Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Som gammal veterinærassistent er jeg godt over middels informert om hvordan man behandler bittsår, så såret er barbert og renset. Såret er rent. Nå. Det ser fint ut. Nå. Hva som venter om to dager gjør meg usikker.

Jeg vet hvor skumle bittsår kan bli, men har ingen anelse om hvordan "statistikken" er hos hundefolk som er flinke på sårbehandling ligger an.

Det er en hvit dag i morgen, og så kommer tre røde dager hvor jeg gjerne får et skikkelig styr med å komme meg til en dyrlegevakt. Bør jeg ta fri for å dra til vetten i morgen og kanskje sette bikkja på antibiotika sånn bare for sikkerhetsskyld?

Hva er din erfaring med bittsår av typen lommesår?

Spesielt interessert er jeg i å vite: Hvor raskt kan en skikkelig infeksjon fyre løs fra et tilsynelatende rent sår fra et bitt? Da tenker jeg av den typen hvor hunden får feber og nedsatt allmenntilstand, ikke bare puss i såret.

Jeg kjenner meg veldig usikker her, så da spør jeg faktisk om dette på et hundeforum. På den annen side så sitter det jo proppfullt i erfarne hundefolk her, så gode råd burde det ikke stå på ;)

Ja, og så er det jo fint at noen svarer meg raskt da! *håpefull*

Skrevet

Er det et tannhull eller en flenge? Er hele såroverflaten "opp i dagen" eller er det lomme( r ) i vevet?

Det er to tannhull. Det ene bittsåret er hele såroverflaten åpent, det andre er mye grunnere og jeg kan ikke se at det alene skal gi særlig fare for infeksjon hvis man er flink til å holde det rent.

Det bittsåret som er dypest har en lomme ned i vevet, og det gaper også en del.

Skrevet

Er nettopp infeksjon som er den store risikoen så lenge såret i seg selv ikke er farlig, selvom det er små sår, må ofte dyr på antibiotikakur. God bedring!

Skrevet

Oppdatering: Sårene så helt gulle fine ut i dag også slik at jeg tipper at sårrensen har gjort positive utslag mtp infeksjonsfaren, men dyrlegetime er likevel bestilt. Vi kjører føre-var-prinsipp :)

• Like 3
Skrevet

Jeg var i samme situasjon for et par uker siden. Jeg endte opp hos vet etter samtale på telefon (jeg hadde planer om å rense selv og se det an). Hun sa at de er ganske på med antibiotikabehandling så lenge det har gått hull på huden, fordi det er så stor infeksjonsfare. Ofte er lommene dypere enn vi ser, og faren er jo at den lukker inne og utvikler infeksjon.

God bedring til voffsen! :)

Skrevet

Mine ble bitt og fikk hull som vi kunne stikke nesten en halv qtips neddi og de fikk betennelse veldig fort. (overraskende fort) Det er uansett lurt å få tak i antibiotika slik at man har nå i julen itilfelle det blir betent. (eller om det gis uansett, vet ikke)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har nylig vært gjennom det samme med min tispe på snart 9 år. Hun var for det meste i sengen sin den første uken, så vi gå henne våtfor og vann ved sengen (hun nektet å spise tørrfor, så hun fikk vårfor i ca 10 dager). hun beveget seg litt mer etter 7 dager, men ble ikke seg selv før stingene ble tatt av
    • Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...