Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan reagerer du noen sier noe styt om hunden din?

~Marlene~

Recommended Posts

Skrevet

Vi hører ikke så mye stygt om Buster egentlig. Eneste er vel at når han var valp mobbet venninna mi han med at han var feit, men tok meg ikke så nær av det fordi hun mente det ikke negativt. Litt vennskapelig erting. Jeg hører mer rart om blandingen for doberman er jo som kjent en menneskeeter :roll: . Men de som sier det forklarer jeg kaldt og rolig hvordan det egentlig er, og mange forandrer mening etter litt saklig forelesning :P .

Men hadde noen sagt noe stygt om Buster så vet jeg ikke hvordan jeg hadde reagert. Spørs på hva som hadde blitt sagt å hvem som hadde sagt det, så en variasjon mellom sint, likegyldig eller trist. Alt etter som.

Skrevet

Bare ei som har sagt noe stygt, og hun hadde ikke peiling på hva hun snakket om, så jeg bare forklarte at det ikke var sånn. (om at hun ikke kunne noe og blabla..)

Men egentlig blåser jeg veldig mye i hva folk mener, tenker eller sier om henne:)

Skrevet

Ingen har direkte sagt noe stygt om Tinka, men får høre mange kommentarer fordi hun er av rasen chihuahua.

Som regel gidder jeg ikke reagere, men kommer litt ann på type kommentar og hvem som sier det...

Er det av typen: "jeg vil ikke være meg jeg vil være Paris, jeg. Seriøst assa"

blir jeg drit sur og slenger ett eller annet dritt tilbake... ofte personangrep på hvordan personen ser ut eller lignende...

(blir barnslig når jeg er sint)

Men som regel er det bare koselige kommentarer :wink:

Skrevet

Hvis noen sier noe stygt tar jeg det veldig personlig. Hehe. Men jeg går ikke rundt og er lei meg, blir mer sur og irritert og syns folka er TOTALT uten smak. Hihi.

Skrevet

Tja..jeg vet at Loke kan virke litt sånn...slitsom...

Men jeg vet også at han er en BRA hund,javel så er han kanskje en smule lite miljøtrent og det vil ta tid å rette opp,men vis meg en Groenendael med hans kapasitet ,positive væremåte,gode nerver og sosiale vesen?Gjerne også uten hans bakgrunn?Tror man skal lete lenge..Lille løvetannen min ;) Så jeg gir litt beng i hva folk sier om han rett og slett.Kjenner jeg blir litt oppgitt når folk går ut i fra at han er hundeaggresiv pga rasen,men det visste jeg jo om på forhånd.

Med Pan var jeg nok litt sår..Av flere grunner.Han ble så ofte misforstått og jeg ble så lei av å forklare at han var aggresiv fordi han var redd.Folk skjønte det aldri helt.det virker som mange trodde han var ondskapsfull eller noe :lol:

Jeg ble så sint over at folk forventet mer selvbeherskelse og empati av en syk og redd hund enn de hadde evner til å gi han."Biter`n meg så banker jeg`n", Vel,tro meg,da grisebanker jeg deg var standar svaret og jeg hadde nok i det minste prøvd :D

Og så er det ekstra sårt når det er en hund du har hatt fra den var valp og hadde store forventninger til.Man lurer jo hele tiden på hva man har gjort galt når man får en sånn hund.Og da blir man jo ekstra sår på sånt..

Skrevet

Det er sikkert en god del folk - både i nabolaget og som vi har møtt ute - som tror Q er aggressiv.

Det er ikke riktig, så de får bare tro hva de vil. Jeg skjønner jo at de kan tro det, men det er pga uvitenhet, og jeg har hverken tenkt å bli sur eller provosert av det. Ikke alle er interesserte i hund, og jeg kan ikke forvente at alle forstår at han bare er en ivrig unghund.

