Gå til innhold
Hundesonen.no

Emma mistet to fortenner


Recommended Posts

Emma har vært noe plaget med tannstein på fortennene, antagelig pga bakterier som kom fra den ene "hjørnetannsiden" hvor hun hadde to hjørnetenner til hun ble rundt 10mnd. Det satt seg en del matrester imellom dem, og hun begynte å få tannstein på den "lille" hjørnetannen som ikke hadde ramlet ut. Når den så ramlet ut, trodde vi alt kom til å bli bra. Den ble ikke trukket pga mange grunner som jeg ikke vil nevne her..

Uansett, hun hadde tannstein på de tennene imellom hjørnetennene(hun hadde bare tre tenner imellom hjørnetennene, men disse var store til å være Emma-tenner, så jeg tror det er derfor hun bare fikk tre. Og det er mye tannfeil på iallefall den ene forelderen hennes. Enten det eller så har hun mistet en tidligere)

Nå merket jeg idag at hun har mistet de to tennene. Jeg la merke til at hun gikk å "geipet" med tungespissen oftere og oftere (det har hun alltid gjort, glemt tungespissen og lukket igjen munnen), og skjønte ikke sammenhengen før idag hvor jeg ser at tennene der er borte, og gir akkurat plass til tungespissen hennes.

Skal såklart bestille time hos dyrlegen så fort som mulig, men lurer på om noen har noen tanker? Kan det være tannsteinen, eller kan hun kanskje ha en tann under der som har ødelagt noe? Jeg selv har en tann liggende i ganen, den skulle egentlig blitt skjært ut, men jeg har sånn angst at jeg må få gjort det på sykhuset og det har jeg aldri fått fumlet meg til å fått gjort (med narkose som jeg tror jeg må ha for å takle det). Den tannen ber jeg alltid tannleger om å sjekke ut på røntgenbilder, fordi en tannlege sa til meg da jeg var 15 at hvis ikke den ble fjernet før året var omme så kom fortennene mine til å dette ut fordi den presset på nervene til fortennene eller noe. Så det har jeg gått å vært redd for i 7 år, -å miste fortennene mine... OPPE. :(

Er jo redd for at det kan være noe annet igjen som gjør at hun mister flere tenner også. Har sjekket ut munnen hennes så godt jeg kan mens jeg for lov (hun er litt vanskelig med munnen sin) og ser at alle jeksler ser hvite og fine ut med få eller ingen flekker eller merker av noe slag. De ser veldig små ut da, til å være jeksler? Når man ser på f.eks hjørnetennene hennes, skulle man tro jekslene skulle være større på en måte.

Emma er en blandingshund på 2,5kg og er blanding mellom Papillon og Yorkshire Terrier.

EDIT: Rettet noen skrivefeil, og må legge til at Emma har hatt 4 tenner imellom hjørnetennene. Jeg ble påminnet om at hun hadde mistet en tann for lenge siden av samboeren min. Uansett, de to siste tennene er løse, veldig løse, og kommer nok til å falle ut nårtid som helst :( Vi betstiller time hos dyrlege imorgen og håper vi får komme raskt så vi finner ut hva det er. Huff stakkars Emma... Har alltid trodd det var pga jeg skulle prøve å pusse tenner på henne som valp og hun slo seg helt vrang at hun ikke liker at folk åpner munnen og styrer der og slikt. Men hun må jo ha hatt vondt istedenfor. :(

Hvordan er det for en hund å være fri for de fire tennene da? :/ Syns så forferdelig synd i lille lemen-min, og har svart samvittighet for å ha misforstått henne så forferdelig..

Emma var min første hund, og jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre når hun ble krakilsk når man nærmet seg munnen hennes, så jeg "ga opp" og har siden sjekket munnen hennes sporadisk, og jeg har nok også sjekket de bakerste tennene mest - og sjeldent brettet ned underleppa for å komme til fortennene der, som jeg gjorde idag for å se.. Hadde jeg sjekket tidligere, hadde hun sikkert hatt flere tenner der nå. :(

My kan man "støvsuge" hver eneste tann på uten at hun så mye som trekker til seg hodet, de er vidt forskjellige de to.. Føler nesten at jeg har sviktet Emma, så teit som det nå enn høres ut :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hunden? Er hunden godt voksen og det ikke er valpetenner hun har mistet altså, så er det ikke et godt tegn, få deg time i morgen/i dag (kl. er etter 00), slik at du ikke må vente over helgen! Har ikke din faste veterinær noe tid, ring andre.

Tenner kan fint se bra ut på utsiden, men kan være helt råtne innvendig og bli så løse at de faller ut, må ta full undersøkelse og røntgen for å sjekke de andre tennene hennes slik at det ikke går lenger.

