Gå til innhold
Hundesonen.no

For mye muskler?


Carro92
 Share

Recommended Posts

Jeg fikk beskjed her for leden dag av en som mente at man skal være forsiktig med treningen, for en hund kan bygge for mye muskler. Helt ærlig så trodde jeg ikke det gikk an :ermm: Og en annen påsto her om dagen at Taz hadde for mye muskler...

Så da må jeg spørre dere; Kan en hund få for mye muskler? Hvordan passer man evt på at dette ikke skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener sjøl Taz er helt ok muskelsatt

IMG_5629.jpg

IMG_5433.jpg

Men var mer generelt jeg tenkte på da, om de kan få for mye muskler liksom :)

Først: så utrooooolig søt! :)

Og nei, han ser jo helt normal ut han der...ikke unormalt mye muskler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden kan noen påstå at det nydelige nurket der har for mye muskler?

GG har atskillelig mer markerte muskler vertfall og kiropraktoren han var hos for noen uker siden syntes det var flott og bad oss fortsette treningen og styrke musklene.

Se på hunder i WP, de blir da muskel satt som en bodybuilder og tar ingen skade av det så lenge musklene er jevne, fleksible (ikke anspent), ikke vokser for fort og for hardt, da er det fare for at musklene revner. MEN enhver muskel som skal bli større må revne til en viss grad, derfor får man treningsverk. Forøvrig så sier Bodybuildere også at musklene har en grense, de kan ikke bli større enn de er bygd for å bli.

Pøhh, det der tro jeg ikke noe på. Vil selvfølgelig prøve å finne ut litt mer, for jeg ble nysgjerrig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: så utrooooolig søt! :)

Og nei, han ser jo helt normal ut han der...ikke unormalt mye muskler. :)

takk :)

Hvordan i all verden kan noen påstå at det nydelige nurket der har for mye muskler?

GG har atskillelig mer markerte muskler vertfall og kiropraktoren han var hos for noen uker siden syntes det var flott og bad oss fortsette treningen og styrke musklene.

Se på hunder i WP, de blir da muskel satt som en bodybuilder og tar ingen skade av det så lenge musklene er jevne, fleksible (ikke anspent), ikke vokser for fort og for hardt, da er det fare for at musklene revner. MEN enhver muskel som skal bli større må revne til en viss grad, derfor får man treningsverk. Forøvrig så sier Bodybuildere også at musklene har en grense, de kan ikke bli større enn de er bygd for å bli.

Pøhh, det der tro jeg ikke noe på. Vil selvfølgelig prøve å finne ut litt mer, for jeg ble nysgjerrig :P

hihi :P

ok, jeg skjønner, så i alt i alt så kan ikke en hund få for mye muskler altså. Flotters, da kan jeg slappe litt av hvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lærte jeg jaggu noe om doping også... Fant ut at den enkleste måten å prøve å finne ut om dette var å lese om anabole steroider.

Det de sier der er i korte trekk at musklene kan ved trening på anabole steroide vokse større enn hunden klarer å strekke seg, pga at AS stopper den normale nedbrytningsprossessen som skjer i celleveggene i musklene ved overtrening, så i stede for at musklene stagnerer så fortsetter de bare å vokse i volum. Og det er ikke normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lærte jeg jaggu noe om doping også... Fant ut at den enkleste måten å prøve å finne ut om dette var å lese om anabole steroider.

Det de sier der er i korte trekk at musklene kan ved trening på anabole steroide vokse større enn hunden klarer å strekke seg, pga at AS stopper den normale nedbrytningsprossessen som skjer i celleveggene i musklene ved overtrening, så i stede for at musklene stagnerer så fortsetter de bare å vokse i volum. Og det er ikke normalt.

oj da.. jeg tror da vitterlig ikke noen av hundene mine går på dette hvertfall! :huh: men uten AS, så vil ikke dette skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt forskjell på hunderaser også. En mynde med bolemuskler vil jo ikke bevege seg like smidig og edelt som den skal, så i forhold til utstilling så er ikke bolemuskler ønskelig (nå synes jeg ikke Taz så spesielt bola ut da *ler*). På en hund som mangler et bein ville jeg faktisk vært veldig opptatt av at han bygget gode musler som kan stabilisere kroppen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt forskjell på hunderaser også. En mynde med bolemuskler vil jo ikke bevege seg like smidig og edelt som den skal, så i forhold til utstilling så er ikke bolemuskler ønskelig (nå synes jeg ikke Taz så spesielt bola ut da *ler*). På en hund som mangler et bein ville jeg faktisk vært veldig opptatt av at han bygget gode musler som kan stabilisere kroppen.

den ser jeg :) er det jeg prøver å jobbe mot hele tiden på Taz, om vintern vasser han i dypsnø, og om sommern er vi mye på stranda å bader. Også driver han med agility, og har prøvd noen runder med lc, og han er mye med i skogen og klatrer i ulendt terreng. Så vi trener for harde livet her, eller sånn på hobbynivå da, vi overdriver ikke såklart, sofaen er godt brukt den å :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lærte jeg jaggu noe om doping også... Fant ut at den enkleste måten å prøve å finne ut om dette var å lese om anabole steroider.

