Gå til innhold
Hundesonen.no

første stevne i lydighet. tips?


Floyd
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har planer om å starte lydighet med min hund en rhodesian ridgeback i mai. Føler at øvelsene sitter på trening. Men eg føler meg enda ikkje heilt trygg på å starte. Alle eg snakker med sier eg må starte snart. Men eg føler meg enda ikkje heilt sikker. Som rase så kan jo RR fort dette av "lasset" elr bli ufokusert.

Det eg føler me har igjen av jobbing er forstyrrelser, forstyrrelser og atter forstyrrelser. Er så redd for at min hund skal ødelegge for andre under fellesdekk.

Han er veldig god når han først er på "nett". og ligger veldig bra. kan fint ligge lenge. men så er det den fokusen. prøvde forøvrig fellesdekk på kurs sammen med fremmede hunder nå nettopp. og då låg han der som ein drøm, mens dei andre hundene dreiv og reiste seg støtt og stadig. Men han er veldig opp og ned.

Noken tips og komme med i fellesdekk? for å få hunden til å holde full fokus?

Korleis er fellesdekk i kl1?

Og er det noken som veit om eit uoffisielt stevne her på vestlandet no i vinter/ vår?

Legger ved ein liten video av guten :) ( frå kurset med Marthe og siwi frå haugesund ). :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesdekk i klasse 1 foregår slik:

Dommer ber nummer 1-5 komme inn, så setter han 1 på et punkt, går et par meter og setter nummer 2 osv. Til slutt står alle på en linje.

Da er det som regel tannvisning først, etterpå ber han alle gjøre seg klare til fellesdekk, han spør om alle er klare og man gir f.ex håndtegn eller sier ja, og dommer ber alle legge hundene i dekk, og deretter sier han gå i fra og dere går til de ber dere gå rundt. Så står man 1 eller 2 min (Husker ikke i farta) så får man beskjed om å gå 2 skritt bak hunden, og så innatt og så kommandere opp, og så er øvelsen over :)

Jeg ville trent masse dekk med forstyrrelser og lokking ol.

Svarte jeg på det du lurte på ang hvordan øvelsen fungereR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvor mange som er inne i hver fellesdekk varierer, det er ikke alltid 1-5 :)

Og det er ikke alltid de går etter nummer heller. Noen kan ikke ha møt opp eller måttet bytte rekkefølge av forskjellige grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...