Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilbur. Merke? Type? Kvalitet? Pris?


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Hvilket type bur er best i bilen? Merke? Kvalitet? Pris?

Er de klappesammen bura/sammenleggbare bur dumt og livsfarlig? For tenk om buret klapper sammen i det man bråstopper eller kræsjer og sånn og hunden blir ligget klemt der. Uff.

Nå har jeg endelig fått stor bil så nå er det enedelig plass til ett hundebur i bagasjen. Weeeee. Brukte bare bilsete for hunder til nå pga. den bilen jeg hadde var for liten. Men har hørt at bilbur er bedre til hunder, eller det er vell smak og behag det da kanskje? Jeg vet ikke jeg. Har ikke peiling :P

Linker til bilder av bra bilbur?

Hvor stort mål til en mellomstor hund på 15 kilo ? Og plass til all pelsen hennes. Hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenleggbare bur er jo ikkje bra i den forbinding med det at dei kan klappe sammen og utgjere skade på hunden under ei bilulykke. Sele er heller ikkje noko særleg bra med tanke på det at dei faktisk kan løsne, og dermed så har du ein 15 kg. tung hund slengandes rundt i bilen, og som utgjer ei vekt på sikkert fleire tonn i ei ulykke.

Herkulesbur og liknande er jo bur eg har hørt skal vere svært svært gode. Også dei "bura" der ein gjer heile bagasjerommet om til eit/fleire bur.

Om du er usikker på burstørrelsen til din hund, så bør du ta med deg hunden på ein eller fleire dyrebutikkar og gjerne prøve ut bura. Om du skal bestille på nett bør du måle hunden din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker på forumet, så er det mange tråder om bilburvalg fra før av, så du kan lese brukernes erfaringer og preferanser.

Til en hund på størrelsen som din er, er det lett å finne ferdigproduserte bur, og du trenger ikke et spesialtilpasset et. Men unngå de som er ment å legge sammen, for som du sier vil de kunne skade hunden stygt eller i verste fall drepe den om buret klapper sammen - buret skal tåle kollisjonen for å beskytte hunden. Det skal ikke splintre og spidde hunden.

Et bilbur være så stort at hunden kan ligge, sitte oppreist, snu seg og slikt uten problem - og det går på hundens høyde, ikke vekt.

Søk rundt, og spør om du fremdeles lurer på noe. Ellers har sikkert oppdretteren din noen tips og råd også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅÅÅ ja søkte feil. Takk skal se nÅ.

Fant ett men er dette bra bilbur? http://www.jula.no/dyrebur-med-doble-dorer-796001 Klappes dette bilburet sammen?

Prøver Å søke rundt bare...

Ja det klappes sammen:) man har jo Herkules og et eller annet på V, husker ikke hva den heter.. Ellers er det også spesiallaget bur, feks Kela bur, trønderbur osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk på Finn.no - det er til enhver tid massevis av bilbur til salgs der! Søk bare "bur" under hundeutstyr - akkurat nå fikk jeg 262 treff, liksom..

Nye metallbur med tynne sprinkler og som koster 2-3-400,- er alltd sammenleggbare bur (hele bilbur er aldri så billige - men man kan ha flaks å finne noen brukt til meget rimelig penge, da).

Kela, Herkules, Varicage, Trønderbur, Aluconsult er kjente merker på ordentlige bilbur.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok ha gått for ett av burene som Susanne L nevner. Prisene er nok en del høyere enn de sammenleggbare, men det er absolutt verdt å invistere i ett trygt hundebur!

På finn finnes det jo mange bur som selges noe billigere enn rett fra produsent, men viktig å finne riktig størrelse til din hund ;)

Edit: Er du heldig finner du ett brukt bur til 1000-lappen. Ellers koster burene gjennomsnittelig 2-3000 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Aluconsultbur jeg er innmari fornøyd med. Det er ganske bredt alle veier, og begge hundene får plass i det (Valpis, GD-en til tulip her inne fikk jo plass i det MED den største hunden min). Har fundert på å bygge en skillevegg mellom og en dør til, men da tror jeg det blir litt trang plass til den største hunden. Det er nok bittelitt i største laget sånn sett, men det får så være. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...