Gå til innhold
Hundesonen.no

For tidlig levering av valper


KristinR
 Share

Recommended Posts

Jeg har nå på kort tid hørt om tre ulike tilfeller der oppdrettere har levert /ment å levere/skilt valper og mor alt for tidlig. I ett tilfelle var det snakk om salg av valper fem uker gamle, i de to andre tilfellene er det snakk om at tispemora ble sendt tilbake til fôrvert allerede før valpene var fyllt en måned.

I de siste to tilfellene var argumentene henholdsvis: Valpene blir så psykisk tøffe av å bli forlatt tidlig av mora. Neste tilfelle: stress hjemme, hunden gikk ikke overens med de andre voksne hundene i huset.

I det ene tilfellet tror jeg at jeg fikk avverget situasjonen ved at jeg sa fra til hanhundeier (som jeg viste hvem var) og som dermed grep inn slik at valpene fikk være lengre sammen med mora.

Jeg har lett gjennom NKKs lover, men finner inget sted at dette strider mot avlsreglene eller noen andre regler.

Det er tre ulike raser disse tilfellene. Jeg lurer, er dette mer vanlig enn vi tror? Hva kan vi gjøre med det? For jeg mener det er helt uholdbart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min første hund da hun var 6 uker gammel. Jeg var ganske ung og dum og trodde det egentlig skulle være sånn, for "opprettere" vet jo hva de gjør, sant? I hvert fall da i mine øyne for mange år siden. Hun var overhode ingen dårlig hund på noen måter, i forhold til andre hunder jeg har fått ved 8 uker +. Ingen problemer med hverken folk eller andre dyr/hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett gjennom NKKs lover, men finner inget sted at dette strider mot avlsreglene eller noen andre regler.

Under punkt 8 i NKKs etiske grunnregler for avl og oppdrett står det:

Ved salg av valp skal det vedlegges veterinærattest som ikke bør være eldre enn 2

uker. Valper skal ikke leveres før de er 7-8 uker gamle og de skal være behandlet

mot innvollsparasitter etter gjeldene anbefaling.

Under punkt 9 står det:

Brudd på disse regler vil kunne medføre disiplinærreaksjoner, registreringsnekt eller

registreringsforbud

Så om valpene er/skal reg i NKK, kan man melde oppdretter dit for brudd på reglene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den regelen om at valpene ikke skal leveres er vel av kun en grunn, og det er at valpene skal være sammen med moren til de er 7-8 uker. Så om moren blir fjernet fra valpene, eller valpene blir fjernet fra mora spiller vel absolutt ingen rolle. Jeg ville rapportert de tilfellene jeg fikk høre om jeg til NKK, hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den regelen om at valpene ikke skal leveres er vel av kun en grunn, og det er at valpene skal være sammen med moren til de er 7-8 uker. Så om moren blir fjernet fra valpene, eller valpene blir fjernet fra mora spiller vel absolutt ingen rolle. Jeg ville rapportert de tilfellene jeg fikk høre om jeg til NKK, hvis jeg var deg.

Jeg synes det er en viss forskjell på å fjerne mor fra valpene - og å levere en valp alt for tidlig. Om mor fjernes fra valpene så har fortsatt valpene hverandre - de bytter ikke miljø og gjennomgår den store omstillingen det er å få en ny familie. Det kan være plausible grunner til at mor fjernes fra valpene for tidlig, f eks kan enkelte tisper være svær dårlige mødre (selvsagt burde man ikke avle på ei tispe som er det, men det vet man jo ikke på forhånd dersom hunden ellers er ok før valpene blir født), og heller være et negativt element i valpenes oppvekst framfor den positive, omsorgsfulle mamma'n hun helst skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, det er kanskje en viss forskjell, det kan jeg være enig i. Men da synes jeg at det at moren er en dårlig mor er den eneste grunnen. Moren skal ikke fjernes fordi hun ikke går sammen med de andre hundene i flokken f.eks., da får man heller fjerne de andre hundene. Om det er en viss trygghet i at valpene har hverandre, tror jeg allikevel det er mye som tilsier at de bør få omsorg og opplæring av mødre frem til 7-8 uker. Det er vel forskning som viser dette, og som ligger bak at valper ikke skal fjernes før de er en 7-8 uker. Jeg ville uansett rappportert tilfellet til mattilsynet og så fikk de tatt en vurdering på om det å fjerne moren eller ikke er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes en tispe skal tåle å gå sammen med valpene sine helt til de blir levert. Hvis hun ikke tåler det, vil i alle fall ikke jeg avle på den igjen. Alle våre tisper har gått sammen med valpene hele tiden. Selvsagt har de hatt muligheten til å hoppe ut av valpekasse/valperom, men de har aldri vært utenfor i lang tid av gangen. Jeg blir betenkt på tisper når oppdretter sier at de må ta tisper bort fra valpene fra de er 5 uker, og etterpå er de bare sammen for at valpene skal få die sporadisk. Jeg ville ikke kjøpt valp etter en slik tispe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...