Gå til innhold
Hundesonen.no

jf, jamfør - hva betyr det?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Altså, nå føler jeg meg småteit som ikke skjønner dette, sitter jo og studerer arbeidsrett. Men nå har jeg lest det så mange ganger at jeg må spørre. Foran enkelte lover står det "jf" som sånn jeg har forstått det betyr jamfør. Feks jf. aml. § 4. Men hva betyr det? Er det en slags henvisning til feks arbeidsmiljøloven? Og hvorfor står det ikke alltid foran loven i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har skjønt er det et ord man kan bruke i stedet for "sammenligne"

Så for å ta et eksempel:

"Som hovedregel kan arbeidsgivere ikke stille kvinner og menn ulikt fordi de er av forskjellige kjønn, se likestl. § 3 annet ledd bokstav a, jf. § 3 første ledd."

Hva menes her? At jeg skal sammenligne andre ledd med første ledd i § 3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en henvisning til en parallell eller en sammenligning - for eksempel om en diskuterer noe, også vil jeg referere til et konkret eksempel vi begge var med på for fjorten dager siden for å vise tydeligere hva jeg mener i diskusjonen, utdype nærmere. Da vil jeg si "jamfør ..."

Sett at noen på Sonen utbryter "herregud, så mye dårlig og overfladisk tulleoppdrett som gjøres rundt om - bare jamfør den BBC-dokumentaren" - da vil veldig mange skjønne mye mer av hva TS mener med første del av utbruddet sitt, fordi en har en knagg å henge det på, et tydeligere eksempel, en sammenlignende parallell.

Edit:

Så for å ta et eksempel:

"Som hovedregel kan arbeidsgivere ikke stille kvinner og menn ulikt fordi de er av forskjellige kjønn, se likestl. § 3 annet ledd bokstav a, jf. § 3 første ledd."

Hva menes her? At jeg skal sammenligne andre ledd med første ledd i § 3?

Nja, sammenligne blir ikke helt rett - mer at om du ser i første ledd vil du se at den sier det samme/snakker om det samme som i annet ledd. Det er flere referanser til samme kasus. Du skal ikke sammenligne som i å sette opp mot hverandre, det er heller mer at de utfyller hverandre eller snakker sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det betyr "se" (som i se den og den loven) eller "sammmenliknet med" eller "viser til..." eller liknende. Når det gjelder lover som du snakker om, så kommer man ofte med en "påstand" (som i ditt eksempel), men den er jo ikke verdt noe hvis ikke man viser til en lov i tillegg, derfor jamfør/viser til den og den loven, for å underbygge påstanden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...