Høres ikke noe godt ut, god bedring til Emma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp vært borti noe lignende min hund. Vi dro til dyrlegen av ulike grunner, men også for å få sjekket en fortann oppe som var løs og muligens en fortann nede også. Trodde ikke det var så alvorlig at hun faktisk måtte trekke sju tenner. Noen av tennene hadde tannstein og betennelse.

Dette er noe jeg fant å nettet som forklarer min hunds tannsituasjon og kanskje din også?

Tannstein

De vanligste betennelsestilstandene i munnen kommer som regel av tannstein. Tannsteinen legger seg på tennene og irriterer tannkjøttet som igjen blir betent (gingivitt), denne betennelsen gjør at tannkjøttet trekker seg tilbake og blottlegger tannhals og røtter. Betennelsen vil fortsette ned langs røtter og rundt tennene i kjevebeinet (periodontitt). Etter hvert vil tennene løsne. Denne prosessen er smertefull og vil også påvirke andre organer i kroppen ved at bakterier og giftstoffer slipper ut i blodstrømmen kontinuerlig Dessuten vil dyret ha en meget dårlig ånde (halitosis).

Kildelink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp vært borti noe lignende min hund. Vi dro til dyrlegen av ulike grunner, men også for å få sjekket en fortann oppe som var løs og muligens en fortann nede også. Trodde ikke det var så alvorlig at hun faktisk måtte trekke sju tenner. Noen av tennene hadde tannstein og betennelse.

Dette er noe jeg fant å nettet som forklarer min hunds tannsituasjon og kanskje din også?

Kildelink

Å Hjelp :( Måtte din hund trekke tenner som i seg selv var friske? Tenner uten tannstein som er hvite og fine??

Er så forferdelig å tenke på at vi skulle til dyrlegen med henne før jul, men så dukket det opp den ene etter den andre tingen og det ble rett og slett avglømt.. Vi skulle for å røntge ryggen hennes, ta vaksine og sjekke tenner..

Er jo ikke så lenge siden hun sjekket tennene sist, er vel kanskje 1år siden. Men de gjorde jo bare slik som jeg gjør, tittet kjapt over tennene.. Hun ble ikke røntget :(

Emma har veldig dårlig ånde hun og, men det hadde hun siden hun begynte å miste valpetennene sine.. Jeg leste på nett at det var vanlig, og dyrlegene sa også det var vanlig på små hunder :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun måtte kun trekke tenner som det var noe med. Men jeg var ikke å hentet henne selv til dyrlegen så fikk ikke stilt alle spørsmålene jeg hadde. Skal til kontroll neste fredag, så da får jeg vel vite mer.

Min hund har også fått sånn vanlig tannsjekk en gang i året når vi har vært hos dyrlegen, men ingen har sagt noe om verken tennene, om jeg må passe på noe spesielt eller sagt noe om ånden hennes. For her har det også vært dårlig ånde så lenge jeg kan huske, men dyrlegen jeg var til mente det kom av en grunn da. Uten at jeg har noe mer peiling på det. Kanskje det er vanlig med dårlig ånde på miniatyrhunder fordi de har mer plager med tennene sine?

Det vi fikk vite var at hun hadde perfekt tannstilling. Det var visst ikke så vanlig på miniatyrhunder, og feil tannstilling var visst noe som igjen førte til dårlige tenner. Men igjen, jeg vet ikke så mye om det heller jeg. Kan bare gjenfortelle det dyrlegen sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp

Min hund har også fått sånn vanlig tannsjekk en gang i året når vi har vært hos dyrlegen, men ingen har sagt noe om verken tennene, om jeg må passe på noe spesielt eller sagt noe om ånden hennes. For her har det også vært dårlig ånde så lenge jeg kan huske, men dyrlegen jeg var til mente det kom av en grunn da. Uten at jeg har noe mer peiling på det. Kanskje det er vanlig med dårlig ånde på miniatyrhunder fordi de har mer plager med tennene sine?

Det vi fikk vite var at hun hadde perfekt tannstilling. Det var visst ikke så vanlig på miniatyrhunder, og feil tannstilling var visst noe som igjen førte til dårlige tenner. Men igjen, jeg vet ikke så mye om det heller jeg. Kan bare gjenfortelle det dyrlegen sa.

Beklageligvis så er ofte veterinærer litt for sløve med å sjekke tenner skikkelig under den vanlige vaksinekontrollene, de ser ofte bare på fortenner og utsiden av de fremste tenna og sjekker at tannkjøttet ser bra ut. Om hunden i har dårlig ånde og eier forteller dette bør det ringe en bjelle hos veterinæren, spesielt på små hunder da de har et større tannhelseproblem enn større hunder.