Når folk sier at de aldri ville hatt en så stor hund, som gjør så mye ut av seg, så blir jeg selvfølgelig ikke sur - JEG vil ha det, og jeg valgte ham nettopp fordi han er som han er! :lol:

Skrevet
Smaken er som baken å den er delt i to. :lol:

Jeg husker jeg var på hundetrening for første gang også overhørte jeg instruktøren som sto og snaket stykt om Wilma til de andre, da ble jeg så lei meg at jeg gikk gråtende hjem ;) (bor 15min unna). Blir også ganske sint for at alle på skolen går irundt og sier at Wilma er farlig, men det er hun jo ikke når de bjeffer når de går forbi henne er det jo ikke rart at hun bjeffer tilbake da. Men når venner og slikt sier "jeg hadde aldri kunne levd med en hund som sikler så gale" da smiler jeg bare og går bort til Wilma å gniker ansikte mitt mot hode hennes og sier "å det går så fint at, har ikke problemer med det jeg" og fortsetter og kose. :D

Snakket instruktøren stygt om henne?! Da vil ikke jeg (selv ut ifra at jeg ikke vet noe mer om instruktøren) Ikke kalle h*n en god instruktør, man snakker ikke sånn om andre foran noen! Man kan mene hva man vil, men ikke alt passer seg og si til andre.. Ville være som(Sette det litt på spissen men for det) en lærer snakker stygt om en elev foran andre elever..

Skrevet

Nei det var grusomt gjort av instruktøren.

Når jeg leste innlegget ditt så er det jo to måter en kan snakke stygt om hunder på. Utseendet dems og gemyttet.

Hadde noen snakket stygt om utseendet til Pito så bryr jeg meg ikke,for Pito er den nydeligste skapning som går på denne jord for meg.

Men hade noen snakket stygt om gemyttet hennes hadde jeg blitt veldig såra ettersom at gemyttet hennes er mye skapt av meg også. Hadde hun vært livredd alt og alle så hadde jeg sosialisert henne for lite osv. Så da hadde jeg følt meg truffet.

Skrevet

Jeg kom på hundetreningen for å få hjelp og sosialisere henne. Men hjelp fikk jeg ikke da. De andre begynte treningen og jeg ble bare stående og se på. Å Wilma begynte å bjefe, den ene damen ropte til meg "bare la henne bjefe, hun må vene seg til og se andre hunde" så jeg lot henne bare bjefe jeg da, når Wilma stoppet å bjefe hørte jeg instruktøren sa styge ting om utsende hennes til de andre. :D

Nå har jeg bytet hundeklubb men til den klubben tar det 1time og kjøre en vei. Men nå har vi ikke bil lenger til å komme meg på trening siden søsteren min har flytet. Jeg ser det veldig godt på Wilma at hun savner å være på trening. Ble litt ot dette men.

Guest Hyper_Bærta
Skrevet

Jeg har ikke hørt noe dumt om Milo ennå... =P

Eller..venninna mi går rundt til folk og lyver om han..

Hun sa at han stakk av til skolen den og den dagen, og at jeg gikk og leita etter han..Og da jeg sa: "Herregud, du kan bare å snakke dritt om Milo du! Dessuten så lyver du bare.Ingen trur på det. Milo satt hjemme med meg da han "stakk av" han så..SKJERP DEG!" så sa hun "Herregud, jeg kjenner hunden din kjempe godt, og det var han jeg så. Hadde på seg samme halsbånd som Milo!" Men da jeg sa til hun at det halsbåndet ble ødelagt for over en uke siden så blei hun stille.=P

Og farmor og farfar syns at vi skal kvitte oss med Milo pga alt håret. Da kjente jeg at det kokte i meg...Blei så sur..Men kunne ikke si no da..=/

Håter når folk snakker stygt om hunden min, ting som ikke er sant..

Men her i nabolaget har jeg jo fått høre at jeg og Milo er det perfekte par osv da.. :D

En i klassen synger forresten:

"Milo milo tørkerull, tørker barnas rumpe hull!" Åh hærregud, endelig slutta med det nå

Skrevet

En fire år gammel gutt så med stooore øyer på Chanel, også kikket han på moren sin " Mamma er det der en gris eller? " Går jo ikke an å bli fornærma da, lo meg skakk:)

