Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele

Miko

Recommended Posts

Skrevet

Har tenkt å kjøpe sele til Miko i julegave...

Er det noen som vet om et merke som er bra å som ikke sliter så mye på pelsen.....?

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
er det bare jeg som blir usikker på hva folk mener når de sier sele.?

Skjønner du ikke hva jeg mener :-o ?

Sæle da........

Istede for halsbånd...

Hmm, du vet vel hva jeg mener.......

Skrevet

Kommer an på hva du skal bruke den til. bare tur gåeing eller mer trekk og sånn. Jeg har en vanlig kombisele. Sånn enkel fra greshoppa. kan brukes til sykkel og tur. Kostet 150 kroner, så det var fin pris. Men du får masse typer og kvaliter oppover i pris. lærseler, polstrete seler osv. Alle varierer i pris. Du kan gå innom en hundebutikk eller på nett å se de typene de har.

Skrevet

Uansett bør du ikke begynne å bruke en sele før hunden er ferdig å vokse i skjelettet.

Såvidt jeg husker, så har du en valp?

Skrevet
Kommer an på hva du skal bruke den til. bare tur gåeing eller mer trekk og sånn. Jeg har en vanlig kombisele. Sånn enkel fra greshoppa. kan brukes til sykkel og tur. Kostet 150 kroner' date=' så det var fin pris. Men du får masse typer og kvaliter oppover i pris. lærseler, polstrete seler osv. Alle varierer i pris. Du kan gå innom en hundebutikk eller på nett å se de typene de har.[/quote']

Skal bare bruke en når vi er på tur...

Takk for svaret :wink:

Skrevet
Uansett bør du ikke begynne å bruke en sele før hunden er ferdig å vokse i skjelettet.

Ok..........

Skrevet

Hvorfor ikke? Hoho.. Den var ny for meg..

Miko: LiLi fikk seg ny sele på Hamar, den er super! Den er av merket Puppia, den er veldig myk og god, og bred under, så du kan løfte han opp i den hvis det skjer noe skummelt. LiLi liker egentlig ikke å gå med sele, men denne liker hun. Ellers har de noen på Petshopgirls, og litt rundt omkring, men de fleste vanlige dyrebutikker har ikke seler som er små nok. I alle fall ikke til LiLi da :lol: Hurrta i størrelse 00 er sikkert passe da ;) Det er en vanlig sånn brystsele. Puppia selen går mellom frambeina og rundt.

Skrevet

Jeg har samme til Pito som christina har til LiLi. Beste selen jeg har hatt i mitt liv. Den er utrolig god.

gnager ingen plasser og hun klarer ikke å tråkke ut av den

Skrevet
Jeg har samme til Pito som christina har til LiLi. Beste selen jeg har hatt i mitt liv. Den er utrolig god.

gnager ingen plasser og hun klarer ikke å tråkke ut av den

Ååå sånn har jeg lyst på...

Har du bilde?

Skrevet

Ååå sånn har jeg lyst på...

Har du bilde?

Jeg skal legge ut bilde i juleferien en gang i alle fall :lol: Har tatt masse bilder som jeg har brent på cd nå, og skal ta med hjem i helgen. De har den i fargene rød, marine og svart med svart kant rundt, og uten svart kant har de den i rosa, turkis og grønn, de siste er mer knallfarger. LiLi har den røde med svart kant.

Skrevet
Det er forresten veldig bra å bruke sele på små hunder' date=' fordi de har så tynn og følsom hals. :lol:[/quote']

Ja jeg bruker nesten bare halsbånd på Pito når vi er på utstilling og ikke skal flate ned pelsen hennes med selen. har gjort det før og det er ikke noe geni strek ;)

Skrevet
Har veldig lyst på sånn sele som Pito og LiLi har... :lol:

Vet dere hvor jeg kan få kjøpt det og pris?

Mener du Hurrta selen eller Puppia-selen? Pito har Hurrta-selen hun ;) Jeg har begge.

Skrevet

Mener du Hurrta selen eller Puppia-selen? Pito har Hurrta-selen hun ;) Jeg har begge.

Høres fine ut begge to..

Trodde dere hadde samme :oops:

Hihi, men lurer på pris å sånn på begge :D

Skrevet

Mamma har tatt med noen seler hjem fra jobben i dag.

Det var ikke de slaga som LiLi eller Jampi anbefalte da :?

Det var 2 forskjellige slag: Gresshoppa og Trixie Classic.

Vet ikke om jeg skal ha noen av de...

Gresshoppa: Den går ikke ned mellom frembeina, men ser fin ut på.

Så er det refleks på den...den er litt stiv da, noe vannavstøtende greier.

Selve selen er nylon, med polstring i brystet.

Sånn ser den ut på:

i146456612_21408.jpg

i146479625_75271.jpg

Trixie Classic: Den går ned mellom frembeina, ser fin ut på.

Det er ikke refleks på den...

Den er av fleece med nylon ved kneppinga.

Sånn ser den ut på:

i144650624_25985.jpg

i144650625_89657.jpg

Hva syns dere?

Skrevet

Jeg bruker den andre der. Trixie... Den er kjempe god! Men har hatt to stk og begge har blitt ødelagt i den ene låsen etterhvert. Men så lenge den lever er den absolutt å anbefale!

Skrevet

Hvorfor ikke? Hoho.. Den var ny for meg..

Selv om den er "ny for deg" så stemmer det...en hunds skjelett er det siste som er ferdig,og man skal da være forsiktig med seler på valper.

meningene er like delt som ræva.

:D

Skrevet

Selv om den er "ny for deg" så stemmer det...en hunds skjelett er det siste som er ferdig,og man skal da være forsiktig med seler på valper.

meningene er like delt som ræva.

:D

Det har jeg også opplyst alle mine sele-interesserte valpe-eiere om, i butikken jeg hadde. Valper har jo bare brusk og u-utviklet skjelett der selen sitter, så jeg synes det er skummelt.

Skrevet

men kan man ikke ha på sele i det hele tatt da? altså er det farlig å bruke sele uten å trekke i noe som valp?

Skrevet

Når jeg var i dyrebutikken for å kjøpe bånd til Lana, fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha halsbånd, ikke sele, fordi valpene er sterkere i halsen enn ryggen når de er små! Var det hun sa til meg i alle fall! Så jeg kjøpte halsbånd :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...