Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele

Miko

Recommended Posts

Skrevet

Har tenkt å kjøpe sele til Miko i julegave...

Er det noen som vet om et merke som er bra å som ikke sliter så mye på pelsen.....?

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
er det bare jeg som blir usikker på hva folk mener når de sier sele.?

Skjønner du ikke hva jeg mener :-o ?

Sæle da........

Istede for halsbånd...

Hmm, du vet vel hva jeg mener.......

Skrevet

Kommer an på hva du skal bruke den til. bare tur gåeing eller mer trekk og sånn. Jeg har en vanlig kombisele. Sånn enkel fra greshoppa. kan brukes til sykkel og tur. Kostet 150 kroner, så det var fin pris. Men du får masse typer og kvaliter oppover i pris. lærseler, polstrete seler osv. Alle varierer i pris. Du kan gå innom en hundebutikk eller på nett å se de typene de har.

Skrevet

Uansett bør du ikke begynne å bruke en sele før hunden er ferdig å vokse i skjelettet.

Såvidt jeg husker, så har du en valp?

Skrevet
Kommer an på hva du skal bruke den til. bare tur gåeing eller mer trekk og sånn. Jeg har en vanlig kombisele. Sånn enkel fra greshoppa. kan brukes til sykkel og tur. Kostet 150 kroner' date=' så det var fin pris. Men du får masse typer og kvaliter oppover i pris. lærseler, polstrete seler osv. Alle varierer i pris. Du kan gå innom en hundebutikk eller på nett å se de typene de har.[/quote']

Skal bare bruke en når vi er på tur...

Takk for svaret :wink:

Skrevet
Uansett bør du ikke begynne å bruke en sele før hunden er ferdig å vokse i skjelettet.

Ok..........

Skrevet

Hvorfor ikke? Hoho.. Den var ny for meg..

Miko: LiLi fikk seg ny sele på Hamar, den er super! Den er av merket Puppia, den er veldig myk og god, og bred under, så du kan løfte han opp i den hvis det skjer noe skummelt. LiLi liker egentlig ikke å gå med sele, men denne liker hun. Ellers har de noen på Petshopgirls, og litt rundt omkring, men de fleste vanlige dyrebutikker har ikke seler som er små nok. I alle fall ikke til LiLi da :lol: Hurrta i størrelse 00 er sikkert passe da ;) Det er en vanlig sånn brystsele. Puppia selen går mellom frambeina og rundt.

Skrevet

Jeg har samme til Pito som christina har til LiLi. Beste selen jeg har hatt i mitt liv. Den er utrolig god.

gnager ingen plasser og hun klarer ikke å tråkke ut av den

Skrevet
Jeg har samme til Pito som christina har til LiLi. Beste selen jeg har hatt i mitt liv. Den er utrolig god.

gnager ingen plasser og hun klarer ikke å tråkke ut av den

Ååå sånn har jeg lyst på...

Har du bilde?

Skrevet

Ååå sånn har jeg lyst på...

Har du bilde?

Jeg skal legge ut bilde i juleferien en gang i alle fall :lol: Har tatt masse bilder som jeg har brent på cd nå, og skal ta med hjem i helgen. De har den i fargene rød, marine og svart med svart kant rundt, og uten svart kant har de den i rosa, turkis og grønn, de siste er mer knallfarger. LiLi har den røde med svart kant.

Skrevet
Det er forresten veldig bra å bruke sele på små hunder' date=' fordi de har så tynn og følsom hals. :lol:[/quote']

Ja jeg bruker nesten bare halsbånd på Pito når vi er på utstilling og ikke skal flate ned pelsen hennes med selen. har gjort det før og det er ikke noe geni strek ;)

Skrevet
Har veldig lyst på sånn sele som Pito og LiLi har... :lol:

Vet dere hvor jeg kan få kjøpt det og pris?

Mener du Hurrta selen eller Puppia-selen? Pito har Hurrta-selen hun ;) Jeg har begge.

Skrevet

Mener du Hurrta selen eller Puppia-selen? Pito har Hurrta-selen hun ;) Jeg har begge.

Høres fine ut begge to..

Trodde dere hadde samme :oops:

Hihi, men lurer på pris å sånn på begge :D

Skrevet

Mamma har tatt med noen seler hjem fra jobben i dag.

Det var ikke de slaga som LiLi eller Jampi anbefalte da :?

Det var 2 forskjellige slag: Gresshoppa og Trixie Classic.

Vet ikke om jeg skal ha noen av de...

Gresshoppa: Den går ikke ned mellom frembeina, men ser fin ut på.

Så er det refleks på den...den er litt stiv da, noe vannavstøtende greier.

Selve selen er nylon, med polstring i brystet.

Sånn ser den ut på:

i146456612_21408.jpg

i146479625_75271.jpg

Trixie Classic: Den går ned mellom frembeina, ser fin ut på.

Det er ikke refleks på den...

Den er av fleece med nylon ved kneppinga.

Sånn ser den ut på:

i144650624_25985.jpg

i144650625_89657.jpg

Hva syns dere?

Skrevet

Jeg bruker den andre der. Trixie... Den er kjempe god! Men har hatt to stk og begge har blitt ødelagt i den ene låsen etterhvert. Men så lenge den lever er den absolutt å anbefale!

Skrevet

Hvorfor ikke? Hoho.. Den var ny for meg..

Selv om den er "ny for deg" så stemmer det...en hunds skjelett er det siste som er ferdig,og man skal da være forsiktig med seler på valper.

meningene er like delt som ræva.

:D

Skrevet

Selv om den er "ny for deg" så stemmer det...en hunds skjelett er det siste som er ferdig,og man skal da være forsiktig med seler på valper.

meningene er like delt som ræva.

:D

Det har jeg også opplyst alle mine sele-interesserte valpe-eiere om, i butikken jeg hadde. Valper har jo bare brusk og u-utviklet skjelett der selen sitter, så jeg synes det er skummelt.

Skrevet

men kan man ikke ha på sele i det hele tatt da? altså er det farlig å bruke sele uten å trekke i noe som valp?

Skrevet

Når jeg var i dyrebutikken for å kjøpe bånd til Lana, fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha halsbånd, ikke sele, fordi valpene er sterkere i halsen enn ryggen når de er små! Var det hun sa til meg i alle fall! Så jeg kjøpte halsbånd :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...