Gå til innhold
Hundesonen.no

Når dere fikk valp...


Renate A

Recommended Posts

..må spørre litt. :P

Når dere fikk valp, var de flinke til å gnage på gnage bein istedefor møblene??

Tok det lang tid før deres ble renslige?

Når kan de begynne å være litt alene (ca en time)?

(med tillvenning selvfølgelig)

Var valpe perioden mest mas eller mest koselig (helt ærlig)??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han var mindre så gnaget han ikke i det hele tatt på møblene, men nå må jeg passe på han for nå kan han finne på å gnage på de. og om jeg gir han ett bein så varer ikke det lenge heller :P

nei husker ikke, 4mnd ca.

jeg begynte allerede 2 uken med å venne på han å være hjemme alene. ikke lenge litt i gangen. han var så flink at han kunne være alene par timer samme uke. :P

både og. man trenger litt motgang for å få medgang :wink: men vet ikke om han er valp lengre da. men det har vært mest kos. prøver å se mest på det positive, at når noe positivt skjer så er det jubel og glede, men når noe negativt skjer så er det liksom arrgh! også ferdig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toya hadde en sånn biteleke som hu beit på.. hadde alltid nok å bite på så hu ikke beit på møblene da hu var liten valp...

da hu blei litt eldre så var dørkarmen veldig interessant å bite på...

begynte så smått å gå fra henne da hu var nesten fire mnd...

sånn ett kvarter av gangen, og mye ros..

det gikk i alle fall kjempe bra med toya...

nå er hu aleine hjemme i i flere timer i strekk...

hu blei stueren etter en uke eller to...

hvis hu måtte tisse på natta, tisset hu på ett håndkle...

det funka vertfall fint for oss...

det var litt mas noen ganger... hu ville ha oppmerksomhet ganske ofte, men hu var flink t å sove også :P

en veldig snill valp... og jeg lengter etter en ny valp jeg :P ny koseklump :P

syntes det meste med valp er lykke jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere fikk valp, var de flinke til å gnage på gnage bein istedefor møblene?? Har aldri hatt problemer med gnaging på andre ting. Fikk bein og sånn.

Tok det lang tid før deres ble renslige? Nei gikk ganske fort. Men vi var veldig nøye med å gå ut ofte og sånn.

Når kan de begynne å være litt alene (ca en time)? Min er enda ikke helt tilvent. Men det går seg til tror jeg. Har vært en lang, tung prosess.

Var valpe perioden mest mas eller mest koselig (helt ærlig)?? det var mest mas, har et mye bedre forhold nå enn da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere fikk valp, var de flinke til å gnage på gnage bein istedefor møblene??

Lunah har aldri gnagd på møbler, bare nå i det siste :?

Tok det lang tid før deres ble renslige?

Kunne tatt kortere tid, men vil ikke si det tok lang tid heller. Men jeg var litt sløv.

Når kan de begynne å være litt alene (ca en time)?

(med tillvenning selvfølgelig)

Lunah var hjemme aleine fra 11 ukers alder (hundepasser kom innom og hadde hu med på tur på midten av dagen)

Var valpe perioden mest mas eller mest koselig (helt ærlig)??

Begge deler syns jeg. Mest kos :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere fikk valp, var de flinke til å gnage på gnage bein istedefor møblene??

Han gnog ikke på møbler men tapetet, å var ikke flink til å la være nei. Å så var det morsommere å ødelegge mine ting framfor de kjedelige beina. Men han ble flink etterhvert.

Tok det lang tid før deres ble renslige?

Nei ikke spesielt lang tid.

Når kan de begynne å være litt alene (ca en time)?

Jeg fikk min når han var 3 mnd å da begynte jeg tilvenning slik at han skulle være klar til jeg begynte på skolen. Bodde 50 meter fra skolen så fikk god tid til tilvenning egentli

Var valpe perioden mest mas eller mest koselig (helt ærlig)??

Mest kos syns jeg. Gleder meg til neste valp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han gnagde aldri på møbler, gav han en gammel tøffel han var veldig glad i. Han kapra den ene bamsen min også da.. :P

i løpet av 2-3 uker etter at vi fikk han, begynte vi og trene smått på å være alene hjemme. Da var det snak om 30 sekunder først altså. så økte vi til den tiden vi bruker på å hente posten, så den tiden vi bruker på å gå den korteste runden med han. etter to mnd kunne han være hjemme en arbeidsdag 6 timer, uten hylig, bjeffing avføring og bråk :P

jeg synns valpetiden var mest kos, og skulle gjerne spolt tilbake tiden, så jeg kan oppleve det med ask en gang til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene våre har aldri gnagd på noen møbler, de har alltid hatt nok leker å gnage på så det er ikke noe problem.