Ellers så er det mange som synes chanel er så stygg at hun er verdens nussligst.. (jeg aner ikke hvor de får det med stygg fra!?! menmen..)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
    • Hei! Etter å ha kranglet med vår golden retriever hanhund nesten hver dag i ett år så oppdaget jeg dette forumet! Skal prøve å gjøre en lang historie kort. Vi har en golden gutt på 14 mnd som vi plages med. Han er en nydelig hund på alle mulige måter men siden vi fikk han har vi slitt med et og samme problem. Han klikker totalt på tur. Å ikke sånn "han biter i båndet å bjeffer på hunder osv" men ut av det blå så ser han totalt svart å flyr på oss i full kraft. Vi kan gå en kort tur, lang tur, sent eller tidlig, spiller ingen rolle. Ca 85% av turene våre ender i ganske heftige basketak. Vi har vært på valpekurs og grunnkurs og i tillegg hatt 3 ulike hundetrenere hjemme hos oss for å prøve å hjelpe oss. Ingen av de har klart det. Instruktørene på hundekursene fikk også sett noe av adferden hans å mente de kjente det igjen men at han ville vokse det av seg. Trenerne vi har hatt på hjemmebesøk har hatt forskjellige teorier om hvorfor og hvordan det kan løses men ikke noe som har løst problemet.  Vi har forsøkt en hver korrigering vi kan komme over. Vi har avledet, flyttet fokus, godbit søk, distrahere han med leker for å få han til å snappe ut av det. You name it, we've tried it. Vi har også forsøkt å "ta han" ved å fysisk sette han mellom beina våre å holde han fast, men han legger seg ned å biter oppover. Vi har tatt han i nakken, vi har nesten satt oss på han. Ikke for å skvise han men for å få kontroll på han. Vi ser at alle fysiske metoder gjør bare vondt verre. Han eskalerer å blir verre. Problemet er at vi ser ingen mønster i angrepene hans, vi kan gå på fine turer å tro at dette blir en vellykket tur men på 0,5 sekunder så snur han å flyr på oss. Han er 40kg å biter oss i armer, bein, hetten på jakken oppi nakken. Vi har prøvd å stå på båndet men til ingen nytte, han hugger tak i legger og ankler. Den eneste metoden som "funker" er å få bindt han i en lyktestolpe og skape avstand melllom oss å bli stående. Der kan vi bli stående lenge. Til vi tror han har roet seg, forsøker å gå videre å så begynner han igjen å vi binder han på nytt. Har vi ikke en stolpe tilgjengelig så har vi et større problem. Vi har tatt opp dette med flere og de fleste svarer at han vil vokse det av seg å vi må være tålmodige osv, og det kan jeg forstå og være enig i til en viss grad. Men ingen har egentlig sett hvor ille det er til tider. Kan forstå at mye av tullet en unghund gjør er pga alder og umodenhet, men dette er et ekstremt nivå. Å vi kan nesten ikke forstå at dette skal gå over med alderen da det ikke har blitt noe endring i oppførselen hans på ett år, det har bare blitt verre etterhvert som han har blitt eldre. Vi får nye blåmerker å skader på hud og klær hver dag å har ikke "tid" til å vente han ut mer - vi er desperate etter noe som funker kvikt. Det eneste "verktøyet" vi har som faktisk snapper han ut av anfallet er en kompostgrind som han fikk respekt for da han var liten, fordi den veltet. Så om han klikker inne så trengs ikke mer enn å ta i den før han snapper ut av det. Men kan naturligvis ikke gå rundt med den på tur..   Nå ble dette veldig langt, å jeg vet at det er mange ting og detaljer som kunne vært med, men da blir dette en liten novelle. Det vi lurer på er om noen har opplevd lignende å har råd å komme med? Eller eventuelle adferdskonsulenter å anbefale som har ordentlige metoder og erfaringer med denne typen oppførsel? Det er helt tydelig at positiv forsterkning ol. ikke har noen effekt i dette tilfellet. Her må det til en metode som trenger igjennom utbruddet hans.  Håper med dette at noen har kan dele erfaringer eller råd, eller bare en dialog. Å spørr gjerne om noen tenker at detaljer som ikke er med i teksten min er relevant 🙂 Som sagt kunne teksten vært x5 så lang, men frykter at folk ikke gidder å lese da   Legger til at han har vært til flere vetrinærtimer, både kontrolltimer og øvrig, ingenting å bemerke. Vi har begge vokst opp med Golden Retriever og ingen av oss (eller familiene våre) har vært borti den samme adferden. Ikke i denne graden i hvertfall. 
    • Ja, ingen av de du nevner er spesielt enkle å trene eller har lite lyd ihvertfall. Med unntak av whippet og basenji som ikke bjeffer mye, men basenji har ulingen sin. Spanieler luker nok mer hund, og de fleste hunder med underull vil lukte mer enn en puddel. Du kan jo se på de andre vannhundene? Lagotto har hatt mye dårlig gemytt, men portugisisk vannhund er en av mine favoritter som jeg så en del av da jeg drev aktivt med hundesport.
    • Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...