Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få hunder mer engasjert?


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Hva kan man gjøre for å få hunder mer engasjert i treningen?

Har jo en Sheltie-tispe som tidligere både er blitt litt klikkertrent (som i at hun koblet klikk=godbit, og også noen lettere øvelser tror jeg?) og hun har blitt trent mer tradisjonelt med lokking. Jeg har begynt å klikkertrene med henne, men hun er så lite kreativ og engasjert.

Hvordan skal jeg gå fram for å få henne til å skjønne at det lønner seg å tilby fler atferder og være kreativ? Bør jeg f.eks klikke for mange forskjellige ting nå i starten, eller vil det bare gjøre henne forvirret?

Nå har jeg nettopp kjøpt inn 3 forskjellige godbiter for å prøve å finne noen gode forsterkere, også vil jeg prøve å variere.

Hun er også veldig glad i å løpe etter ting som blir kastet, så det kunne også kanskje være en god forsterker, eller vil det bare gjøre henne for "ivrig" og ufokusert ift treninga?

Jeg har skrevet mer om treningsøktene våre hittil på bloggen - www.esculaira.wordpress.com - hvis dere føler dere trenger mer informasjon, eller noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det har jeg ikke tenkt på en gang! Men jo det kan godt hende hun trenger å lekes litt opp først, for hun er generelt veldig rolig inne, og hun legger seg ned og sover så fort det ikke skjer noe spesielt. Og da har hun jo sovet før treningsøktene, så det kan jo kanskje være en del av grunnen :) Jeg vet ikke, kan jo prøve å leke litt før vi begynner neste gang! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det har jeg ikke tenkt på en gang! Men jo det kan godt hende hun trenger å lekes litt opp først, for hun er generelt veldig rolig inne, og hun legger seg ned og sover så fort det ikke skjer noe spesielt. Og da har hun jo sovet før treningsøktene, så det kan jo kanskje være en del av grunnen :) Jeg vet ikke, kan jo prøve å leke litt før vi begynner neste gang! :ahappy:

Få høre hvordan det går da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hva gjør du/dere før treningen starter?

Kan det tenkes at hun må lekes litt opp for å komme i riktig modus?

Jeg synes ihvertfall det er mye mey lettere å få system i galskapen, enn å måtte vente på at hunden skal våkne :)

Veldig enig!

Å forvente at en hund skal gå fra å ligge og sove forran peisen til å være en treningsmaskin på et halvt sekund er urettferdig. Hvor mye de trenger å "settes i modus" varierer selvfølgelig. Jeg sier alltid "skal vi trene" e.l., og det skjønner han såpass godt at han girer seg opp og bli klar bare av det og kroppsspråket mitt. Andre trenger kanskje å lekes litt opp og tirres litt i gang. Et annet tips er å trene rett etter tur eller annen aktivitet (når du akkurat har kommet hjem etter hun har vært alene?). Men aller mest foretrekker jeg å trene ute. Jeg har en stor hund som har lært at inne er vi rolige, så jeg får aldri skikkelig fart i øvelsene inne. Derfor trener jeg bare rolige ting og småpirking hvis jeg trener inne. Men det blir kanskje annerledes med en liten usikker hund :) Kanskje hun trenger tryggheten i eget hjem for å få frem gutset i trening. Du får prøve deg fram.

Og husk korte økter. Stopp mens hun virkelig syns det er kult. Det er ikke så farlig hvor fort hun lærer øvelsene i starten. Det viktigste er at hun syns det er kult å trene. Varier øvelser og hvordan du oppfører deg og gir belønninga, så det ikke blir kjedelig for henne. Ikke vær redd for å bruke ballen som belønning. Som Mokken, vil jeg heller jobbe for system i galskapen enn å vente på at dyret skal vokne :) Er ball det kuleste, er ball sansynligvis den beste belønninga også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...