Gå til innhold
Hundesonen.no

Rumensk gjeterhund Mioritic


jlkm
 Share

Recommended Posts

Se http://www.royalcanin.no/breeds/dog-breeds/fci-group-1/romanian-mioritic-shepherd-dog

Er det noen som kjenner til denne? Eventuelt, finnes det slike i Norge - og aktiv oppdrett?

Vi bare undersøker, altså. 3-4 års perspektiv, da har vi fått det som vi vil. Et lite bruk i skogkanten, et par sau og noen bikkjer. Har en Old English Sheepdog og kommer nok til å fortsette med flere av samme "ulla", men det hadde vært moro å bryne seg på andre raser også. Så sitter jeg her og surfer Youtube, og kommer over dette rumenske beistet. Ser jo ut som et herlig utyske!

http://youtu.be/KygX0K8ORO4

En større og "hvassere" OES, kanskje? Er det noen som i det hele tatt har kjennskap til disse, er jeg mer enn interessert i all relevant info! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne K Laski på Kløfta har vel noen eksemplarer - jeg vet ikke om hun har hatt kull, men hun har iallefall tatt inn hunder fra Romania så vidt jeg vet. Rasen er vel ikke 100% FCI-godkjent, jeg tror ikke de kan tildeles CACIB, men ellers kan de stilles på alle utstillinger iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, da har jeg jo et navn. Takk og bukk :)

(For all del, er interessert i alles eventuelle meninger om rasen. Og kanskje, tanker (erfaringer, helst) om det å importere hunder fra land som Romania på egen hånd - om det noensinne skulle bli aktuelt. Jeg mistenker at det ikke blir det, men ble så fascinert av dette dyret..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, da har jeg jo et navn. Takk og bukk :)

(For all del, er interessert i alles eventuelle meninger om rasen. Og kanskje, tanker (erfaringer, helst) om det å importere hunder fra land som Romania på egen hånd - om det noensinne skulle bli aktuelt. Jeg mistenker at det ikke blir det, men ble så fascinert av dette dyret..)

Bare hyggelig :). Jeg kan dessverre ikke noe om rasen, har bare sett dem på utstilling - og de er DIGRE altså :D. Om du kontakter Anne så kan hun helt sikkert si noe om både rasen og om hvordan det er å importere fra Romania - det er ikke alle som er registrert og sånt der, så jeg tror ikke stamboka på dem er helt lukket, og antakelig også derfor de ikke kan tildeles CACIB på utstilling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Hei. Vi har en Tispe på snart 8mnd som vi hentet i Romania. Det krever en god del sosialisering hvis du har tenkt at den skal på utstilling eller lignende, innad i familien er de sosiale, trivelige, aktive og glad i barn. Vår er fra en seriøs oppdretter som også har nuffer, så hun er vokst opp innenhus og vant til det meste. Jeg stiller mye og hun har vært med over alt, enda så trekker hun seg helst vekk fra fremmede. Hun har dog lært seg at i utstillingsringen er dette ikke tillatt. Vi er veldig fornøyde og vurderer en til, ellers har vi pyreneerhunder. (Www.altacolina.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...