Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan det være nesemidd?


Ballong
 Share

Recommended Posts

Ååh, det skal hele tiden være noe tull.

Nå har valpen min blitt tett, virker tett i nesa. Lager lyd når han ligger vanlig og slapper av, det er ikke vanlig. Så jeg får IKKE SOVE nå heller, derfor tenkte jeg at jeg kunne stille spørsmål her.

Hørte om noen jeg kjenner (som jeg ikke har sett på en stund, er ikke smittet derfra) som har fått nesemidd på hundene sine etter å ha vært i Sverige.

Og så googlet jeg det da, og et av "symptomene" er "reverse sneezing" eller noe?

Vel, det hadde min for første gang i går natt, og seinere i går kveld! Kjempeskummelt egentlig. Det har han aldri hatt før, og han lå bare og sov og så plutselig kom det.

Ellers virker han i OK form, litt dårlig matlyst. Virker litt tett.

Skal antakeligvis på drop-in time hos veterinæren idag.

Men høres det ut som han har det?

Søsteren min hentet en valp i Sverige forrige uke, han hilste på den, kan det være at han har blitt smittet derfra i så fall? (Det må det jo være da, det er den ENESTE hunden han har hilst på på lenge, og det var etter det at han ble litt tett!).

Hva er evt. andre symptomer man kan se etter for å se om hunden har nesemidd? Hva er deres erfariner? Hvor mye koster kuren?

Og vi som skulle på valpekurs i morgen, SISTE DAGEN :cry: Hadde vært typisk om han hadde en smittsom sykdom og ikke kunne dratt da. Da blir jeg skikkelig sinna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesemidd kan ikke påvises og behandles på symptom. De alle fleste hunder har det men ikke alle merker det, så valpekurs er ikke noe stress å gå på. Jeg ville absolutt spurt dyrlegen om resept på f.eks stronghold for å behandle på misstanke. Høres sann ut. Brachiocephale hunder som BT har ofte sterkere reaksjon på nesemidd enn langnesede hunder.

Maya har hatt det to gange det siste året, og hun blir skikkelig medtatt, får ikke puste. Første gang var i påsken i fjor, da trodde jeg hun hadde tracheakolaps, det var så utrolig ille. :cry: Hun hold på i 45min av gangen og ble helt blå. Dro ned på jobb og hentet medisiner og innen en dag var hun helt frisk igjen. Puh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ja, det kan være nesemidd. Men om den er litt pjusk, har hatt litt hosting og innovernysing to ganger, så syns jeg egentlig det høres like mye ut som kennelhoste e.l. som nesemidd. Men det kan godt være at det er nesemidd også :hmm:. Hvis det er nesemidd bør den ikke slippes sammen med andre hunder. Nesemidd er smittsomt. Men å være på valpekurset, men holde seg godt unna alle de andre hundene (og ikke la folk hilse på valpen din og så hilse på andre hunder) bør gå greit. Men spør i såfall først. Er det f.eks. kennelhoste bør du holde hunden unna alt av hundeaktivitet til et par uker etter den er symptomfri.

Siden det er en liten valp, så kan det kanskje være greit å ta en telefon til veterinær selv om det bare skulle være kennelhoste e.l. Hvis det er nesemidd, så må det behandles. Nesemidd går ikke over av seg selv. Det er i såfall en enkel og grei pillekur (en pille i uka i tre uker). Noen bruker stronghold også, men jeg ville unngått det om det når det finnes alternativer.

Nesemidd kan ikke påvises og behandles på symptom. De alle fleste hunder har det men ikke alle merker det, så valpekurs er ikke noe stress å gå på. Jeg ville absolutt spurt dyrlegen om resept på f.eks stronghold for å behandle på misstanke. Høres sann ut. Brachiocephale hunder som BT har ofte sterkere reaksjon på nesemidd enn langnesede hunder.