Denne prosessen er smertefull og vil også påvirke andre organer i kroppen ved at bakterier og giftstoffer slipper ut i blodstrømmen

Som eier bør man være veldig obs på tannstein, ikke kan det "bare" føre til at tenna faller ut, men bakteriene som evn. sprer seg i blodbanen kan gi blodforgiftning, leddsmerter, og sykdommer i bla. hjerte, lever og nyrer.

Kom deg til veterinær med Emma, jo tidligere man får fjernet evn. skadede/løse/råtne tenner jo flere tenner kan reddes.

Endret av Gullulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklageligvis så er ofte veterinærer litt for sløve med å sjekke tenner skikkelig under den vanlige vaksinekontrollene, de ser ofte bare på fortenner og utsiden av de fremste tenna og sjekker at tannkjøttet ser bra ut. Om hunden i har dårlig ånde og eier forteller dette bør det ringe en bjelle hos veterinæren, spesielt på små hunder da de har et større tannhelseproblem enn større hunder.

Dette lærte jeg først nå, og dessverre gikk det utover hunden. Selv om jeg burde ha lest meg til det, så stolte jeg vel for mye på veterinæren når jeg var der for helsesjekker.

Som eier bør man være veldig obs på tannstein, ikke kan det "bare" føre til at tenna faller ut, men bakteriene som evn. sprer seg i blodbanen kan gi blodforgiftning, leddsmerter, og sykdommer i bla. hjerte, lever og nyrer.

Kom deg til veterinær med Emma, jo tidligere man får fjernet evn. skadede/løse/råtne tenner jo flere tenner kan reddes.

I mitt tilfelle prøvde jeg å være obs på tannstein og tennene. Derfor jeg er på helsesjekk med hundene en gang i året ifm den årlige vaksinen og sjekker jevnlig tennene selv. Trodde jeg hadde det under kontroll, men det hadde jeg selvsagt ikke for da hadde nok ikke hunden min måtte trekke sju tenner. Det var alle fortenne nede og èn fortann oppe, og de tennene er så utrolig små og sikkert derfor vanskelig for meg å oppdage problemet før de var løse.

Så er enig med deg Gullulven, dra til dyrlegen så fort som mulig så problemet ikke blir større enn det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lærte jeg først nå, og dessverre gikk det utover hunden. Selv om jeg burde ha lest meg til det, så stolte jeg vel for mye på veterinæren når jeg var der for helsesjekker.

I mitt tilfelle prøvde jeg å være obs på tannstein og tennene. Derfor jeg er på helsesjekk med hundene en gang i året ifm den årlige vaksinen og sjekker jevnlig tennene selv. Trodde jeg hadde det under kontroll, men det hadde jeg selvsagt ikke for da hadde nok ikke hunden min måtte trekke sju tenner. Det var alle fortenne nede og èn fortann oppe, og de tennene er så utrolig små og sikkert derfor vanskelig for meg å oppdage problemet før de var løse.

Så er enig med deg Gullulven, dra til dyrlegen så fort som mulig så problemet ikke blir større enn det er.

Ja jeg ser det er mange tilfeller som diskuteres rundt på sonen (og andre fora) om at man stoler blindt på veterinærene.. men klart, de er jo bare mennesker de og, gjør feil, glemmer osv akkurat som oss.

Og det er ikke alltid lett å vite at det kan være noe galt med tenna når hunden ikke utviser smerte eller man ikke ser det på utsiden :( Heldigvis skal de være ganske så tannlause før de ikke kan spise mer, ei kollega har trekt til sammen 17 tenner på pommen sin, men den har ett helseproblem som fører til at det dannes plakk og tannstein mye raskere enn normalt. Men selv uten alle de tenna så spiser den tørrfor og virker ikke videre plaget :)

Lykke til til TS, håper du holder oss oppdater og at det ikke er så ille som de eksemplene jeg kommer med, jeg er litt worst case scenario :running:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma ble så å si fri for fortenner, pluss 1 lengre bak. Flere tenner skal følges opp, men veterinæren renset og ordnet og sa at sjangsene var store for at de festet seg igjen (var litt bevegelse i de) etter renjøringen og trekkingen av de fortapte tennene og etter en kortere antibiotikakur. Jeg tror ikke de har røntgenmaskin der, iallefall ble det ikke nevnt noe om røntgenbilder. Men veterinæren virket som hun hadde god greie på tenner, og hadde visst gått veldig nøye over hver eneste tann.

huff, det er første gang Emma har fått slik "falle sammen som en potetsekk"-sprøyte, var fælt å se henne sånn, helt kake.. Og hun fikk oppvåkningssprøyte, betyr det at hun fikk narkose?

My fikk jo sprøyte og ble helt potetsekk da hun ble røntget, men hun fikk ikke oppvåkningssprøyte.

