra oss med bittet, at han henter det, leverer, får belønning av meg for å levere, og får beskjed om å vise, løper til figurant, og får belønning av figurant. Dette har gått veldig fint, men når figuranten da gjemmer seg så virker det som at han har glemt hva han skal gjøre.

Blir veldig glad hvis noen har tips, det er jo tydelig at jeg gjør ettellerannet feil, men jeg greier ikke helt se hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvor lenge har dere trent med løsbitt? Hvor lenge har han holdt på med det? Sikker på at han ikke bare tester litt og vil begynne å løpe rett inn til deg når han forstår at det ikke kommer noen belønning for å tigge av figurant? Har du prøvd at figurant sier nei til han når han begynner å tulle og ikke løpe rett inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har dere trent med løsbitt? Hvor lenge har han holdt på med det? Sikker på at han ikke bare tester litt og vil begynne å løpe rett inn til deg når han forstår at det ikke kommer noen belønning for å tigge av figurant? Har du prøvd at figurant sier nei til han når han begynner å tulle og ikke løpe rett inn?

Ikke så veldig lenge, bare noen uker. Han har holdt på sånn de siste tre treningene, ög han har gjort det på hvert eneste slag (med forskjellig figurant). Vi har holdt på ganske lenge med at han fant figuranten og så fikk belønning med en gang, altså at han bare skulle lære at det han skal er å finne figuranten, uten noe melding. Så det kan jo hende at blir litt forvirret når det plutselig er løsbitt med i bildet? Å si nei har vi ikke prøvd, men vi har bedt figuranten om å være helt passiv etter at hunden har tatt løsbittet, og han gir seg jo etterhvert. Jeg vet ikke om det er bedre å bryte han av når han begynner med det? At han mister sjansen til å gi meg løsbittet? Er liksom ikke sikker på om han bare tuller eller om han faktisk ikke skjønner hva han skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke brutt av øvelsen eller latt figurant korrigere hunden. Jeg hadde så absolutt kjørt kulere (høyere intensitet) belønning hos deg sammen med å gjøre øvelsen klart lettere for hunden slik at hunden lykkes i øvelsen. Det er ikke uvanlig at man gå tilbake i treningen hvis det skjer noen misforståelser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg prøve:) Han syns helt klart det er myyye kulere hos figuranten enn hos meg, så jeg bør nok prøve å belønne med feks favorittleken når han kommer inn med bittet. Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg ellers kan gjøre det lettere for han? Selve søket har han ingen problemer med, han gir seg ikke, og mister ikke intensitet el., men jeg kan kanskje prøve å ha noen kortere søk, så avstanden mellom meg og figuranten ikke er så stor, så blir ikke avstanden mellom levering av bitt og påvisning så stor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg kan kanskje prøve å ha noen kortere søk, så avstanden mellom meg og figuranten ikke er så stor, så blir ikke avstanden mellom levering av bitt og påvisning så stor?

Ja, det kan høres ut som en meget god idè siden det virker (ut fra hva du skrev i startinnlegget) som han falt av lasset da avstanden økte (gjemte seg). Da er det gull verdt å gå tilbake i øvelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gitt belønning inne hos deg og droppet påvisning her gang. Han har det tydeligvis meget kult hos figurantene og han ingen problem med at han heller vil være hos deg enn hos de så da hadde jeg kjørt kanon kjekk belønning hos deg og avsluttet der, men med noen ganger inn i mellom at han påviser og får belønning hos figurant. Hvor lenge jeg hadde holdt på sånn varierer jo i fra hund til hund, men jeg hadde i hvert fall gjort det sånn til hunden ville komme til meg med en gang. Belønning hos deg så og si hver gang, men noen ganger ute hos figurant og når du går tilbake til "normalt" igjen så er det mye belønning hos figurant men jeg hadde gått tilbake til å belønne og avslutte hos deg av og til. Variasjon er en fin ting :) Passe på og opprettholde motivasjonen til å gå til figuranter OG til deg = variere mellom hvem som er "kulest" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar:) Nå har jeg sett på disse videoene http://www.canis.no/film.php?filmid=74, og vurderer å begynne på nytt på den måten. Vil det kanskje være dumt å trene det inn sånn, siden han allerede syns figurantene er verdens morsomste? Altså at "vis" kommandoen blir belønningen for å komme inn med bittet. På en måte får han jo en super belønning, men på en annen måte blr jo det at figurantene er morsommere enn meg enda mer forsterket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Tusen takk for svar:) Nå har jeg sett på disse videoene http://www.canis.no/film.php?filmid=74, og vurderer å begynne på nytt på den måten. Vil det kanskje være dumt å trene det inn sånn, siden han allerede syns figurantene er verdens morsomste? Altså at "vis" kommandoen blir belønningen for å komme inn med bittet. På en måte får han jo en super belønning, men på en annen måte blr jo det at figurantene er morsommere enn meg enda mer forsterket.

Vis-kommandoen blir da alltid en belønning for å komme inn med bittet? Det er ikke noe eget for canis-metoden det.

Men hvis du bare har brukt løsbitt på de tre siste treningene og har holdt på lenge med direkte belønning, så er det ikke så rart at han bruker litt tid på å forstå hvordan det fungerer og prøve seg? Gi han litt mer tid til å forstå hvordan melding fungerer før du begynner å vurdere å skifte metode. Blir han forvirra ser ikke jeg noe problem med å, i en kort periode, la figuranten si nei/gå e.l. til han så han ikke innarbeider en vane med å mase på figuranten før han kommer med bittet. Det er da ikke å straffe hunden hos figurant det. Det er å fortelle den at det ikke er sånn det skal gjøres (men bare en kort periode, du vil ikke ha en hund som blir avhengig av beskjed fra figurant for å gå i fra).

Kanskje du istedenfor å bruke mye tid på å belønne han hos deg heller belønner kjapt og lite hos deg og heller sender han fort ut til figuranten igjen så han får den belønninga han virkelig vil ha uten masse styr hos deg i mellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Neida det vet jeg, det jeg mente var at jeg ikke har brukt viskommandoen som belønning.

Vi har trent med løsbitt mer en tre treninger, men det er de tre siste gangene han har tullet.

Nå har vi vært på treningssamling og fått litt hjelp. Der gjorde vi det sånn at vi tok vekk hele delen med påvisning, og kun kjørte søk og innkomst med bittet og masse belønning hos meg. Figurantene fikk beskjed om å være helt passive, og ikke ha noe belønning på seg. Vi trente først endel ute på åpen plass, med at han satt i utgangsstilling, fikk beskjed om å hente bittet hos figuranten, og komme inn på plass igjen. Det fungerte over all forventning, han tar bittet fra figuranten med en gang og løper inn til meg med det uten noe tull.

Det var en figurant som glemte det med belønning og hadde masse pølse i lomma, og da begynte han å tulle igjen, og prøvde å gi figuranten bittet, så jeg tror rett og slett han prøver å mase seg til å få noe, en slags tigging.

Tror dere det er lurt å fortsette med dette en stund og så innføre påvisning igjen etterhvert, eller er det dumt å dele opp øvelsen så mye som vi gjør nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...