Gå til innhold
Hundesonen.no

Problem: bur i liten bil


Gjest
 Share

Recommended Posts

Ettersom jeg planlegger å få hund til sommeren har jeg begynt å tenke litt på hvordan jeg skal plassere den i bilen. Har en Mini One (samme størrelse som Mini cooper) med VELDIG lite bagasjerom (40x90 cm), og har store problemer med å finne bur som passer inn baki som samtidig er stort nok for en middels stor hund. Tenk dere at hunden er ca staffordshire bull terrier-størrelse eller litt større.

Har sendt forespørsel til både Trønderburet og Hundebur.com, men vet ikke om de tilpasser til så små biler?

Er det noen kreative mennesker her som har noen gode forslag?

Sånn siden jeg er i det kunstneriske hjørnet i dag har jeg laget en liten tegning for å gi dere et bilde av bagsjerommet vårt :D

29gfvgx.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Kia Picanto og nøyaktig plass til tre ikke helt full bæreposer i bagasjerommet. :lol: Så løsningen for meg var skreddersydd billbur som er festet med stropper i baksete. Jeg bestilte fra Alu Consult og er kjempefornøyd. :) Jeg liker spesielt godt at det er netting på alle sider slik at det er god luftgjennomstrøming på sommerstid og siden buret er skreddersydd passer det perfekt inn i baksete. :)

Da jeg hadde Sophus (storpuddel) brukte jeg bilbelte på han, Sølve som er så liten ble bare slengt rundt i baksete med belte på så det var ikke holdbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke problemet med lite bagasjerom, men vi valgte en annen løsning for å få utnytta hele bagasjerommet.

Nye biler nå i dag er jo så runde at man mister masse plass ved å sette inn et firkanta bur, og på en liten bil er jo det dumt.

Så vi fikk spesiallaga burløsning i Finland, denne: http://www.kulkukoira.com/epages/OVK.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/04012010-1027/Categories/DOGatEASY

Med en sikkerhetsgodkjent grind mellom seterygg og bagasjerom ble dette en knakende kjekk løsning.

Vi har hatt denne løsninga siden påske, og må si at den var kjekk å ha i sommer.

Da låste vi bare dørenr i buret, og bilen med bagasjerommet åpent.

Kjempekjekt.

Vi var hos Kulkukoira og fikk laget buret på tur hjem fra påskeferie, men de lager på mål og sender også til Norge.

Vårt bur, til en Lexus 450 H kom på 3000 kr.

Da er det med 2 dører, skillevegg og sikkerhetsgodkjent grind over bakseteryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sjekke hva mitt mål er, for jeg fant noen fantastiske plastbur som passa akkurat inn i det pittelille baggasjerommet mitt (Volvo c30) Kommer tilbake med mer info i morgen.

Så flott, krysser fingrene for at du ikke har større bagasjerom enn meg! ;)

Er det 5-seter du har? Da kan du jo f.eks. bruke bilbelte på hunden.

Nei det er en 4-seter. Har kikket litt på bilselene til Allsafe, men dette blir en reserveløsning hvis vi ikke får plass til bur. Vil helst ha bur både for hundens sikkerhet og fordi det er mye enklere for oss når vi skal ut å kjøre :)

Vi har ikke problemet med lite bagasjerom, men vi valgte en annen løsning for å få utnytta hele bagasjerommet.

Nye biler nå i dag er jo så runde at man mister masse plass ved å sette inn et firkanta bur, og på en liten bil er jo det dumt.

Så vi fikk spesiallaga burløsning i Finland, denne: http://www.kulkukoir...ories/DOGatEASY

Med en sikkerhetsgodkjent grind mellom seterygg og bagasjerom ble dette en knakende kjekk løsning.

Vi har hatt denne løsninga siden påske, og må si at den var kjekk å ha i sommer.

Da låste vi bare dørenr i buret, og bilen med bagasjerommet åpent.

Kjempekjekt.

Ja, noe slikt har jeg også sett for meg, men det lages i alle størrelser altså? Jeg er ikke så stødig i finsk må jeg innrømme, så fikk ikke stort ut av å lese på siden dems, hehe!

Jeg tok ut baksetene i min for å få plass til buret. :) Men igjen, så hadde jeg ikke stort behov for baksetene heller.

Nei, vi har jo ikke det helt store behovet for de vi heller, men har bare hatt bilen i et par uker, så vi merker jo sikkert litt mer til det fremmover om vi bruker de mye eller ikke. Hvis ikke er det jo såklart bare å ta de ut og sette inn et hvilket som helst bur. Men igjen - kjipt å ikke kunne ha med hunden hvis vi plutselig får behov for baksetet igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sjekke hva mitt mål er, for jeg fant noen fantastiske plastbur som passa akkurat inn i det pittelille baggasjerommet mitt (Volvo c30) Kommer tilbake med mer info i morgen.

Nei det er en 4-seter. Har kikket litt på bilselene til Allsafe, men dette blir en reserveløsning hvis vi ikke får plass til bur. Vil helst ha bur både for hundens sikkerhet og fordi det er mye enklere for oss når vi skal ut å kjøre :)

Skjønner godt du helst vil ha bur, garantert mest sikkert! Tenkte bare om du ikke fant noe annet, så er det i hvertfall mer sikkert enn å sitte helt usikret.

Plastbur i bil er slettes ikke å anbefale. Blir knust i tusen biter om du krasjer, og kan jo da faktisk skade hunden.

Siste løsningen til Hampus høres veldig fornuftig ut synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste løsningen til Hampus høres veldig fornuftig ut synes jeg!

Likte denne godt selv, har funnet en annen nettside som selger noe av den samme løsningen faktisk, bare at de kaller det Variogate, og det er visst flere butikker i Norge som selger det, ifølge listen på siden dems. Kan jo dra innom et av disse og forhøre meg litt! :)

http://www.veng.no/?ItemID=1230

RED: glem det, den grinden selges bare i en regulerbar størrelse, og selv den kortest mulige dybden er for lang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulkukoira lager til alle slags biler.

Jeg møtte de på ei utstilling i Finland i desember og tok kontakt på vårparten pr mail.

Skrev på engelsk, og fikk på engelsk tilbake.

Veldig greit.

Kjempegod og rask service, så de anbefales.

Og vi er som sagt meget fornøyd.

En sikker løsning og best av alt, buret er lydløst...

Vi takler ikke ulyder i bilen...hahaha... :w00t:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det som jeg bruker. Du finner målene på siden :)

Jeg har selv det som heter Atlas Mini, men hadde plass til Atlas 80 også hvis jeg hadde tatt det inn fremmefra. Jeg har tenkt å bruke penger på et spesialtilpasset bur etterhvert, men først må jeg ha pengene til det.

Ja, stemmer! Disse har jeg kikket litt på skjønner du, men det minste er 1cm for dypt! Skikkelig typisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått svar på mailene mine fra bur-produsentene jeg tok kontakt med. Trønderbur kan lage et til kr 3800 + frakt på 600 og Kela hundebur kunne lage et for 2000.

Den tredje leverandøren jeg sendte forespørsel til, Aluflex, sa at de var usikre på om hunden greide å snu seg rundt i et bur som måler 40 cm i dybden, noe jeg også har tenkt på selv. Er det stor nok plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...