Gå til innhold
Hundesonen.no

Terapihund?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Kan si at jeg kan svare mer i juni tror jeg det var. Røde Kors Telemark og Antropologisenteret(tror det staves san) i Ås skal ha et kurs nå på våren og som jeg har forstått så er sønn og BC med der. Ellers så er det oj Nodat eller noe i den stilen som også holder noen kurs

Vil bare presisere at det ikke finnes noe antropologisenter (da skulle jeg i så fall gjerne jobba der, hehe), men at du tenker på Antrozoologisenteret på Ås. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besøkshund jobber med "hvermannsen" som fører, og er ikke så spesialisert, mer sånn "kos og hygge". Terapihund jobber stort sett (men ikke alltid) sammen med helsepersonell og brukes spesifikt med behandlingsformål. Man må ikke være helsepersonell for å ta terapihundmodulen, men da kan man samarbeide med helsepersonell. Terapihundjobbing skal journalføres, besøkhundsarbeid skal ikke.

Jeg og mamma har snakket om kanskje Blondie skal få bli besøkshund :P For hun er så kosesyk om dagen at det er plagsomt! Tenk at den kosesyken hennes kunne gjøre folk glade! Hva skal til for at de får bli besøkshund? Hvordan går man frem?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mamma har snakket om kanskje Blondie skal få bli besøkshund :P For hun er så kosesyk om dagen at det er plagsomt! Tenk at den kosesyken hennes kunne gjøre folk glade! Hva skal til for at de får bli besøkshund? Hvordan går man frem?

Haha, kosesyken er en fin bruksegenskap det og :D

Nei, som nevnt kjenner jeg best til Nodat-oppbygging, og for å bli besøkshund gjennom Nodat må man ta Grunnkurset, som du kan lese om her http://www.nodat.no/kurs-2/terapihundkursets-innhold/ (: Blir muligens kurs i Bergen fra høsten av, og vil anta at det går på om det blir nok deltagere eller ikke. Så om dere virkelig vil prøve, så meld deres interesse!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, kosesyken er en fin bruksegenskap det og :D

Nei, som nevnt kjenner jeg best til Nodat-oppbygging, og for å bli besøkshund gjennom Nodat må man ta Grunnkurset, som du kan lese om her http://www.nodat.no/...ursets-innhold/ (: Blir muligens kurs i Bergen fra høsten av, og vil anta at det går på om det blir nok deltagere eller ikke. Så om dere virkelig vil prøve, så meld deres interesse!

Ser det går over helger, og jeg jobber annenhver helg. Er selvfølgelig mulig å få byttet noen av helgene. Men en ting jeg lurte på: Fører må kunne vise til erfaring fra andre hundekurs eller Nodats introduksjonskurs.

Andre hundekurs, vil det gjelde alle mulige andre hundekurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, kosesyken er en fin bruksegenskap det og :D

Nei, som nevnt kjenner jeg best til Nodat-oppbygging, og for å bli besøkshund gjennom Nodat må man ta Grunnkurset, som du kan lese om her http://www.nodat.no/...ursets-innhold/ (: Blir muligens kurs i Bergen fra høsten av, og vil anta at det går på om det blir nok deltagere eller ikke. Så om dere virkelig vil prøve, så meld deres interesse!

Ser det går over helger, og jeg jobber annenhver helg. Er selvfølgelig mulig å få byttet noen av helgene. Men en ting jeg lurte på: Fører må kunne vise til erfaring fra andre hundekurs eller Nodats introduksjonskurs.

Andre hundekurs, vil det gjelde alle mulige andre hundekurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det går over helger, og jeg jobber annenhver helg. Er selvfølgelig mulig å få byttet noen av helgene. Men en ting jeg lurte på: Fører må kunne vise til erfaring fra andre hundekurs eller Nodats introduksjonskurs.

Andre hundekurs, vil det gjelde alle mulige andre hundekurs?

Hvilke helger det er har jeg inntrykk av at blir bestemt idet kurset blir bestemt når blir, liksom, ergo i grei tid i forveien, så da går det jo an å prøve å bytte evt jobbing ja (: Forhåpentligvis!

Og TROOR det gjelder alle mulige hundekurs, er vel bare for å sikre at man har et lite grunnlag i å klare å trene hund, liksom. Men har som sagt ikke tatt utdannelsen enda, så skal ikke si det hundre prosent sikkert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Antrozoologisenteret (AZS) er nevnt her allerede, men det er litt tynt - så jeg tillater meg å utfylle litt;

På AZS kan man ta kurs i Dyreassistert Terapi (DAT) i samarbeid med UMB, som på sitt felt er den eneste formelle (dvs studiepoenggivende) utdannelsen i Norge - og jeg vil (selvfølgelig) også si den beste.

På AZS får man jobbe med noen av landets aller fremste på dette fagfeltet, og i tett samarbeid med et svært oppegående vitenskapelig miljø på UMB. Det faglige nivået er svært høyt, men allikevel ikke så høyt at det vil være vanskelig å "henge med" for de aller fleste.