Maya har hatt det to gange det siste året, og hun blir skikkelig medtatt, får ikke puste. Første gang var i påsken i fjor, da trodde jeg hun hadde tracheakolaps, det var så utrolig ille. :cry: Hun hold på i 45min av gangen og ble helt blå. Dro ned på jobb og hentet medisiner og innen en dag var hun helt frisk igjen. Puh

Nesemidd kan påvises, men da må hunden oftest dopes ned, og den kan fortsatt ha nesemidd uten at man klarer å se det. Jeg ville aldri gått med på å dope hunden min for å se etter nesemidd, og du har helt rett i at det er vanligst å behandle på symptom. Det høres ut som ganske mye mer dramatiske symptomer enn på hunder med normal neselengde ja :o Stakkar liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan absolutt påvises, og jeg var "ond" nok til å dope hunden for å finne dem i sin tid. Dette for å unngå feilmedisinering, i og med at reversed sneezing også KAN være symptomer på andre ting.

Edit for å svare på spm: Ja, det kan være nesemidd, jeg anbefaler en tur til vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min boston har hatt sånne "innovernys" ganske ofte, og de første gangene det skjedde ble jeg livredd og var sikker på at hun holdt på å dø. Hun startet også opp rett foran boston-standen på Lillestrøm i forifjor med flust av bostonoppdrettere rundt og INGEN så ut til å bry seg særlig - så jeg spurte såklart.. "Det er helt normalt" - "ikke noe å bry seg om". Og at de folkene som så henne holde på har over 100 års erfaring til sammen med rasen er jeg ikke det minste i tvil om.

Forklaringene er mange og delte - noe som kiler i nesen (f.eks. en boble/væske), at tungen fester seg i ganen (vakum), noe nedi halsen som irriterer, en form for krampetrekning i magen (man ser jo at de bruker magemusklene når det pågår), osv.

Og forslagene på å få hunden til å lutte er derfor like variert - massere neseknappen (så de på en måte snyter seg), klø oppe på neseryggen, åpne munnen deres så de strekker ut tungen på en måte, løfte opp hunden så "krampen" i maven gir seg, etc.

Moxy ser dog ikke ut til å bry seg nevneverdig - annet enn at hun går vekk ifram MEG, da (sikkert fordi jeg har prøvd alle ovenstående metodene på henne mens hun selv synes at hun er opptatt med noe annet..)

Hun virker ikke redd (så jeg tror ikke det er reelle pustevankeligheter), heller ikke som om hun har vondt (kramper) - så jeg mistenker at det er noe som kiler/irriterer i nesen og/eller i svelget og at det er på en måte en form for "nesepussing"...

Hun gjør det ofte når vi skal inn på utstillinger (tror det er pga litt opphisselse), gjorde det oftere i høst når det var fuktigere ute - nå i tørre kalde vinteren tror jeg ikke her har hørt henne sånn i det hele tatt, noen få ganger rett fra dyp søvn, og en sjelden gang når hun har herjet mye med de andre hundene.

Jeg kan selvsagt ikke si med sikkerhet at det er akkurat dette din hund har gjort, og vil ikke diagnosisere noe sånn over nettet. Men jeg TROR at jeg kan bare si: "bli vant til det - sånn gjør de bare!"

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette med voldsom snøfting og "bakover-nys" en vanlig "lidelse" hos Boston terriere, da? Det har med utseendet på hodet deres å gjøre, hvordan er skapt/avlet frem.

Etter hva jeg har lest og sett på tv om rasen, er dette pga de er "brachycephalic" (engelsk), dvs har inntrykket og flatt neseparti. Til tross for at avl har gitt den korte og inntrykte nese- og skalleformen, har ikke bløtdelene innvendig i hundens gane, nesehule og svelg fulgt med under "krympingen" av nesepartiet. Bløtdelene er derfor større enn hva skallen og svelget egentlig har plass til. Det er derfor ikke så god plass til gommen og drøvelen og bløtdelene bakerst i svelget og ganen. Dette har mer størrelse som en hund med normallengde på nesepartiet.

