Gå til innhold
Hundesonen.no

venne raya til å sove i bur?


marcoograya

Recommended Posts

Jeg gav alltid maten til Cita inni buret. Lukket ikke buret i begynnelsen, men siden maten alltid kom i buret ble buret et positivt område for henne. Jeg lukket etterhvert igjen døren når hun spiste, og så etterhvert som hun ble mer og mer vandt til buret lot jeg det være lukket lengre og lengre, og etterhvert også når jeg ikke var i rommet.

ps! Straff aldri hunden ved å plassere dne i buret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde som Benedicte, ga mat inni buret og lukket etterhvert buret mens hunden spiste. Økte også tiden etterhvert. Ga også griseører ol i buret og lukket gjerne døren litt mens hunden var opptatt. Gikk ut, kom inn, gikk ut, kom inn, økte tiden og så var det gjort.

Om natten hadde jeg buret ved siden av sengen, puttet bare hunden inni, lukket døren og hadde noen fingre inn sprinklene i starten som hun lå og suttet på. Var bare sutring første natten noen minutter, men det var jo mørkt og jeg "sov" jo, så da var det visst greit å sove likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt...Jeg gjorde det veldig enkelt med Loke..Puttet han inn i buret og lukket døren igjenn.Fungerte helt utmerket :wink:

Han var så vidt jeg vet ikke burvant..

Han fikk alltid litt godis i buret de første gangene og nå trives han godt de få gangene han er der :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som er viktig er at om hunden sutrer etter at du har lukket døra, så ikke åpne igjen før den er stille og rolig. Men ikke lukk døra i begynnelsen, gi gjerne maten inni der og andre gode ting, og lukk døra veldig kort i begynnelsen. Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunne til at jeg vil ha henne i bur er fordi hun er fordi vi skal skaffe oss stor bil og da skal hun ligge i bur...pluss at det er ett greitt sted å ha henne når vi har folk spesielt barn her for da kan hun glefse når hun blir lei...og da kunne jeg bar elagt henne i buret så hadde hun fått fred!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er kjempelurt å lære hunden å ligge i bur. Da har du alltid den muligheten åpen. Godt for både hund og eier.

Prøv tipset med å la hunden få maten sin der. La buret stå i stua så hun kan gå ut og inn som hun vil.

Føraste gang du lukker døren kan du lage ett lite søk til henne med godbiter der inne. Da vil hun kanskje bli opptatt med dem, og du får en fin mulighet til å rose hene fordi hun ikke sutrer når døren er lukket, Bare ikke la henne bli der til hun blir lei. Slutt mens hun er rolig og stille.

Og aldri bruk buret som straff, eller noe hunden kan oppfatte som straff.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot buret stå i stua åpent så han kunne gå dit når han ville. Det var hans private plass hvor ingen fikk lov å gå å vekke ha eller røre han eller noe slikt. Etterhvert lukket jeg igjen døra og vi har ikke hatt noen problem med buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig er motstander av burbruk, men har jo skjønt at dette blir bare mer og mer vanlig. Kan ikke gi deg noen råd om hvordan du skal venne hunden til buret, men vil bare advare mot å bruke buret for mye og for ofte. For enkelte blir buret en altfor lett løsning på flere problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig er motstander av burbruk, men har jo skjønt at dette blir bare mer og mer vanlig. Kan ikke gi deg noen råd om hvordan du skal venne hunden til buret, men vil bare advare mot å bruke buret for mye og for ofte. For enkelte blir buret en altfor lett løsning på flere problemer...

Alt er jo galt med feil bruk. :D Mens mye er bra med riktig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig er motstander av burbruk, men har jo skjønt at dette blir bare mer og mer vanlig. Kan ikke gi deg noen råd om hvordan du skal venne hunden til buret, men vil bare advare mot å bruke buret for mye og for ofte. For enkelte blir buret en altfor lett løsning på flere problemer...

Hvorfor er du i mot at hunden skal sitte i bur av og til? Og da ser jeg bort i fra situasjoner der man bruker bur for å slippe å håndtere forskjellige problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du i mot bur?

Ja, jeg er imot å bruke bur 24 timer i døgnet... Der hunden bare får lov å komme ut når den skal på tur.

Men å bruke buret til å sove i f.eks kan jeg virkelig ikke se noe problem med.

Mine hunder sover i bur, og de elsker det. når døren er åpen inn til soverommet på dagen finner jeg dem ofte inni buret. De ser på buret som en plass de får være i ro og fred.

Nå må det også legges til at jeg ikke liker å bruke for små bur... Bur som brukes inne til avslapping og soving skal etter min mening være større enn bilburene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig:jeg er av de som synes tanken på å ha en hund liggende i bur først 8 t om natten for så å ligge 8 t når matmor er på jobb er litt rar..Det blir jo fryktelig mange timer i døgnet hos enkelte!Over halve døgnet!

Jeg er for bur i den forstand at det er ett praktisk hjelpemiddel i bil,på utstilling etc men når brorparten av en hunds hverdag går med på å ligge i et bur synes jeg det blir litt drøyt.Loke ligger i buret sitt mye hjemme,men stort sett alltid med buret åpent :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Loke.. hunder skal ikke leve livet sitt stengt inne i bur...