Det de sier der er i korte trekk at musklene kan ved trening på anabole steroide vokse større enn hunden klarer å strekke seg, pga at AS stopper den normale nedbrytningsprossessen som skjer i celleveggene i musklene ved overtrening, så i stede for at musklene stagnerer så fortsetter de bare å vokse i volum. Og det er ikke normalt.

Det skal ekstremt mye til at man får en muskelavrivning så lenge det er snakk om trygg trening. MEN, om du kjører hunden din på steroider vil det øke sjansene for å få en muskelavrivning betraktelig, samt en hel haug med andre bivirkninger. Men håper da at ingen er så hjerneskadet at de faktisk boler bikkja si.. Dette gjelder også menneskekroppen, jeg er inne i styrkemiljøet, og alle de jeg kjenner som har hatt en muskelavriving er ikke rene for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt forskjell på hunderaser også. En mynde med bolemuskler vil jo ikke bevege seg like smidig og edelt som den skal, så i forhold til utstilling så er ikke bolemuskler ønskelig (nå synes jeg ikke Taz så spesielt bola ut da *ler*). På en hund som mangler et bein ville jeg faktisk vært veldig opptatt av at han bygget gode musler som kan stabilisere kroppen.

Det gjelder vel de fleste hunder egentlig, en hund eks. i WP med store bakbeinsmuskulatur har ikke akkurat en fin sitt med baken nedpå bakken :P Alle hunder kan trenes muskler på så de ikke er helt rene og satt etter rasestandarden, men man kan jo ikke si at en hund har for mye muskler forde? Jeg liker kanskje hundene mine godt muskelsatt selv om det ikke er typisk muskelhunder, da kommer du jo bare an på øyet som ser.

Jeg forsto på TS at hun var redd for at det kunne være skadelig med FOR store/mye muskler..

Det skal ekstremt mye til at man får en muskelavrivning så lenge det er snakk om trygg trening. MEN, om du kjører hunden din på steroider vil det øke sjansene for å få en muskelavrivning betraktelig, samt en hel haug med andre bivirkninger. Men håper da at ingen er så hjerneskadet at de faktisk boler bikkja si.. Dette gjelder også menneskekroppen, jeg er inne i styrkemiljøet, og alle de jeg kjenner som har hatt en muskelavriving er ikke rene for å si det slik.

det er ikke snakk om å bole bikkja :D :D :D

ei heller skrev jeg om en muskelavrivning... Hvis du trener så vet du at de små muskelfibrene ryker for så å gro og bygge seg sterkere etter som hvor mye man trener og hvor store man vil ha musklene, de svulmer bare ikke inne i cellelagene men danner flere celler i bunter (jeg kan bruke ordet forstrekker i stede for ryke/revne). En muskelavrivning er enten at muskelen ryker fra festet på en av kantene eller at noen av de ytterste muskelbuntene ryker på tvers, dette skjer helst ved ytre påvirkning eller uhell med spent muskel samt vridning (og boling).

Edit: unngå dobbelpost

Endret av Gullulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
    • Jeg ville nok tenkt over hvorvidt hundene vi omgikkes var vaksinerte og friske, og ikke la valpen hilse på tilfeldige fremmede hunder. Jeg ville definitivt ikke oppsøkt hundeparker, f.eks. Men ellers tenker jeg at det er relativt trygt her i Norge så lenge man tenker seg litt om.
    • Nei. Jeg tenkte ingenting på begrensninger rundt andre hunder før 12 ukers vaksinen. Tilfeldigvis tok vi vaksine samme dag som valpekurset skulle ha første dag hvor valpene var med. Men jeg ville ikke latt det begrense meg heller.
    • Ser her på forumet at flere får/har fått valp i år. Herlig ❤️ bilder av de søte små ❤️ En ting jeg lurer på; de fleste henter valpene ca 8 uker gamle. Og så skal de vel vaksineres rundt 12 uker gamle: I denne perioden begrenser dere kontaktene med andre hunder, eller er dette med smitte ikke noe dere tenker så mye på? Venter dere med valpekurs til valpen er vaksinert?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...