Bløtdelene bakerst i svelget og ganen gjør at det av og til "stenges til" og hunden får et "bakover-nys" inntil det løsner igjen.

I tilfeller der det har vært et ekstremt stort problem, har hunder av denne rasen måttet opereres. Andre raser med samme flattrykte neseparti kan lide av samme problem.

Her er et innlegg med svar fra veterinær ang. temaet på Hunden.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Jeg tror at jeg med sikkerhet kan si at det ikke er vanlig for ham å ha "reverse sneeze", for jeg har hatt ham i 7 uker, og han har vært i alle slags situasjoner (lekt med andre hunder/valper, løpt rundt, vært nervøs, vært kjempeglad osv), og har aldri opplevd at han har hatt "reverse sneeze" før i går natt og i går kveld. Og når det skjer samtidig som han har andre symptomer (veldig tett, snørr), regner jeg med at den innovernysen er en direkte konsekvens av at han er tett i nesa.

Hvis det hadde vært at han hadde for vane å få det, hadde det vel skjedd hver gang (eller i allefall flere ganger!) når han hadde vært opphisset eller i liknende situasjoner?

Var hos veterinæren idag, og hun tittet på ham. Han har puss i nesen, hovne mandler (!) og litt feber. Hun regnet med at det var en slags luftveisinfeksjon og at det pga pusset hadde blitt litt bakterieinfeksjon (i tillegg til en virusinfeksjon), så vi fikk antibiotika han skal få. 1 pille 3 ganger om dagen i 5 dager.

Møtte en som er på samme valpekurset som oss hos vet'en, valpen hennes har akkurat det samme :( Så våre små har blitt smittet av noen på valpekurset dessverre. Hvis ikke antibiotikaen hjelper tenker jeg nesemidd, men akkurat nå håper vi det hjelper :)

Stakkars Yogi fikk ikke hilse på andre hunder heller, selvom han hadde såååå lyst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at jeg med sikkerhet kan si at det ikke er vanlig for ham å ha "reverse sneeze", for jeg har hatt ham i 7 uker, og han har vært i alle slags situasjoner (lekt med andre hunder/valper, løpt rundt, vært nervøs, vært kjempeglad osv), og har aldri opplevd at han har hatt "reverse sneeze" før i går natt og i går kveld.

Han er i vekst, jo! Klart ting kan forandre seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåttfred ( boston terrier ) blir 2 år i april, og han har skjelden innovernys, ikke måndtlig engang.

Men i desember fikk han en kjempeinfluensa, og ble skikkelig dårlig.

Var som å skru over en bryter fra frisk på morran til helt elendig på etttermiddagen.

Da lå han bare innpakka i et pledd og sutra mens snørra rant.

Tok han til veterinæren samme dag siden han ble så veldig dårlig.

Influensa, med feber og hovne mandler, samme som TS`s sin boston.

Gåttfred gikk 14 dager på Baytril og hadde fullstendig ro i ca 8-10 dager.

Trodde det skulle by på problemer med 3 andre hunder, men han hadde ikke ork til å herje så det gikk av seg selv.

Shibaen vår Linus fikk influensaen noen dager senere.

Han var dårlig i 2 dager, og med dårlig så mener jeg litt slapp og varm.

Stooor forskjell altså.

Mens Gåttfred lå og regelrett gråt første dagen, så la Linus seg for seg selv i en krok på badet... :twitch:

God bedring til lille bostonen din Ballong!

Aldri gøy når hundene blir syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er i vekst, jo! Klart ting kan forandre seg.

Vokser anatomien innvendig også, til det verre? :P

Trodde man kunne se slikt ganske tidlig, han er 4 mnd.

Jeg vet at innovernysen denne gangen er pga at han har infeksjon, men får håpe at det ikke dukker opp seinere, han ble redd og det ble vi og :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåttfred ( boston terrier ) blir 2 år i april, og han har skjelden innovernys, ikke måndtlig engang.

Men i desember fikk han en kjempeinfluensa, og ble skikkelig dårlig.