Veterinæren sa det var delvis genetisk, og delvis at vi ikke hadde fått med oss at det var dannet seg såppass med tannstein. Jeg hadde aldri trodd det var noe galt med noen andre tenner enn de fortennene.. Nå skal jeg få kjøpt en boks med DAP spray, et lager med leverpostei, også skal Emma slutte å bli til en heks når noen nærmer seg munnen hennes en gang for alle. Nå MÅ jeg kunne få se ordentlig inni der uten at hun skal høres over hele dalen.

Kjøpte med meg 2 slike microfiber-dotter til å ha på fingeren, Burde jeg ha tannkrem for hunder til henne og?

Jeg er nødt til å gjøre det til en så hyggelig opplevelse greie som mulig, har prøvd å pusse tennene hennes med en hundetannbørste og det gikk alt annet enn bra. Hun var nesten like bajas under kloklipp også, og det har jeg enda ikke fått plukket helt av henne, men nok til at det går ann å stusse klørne hennes om man klarer å beholde roen. Hun kjefter, flekker tenner og glefser, spreller med alle beina og prøver å holde hendene unna med alt hun har. Sikkert derfor ikke veterinærene har fått med seg hvordan det har vært inni der før, de har alltid tittet kjapt over som jeg gjør, for å bli ferdig med "torturen" av henne så fort som mulig..

.. Hva tenker dere om tørrfor VS. vom&hundemat? Veterinæren var såklart veldig påståelig om at tørrfor er det eneste rette for Emma mtp tennene, men jeg ser jo hvordan tørrforet legger seg som en tykk rad med gugg nederst på tennene til aussien min i flere timer etter hun har spist tørrfor. Det samme skjer jo sikkert med Emma. Man ser aldri noe matrester som ligger igjen rundt tennene på My etter de har spist V&H. Eneste med tørrfor er vel at det er motstand for tennene, men det veier jeg jo opp for med oksehudbein som slenger rundt til enhver tid og "ordentlige" bein når vi får tak i det. Nå skal jeg jo begynne å pusse tennene på henne også.

Forresten så har jeg ikke gjort noe annerledes med My og hennes munn, og My har ingen tannstein what so ever. Hun har fått tyggeting jevnlig, men jeg har ikke pusset tennene hennes. (skal begynne nå da!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg få kjøpt en boks med DAP spray, et lager med leverpostei, også skal Emma slutte å bli til en heks når noen nærmer seg munnen hennes en gang for alle. Nå MÅ jeg kunne få se ordentlig inni der uten at hun skal høres over hele dalen.

Kjøpte med meg 2 slike microfiber-dotter til å ha på fingeren, Burde jeg ha tannkrem for hunder til henne og?

Jeg er nødt til å gjøre det til en så hyggelig opplevelse greie som mulig, har prøvd å pusse tennene hennes med en hundetannbørste og det gikk alt annet enn bra. Hun var nesten like bajas under kloklipp også, og det har jeg enda ikke fått plukket helt av henne, men nok til at det går ann å stusse klørne hennes om man klarer å beholde roen. Hun kjefter, flekker tenner og glefser, spreller med alle beina og prøver å holde hendene unna med alt hun har. Sikkert derfor ikke veterinærene har fått med seg hvordan det har vært inni der før, de har alltid tittet kjapt over som jeg gjør, for å bli ferdig med "torturen" av henne så fort som mulig..

.. Hva tenker dere om tørrfor VS. vom&hundemat? Veterinæren var såklart veldig påståelig om at tørrfor er det eneste rette for Emma mtp tennene, men jeg ser jo hvordan tørrforet legger seg som en tykk rad med gugg nederst på tennene til aussien min i flere timer etter hun har spist tørrfor. Det samme skjer jo sikkert med Emma. Man ser aldri noe matrester som ligger igjen rundt tennene på My etter de har spist V&H. Eneste med tørrfor er vel at det er motstand for tennene, men det veier jeg jo opp for med oksehudbein som slenger rundt til enhver tid og "ordentlige" bein når vi får tak i det. Nå skal jeg jo begynne å pusse tennene på henne også.

Hvorfor tvinge henne til å pusse tenner om hun synes det er Så forferdelig og du risikerer at hun biter deg - du gir deg - hun vinner? Hva med å gi plaqoff i stede, selger ikke veterinæren din det? + at det finnes en "tannpasta" som bare smøres på tennene også løsner den evn. plakk(husker ikke hva den heter). Når det kommer til V&H vs tørrfor så finnes det mange tråder om det her inne om du søker. Min erfaring er at tenna blir bedre på V&H, av akkurat den erfaringen du gjør deg, det blir ikke matrester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...