Det tok vel ikke mange uker før vi kunne kalle dem renslige, men uhell kan skje.

Oscar var vi hjemme med i 2uker så greide han å være hjemme 2-3timer, Nena var vi hjemme med i 3-4uker og hun greide å være hjemme i 3timer.=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere fikk valp, var de flinke til å gnage på gnage bein istedefor møblene??

-> Ero har aldri gnagd på noen møbler. Vi hadde mange leker som det gikk hardere utover

Tok det lang tid før deres ble renslige?

-> Vårs hund var renslig før vi fikk han, så han gikk ut hver gang han måtte på do. Det var sommer så da kunne han gå ut og inn så mye han ville.

Når kan de begynne å være litt alene (ca en time)?

(med tillvenning selvfølgelig)

-> Etter 1 mnd hjemme (ero var 3mnd) kunne han være alene en time.

Var valpe perioden mest mas eller mest koselig (helt ærlig)??

-> Valpetiden var og er bare kos. Han har sine "problemer" som vi jobber med, men det går framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..må spørre litt. :P  

Når dere fikk valp, var de flinke til å gnage på gnage bein istedefor møblene??

Tok det lang tid før deres ble renslige?

Når kan de begynne å være litt alene (ca en time)?

(med tillvenning selvfølgelig)

Var valpe perioden mest mas eller mest koselig (helt ærlig)??

Det er litt hva du lærer de til. Mine får med en gang en fille som er deres. den leker vi med, og om de prøver å gnage på ting, så avleder jeg de med den fillen. Mine hunder er husrene etter ca 3 uker, men det er da mye springing og ofte ut. Eg begynner ganske fort med å lære de å være alene hjemme. nå er chanita snart 4 mnd, og hun kan være alene opp til 4-5 timer.

Valpeperioden, er litt vanskelig å svare slik eller sånn på det... den kan være et sant *******, men også det gøyeste på jord.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

Huff, så måtte det nevnes ja. Hver gang vi gir/ga Milo et bein så heiv han det opp i lufta. Ikke noe tygging. Sånn holder han på fortsatt..Han MÅ ut å grave..Så når han var liten så gikk det med noen senger,noen klær og sko og alt mulig!!

Men det værste var at han tok eiendelene våre med ut for å grave ned. En gang tok han lommenboka til mor og tok den med i hagen. Vi tok han heldigvis på fersk gjerning i å grave den ned da! Tenk alle de kredtitt kortene, pengene og aLT...Skummelt det der=P

Milo var faktisk husren når vi fikk han=O HiHi

Det venninna mi gjorde var at når de fikk hun så den første natta pakket de hun inne i buret. Og da de skulle på skole og jobb dagen etter, så puttet de henne i buret=O Første og andre dag i et nytt hjem , og hun blir bare stappa inn i buret [-X

Syns at valpe perioden var koselig jeg..Men når det begynte å bli mas, det var da han blei ett år...Da fikk vi en hund som stakk av mye og ikke hørte på oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..må spørre litt. :P  

Når dere fikk valp, var de flinke til å gnage på gnage bein istedefor møblene??

Jepp :P Alltid vært veldig glad i bein.. Men hvis hun ikke har bein tilgjengelig, kan hun finne seg noe annet å gnaske på..

Tok det lang tid før deres ble renslige?

Jepp, hehe.. Ca 4-5 måneder..

Når kan de begynne å være litt alene (ca en time)?

(med tillvenning selvfølgelig)

Jeg begynte ikke før etter noen måneder, men det er mitt valg, og det har funka veldig bra for meg. Jeg ville at hunden skulle være 100% trygg først, i sitt nye hjem og på at jeg ikke ville forlate henne. På den måten fikk jeg en selvsikker hund, som ikke behøver å følge etter meg fordi om jeg forlater rommet.

Var valpe perioden mest mas eller mest koselig (helt ærlig)??

Mest mas :P Den verste tida hennes var når hun var helt liten, den var mye verre enn puberteten. Det ble mer og mer kos etter hvert da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste Amigo har gnagd litt på et kanten på gulvteppet i stuen, men det skjedde helt i starten og jeg hadde øynene en helt annen plass. Har alltid drevet med byttehandel - bikkja får bein og jeg får skoen :P . Så det har ikke vært noe problem egentlig.