Var som å skru over en bryter fra frisk på morran til helt elendig på etttermiddagen.

Da lå han bare innpakka i et pledd og sutra mens snørra rant.

Tok han til veterinæren samme dag siden han ble så veldig dårlig.

Influensa, med feber og hovne mandler, samme som TS`s sin boston.

Gåttfred gikk 14 dager på Baytril og hadde fullstendig ro i ca 8-10 dager.

Trodde det skulle by på problemer med 3 andre hunder, men han hadde ikke ork til å herje så det gikk av seg selv.

Shibaen vår Linus fikk influensaen noen dager senere.

Han var dårlig i 2 dager, og med dårlig så mener jeg litt slapp og varm.

Stooor forskjell altså.

Mens Gåttfred lå og regelrett gråt første dagen, så la Linus seg for seg selv i en krok på badet... :twitch:

God bedring til lille bostonen din Ballong!

Aldri gøy når hundene blir syke.

Takk! Uff, stakkars hundene dine. Vi fikk bare en 5-dagerskur. Hvis det ikke går over, må vi vel finne på noe annet da.

Valpen min har hatt veldig dårlig matlyst, og vet'en mente at dette kunne forklare det (heldigvis). Så forhåpentligvis kommer matlysten tilbake når han får i seg litt antibiotika. Han skulle ikke være mye ute pga den kalde luften da!

Nei, nå synes jeg hunden min har vært nok syk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene nøys et par ganger hver dag,thats it, eller i fin form. I forbindelse med at vi dopet hun hos vetten så lette de i nesa og de fant ingenting. Men siden man skal behandle når det er symptomer fikk jeg piller og etter 2 uker sluttet de å innover nyse.

Og ja det er smittsomt :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokser anatomien innvendig også, til det verre? :P

Ja, myk gane kan forverres ved vekst.

Skjelettproblemer kommer ved vekst.

Brusk og seneproblemer kommer med vekst.

Øreproblemer (for trangt) kommer med vekst.

Det er en grunn til at offisielle helsetester ikke kan taes før hunden er mer eller mindre voksen, dvs ferdig med vekst.

Ting kan selvsagt forbedres ved vekst også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene nøys et par ganger hver dag,thats it, eller i fin form. I forbindelse med at vi dopet hun hos vetten så lette de i nesa og de fant ingenting. Men siden man skal behandle når det er symptomer fikk jeg piller og etter 2 uker sluttet de å innover nyse.

Og ja det er smittsomt :aww:

Ja, får holde oss langt unna andre hunder så vi ikke smitter noen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, myk gane kan forverres ved vekst.

Skjelettproblemer kommer ved vekst.

Brusk og seneproblemer kommer med vekst.

Øreproblemer (for trangt) kommer med vekst.

Det er en grunn til at offisielle helsetester ikke kan taes før hunden er mer eller mindre voksen, dvs ferdig med vekst.

Ting kan selvsagt forbedres ved vekst også :)

Håper på det sistnevnte! Vil ikke ha noen helseproblemer her i gården :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske at Moxy drev sånn når hun var bitteliten heller... (sorry!)

Men hun startet sånn rett før Lillestrømutstillingen (da var hun rundt 6 mnd), og har vært sånn til/fra siden. Men det er slett ikke daglig - men i høst var det (som JEG hørte) sikkert 2-3 ganger i uken. Nå i vinter (desember/januar) har jeg ikke hørt henne gjøre det i det hele tatt.

Men med feber, hovne mandler og nedsatt almenntilstand er det soleklart noe annet enn det som er regnet for mer eller mindre normalt på rasen, da. Og ja - det har kanskje noe med den korte nesen å gjøre, selv om jeg vet om flere bearded collies som har gjort sånn også. Men på beardisene sier man oftest at det er nesemidd, da - selv om ingen behandler mot det.. Og det går over av seg selv, antar jeg (kjenner ingen som holder på hele livet, liksom).

