Gå til innhold
Hundesonen.no

Kort eller langt kobbel

Mirai

Recommended Posts

Skrevet

Når føler du at du har mest kontroll på hunden, med kort eller langt kobbel? Hva er favoritten?

Når blir hunden sterkest, når den har et stramt, kort kobbel, eller når du har en "slakk" å holde igjen på?

Skrevet
jeg har mest kontroll med et kort kobbel.

Hundene blir også sterkere med et langt kobbel :lol:

Syns du? Jeg erfarer at når jeg bruker et kort et som fort blir stramt, har jeg ikke noe makt å holde igjen med når hun trekker :?

Skrevet

spørs hvor kort det er da, men jo mer de har å gå på jo mer kraft får de :lol:

Men er kanskje litt annerledes med en så stor hund som mona da :wink:

Skrevet

Jeg foretrekker litt lengde. Mest fordi jeg varierer på turen med kort og langt bånd. men på besøk eller i andre situasjoner er park-kobbel flott, men har enda ikke funnet et til oss selv, har bare sått prøvd det.

Skrevet

Kort kobbel til trening, og langt kobbel til tur ;) Det syns jeg passer bra. På tur må jo hunden få bevege seg litt :lol: På trening er det jo kun fri ved fot, så da passer det seg fint med et kort bånd.

Skrevet
Nå bruker jeg ikke bånd særlig ofte' date=' men jeg foretrekker kort. Det er lettere å feste rundt brystet, og man trenger ikke å ha så mye å bære :lol:[/quote']

det er jo noe som heter båndtvang da.

Skrevet

så lenge eier har kontrol på hunden, og den ikke er til sjenans for buskap eller andre folk, og så lnge eier har kontroll, noe vi alle vet at benedickte har, er ikke båndtvangen bindende..her i området hvertfall..

for å svare, hunden min blir sterkest i..vel..så lenge båndet er så langt, at han kommer seg dit og vil uten ogtrekke, er han sterkest i kort bånd, men nå har jeg e hund som ikke drar i kort bånd heller...men om båndet er så kort at han ikke kommer serlig til, uten at han går ved fot, da er han sterkest. favortten min er både veldig langtbånd(skogturer osv.) og gå-ved-fot-ånd, da har jeg mest kontrol, og hunden trives med det, selv om han gjerne skulle hatt 100 meter langt bånd

Skrevet

Miko drar mere når han har kort bånd.

Jeg bruker langt, da er båndet slakt når vi går på tur...da drar han ikke sånn at han kveler seg..

(ikke at jeg har problemer med å holde han igjen når han drar :lol:;):D )

Skrevet

Jeg har hørt at i gaten din er det dobbel-helårs-båndtvang med skuddfare eller noe sånt noe... :lol:

Ja, naboene ligger forresten meg hagle i vinduene og det sier pang-pang hver gang en hundeeier tar av båndet på hunden ;)

Skrevet

Dere som driver med hest og kan litt fysikk kan vel gjerne litt om stangbitt. Kort stang med kraft = x vil ha en mindre effekt enn lang stang med kraft = x, altså en hund som uansett trekker vil føles som trekker mindre med kort enn langt bånd.

Går som regel med et standard 160 eller 180 kobbel (lettere å korte inn et bånd enn å gi ut noe man ikke har :lol:), evt med hunden i langline/løs, kommer an på hvilke hund man går med, hva formålet med turen er osv.

Skrevet

Ja, naboene ligger forresten meg hagle i vinduene og det sier pang-pang hver gang en hundeeier tar av båndet på hunden ;)

Det er ikke helt klokt der ute i Åsane nei... :D Du får bytte gate litt med jevne mellomrom så du kommer den spesielle båndtvangen i forkjøpet.

Skrevet

Jeg bruker kort når vi trener og langt ca 2m når vi går turer.

Chicka går mest løs, men er kjekt å ha når jeg går langs veien.

Chicka drar heldigvis ikke i båndet... =D>

Skrevet

Det er ikke helt klokt der ute i Åsane nei... :D Du får bytte gate litt med jevne mellomrom så du kommer den spesielle båndtvangen i forkjøpet.

Nei, det er så mange sure bønder :lol: Har tenkt å bytte til Paradis 23. Desember og tilbake i Januar.. Smart? ;)

Skrevet

Nei, det er så mange sure bønder :lol: Har tenkt å bytte til Paradis 23. Desember og tilbake i Januar.. Smart? ;)

Ja, vil tro det kanskje hjelper :P Dvs, nå bor vips og luna ikke langt fra Paradis, kan hende det er spesielle båndtvangsbestemmelser der også.

Skrevet

Ja, vil tro det kanskje hjelper :P Dvs, nå bor vips og luna ikke langt fra Paradis, kan hende det er spesielle båndtvangsbestemmelser der også.

Men det gjør ikke noe, for jeg kan liksågodt bo på Laksevåg ;) Har hørt at det ikke er så mange sure bønder der ;) Jammen er det kult å bo i Norge med hund! :D

Skrevet

Nå har jeg ikke så store problemer med at hundene trekker da... og når de trekker så merker jeg det omtrent ikke :lol:

Jeg pleier å gå med kort bånd ( samme grunn som Benedicte) og Trond foretrekker langt ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• @Carro92 kan kanskje tipse om noen? Jeg kommer ikke på noen akkurat nå, men har jo møtt noen i tiden jeg var aktiv i hundesport, så mulig det dukker opp noen navn etterhvert.
    • Hei!  Noen som har erfaring med oppdrettere av Whippet på Østlandet som avler robuste og stødige valper? Som har mye (eller mest) fokus på mentalitet, gemytt og personlighet? (Som kanskje ikke bare lar deg velge den valpen du selv vil, men som prøver å matche personligheter?) Eller er ikke dette vanlig blant whippet?   Spør fordi vi er et hjem med barn, og ikke planlegger utstilling.    På forhånd takk for svar😊 
    • Det er nok en helt normal valp dere har. Det er mye arbeid og tålmodighet, og faser man må gjennom, rett og slett.
    • Vi har møttes ute å gått sammen på litt avstand før de har fått lov til å være løse og leke sammen. Han er ikke spesielt interessert i andre hunder. kan legge til at han er en hun med litt lite tegn. Går fra null til hundre. Han kan ligge å sove og Bergan våkner er det første han gjør å bite, og da voldsomt og ikke kose biting. Vi har ofte skjønt at dette er et tegn på at han må på do og prøver å ta han ut før dette skjer. Vi prøver også å få lagt han, avledet han før han blir overtrøtt, med noe varierende hell. Som sagt går han fra 0-100 når det først starter. vi har vært hos dyrlege og utelukket at det er noe galt. 
    • Når dere er med andre valper, har dere gått litt tur sammen først uten å hilse, eller bare sluppet de sammen for lek? Det er ofte litt voldsomt for dem, og bedre om de får bli vant til hverandre på trygg avstand og tid til å lese hverandre først, før de leker.  Ellers er det nok bare å være konsekvent og holde ut, siden tannfellingen knapt har startet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...