Mine hunder er i buret kun når de sover om natta, ellers står det åpent å de kan gå ut og inn som de vil.. (så fremt døra er åpen inn til soverommet :lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det å ha en hund i bur helt unaturlig. Vi bruker bur i bilen, men det er jo for sikkerheten sin skyld. Jeg kan ikke forstå at noen kan forsvare å ha hunden sin i bur hele natten og hele dagen mens man er på jobb. For det er mange som praktiserer dette. Da vi fikk Evita, var hun 3,5 år. Tidligere eier brukte bur til henne inne. Hun sa at hun elsket buret sitt. Da hun kom til oss fulgte buret med, det stod på stua med døren open. Ikke en eneste gang gikk hun inn i det buret. Så det å si at buret for henne var en trygg hule, har jeg ingen tro på. Da hadde hun brukt det...

Det er mange meninger rundt dette med bur, men hunder har blitt holdt i generasjoner uten at bur da var en nødvendighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at jeg som bruker bur om natten har et dårlig hundehold?

Mine hunder bruker buret kun om natten, og om dagen bare hvis de vil...

Jeg kan ikke se problemet med det! Burene jeg bruker er store, jeg har selv krøpet inn i dem, og får plass (jeg er ingen liten dame) og mine hunder er ikke store skapningene.. så de har MER en god nok plass... i buret har de flere tepper hver og Mala har en i tilleg en pute...

Hva er det som er så uforsvarlig med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig synes det er bra å ha bur. Men det skal ikke brukes 16 timer i døgnet, noe jeg tror veeeeeldig få bruker det til her inne.

Romeo har full tilgang til buret 24/7. Han har ikke skjønt at dette er hans sted og ingen har lov til å røre han når han er inni der, men det trenger vi vel egentlig ikke.. Er ingen vi kjenner som maser så fælt på'n Romeo, så det går bra :wink:

Han liker buret, og legger seg ofte der hvis jeg stter på denna data'n her :lol:

Buret er ogs e veldig godt hjelpemiddel på ag-stevner og andr ting. Det er for stort til å være i bilen, så der får vi fortsette med å ha'n i sete sammen med oss.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser det ikke som et problem å ha normal bruk av bur. Mine sover i bur om natten, og om jeg er vekke om dagen og ikke kan ha hundene med meg så er de i buret da og. Ser ikke på dette som dårlig hundehold. Men så har jeg en rase som er kjent for å gnage/ødelegge ting om de kjeder seg... Har hatt en negativ opplevelse med dette, og vil ikke oppleve det igjen. hadde en hund som var vandt til å være løs i huset når vi var borte, men en dag hadde hun kjedet seg og raserte gangen. Alt var ødelagt, gardinene hadde hun dratt ned og revet i småbiter, jakker og skor var helt ødelagde. Dør og lister hadde og fått merket tennene hennes.

men selfølgelig er ikke bur en "problemløser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at bur ikke skal brukes i 16 timer osv, men det du sier at du tror ikke at hunden ser på det som en trygg hule, det tror jeg min faktisk gjør, han tar med seg lekene inn ditt, drar pute ut av hundekurven inn ditt og legger seg der, tror han liker buret veldig godt, har buret stående nesten 24/7 i rommet mitt, men han går ute hele dagen(fra 7 til 5) der har han også et hundehus som er på samme størrelse med buret, han sover også ute hvis det ikke er alt for kaldt, og jeg "låser" han igjen i buret om natten, har heller ikke problem med det, han trives godt der inne tror jeg, hvis ikke hadde han ikke sovet hele natta i strekk, når han feks er sliten vet han at hvis han er i buret så for han ligge i fred, uten at noen kommer til å komme bort og forstyrre han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det å ha en hund i bur helt unaturlig. Vi bruker bur i bilen, men det er jo for sikkerheten sin skyld. Jeg kan ikke forstå at noen kan forsvare å ha hunden sin i bur hele natten og hele dagen mens man er på jobb. For det er mange som praktiserer dette. Da vi fikk Evita, var hun 3,5 år. Tidligere eier brukte bur til henne inne. Hun sa at hun elsket buret sitt. Da hun kom til oss fulgte buret med, det stod på stua med døren open. Ikke en eneste gang gikk hun inn i det buret. Så det å si at buret for henne var en trygg hule, har jeg ingen tro på. Da hadde hun brukt det...

Det er mange meninger rundt dette med bur, men hunder har blitt holdt i generasjoner uten at bur da var en nødvendighet...

Det er jo ikke rart at ikke hunden din liker buret hvis hun har negative opplevelser med det. Hvis hunden er vant til å bli stengt mye inne i buret, kan den jo føle at buret er ett fengsel. Eller kanskje buret har blitt brukt som en form for straff, ikke godt å vite. Noen hunder har heller ingen behov for å ligge i et bur, de liker det bare ikke. Sånn er min, hun ligger aldri i buret frivillig, selv om hun er vant til det fra hun er liten. Det er fordi hun liker å følge med, liker å ligge høyt, som en katt. Hun vil ikke gå å legge seg for seg selv, rett og slett. Det er heller ingen her som plager henne sånn at hun blir lei. Derfor ligger ikke hun i bur. Men når hun ligger i bur i bilen og sånn, da er hun helt rolig og grei, hun synes det er greit. Hmm, dette ble da fryktelig rotete.. Men uansett, så synes jeg du dømmer alle litt under en kam her. Tror kanskje ikke du har satt deg godt nok inn i burbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...