Ingen av mine beardiser har dog blitt smittet av Moxy, da. Så i hennes tilfelle er det nok bare de "vanlige innovernysene" som tydeligvis ligger til rase(typen?).

Vet ikke om eng./franske bulldoger, pekingesere og sånn også gjør det - de har jo ennå kortere snuter enn boston terriere.. Boston'er HAR jo faktisk litt nese selv om den ser veldig flat ut for de fleste av oss... (Jeg målte faktisk - Moxy har 2 cm lang snute, og hun er ganske "inntrøkt" i forhold til mange andre... HA HA HA)

Raringene...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shensi (lundehund) har også omvendt nysing... Og tro meg, om dette er noe som fortsetter så blir dere vandt til det... Shensi har det i perioder flere ganger i uka, så kan det gå noen mnd uten... Og utenom siste gangen så har det løst seg opp ved at jeg har holdt henne og strøket henne på brystet/halsen. Men den siste varte i fem-ti min, og da fikk hun også panikk og til slutt, etter å ha prøvd alt annet, så holdt jeg for nesa hennes superkjapt for å få henne til å trekke luft med munnen. Det funket! Men denne kraftige var mens hun hadde "forkjølelse" faktisk :huh: Og jeg tipper det er derfor den ble så mye verre!

Uansett, masse god bedring til skjønningen! Satser på han er kjapt frisk igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske at Moxy drev sånn når hun var bitteliten heller... (sorry!)

Men hun startet sånn rett før Lillestrømutstillingen (da var hun rundt 6 mnd), og har vært sånn til/fra siden. Men det er slett ikke daglig - men i høst var det (som JEG hørte) sikkert 2-3 ganger i uken. Nå i vinter (desember/januar) har jeg ikke hørt henne gjøre det i det hele tatt.

Men med feber, hovne mandler og nedsatt almenntilstand er det soleklart noe annet enn det som er regnet for mer eller mindre normalt på rasen, da. Og ja - det har kanskje noe med den korte nesen å gjøre, selv om jeg vet om flere bearded collies som har gjort sånn også. Men på beardisene sier man oftest at det er nesemidd, da - selv om ingen behandler mot det.. Og det går over av seg selv, antar jeg (kjenner ingen som holder på hele livet, liksom).

Ingen av mine beardiser har dog blitt smittet av Moxy, da. Så i hennes tilfelle er det nok bare de "vanlige innovernysene" som tydeligvis ligger til rase(typen?).

Vet ikke om eng./franske bulldoger, pekingesere og sånn også gjør det - de har jo ennå kortere snuter enn boston terriere.. Boston'er HAR jo faktisk litt nese selv om den ser veldig flat ut for de fleste av oss... (Jeg målte faktisk - Moxy har 2 cm lang snute, og hun er ganske "inntrøkt" i forhold til mange andre... HA HA HA)

Raringene...

Susanne

Vet ikke om det ligger til typen, aner ikke hvilke raser som får det :P Men da jeg så på en video av det og søkte på det, kom det opp en italiensk mynde eller noe. Hehe, prøvde å måle min, han har 2,5 cm eller noe (blir sikkert lengre da?) :P

Shensi (lundehund) har også omvendt nysing... Og tro meg, om dette er noe som fortsetter så blir dere vandt til det... Shensi har det i perioder flere ganger i uka, så kan det gå noen mnd uten... Og utenom siste gangen så har det løst seg opp ved at jeg har holdt henne og strøket henne på brystet/halsen. Men den siste varte i fem-ti min, og da fikk hun også panikk og til slutt, etter å ha prøvd alt annet, så holdt jeg for nesa hennes superkjapt for å få henne til å trekke luft med munnen. Det funket! Men denne kraftige var mens hun hadde "forkjølelse" faktisk :huh: Og jeg tipper det er derfor den ble så mye verre!

Uansett, masse god bedring til skjønningen! Satser på han er kjapt frisk igjen :D

Uff, høres skummelt ut :( håper ikke vår får det! Men hvis han får det, er det bare sånn da..

