Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjelder den ekstraordinære båndtvangen fortsatt i Asker Kommune?


tm100008
 Share

Recommended Posts

Jeg leser på hjemmesiden til Asker kommune, og kan bare finne denne siden som omfatter den ekstraordinære båndtvangen for "fjorårets vinter med de snømengdene som da var", men kan ikke se at rådmannen har opphørt den ekstraordinære båndtvangen på samme nettside. (Det sto at den ekstraordinære varte så lenge denne ikke stoppet den)

Link: http://servicetorget...ker-kommune.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte om det samme for ikke så lenge siden og fikk til svar at ekstraordinær båndtvang må innføres hvert år, og den opphører automatisk når den vanlige båndtvangen begynner om ikke noe annet er presisert :)

Så nei, det er ikke båndtvang i Asker nå (men det blir vel det etterhvert igjen) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte om det samme for ikke så lenge siden og fikk til svar at ekstraordinær båndtvang må innføres hvert år, og den opphører automatisk når den vanlige båndtvangen begynner om ikke noe annet er presisert :)

Så nei, det er ikke båndtvang i Asker nå (men det blir vel det etterhvert igjen) :)

Aha! Så bra at det var sånn som jeg hadde sterkest mistanke om da, altså at det må innførest hvert år. Fint!

Nå er det meldt en mild vinter, så da må de nok sannsynligvis ha en annen årsak for å innføre ekstraordinær båndtvang dette året hvis det blir mildt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ekstraordinær båndtvang(som nevnt over) men helårs båndtvang i stort sett alle turområder, boligområder osv osv. I tillegg til at alle vanlige turfolk, som ikke har hund, fungerer som båndtvangspoliti. Satt på spissen. Men hvis du går litt bort fra de mest brukte stier og veier så går det stort sett fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ekstraordinær båndtvang(som nevnt over) men helårs båndtvang i stort sett alle turområder, boligområder osv osv. I tillegg til at alle vanlige turfolk, som ikke har hund, fungerer som båndtvangspoliti. Satt på spissen. Men hvis du går litt bort fra de mest brukte stier og veier så går det stort sett fint...

Å? Men hvor finner jeg opplysning om hvilke områder dette gjelder da? Jeg er ikke så veldig kjent her ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på lovdata.no, på Asker og hund eller noe sånt... Bruker bare mobilen så jeg får ikke linket for øyeblikket. Det kalles vel formelt utvidet båndtvang, alle kommuner kan innføre egne hundeforskrifter hvor de bl.a bestemmer at det skal være båndtvang hele året i deler av kommunen... Dva ganske store deler i Asker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk låne en pc; Her er forskriften http://www.lovdata.no/for/lf/jb/tb-20041102-1912-002.html#4

Den ser ikke så streng ut sånn i utgangspunktet, så har man lyst til å diskutere på det hvis man får kommentarer, så kan man jo bl.a diskutere OM f.eks semsvannsområdet går under helårs båndtvang, når det ikke heller er dyr på innmarksbeite der (noen steder er det jo det), men det spørs om man vil lage så sur stemning.... Asker er forøverig det eneste stedet jeg har fått skikkelig kjeft i i forhold til det å ha hund løs, og da hadde jeg til og med hunden i bånd, og det er vel et sted som er kjent for at det er litt spent stemning mellom hundefolk og "skientusiaster av det ekstreme slaget" i marka, bl.a om vinteren, så det er greit å ta litt hensyn og vite om det. Vi går som regel aldri i de mest kjente områdene når målet er å aktivisere hund (dvs vi har med hund på ski osv, men da er det ikke tvil om de skal være i bånd eller ikke); da går vi utenom kjente stier osv, der vi ikke møter så mange. Nå går vi som regel også med 4-5 hunder, og da er det greit å ikke overraske en eller annen stakkar når alle de er løse. Bare synet kan jo skremme enkelte;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk låne en pc; Her er forskriften http://www.lovdata.n...1912-002.html#4 *klippet vekk*

Tusen takk for linken.

Jeg har heldigvis ikke møtt på noen surpomper her i Asker ennå, men jeg har fått uvanlig mange positive tilbakemeldinger som hundeeier her. Det har vært som å komme fra ******* til himmelen det å flytte hit med hund. Det eventuelt positive med at det skulle være surpomper her, det er at jeg har god trening i føle at man som hundeeier med hund er uønsket og mislikt, så hvis jeg treffer et troll, så er jeg flink til å poffe det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for linken.

