Gå til innhold
Hundesonen.no

Få litt fart i en gammel, treig data - hjelp?


Zitka
 Share

Recommended Posts

Min kjære svigerfar har en gammel, treig stasjonær pc, og skulle helst hatt litt mer fart i den igjen. Jeg vet at man får den ikke til å bli skremmende rask me mindre man skifter ut komponenter eller evt kjøper ny pc, men litt raskere hadde vært litt fint..

Så er det noen her som har noen tips?

Det er ikke lenge siden jeg ryddet skikkelig opp i gamle logger, programmer osv. Kjørte diskopprydning og defregmentering. Slettet alt av virusprogrammer (det var flere der) og la en norman (har dette gratis igjennom banken), samt kjørt flere virussøk og programmet finner ingen.

Denne data'n blir kun brukt ved litt enkel bruk på internett. Litt nettbank og slikt, og så det man trenger en pc til på en gård. Ikke all verden me andre ord :P Å laste ned siden til vg går faktisk overraskende fort, me tanke på hvilken data man bruker. Men problemet dukker opp hvis man begynner å gå inn på innlogningssider. DET blir sirup det.. skikkelig sirup..

Så tar gjerne imot tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i stedet for å slite med en gammel, treg data.. hva med å fortelle svigerfar at det kanskje er på tide med en ny, rask en? ;) Til det den brukes til så virker det jo som en laptop kan holde lenge.. den tar jo litt mindre plass også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i stedet for å slite med en gammel, treg data.. hva med å fortelle svigerfar at det kanskje er på tide med en ny, rask en? ;) Til det den brukes til så virker det jo som en laptop kan holde lenge.. den tar jo litt mindre plass også

Han har en laptop også shø.. Men du vet, den er da grei nok datan.. Jeg kan jo trylle til at den skal gå raskere :P Dessuten, han har jo ting han trenger på den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagre det han trenger på minnepenn vet du, enkelt å flytte det over til en eventuell laptop, eller funker som backup for formatering.

Funker greit det :) Masse minnepenner om han har masse viktig. hehe, eller lagre det i en hjemmegruppe/nettverksgruppe. :)

Jeg gjorde det da jeg hadde et skrot av en gammel pc før i tiden, 5 minnepenner, masse skoleting fra fjerdeklasse bilder og tegninger, formater og legg det inn på pc-en igjen :)

skrev litt rotete innlegg... :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det noen her som har noen tips?

Sjekk Gule Sider i ditt distrikt, og se etter "pc doktor" og "pc hjelpen" eller lignende firmaer. Disse kan hjelpe. De kan formatere og ordne så harddisken på pc'en blir som ny igjen, og pc'en blir kjapp og bra igjen, samtidig som de tar vare på og lagrer det dere ber om skal lagres/spares.

Kostnad? Vet ikke. Jeg hadde min svære bærbare inne til en jobb som tok halvannen time eller noe, og betalte 800 kr for det. Da var den kjapp og nesten som ny igjen. Alt av bilder og mailer ble spart. Men om det vil koste det samme i ethvert firma som driver med pc-hjelp er nok ikke sannsynlig :- ) Firmaet jeg brukte kaller seg rett og slett PC-DOKTOR. Jeg vet ikke hvor du bor, men de fleste byer har slike firmaer som hjelper privatpersoner med pc'ene sine. Jeg leverte min inn til dem, og fikk den igjen et par dager senere. Andre ganger kan man gå og handle litt, og så hente den igjen etter et par timer (kommer an på om de har ledig tid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Gule Sider i ditt distrikt, og se etter "pc doktor" og "pc hjelpen" eller lignende firmaer. Disse kan hjelpe. De kan formatere og ordne så harddisken på pc'en blir som ny igjen, og pc'en blir kjapp og bra igjen, samtidig som de tar vare på og lagrer det dere ber om skal lagres/spares.

Kostnad? Vet ikke. Jeg hadde min svære bærbare inne til en jobb som tok halvannen time eller noe, og betalte 800 kr for det. Da var den kjapp og nesten som ny igjen. Alt av bilder og mailer ble spart. Men om det vil koste det samme i ethvert firma som driver med pc-hjelp er nok ikke sannsynlig :- ) Firmaet jeg brukte kaller seg rett og slett PC-DOKTOR. Jeg vet ikke hvor du bor, men de fleste byer har slike firmaer som hjelper privatpersoner med pc'ene sine. Jeg leverte min inn til dem, og fikk den igjen et par dager senere. Andre ganger kan man gå og handle litt, og så hente den igjen etter et par timer (kommer an på om de har ledig tid)

Det går an å sjekke om det finnes :) Men svigerfar bor ikke i noen by, så det er absolutt ikke sikkert det er noe slikt i nærheten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...