Tusen takk :) Krysser fingrene for at antibiotikaen tar knekken på sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det ligger til typen, aner ikke hvilke raser som får det :P Men da jeg så på en video av det og søkte på det, kom det opp en italiensk mynde eller noe. Hehe, prøvde å måle min, han har 2,5 cm eller noe (blir sikkert lengre da?) :P

Uff, høres skummelt ut :( håper ikke vår får det! Men hvis han får det, er det bare sånn da..

Tusen takk :) Krysser fingrene for at antibiotikaen tar knekken på sykdommen.

Ja jeg skal innrømme at den siste hun hadde var skikkelig ekkel, men det er eneste gangen jeg har blitt skikkelig bekymret for om hun i det hele tatt klarte å puste. Ellers har jeg bare vært rolig med henne og sørget for å komme kjapt til henne for å lette det! Men denne skremmende episoden var også når vi sov, så det ble litt ekstra sjokk å våkne opp til det ;) Satser på at din slipper det^^ Men det er som regel ikke noe stress altså, etter 2-3 ganger reagerer du bare liksom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Shensi (lundehund) har også omvendt nysing... Og tro meg, om dette er noe som fortsetter så blir dere vandt til det... Shensi har det i perioder flere ganger i uka, så kan det gå noen mnd uten... Og utenom siste gangen så har det løst seg opp ved at jeg har holdt henne og strøket henne på brystet/halsen. Men den siste varte i fem-ti min, og da fikk hun også panikk og til slutt, etter å ha prøvd alt annet, så holdt jeg for nesa hennes superkjapt for å få henne til å trekke luft med munnen. Det funket! Men denne kraftige var mens hun hadde "forkjølelse" faktisk :huh: Og jeg tipper det er derfor den ble så mye verre!

Uansett, masse god bedring til skjønningen! Satser på han er kjapt frisk igjen :D

Har du prøvd å behandle henne mot nesemidd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, men har hatt det på hunder før og det artet seg annerledes. Hunden var mer plaget liksom. Har drøftet det med vet da, og han mente det ikke var vits å behandle noe som mest sannsynlig ikke er nesemidd :) hun har gått 6 mnd uten anfall også sånn sett. Men hun skal fjerne tannsten i løpet av våren, og da skal jeg be dem sjekke for sikkerhets skyld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesemidd kan påvises, men da må hunden oftest dopes ned, og den kan fortsatt ha nesemidd uten at man klarer å se det. Jeg ville aldri gått med på å dope hunden min for å se etter nesemidd, og du har helt rett i at det er vanligst å behandle på symptom. Det høres ut som ganske mye mer dramatiske symptomer enn på hunder med normal neselengde ja :o Stakkar liten.

Det kan absolutt påvises, og jeg var "ond" nok til å dope hunden for å finne dem i sin tid. Dette for å unngå feilmedisinering, i og med at reversed sneezing også KAN være symptomer på andre ting.

Edit for å svare på spm: Ja, det kan være nesemidd, jeg anbefaler en tur til vet.

Må vist rette litt på meg her, ja nesemidd kan påvises men nesten ingen veterinær ville gått med på å gjøre det. Hunden ville måtte sederes og det er ikke sikkert at de hadde sett nesemidden da heller. Å sedere hunden er en mye større påkjenning for hunden enn å bare behandle på misstanke, dessuten vil det alltid være risiko forbundet med sedasjon.

De fleste hunder har alt nesemidd men ikke symptomer, nesemidd kan smitte så lett som at en hund lukter på en stubbe også kommer det en annen hund noen timer etter og lukter på samme sted. Jeg hadde tre hunder sammen med Maya når hun hadde nesemidd og ingen av de andre fikk symptomer selv om de er oppi ansiktet på hverandre konstant.

Symptomer på nesemidd kan være reversed sneezing, hoste, snutekløe, rennende nese, neseblødning og dårlig luktesans. Det er selvfølgelig viktig å være oppmerksom på at symptomene også er forenelige med andre sykdommer og tilstander hos hunder.

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...