Gå til innhold
Hundesonen.no

Data

Guest Vicky

Recommended Posts

Juhhuuuu! nå har jeg endelig fått tak i adobe golive, adobe photoshop og adobe illustrator gratis :):D

Men nå skal jeg velge pc, og jeg er ikke helt sikker. Kameraten min som kan alt innen data skal hjelpe meg til helgen. Jeg vet hvertfall at han hater dell, så det blir nok ikke det. :D men kanskje noen her kan komme med noen tips eller erfaringer også?

Og hvem andre programmer lønner det seg å kjøpe når jeg først er igang? Noe jeg må huske på? Hva lønner det seg å ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PC kan man jo bestille over nettet. Skal man ha ferdig pc er jo dell veldig bra.

Spørs jo helt hvor mye penger du skal bruke og om du skal spille på den osv.

Programmer man må ha er:

MSN

Dreamweaver

Adobe Photoshop

Firefox

Firebird

Mediamonkey til musikk

Adaware til spyware

Kaspersky Antivirus

Desktop Sidebar eller Samurize til og få en ekstra verktøylinje med værvarsel osv.

Filezilla - ftp program

VLC. Til og spille dvds og andre filmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PC kan man jo bestille over nettet. Skal man ha ferdig pc er jo dell veldig bra.

Spørs jo helt hvor mye penger du skal bruke og om du skal spille på den osv.

Programmer man må ha er:

MSN

Dreamweaver

Adobe Photoshop

Firefox

Firebird

Mediamonkey til musikk

Adaware til spyware

Kaspersky Antivirus

Desktop Sidebar eller Samurize til og få en ekstra verktøylinje med værvarsel osv.

Filezilla - ftp program

VLC. Til og spille dvds og andre filmer

Takk for gode tips Espen! Den listen kommer til å være til stor hjelp. Får jeg en god pc for 15 000 tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VLC in my heart! Hehe.. Det er genialt.

Astrid: Ja, du bør få en grei pc for den prisen om du velger de rette tingene.

ok :D flott.. men hva er de rette tingene? :) vil gjerne ha en veldig god pc, med topp grafikk også må den være rask med stor plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 000 blir en kjempebra pc det!

Hadde jeg vært deg hadde jeg meldt meg inn i forumet til www.hardware.no og sagt hvor mye penger du skulle bruke og hva du skulle bruke pcen til.

Der får du nok kjempegod hjelp. Fortell også om du skal kjøpe skjerm i tillegg.

Er kanskje litt jobb, men det er jo en stor investering og da. :)

Hvis du gjør dette kan du jo poste linken til tråden din her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 000 blir en kjempebra pc det!

Hadde jeg vært deg hadde jeg meldt meg inn i forumet til www.hardware.no og sagt hvor mye penger du skulle bruke og hva du skulle bruke pcen til.

Der får du nok kjempegod hjelp. Fortell også om du skal kjøpe skjerm i tillegg.

Er kanskje litt jobb, men det er jo en stor investering og da. :)

Hvis du gjør dette kan du jo poste linken til tråden din her.

flott! Skal sjekke ut hardware.com! :D skal poste linken når jeg får laget innlegg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er tråden om å bygge pc..

http://www.diskusjon.no/index.php?showforum=94

Her er en som holder på med oppsett til 12.000kr... Ser meget bra ut...

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=509294

Ting som er veldig "inn" å meget bra for tiden..

GeForce 7800 GTX (toppen av grafikk kort til "nesten" grei pris.. )

Samsung SpinPoint (pålitelige & stillegående hardisker...)

AMD prosessorer er mere populær til spill pc en Intel...

Minimum 1Gb minne, kan godt slå til å kjøpe 2Gb først som sist...

Men alt sånt må vel data-vennen din vite... :wink:

Edit: glemte en X bak grafikkortet.. Men bare GT er supert det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...