Jeg har heldigvis ikke møtt på noen surpomper her i Asker ennå, men jeg har fått uvanlig mange positive tilbakemeldinger som hundeeier her. Det har vært som å komme fra ******* til himmelen det å flytte hit med hund. Det eventuelt positive med at det skulle være surpomper her, det er at jeg har god trening i føle at man som hundeeier med hund er uønsket og mislikt, så hvis jeg treffer et troll, så er jeg flink til å poffe det ;)

Ja, hvis du kommer fra et enda værre sted, så er jo alt en forbedring;) Her om dagen fikk jeg faktisk kommentar på at jeg IKKE hadde hundene løse, men det er fra hundeeiere da;) Er ivertfall lurt å se an litt hvor man har hunden løs, men som regel går det bra... Greit å være informert om forskriften da, ivertfall...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helårsbåndvang i Asker, er ikke lov å slippe hunden løs i boligområder eller der det ferdes mye folk generelt.

Men du kan selvsagt ta med deg hunden til skogen og slippe han/hun, om du har kontroll på innkallingen, og at hunden ikke suser bort til mennesker/dyr uten tillatelse - noe som skal gjelde alle løse hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helårsbåndvang i Asker, er ikke lov å slippe hunden løs i boligområder eller der det ferdes folk generelt.

Men du kan selvsagt ta med deg hunden til skogen og slippe han/hun, om du har kontroll på innkallingen, og at hunden ikke suser bort til mennesker/dyr uten tillatelse - noe som skal gjelde alle løse hunder.

Har du en link til dette regelverket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"§ 4. Om båndtvang

Hunder skal holdes i bånd

I tettbygde strøk friområder innenfor tettbygde strøk med unntak av organisert aktivitet: Hele året."

Hentet fra fil "Forskrift om hundehold, Asker", søk det opp på Google.

Red: Angående det andre jeg nevnte, om at man skal ha kontroll på hunden:

http://www.lovdata.n...030704-074.html

§ 3. Generelt aktsomhetskrav

En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre.

Den som er berørt, kan kreve overfor hundeholderen at en varig tilstand eller varige forhold som ikke gir tilstrekkelig sikkerhet, eller som volder urimelig ulempe, blir rettet.

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helårsbåndtvang i Asker kommune. Hadde det vært slik, så hadde det ikke vært nødvendig med ekstraordinær båndtvang ved behov heller.

Her er reglene for Asker kommune:http://www.lovdata.no/for/lf/jb/tb-20041102-1912-002.html#4

Igjen, dette er hentet om Asker:

"§ 4. Om båndtvang

Hunder skal holdes i bånd

I tettbygde strøk friområder innenfor tettbygde strøk med unntak av organisert aktivitet: Hele året."

Det er altså aldri lov til å ha hunden løs i bebygde områder o.l.

Så skal du ha hunden din løs i skogen og denslags, så gjelder det at du må ha kontroll over hunden slik som sist skrevet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, dette er hentet om Asker:

"§ 4. Om båndtvang

Hunder skal holdes i bånd

I tettbygde strøk friområder innenfor tettbygde strøk med unntak av organisert aktivitet: Hele året."

Det er altså aldri lov til å ha hunden løs i bebygde områder o.l.

Så skal du ha hunden din løs i skogen og denslags, så gjelder det at du må ha kontroll over hunden slik som sist skrevet. :)

Beklager at jeg igjen må kommentere at dette er på ingen måte som helårs båndtvang i en kommune. Helårs båndtvang og utvidete båndtvangsbestemmelser er ikke det samme.

Ellers, takk for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg igjen må kommentere at dette er på ingen måte som helårs båndtvang i en kommune. Helårs båndtvang og utvidete båndtvangsbestemmelser er ikke det samme.

Ellers, takk for svar ;)

Hva mener du da med helårsbåndtvang? Som sagt, står det jo at de reglene gjelder hele året i tettbygde strøk, du kan få bøter om du har hunden din løs der.. Vet om flere som er blitt bøtlagt i Asker for dette, for det er som sagt ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du da med helårsbåndtvang? Som sagt, står det jo at de reglene gjelder hele året i tettbygde strøk, du kan få bøter om du har hunden din løs der.. Vet om flere som er blitt bøtlagt i Asker for dette, for det er som sagt ikke lov.

Du skrev jo at det var båndtvang hele året i Asker kommune. Det betyr jo at en hund skal holdes fysisk i bånd overalt i hele kommunen. Unntak blir da hvis kommunen har et eget hundeområde (ofte inngjerdet eller markert tydelig ved stedet også) som da har et unntak for båndtvangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...