Nå er det jo slik at Amigo elsker å bære ting i kjeften, og han går ikke av veien for å stikke av med truser, sokker, puter eller brusflasker. Han stiller seg på to i fanget med og dytter sokkene opp i trynet mitt med blandet mottakelse hihi!

Han ble vel renslig når han var 4,5 måned gammel, og det hadde nok med å gjøre at han tisset når han ville i hundegården, og ikke klarte å skille at dette gjør man ikke inne i huset... men en dag var det bom slutt.

Hjemme alene var han omtrent fra starten av - men så hadde han godt selskap av de to andre hundene i hundegården. Så han har aldri hatt problemer med det.

Mest mas eller kos? Vel, det ER fryktelig masete det der med tissing og bæsjing og tygging og biting og herjing og mating når valpen er liten. Men det er nå mest kos likevel - når han sovner inntil deg eller du kjenner den der gode valpelukta og hører godlydene han lager, så glemmer du alt det andre maset, hihi. Det er en overgang - og den blir til det du legger opp til selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinz var renslig etter 4-5stressende dager. han var veldig opptatt av lekene sine så har aldi hatt noen problemer med at han gnagde på noe annet. Prinz var en utrolig rolig og snill valp så det var nesten bare kos å ha valp. jeg nøt hvert sekund med lille babyen min og det gjør jeg enda.

Prinz var ikke alene før etter 4mnd. frem til det var alltid mamma (mamma er veldig bestemor) der om det var krise ellers var han med meg over alt til og med på skolen. og han deldok i gym timene osv. og vi gikk lange turer i fri timene mine og matfri. gjør dette enda. det er så koslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..må spørre litt. :P  

Når dere fikk valp, var de flinke til å gnage på gnage bein istedefor møblene??

Tok det lang tid før deres ble renslige?

Når kan de begynne å være litt alene (ca en time)?

(med tillvenning selvfølgelig)

Var valpe perioden mest mas eller mest koselig (helt ærlig)??

Jeg tror jeg har vært veldig heldig med valpetiden. Jeg forventet meg masse mas og arbeid, men alt gikk jo kjempefint og valpetiden har bare vært kos, kos og atter kos :P

Har tatt Chica i å bite på stolkanten 2-3 ganger, men har da sagt tydelig i fra at det er noe hun ikke får lov til, altså med et strengt "NEI!" Etter det har hun aldri gjort det igjen! Hun har egentlig aldri vært så veldig bitete. Hadde en liten periode hvor hun skulle bite på fingrene våres, men det gikk fort over. Hun har alltid fått noe annet å bite på som en bamse, knute eller et bein.

Det tok svært kort tid før hun ble renslig. Oppdretteren hadde nemlig vendt valpene til å tisse og bæsje ute. Allerede fra første dagen gjorde hun fra seg ute. Det har jo så klart skjedd noen uhell inne, men det må man jo regne med. Selv en voksen hund kan jo ha et uhell inne..

Etter noen dager hos oss, begynte vi rolig tilvenningen med å la henne være alene hjemme. Tror vi begynte med et minutt til vi hadde klart 2 timer. Dette gikk litt opp og ned. Noen dager måtte vi gå inn før vi hadde planlagt fordi hun ikke peip så fælt, andre dager gikk det helt fint! Men jeg tror det tok omtrent 2 uker før hun klarte rundt 2 timer. Etter det har det gått helt fint :P

Det vanskeligste med Chica tror jeg må ha vært å få henne med på tur. Hun nektet rett og slett å gå ut av hagen.. Og ofte nektet hun å bevege seg bortover. da merket vi godt hvor sta hun egentlig er!! Men dette har jo også ordnet seg og nå elsker hun å gå lange turer. Heldigvis :P

Hun er heller ikke den letteste å trene.. men det går jo på et vis det og! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maja tygde ikke på møbler, bare ledninger og oss :P Nå tygger hun bare på bein og korker da.

Det tok laaang tid før hun ble 100% renslig, hun var vel rundt 9 måneder hvis jeg ikke husker feil :?

Moren min var hjemme på den tiden vi fikk henne, så hun måtte ikke være alene før hun var litt eldre (bare litt av og til).

Selv om det var ganske mye styr og litt slitsomt da hun var valp, var det jo utrolig koselig og :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...