Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastrering


Henriette
 Share

Recommended Posts

Heisann, på grunn av veldig slitsom løpetid(for hunden og meg) så har jeg komt fram til at hun skal kastreres.

Synes å huske noe om at det er best og gjøre mellom 2 løpetider, eller er dette tull?

mellom 2 ja, for at alle hormoner og alt skal ha landet ordentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg trodde, da er det bare og håpe at hun ikke løper igjen i mai, bruker egentlig å ha løpetid i november og mai, men husverten sine hunder fikk løpetid for en mnd siden, så da følgte begge mine:-) stakkar Jackie sliter skikkelig med løpetiden:-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo 2 stykker, den eldste har det jeg ser på som normal løpetid, hun løper tilsammen ca 2.5 uker, og står 3-4 av desse dagene. Frøken flat derimot, løper i 3.5 uke, står fra dag 1, jokker, stresser, når hun skal sette seg så kommer (sorry språket) "dåsa" i golvet og da reiser hun seg opp å bretter hale og styrer på. Hun klarer ikke ligge stille lenger enn maks 5 minutter da hun må opp å enten jokke på emma, eller by seg fram til emma, evnt stå rett opp og ned og kike på meg.

Hun har også et par av løpetidene ver plaga med så opphovnet livmor at hun har vondt, og på grunn av dette så blør hun veldig mye:-(

Blod og alt dette tåler jeg fint, men at hun skal vere så "kåt" og stresse sånn er vondt å se på:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dakar lille. Mamma og pappa kastrerte tispa vår fordi hun var superbitchy og ble skikkelig ustabil i løpetiden, og hun ble mye mer stabil etterpå. Vi fikk vite at kastreringen kunne finne sted når som helst, vi, men det stemmer nok bedre at den burde være etter at hormonene har lagt seg etter forrige løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste vedrørende valg av tid, er at man ikke kastrerer i (og rundt) løpetiden fordi man ønsker å minimere sjansene for blødning ved inngrepet og redusere sjansene for komplikasjoner.

Det å vente til en fin tid "hormonelt sett" er ikke så viktig akkurat, da hormonrusen flater seg ut når kjønnskjertlene er fjernet likevel. Derfor anbefaler jeg deg å høre på veterinæren din vedrørende tidspunkt, for jeg mener å hørt fra flere fagfolk at det er folkevandrende myte dette med at det å kastrere tisper midt mellom løpetider skulle være bedre for tispen, for hormonene reduseres jo sterkt (og noe gradvis) likevel etter kastreringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, kjenner det igjen, det du beskriver! Doberen her også sliter med løpetida. Og før. Og etter...Hormonene løper av med henne, og hun blir fryktelig på vakt og oppfarende. Det spinner godt rundt inni lille vakthundhjernen store deler av året nesten, iom at hun løper hver 6.mnd. Krysser fingre for at dette blir hennes siste nå da, at vi får kastrert henne nå i vår. Men det er jo et stort bukinngrep, så er ikke bare bare det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...