Gå til innhold
Hundesonen.no

Hei, vi leker lydighet.


Ia
 Share

Recommended Posts

Jeg syntes den innsitten du har er best / ser best ut jeg da. :)

Hvis det bare er pga snøen og at hun nettopp hadde lært seg en ny øvelse, hadde jeg ikke brydd meg så mye.

Jeg har forbedret Balrog sine innsitter ved å leke og 'slippe ham av' i forskjellige posisjoner i forhold til meg.

Når han løper og setter seg inn riktig fortsetter vi å leke. Om innsitten ble dårlig så feiler jeg han og sender han ut (sier bare oi, også 'gå') så han får prøve igjen. Det har hjulpet skikkelig. :)

Nå jobber jeg med det samme med Ellie, men hun er ikke like glad i repetisjoner, så det tar lenger tid.

Jeg vet at Tinka elsker å leke drakamp, så der har du allerede en stor fordel! :)

Forresten har du kommet veldig fort til helt riktig øvelse, er bare tryggheten og innsitten som mangler.

Veldig bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding, Marie!

En ting jeg lurte på - bryr en eventuell dommer seg om hvor langt unna hinderet hunden havner på andre siden? Tinka snur seg gjerne rett etter å ha hoppet, noe som gjør at hun hopper rett fra sitt når hun skal tilbake. Er det dumt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå vet ikke jeg hva du ønsker og hvordan ting som regel er, men hvis hun har tendensen til å komme med dårlige innsitter, så kan en annen innsitt være bedre..

Jeg personlig synes den andre varianten er bedre, for det gir en bedre flyt i hele øvelsen og hunden.. Men igjen, jeg har noget større hund enn deg også ;)

Jeg mener rett inn/svenskeinnsitten ser best ut på de aller, aller fleste hunder. Unntaket er som du sier, store tunge hunder. Hadde jeg hatt rottweiler eller schäfer er det mye mulig jeg også hadde valgt å gå rundt (hadde det på bernern min). Og på hunder som har avlevering osv. i front er det lettere å få en pen innsitt med å gå rundt enn rett inn på venstre side. Spesielt på store, tunge hunder.

Jeg er enig i at innsitten til Tinka bør jobbes mer med (og kanskje gi henne litt mer avstand til hinderet?). Få henne til å sette seg riktig med en gang, ikke endre og rette seg inn etterhvert :) Men jeg ville ikke bytta innsitt. For det første har hun et bra utgangspunkt i utgangsstillinga, det er enklere å bare prike og jobbe litt med den, enn å lære henne en ny (og å lære henne at det er den nye som gjelder alltid). For det andre er hun så liten og lett at jeg syns det ser penere ut med direkte innsitt (men det er min personlige mening), og for det tredje syns jeg det er upraktisk å miste kontakten med hunden når den går bak ryggen. Og det er like mye prik å få en tett fin innsitt rundt, som det er å få en pen innsitt direkte inn på venstre side. Jeg syns det er lengre mellom hunder som har fine innsitter rundt, enn de som har fine innsitter rett inn på venstre side. De får ofte litt stor bue og mister litt fart og fokus bak der. Men, det er mestmine personlige preferanser (når du spør får du svar :P ). Begge innsittene kan trenes til å bli bra, og når de er bra, spiller det ingen rolle. Tinka kan allerede den ene, da ville ikke jeg giddi å bytta, men det bestemmer du helt selv :)

På filmen har hun egentlig litt typisk innsitt som mange hunder får når de har lært innsitt med kassemetoden. De snur litt langt frem og må rygge seg inn i riktig posisjon :) Fort gjort å rette opp. Hun er veldig nært og fint deg! Og det er det mange med småhunder som sliter med.

Da er jeg enig. Jeg synes den "vanlige" ser mye bedre ut, spesielt på store hunder. Men nå fikk jeg Tinka med en del ting ferdig innlært, bant annet innsitt - og når den funker, funker den bra! Så jeg har valgt å ikke endre det foreløpig :) Eller, jeg har rett og sett valgt å la latskapen ta over.

Når hun kræsjer, kommer det som regel av at hun er veldig ivrig. Veldig sprettert, liksom, slik som i da. Og det vi jeg ikke ta fra henne. Hun har fantastisk fart og arbeidsvije, og hun koser seg masse. Og det er mye viktigere for meg enn at det ser perfekt ut. Vi jobber sammen, og begge skal ha det gøy. Nå ble det hun som fikk bestemme hvilken hundesport vi skulle fortsette med, og da vil jeg ikke ta fra henne gleden bare for å pirke :) Hun har for eksempel en tendens til å hoppe av gårde de første meterne av springmarsjen. Men det er så søtt at det ikke kunne falle meg inn å trene det bort :P

Om hunden er glad i trening og belønning, trenger jo ikke pirking gjøres kjedelig da. Du kan fint pirke på detaljer uten å drepe hundenes glede i lydighetstreninga! Men jeg er helt enig i at iveren og gleden hennes må du ta vare på ja :)

Takk for tilbakemelding, Marie!

En ting jeg lurte på - bryr en eventuell dommer seg om hvor langt unna hinderet hunden havner på andre siden? Tinka snur seg gjerne rett etter å ha hoppet, noe som gjør at hun hopper rett fra sitt når hun skal tilbake. Er det dumt?

Nei, det gjør ikke noe annet enn at det kan gjøre tilbakehoppet vanskeligere, men så små hunder hopper såpass lavt at det neppe blir et stort problem. Men det kan kanskje se litt penere ut og gi et bedre inntrykk om hun setter seg litt lenger fra :) Men det er i utgangspunktet ikke noen regler om hvor langt unna hinderet hunden skal sette seg. Det kan også være lettere for hunden å velge å gå rundt om den sitter skjevt tett inntil hinderet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...