De som holder til på senteret der er veldig flinke og greie folk som er veldig enkle å forholde seg til, miljøet er generelt veldig godt (nei, jeg er ikke ett hundre prosent habil her).

Foreløpig har de prosjekter med praktisk DAT på mange forskjellige områder (ikke bare typisk besøkshunder på eldrehjem) og institusjoner, så her skal være gode muligheter for å hente både kunnskap og inspirasjon til å gjøre akkurat det man ønsker å gjøre med seg og sin hund ;)

Men det er klart, bor man i en avsidesliggende fjord på vestlandet (eller noe sånt?) og ikke er villig til å betale for kvaliteten på Ås (SEVU-kursene er dyre, men veldig gode), kan nok helt sikkert NODAT sine kurs i Trondheim eller Bergen være et helt kurant alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nodat Bergen ble oppretta i desember, men er dessverre lagt ned igjen siden hovedpersonen ikke hadde tid til alt det innebar å være leder. Men vi(jeg er med) prøver å få det opp igjen så fort som mulig. Problemet nå er at det er ingen med nok Nodat kunnskaper i Bergen. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nodat Bergen ble oppretta i desember, men er dessverre lagt ned igjen siden hovedpersonen ikke hadde tid til alt det innebar å være leder. Men vi(jeg er med) prøver å få det opp igjen så fort som mulig. Problemet nå er at det er ingen med nok Nodat kunnskaper i Bergen. :/

æsj, det var kjedelig å høre. Hadde inntrykk av at det var oppe og gikk jeg :/ hva er det dere føler mangler?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du introduksjonskurset og "hoved"kurset mener jeg det gir 15 studiepoeng.

Da er det i alle fall ikke aktuelt for min del, jeg kan ikke sette studiene på vent for det. Har inntrykkat av at nodat ikke er såpass "tungt". Var jo noe pensum, men allikevel ikke like voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er godkjent som besøkshund i komunen jeg bor i. Vi har nå i 1,5år vært på besøk en dag i uken på ett gamlehjem her. Vi har ikke hatt noe kurs, men ble anbefalt av hundeklubben og godkjent av hun som organiserer besøkshund ordningen.

Å reise på besøk slik med besøkshund er veldig flott synes jeg, det er ingen tvil om at det lysner litt i hverdagen for de gamle. Jeg har med meg to små barn også på besøkene og det er også noe de gamle setter pris på. Å bli besøkshund kan virkelig anbefales :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det i alle fall ikke aktuelt for min del, jeg kan ikke sette studiene på vent for det. Har inntrykkat av at nodat ikke er såpass "tungt". Var jo noe pensum, men allikevel ikke like voldsomt.

Nei, man gjør jo selvfølgelig det som passer en best. Jeg er ikke i tvil overhodet om at NODATs opplegg er bra, og at du helt sikkert kan utrette mye godt med din hund uansett utdannelse. Slike opplegg er nesten utelukkende positive.

Hund = Helse! :yes:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man gjør jo selvfølgelig det som passer en best. Jeg er ikke i tvil overhodet om at NODATs opplegg er bra, og at du helt sikkert kan utrette mye godt med din hund uansett utdannelse. Slike opplegg er nesten utelukkende positive.

Hund = Helse! :yes:

Helt klart! Litt OT nå, men får man støtte for dette? Fra lånekassen feks, er det godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet må man studere mer enn halv tid (50 % eller 15 studiepoeng i semesteret eller noe i den duren) for å få støtte. Så det kan jo hende. I tillegg mener jeg å ha hørt at NAV støtter noen av disse som tar kursene på Ås i alle fall. Men ta nå dette med ei klype salt.

Det sikreste der er nok å ta en ringerunde og spørre, både hos Lånekassen og evt NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi dette var spennende lesing og akuratt hva jeg trengte:-) Har en blanding av buhund og wheaten terrier på 5 år som er godheten og tryggheten selv så for noen uker siden sendte jeg mail til kommunen og spurte om de kunne sende ut mailen jeg skrev til eldresentere så da får jeg bare vente å se om jeg får noen svar. Sommeren 2013 har jeg planer om å få en kongepuddel i hus og drømmen og planen har i alle år vært å få en utdannelse og kunne jobbe innen hund. Den utdanninga som det ble linket til her står det at den er beregnet på folk innen helse og psykologi og div andre helse utdanninger, er det noen av dere som vet om jeg kan gå der uten noe sånn skolebakgrunn? Tenker å ta kontakt med dem, men greit å høre litt her først:-) noen som vet hvor lang den utdanningen er og hvor ofte man samles? Evt noen andre hundeutdanninger?

Jeg skulle egentlig gå på fjellanger hundeskole, men ser de har sluttet med den utdanningen der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kreves i alle fall generell studiekompetanse (evt realkompetanse) for å komme inn på SEVU-kursene på UMB. Forøvrig skriver de at Søkere med bakgrunn f.eks. innen pedagogikk, helsefag, sosialfag, medisin, veterinærmedisin, biologi eller psykologi vil bli prioritert. Praktisk erfaring i hunde-/dyrehold er en fordel. Ref UMB.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...