Gå til innhold
Hundesonen.no

MH Collie Rough


AquilaWaiting
 Share

Recommended Posts

Er ikke noe kløpper på nett og google,så lurte på om hva som er ønsket av en Collie i en mentalbeskrivelse(det heter det ja? ble brått usikker nå). Kanskje noe grafer og sånn,så det hadde vært lettforklarlig for meg :innocent: Vet jo at Norge henger litt bak når det kommer til sånn, når det gjelder collien,men hva er ønsket? Alle kan bestå en MH,hvis jeg ikke er helt ute å svømmer nå? Jaja,håper noen skjønner hva jeg skal fram til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Er da ikke forskjellige tester for forskjellige hunderaser? :)

Dette er heller ikke noe man skal øve på på forhånd (etter hva jeg har forstått), men rett og slett for å teste hva som "skjuler" seg i sin egen hund, enten på godt eller vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ikke forskjellige tester for forskjellige hunderaser? :)

Dette er heller ikke noe man skal øve på på forhånd (etter hva jeg har forstått), men rett og slett for å teste hva som "skjuler" seg i sin egen hund, enten på godt eller vondt.

er en og samme testen for alle ja, men kan jo hende en rase vil at den skal være reservert mens en annen rase vil den skal være sosial og søkende.

antar TS vil frem til hva en middelnormal på collie er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

er en og samme testen for alle ja, men kan jo hende en rase vil at den skal være reservert mens en annen rase vil den skal være sosial og søkende.

antar TS vil frem til hva en middelnormal på collie er :)

Og da forstod jeg med ett innlegget mye bedre. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,har sånn halvpeiling på hva MH og den er lik for alle raser,men var som sagt,ute etter hva som er ønsket for collien,siden det jo er forskjellig fra rase til rase,hva de ser etter :)

det er også forskjeller innenfor rasen igjen da, hva de enkelte ønsker i hundene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Ja,har sånn halvpeiling på hva MH og den er lik for alle raser,men var som sagt,ute etter hva som er ønsket for collien,siden det jo er forskjellig fra rase til rase,hva de ser etter :)

På kun generell beskrivelse av gemytt står det at langhåret Collie ønskes å være vennlig, ikke nervøs eller aggressiv, iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene er flinkere på det der enn oss, så sjekk ut om den svenske collieklubben har utarbeidet en ønskeprofil for rasen.

Sånn veldig kort og generelt så vil jeg si at du bør legge vekt på at hunden ikke viser vedvarende redsel, dvs. avreagerer kjapt. At hunden blir skremt er ok, for den skal reagere, men den bør ganske kjapt finne ut at "det der var ikke farlig allikevel". I tillegg ville jeg sett på at hunden er sosial nok, aksepterer håndtering, ikke viser trusseladferd, i hvertfall ikke mye trusseladferd i og med at collien ikke skal være aggresiv, ikke er skuddredd og har bra leik, hvis du skal bruke hunden til noe. Legg merke til hundens alder, forvent mer av en voksen hund enn en unghund. Dette ble veldig kort.

Edit: Søk på MH her på forumet så finner du mer informasjon og diskusjon om temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke denne tråden før nå, men Svenske Collieklubben har en fantastisk hjemmeside som du har sett. Selve gjennomføringen av MH er lik for alle raser, men hver rase har sin idealprofil - forskjellige egenskaper ønskes hos forskjellige raser. Collien skal være uredd, sosial og glad i lek. Dessverre er den, nest etter Stabyhoun, den rasen (med MH-statistikk) som ligger dårligst an når det gjelder redsler. I Sverige er det krav om gjennomført MH for collie som skal i avl, men det stilles ikke krav om resultat - derfor har man ikke sett noen merkbar forbedring.

En MH kan ikke bestås/ikke bestås. Det er kun "Kjent MH-status" som man får ut av det og det er i seg selv ingen meritt.

Det er veldig interessant med MH - kan anbefales. Sist jeg gikk MH var vi 8 av 9 kullsøsken som gikk - det var kjempeartig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke denne tråden før nå, men Svenske Collieklubben har en fantastisk hjemmeside som du har sett. Selve gjennomføringen av MH er lik for alle raser, men hver rase har sin idealprofil - forskjellige egenskaper ønskes hos forskjellige raser. Collien skal være uredd, sosial og glad i lek. Dessverre er den, nest etter Stabyhoun, den rasen (med MH-statistikk) som ligger dårligst an når det gjelder redsler. I Sverige er det krav om gjennomført MH for collie som skal i avl, men det stilles ikke krav om resultat - derfor har man ikke sett noen merkbar forbedring.

En MH kan ikke bestås/ikke bestås. Det er kun "Kjent MH-status" som man får ut av det og det er i seg selv ingen meritt.

Det er veldig interessant med MH - kan anbefales. Sist jeg gikk MH var vi 8 av 9 kullsøsken som gikk - det var kjempeartig!

Nå er jeg ganske frekk,men det får bare være. Men det er jo milevis forskjell på den svenske og norske colliesiden.

Ja,det var det jeg hadde fått med meg,at i Sverige må man gjennomføre MH,uten krav om reaultat. I Norge er det vel få som gjennomfører MH på sine collier. Og btw,hvor finner du den statistikken? Hadde vært spennende å se.

Ja,planlegger MH med min tispe til høsten,så det kan jo bli ganske spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ganske frekk,men det får bare være. Men det er jo milevis forskjell på den svenske og norske colliesiden.

Ja,det var det jeg hadde fått med meg,at i Sverige må man gjennomføre MH,uten krav om reaultat. I Norge er det vel få som gjennomfører MH på sine collier. Og btw,hvor finner du den statistikken? Hadde vært spennende å se.

Ja,planlegger MH med min tispe til høsten,så det kan jo bli ganske spennende.

MH-statistikken finner du inne på skk.se og på avelsdata. Sykt nyttig verktøy som kun krever at du registrerer deg som bruker. Med det kan du sammenlikne stamtavler og MH-er og du kan sammenlikne en hunds resultat med "normalen" for rasen forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige er det krav om gjennomført MH for collie som skal i avl, men det stilles ikke krav om resultat - derfor har man ikke sett noen merkbar forbedring.

En MH kan ikke bestås/ikke bestås. Det er kun "Kjent MH-status" som man får ut av det og det er i seg selv ingen meritt.

Nei, en MH kan ikke bestås/ikke bestås, men man får "gjennomført" eller "ikke gjennomført", og da får man kjent eller ikke kjent mentalstatus (jeg er litt uenig i at man ikke har kjent mentalstatus om man får "ikke gjennomført", for da veit man i det minste såpass om mentaliteten at den røyk ett sted - sannsynligvis på kjeledressen, skrammelet, spøkelsene eller skuddet. Dvs at man veit at man har en hund med store redsler og dårlig avreagering). Om den har gjennomført og derfor kjent mentalstatus, så er det bedre enn ikke kjent mentalstatus. Either way - krav om kjent mentalstatus er positivt, og langt mer nyttig enn folk flest tror, etter min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...