Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til positiv trening i diverse situasjoner


Quintinus
 Share

Recommended Posts

Jeg har for tiden et par problemer angående min hunds oppførsel i tre forskjellige situasjoner - som gjør at det er flere som ikke ønsker at hunden skal være med i besøk. Jeg syntes såklart dette er kjempe trist, i og med at han egentlig bare er en superhappy unghund som elsker oppmerksomhet fra alle mennesker.

Jeg håper noen kan komme med noen råd angående POSITIV trening for å få en bedring på problemene som er skrevet under her. Det er nr 1 og nr 2 jeg ser på som de største problemene.

Nummer 1:

Når vi er i besøk er det overhode ikke snakk om å klare å slappe av. Det som gjelder ifølge han er å tigge mat, stjele sko, bite litt i hendene til dem som ønsker å kose, blir oppgira av den minste lille ting og å herje som en villmann.

Nummer 2:

Når vi er på besøk og det kommer nye folk inn døren, gjelder det å være førstemann til døren. Som regel har jeg klart å få han til å vente på et spesielt punkt, og det har han vært veldig flink til. Men nå lukker han øra, stormer mot dem som kommer inn, overfaller dem ved å hoppe opp på dem og slikke dem ihjel. Om dem ignorerer han begynner han å småbite etter hendene dems, og henge seg fast og ødelegge jakkene - for så deretter å stikke av med skoene dems.

Nummer 3:

Han er begynt å hoppe opp med labbene på spisebordet, stuebordet, kjøkkendisken og diverse kommoder. Han kunne en "ned" kommando tidligere, som han nå lukker ørene for. Ja, jeg tror dette kan være at han er i en drittungefase, men jeg ønsker selvfølgelig å jobbe med det om det er mulig.

Jeg kan jo si at det jeg gjør nå fordi jeg er så ufattelig lei, er at jeg rett og slett setter han i båndet når han blir overivrig. Vi har brukt båndet som ro-trening mye før, og han skjønner hva båndet betyr. Før roet han seg, men nå bare later han som han har roet seg - og blir villmann igjen så fort han er ute av båndet. Og slik fortsetter det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt hundene i bånd når vi har vært på besøk hos andre fra de var valp av. Nå er begge rolige og greie hunder, så jeg har i hovedsak hatt de i bånd til de har roet seg/slappet av, og så tatt av båndet. Litt avhengig av "type hjem" så har de fått snuse litt rundt løse under strengt oppsyn med en gang vi har kommet inn, og så tatt de i bånd igjen. Noen ganger har jeg tatt med et teppe hjemmefra som de er vant til å ligge på, og belønnet de for å ligge der.

Det er jo ikke noe verre enn å trene ro og kontakt hjemme, metoden er den samme. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...